Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

jak rozmawiać z szefem

15 mądrych rzeczy, które możesz powiedzieć, by rozwiązać każdy konflikt

Męska psychologia

Wszyscy od czasu do czasu musimy radzić sobie z konfliktami. Niektóre z nich mają miejsce w pracy, inne dotyczą naszego życia uczuciowego. Konflikty to normalny element każdej społecznej relacji, dlatego umiejętność radzenia sobie z nimi jest kluczowa.
Zebraliśmy kilka pożytecznych zdań, które mogą pomóc ci wybrnąć z każdego konfliktu w najlepszy z możliwych sposobów.

więcej »

Supersłuchanie

Męska psychologia

To była ciekawa rozmowa z lektorem, który nagrywał głos do produkowanej przeze mnie reklamy. Opowiadał o swojej podróży pociągiem w jednym przedziale z buddyjskim mnichem – Europejczykiem w dziwnych bordowo-pomarańczowych szatach. Rozmawiali, jak to podróżni – o wszystkim i o niczym, jednak, jak to określił ów lektor, „nigdy przedtem ani nigdy potem nie czuł się tak dogłębnie wysłuchany”. Cóż niezwykłego zrobił ten mnich?

więcej »

Kiedy powiedzieć „nie” nadprogramowej pracy

Kariera

Przyjmowanie wszystkich poleceń szefa i realizacja powierzonych zadań wydaje się być naturalną reakcją. Pracownicy często boją się, że odmowa może negatywnie wpływać na dalszy rozwój kariery. Dostając kolejny projekt nie potrafią przyznać, że mają nadmiar swoich obowiązków. Jak uniknąć takiej sytuacji?

więcej »
array(3) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2386" ["slug"]=> string(69) "15-madrych-rzeczy-ktore-mozesz-powiedziec-by-rozwiazac-kazdy-konflikt" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(78) "15 mądrych rzeczy, które możesz powiedzieć, by rozwiązać każdy konflikt" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(392) "Wszyscy od czasu do czasu musimy radzić sobie z konfliktami. Niektóre z nich mają miejsce w pracy, inne dotyczą naszego życia uczuciowego. Konflikty to normalny element każdej społecznej relacji, dlatego umiejętność radzenia sobie z nimi jest kluczowa. Zebraliśmy kilka pożytecznych zdań, które mogą pomóc ci wybrnąć z każdego konfliktu w najlepszy z możliwych sposobów." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(392) "Wszyscy od czasu do czasu musimy radzić sobie z konfliktami. Niektóre z nich mają miejsce w pracy, inne dotyczą naszego życia uczuciowego. Konflikty to normalny element każdej społecznej relacji, dlatego umiejętność radzenia sobie z nimi jest kluczowa. Zebraliśmy kilka pożytecznych zdań, które mogą pomóc ci wybrnąć z każdego konfliktu w najlepszy z możliwych sposobów." ["superbox_title"]=> string(46) "Co powiedzieć, by rozwiązać każdy konflikt" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2386" ["body"]=> string(5537) "

1. Zróbmy sobie przerwę, przemyślmy to, a potem podejmiemy decyzję.

Czasem, by zatrzymać wskazywanie na siebie palcami i obwinianie się, trzeba po prostu wcisnąć „Pauzę”. Zróbcie sobie 5 sekund przerwy i przypomnijcie sobie, o co tak naprawdę chodzi. Może w rzeczywistości nie ma istotnych powodów do kłótni, a wy po prostu jesteście w złych nastrojach? Jeśli tak, weź wdech, wydech, a konflikt sam się skończy.

2. Rozumiem, czemu jesteś zła…

Jeśli partnerka odnosi się do emocji, zamiast używać argumentów, weź jej stronę. Nie pomoże to uniknąć konfliktu, ale może sprawić, że cała rozmowa będzie znacznie bardziej konstruktywna.

3. Popracujmy nad tym wspólnie!

Pamiętaj, to zdanie może pomóc ci uratować związek wyłącznie, jeśli potrafisz wysłuchać opinii drugiej osoby i przyjąć ją. Pokazuje, że ta osoba się dla ciebie liczy i że jesteś gotów wysłuchać jej argumentów.

4. Jesteś taka piękna, kiedy się złościsz.

Komplement, nawet podczas kłótni, może dużo zdziałać. A dodatkowo, kiedy słyszymy coś miłego, nasz mózg wydziela hormony szczęścia. Efekt: przeciwniczka się uśmiecha, a kłótnia traci swój rozpęd.

5. Powinniśmy przestać się kłócić.

To proste, ale skuteczne zdanie. Jeśli czujesz, że sprawy zaszły za daleko, najlepsze, co możecie zrobić, to zatrzymać się tam, gdzie jesteście. Nie ma sensu walczyć dalej o to, kto ma rację, bo jeśli chodzi o związki, coś takiego, jak „zwycięstwo” w ogóle nie ma racji bytu.

6. Rozumiem.

Prawdziwe koło ratunkowe, gdy trzeba przerwać pasmo nieporozumień. Zwykle żadna ze stron nie chce słuchać i usłyszeć, dlatego właśnie jedno z was musi wypowiedzieć to zdanie. Będzie to pierwszy krok do rozwiązania konfliktu bez kłótni i krzyków.

7. Spójrzmy na to z innej strony.

Zdolność spojrzenia na problem pod innym kątem to jedna z cech charakterystycznych dojrzałej osobowości. Dwoje partnerów ma co najmniej dwa różne punkty widzenia, co sprawia, że dwa razy łatwiej jest osiągnąć kompromis.

8. Pomóż mi zrozumieć/ Proszę, wyjaśnij, co masz na myśli.

Kiedy się kłócicie, trudno jest myśleć racjonalnie. Poświęć chwilę i poproś partnerkę, by wyjaśniła swoje stanowisko. Może nie jest wcale tak niemożliwe do zaakceptowania, jak ci się wydawało na początku sporu?


9. Co mogę zrobić, by zmienić tę sytuację?

Jeśli jesteś gotów na kompromis, to zdanie może pomóc ci uniknąć poważniejszej kłótni. Twoja partnerka może chcieć, żebyś podjął jakieś działanie, to doskonały sposób na wyrażenie gotowości i otrzymanie bardziej szczegółowych instrukcji. Zawsze dobrze wiedzieć, czego partnerka od ciebie oczekuje, nawet jeśli nie możesz zrobić dokładnie tego, czego chce.

10. Bywało gorzej. Poradzimy sobie.

Jeśli do tej pory zdarzało się wam z partnerką doświadczyć poważniejszych problemów, to i z tym sobie poradzicie. To po prostu kolejna kłótnia, która nie zrujnuje wam związku. Warto wypowiadać to zdanie, by przypomnieć sobie, że stanowicie świetny zespół i że nie istnieje nic, z czym nie dalibyście sobie rady. Razem możecie wszystko!

11. Nie musimy rozmawiać takim tonem.

Jeśli sytuacja stopniowo zamienia się w konfrontację, za wszelką cenę unikaj konfliktu. Nie działaj na emocjach. Może po prostu wyjdź. Potrzebujesz pobyć chwilę sam. Uspokój się i rozwiąż problem bez zabawy w obwinianie.

12. Jak mogę to naprawić?

Jeśli twojemu szefowi nie podobał się przygotowany przez ciebie raport, musisz tylko poprosić o nowe instrukcje, żeby naprawić sytuację. Spróbuj zdobyć tak wiele informacji, jak tylko się da, o tym, co dokładnie powinieneś zrobić. Pomoże ci to zakończyć konflikt i uniknąć kolejnych w przyszłości.

13. Powiedz, co cię we mnie irytuje?

Jeśli widzisz, że kolega z pracy za tobą nie przepada, najlepsze, co możesz zrobić, to dowiedzieć się, co dokładnie go irytuje. Nawet jeśli nie potrafisz (lub nie chcesz) tego w sobie zmieniać, okażesz w ten sposób, że jesteś odpowiedzialną i dojrzałą osobą.

14. Tak, masz rację.

Spróbuj zgodzić się w czymś ze swoim przeciwnikiem – możesz oczekiwać niesamowitych rezultatów. Jeśli pracujesz w sprzedaży i któryś z twoich klientów nie jest usatysfakcjonowany produktem lub usługą, zacznij rozmowę w ten sposób. Kiedy ludzie wiedzą, że są słuchani, bardziej prawdopodobne, że będzie się z nimi dało prowadzić konstruktywny dialog.

15. Jestem z tobą.

Jeśli musisz poradzić sobie z trudną rozmową, zacznij właśnie w ten sposób. Nawet jeśli wina leży po twojej stronie, gotowość do naprawienia sytuacji i udzielenia pomocy może zdziałać cuda. Wyjaśnij rozmówcy, że gracie do jednej bramki – dzięki temu unikniesz konfrontacji.

 

Bartek Kulesza

" ["ancestor_id"]=> string(2) "56" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1508170368" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "102" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2386" ["visits_counter"]=> string(4) "7788" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "102" ["name"]=> string(18) "Męska psychologia" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "3" ["superbox_counter"]=> string(1) "6" ["title"]=> string(18) "Męska psychologia" ["about"]=> string(323) "Świat emocji i relacji międzyludzkich nie jest obcy dla dojrzałego mężczyzny. Jednak każdego dnia facet po 40 odkrywa w nim coś nowego. To tutaj dowie się, jak żyć z innymi bez konfliktu, czym jest umiar w asertywności, gdzie leżą granice między słusznym oburzeniem a utrata kontroli nad własnymi emocjami? " ["keywords"]=> string(115) "emocje, relacje, psychologia, terapia, psychoterapia, problemy, asertywność, konflikt, współodczuwanie, rozmowa" ["use_gradation"]=> NULL ["slug"]=> string(19) "0-meska-psychologia" ["lft"]=> string(3) "111" ["rgt"]=> string(3) "112" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1793" ["slug"]=> string(14) "supersluchanie" ["dont_use_tags"]=> string(34) "badania , cel , kondycja , badanie" ["title"]=> string(15) "Supersłuchanie" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(456) "To była ciekawa rozmowa z lektorem, który nagrywał głos do produkowanej przeze mnie reklamy. Opowiadał o swojej podróży pociągiem w jednym przedziale z buddyjskim mnichem – Europejczykiem w dziwnych bordowo-pomarańczowych szatach. Rozmawiali, jak to podróżni – o wszystkim i o niczym, jednak, jak to określił ów lektor, „nigdy przedtem ani nigdy potem nie czuł się tak dogłębnie wysłuchany”. Cóż niezwykłego zrobił ten mnich?" ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(15) "Supersłuchanie" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1793" ["body"]=> string(5461) "

[powiazane]Podręczniki komunikacji mówią o aktywnym, empatycznym słuchaniu zawierającym odpowiednią postawę, wykorzystującym parafrazę, przytakiwanie, odpowiednie gesty, danie przestrzeni mówiącemu i pogłębiające pytania. Fantastyczne podejście. Jestem absolutnie za. Sam pisałem o jednym z mało znanych elementów takiego słuchania – umiejętnie wykorzystywanej pauzie. Fakt, że czasami może razić sztucznością lub bywa śmieszne, jeśli zostało sprzedane na szybkim szkoleniu w sosie technik manipulacji, wywierania wpływu. Bywa kiepsko, jeśli brakuje refleksji, jaka stoi za aktywnym słuchaniem intencja.

[article_adv]Jest jednak możliwość pójścia dużo, dużo dalej. Chyba najlepiej pasowałyby tu terminy „słuchanie medytacyjne” czy „słuchanie aktywno-pasywne”, choć na potrzeby chwytliwego tytułu nazwałem to „supersłuchaniem”. To wyższa szkoła jazdy. Łatwiejsza do opanowania przez tych, którzy doświadczyli dobrodziejstw medytacji. Ciągle uczę się supersłuchania w chwilach świadomości i doświadczam pozytywnych skutków, kiedy uda mi się na dłużej wejść w ten stan.

Jak to robię?

Słucham całym sobą!

Słucham rozluźniony, staram się być w trakcie słuchania świadomie obecny w swoim ciele, oddychać, patrzyć uważnie i świadomie. Zauważam nie tylko treść, słowa, logikę wywodu mojego rozmówcy ale i jego obecność, intonację, tembr głosu, otoczenie, w którym jesteśmy. Próbuję „poczuć” tę rozmowę na równi z jej słyszeniem. Przyjmuję to, co jest mówione, całym sobą. Forma, wibracja, emocje, komunikacja pozawerbalna, spojrzenie, otoczenie, oddech są równie ważne, a momentami ważniejsze niż treść. Nie przesadzam z kontaktem wzrokowym. Traktuję go na równi z innymi kanałami przekazu.

To może być zadziwiające spotkanie na nieopisywalnym poziomie energii, szczególnej świadomości. Do czego to można porównać? Do rozmowy bez słów miedzy bliskimi kochającymi się osobami, szczególnie, kiedy okoliczności podsycają ten stan. Dla bliskich, którzy mają dobre relacje, naturalne jest spotykanie się na takim niezwykłym poziomie.

Można ten stan do pewnego stopnia porównać też do próby słuchania, kiedy chce ci się spać i to, co do ciebie mówią, zaczyna się przenikać i mieszać z błogą sennością, która cię ogarnia, rozluźnia, zmienia sposób odbioru, wyłącza chęć polemizowania … Jednak tu jesteś świadomy, nie zasypiasz i nie grozi ci niekontrolowane chrapanie czy wywrócenie się na krześle, na którym się kiwasz.

Możesz próbować dać taki poziom odbioru dowolnemu swojemu rozmówcy, którego chcesz obdarować szczególną uwagą. Rzecz jasna mówimy o dłuższej, głębszej rozmowie, a nie o zamawianiu dania w restauracji czy anglosaskim „small talk” o wszystkim i niczym a głównie o pogodzie. Nie musi się to skończyć namiętnymi pocałunkami (no chyba że jesteście parą), łzami ani uściskami – misiaczkami. Z pewnością jednak daje szansę stworzyć szczególną więź i wykreować niezapomniane doświadczenie.

Co prawda mistrzowie czarnego pasa w kontaktach z ludźmi – tacy jak Jan Paweł II, Dalajlama czy Bill Clinton byli w stanie nawiązać taki kontakt w sekundy potrzebne na uściśnięcie dłoni i spojrzenie w oczy, ale nie przesadzajmy z ambicjami (wiem, że wymienienie tu Billa Clintona jest zaskakujące, ale przy wszystkich kontrowersjach, które budzi jego osoba, fundamentem jego politycznych sukcesów była siła magnetycznego słuchania, przyciągająca do niego wyborców i współpracowników, w tym współpracownice).

Ja mam nadzieję, że jeśli będę długo ćwiczył, to może osiągnę choć częściowo takie efekty jak mnich z pociągu.

Jednak najistotniejsze nie jest tu robienie niezapomnianego wrażenia na rozmówcach czy jakiekolwiek manipulacje – choć zwykle efekty są spektakularne. Najfajniejsze jest to, że ty jako słuchacz czujesz się dzięki takim rozmowom fantastycznie spełniony, wyluzowany, zrelaksowany.

Czy to jest do zastosowania w twardych negocjacjach czy załatwianiu drażliwych spraw? Docelowo tak. Możesz próbować zastosować ten typ słuchania w każdej sytuacji – jak zrobi się gorąco, najwyżej przełączysz się na standardowe ustawienia. Danie tak głębokiego pola do wypowiedzenia się drugiej stronie może pomóc, zmieniając zaskakująco dla rozmówców dynamikę spotkania. W rozmowie z grupą, możesz próbować obdzielać taką uwagą kolejne wypowiadające się osoby. Warto jednak zacząć próbować supersłuchania w spokojnych, łatwiejszych rozmowach jeden na jeden.

Jeśli twierdzisz, że nie masz czasu na medytację, spróbuj słuchania medytacyjnego. Dla mnie supersłuchanie jest jednym z najbardziej ożywczych doświadczeń w kontakcie z innymi ludźmi.

Jarek Guc
www.jarekguc.pl

" ["ancestor_id"]=> string(2) "56" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1430741559" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "102" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1793" ["visits_counter"]=> string(4) "5932" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "102" ["name"]=> string(18) "Męska psychologia" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "3" ["superbox_counter"]=> string(1) "6" ["title"]=> string(18) "Męska psychologia" ["about"]=> string(323) "Świat emocji i relacji międzyludzkich nie jest obcy dla dojrzałego mężczyzny. Jednak każdego dnia facet po 40 odkrywa w nim coś nowego. To tutaj dowie się, jak żyć z innymi bez konfliktu, czym jest umiar w asertywności, gdzie leżą granice między słusznym oburzeniem a utrata kontroli nad własnymi emocjami? " ["keywords"]=> string(115) "emocje, relacje, psychologia, terapia, psychoterapia, problemy, asertywność, konflikt, współodczuwanie, rozmowa" ["use_gradation"]=> NULL ["slug"]=> string(19) "0-meska-psychologia" ["lft"]=> string(3) "111" ["rgt"]=> string(3) "112" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1534" ["slug"]=> string(41) "kiedy-powiedziec-nie-nadprogramowej-pracy" ["dont_use_tags"]=> string(16) " cel , kierownik" ["title"]=> string(48) "Kiedy powiedzieć „nie” nadprogramowej pracy" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(326) "Przyjmowanie wszystkich poleceń szefa i realizacja powierzonych zadań wydaje się być naturalną reakcją. Pracownicy często boją się, że odmowa może negatywnie wpływać na dalszy rozwój kariery. Dostając kolejny projekt nie potrafią przyznać, że mają nadmiar swoich obowiązków. Jak uniknąć takiej sytuacji?" ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(38) "Powiedz „nie” nadprogramowej pracy" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1534" ["body"]=> string(3890) "

[powiazane] Zdarza się, że pod koniec tygodnia na twoim biurku piętrzą się zadania do wykonania i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to szybko zmienić, a szef dodatkowo zleca kolejny projekt. Wydaje się, że nie możesz odmówić. Oznacza to jednak dodatkową pracę i brak realnej możliwości wykonania wszystkich zadań. W takiej sytuacji, zgadzanie się na wszystko, niezależnie od okoliczności, może okazać się złą decyzją. Jak więc odmawiać nie obrażając nikogo oraz nie ryzykując utraty pracy lub premii?

[article_adv]

Odważ się

Jeśli do tej pory przyjmowałeś wszystkie polecenia szefa bez żadnej dyskusji czy dodatkowych pytań, zmiana zasad może wydawać ci się niemożliwa. Musisz jednak pamiętać, że każda sytuacja jest inna. Być może dopiero teraz spotkałeś się z prośbą, której nie możesz podołać. Odważ się i przedstaw przełożonemu swój problem.

Zachowaj dystans

Nadmierne obciążenie pracą może powodować, że poziom stresu przekroczy pewien poziom i zamiast mobilizować, stanie się destrukcyjny. W tej sytuacji możesz mieć wrażenie utraty kontroli. Jeśli nie nauczysz się mówić nie, możesz stać się zestresowany, rozżalony i zmęczony. Pamiętaj o zachowaniu dystansu, szczególnie jeśli sytuacja wymaga od ciebie pracy podczas przerwy na lunch lub zostawania po godzinach. Weź głęboki oddech, ustal plan działania i przemyśl, co sprawia, że masz zbyt wiele obowiązków – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Przedstaw sytuację ze swojej perspektywy

Kiedy jesteś zmuszony odmówić, pamiętaj, że osoba, która prosi cię o wykonanie dodatkowych zadań, może nie zdawać sobie sprawy, że w danym momencie jesteś przepracowany i masz zbyt wiele obowiązków. Zlecając zadanie, może także nie wiedzieć, z jakim obciążeniem czasowym się ono wiąże. Rozmawiając z przełożonym staraj się nie poruszać sprawy swojego przepracowania w sposób całościowy. Skup się na jednej wybranej kwestii i negocjuj zadanie, które zajmuje ci obecnie najwięcej czasu.

Bądź uprzejmy

Dosadna odmowa pomocy może negatywnie wpłynąć na twoją opinię. Zamiast tego, postaraj się wytłumaczyć w uprzejmy sposób przyczyny. Powiedz szefowi, że obecne zobowiązania nie pozwalają ci na przyjęcie dodatkowych obowiązków. Zaproponuj swoją pomoc, kiedy tylko uporasz się z bieżącymi zadaniami. Pamiętaj, aby dokładnie przemyśleć, co chcesz powiedzieć. Pokaż osobie, której musisz odmówić, że traktujesz jej słowa poważnie.

Trzymaj się swojego zdania

Odmawiając staraj się uniknąć wpadania w pułapkę bycia zbyt uniżonym i pokornym. W zwięzły sposób przekaż jedynie konieczne informacje. Jeśli zaczniesz nadmiernie przepraszać, twoja odmowa może wydać się jedynie wymówką, mającą na celu uniknięcie dodatkowej pracy. Pamiętaj, aby trzymać się swojej decyzji. Twój przełożony nie może mieć wrażenia, że wystarczy cię tylko namówić, abyś się złamał i zmienił zdanie – podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

To naturalne, że każdy z nas chce być akceptowany i lubiany przez innych. Jednak asertywność oraz znajomość swoich możliwości lub ograniczeń może być postrzegane jako zaleta. Osoby, które potrafią spokojnie ustosunkować się do prośby i ocenić sytuację przedstawiając swoje argumenty w sposób stanowczy i uprzejmy są szanowane przez innych.

[ext_img=o]1080[/ext_img]

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1409043225" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "53" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1534" ["visits_counter"]=> string(4) "5607" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "53" ["name"]=> string(7) "Kariera" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Kariera" ["about"]=> string(210) "Kariera zawodowa współczesnego mężczyzny po czterdziestce. Siła doświadczenia i wiedzy. Jak nie dać się młodszym konkurentom? Jak szukać pracy dającej satysfakcję? Co warto poświęcić dla kariery?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-kariera" ["lft"]=> string(2) "83" ["rgt"]=> string(2) "84" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook