Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

ból kolana

Biegasz? Zadbaj o nogi

Rusz się!

Trzask, gruch, strzyk. Jeśli słyszysz takie dźwięki tylko jedząc płatki na śniadanie, wszystko w porządku. Jeśli podobne odgłosy dobiegają spod maski twojego samochodu, możesz pomóc się wzbogacić mechanikowi. Ale jeśli dochodzą z okolic twoich kolan, bioder i pleców, lepiej rzuć wszystko, zanim sam upadniesz.

więcej »

Biegasz? Sprawdź - oto najczęstsze kontuzje biegaczy

Klinika ciała i ducha

Trzask! Chrup! Jeśli słyszysz to tylko jedząc płatki na śniadanie – wszystko w porządku. Jeśli dźwięki dobiegają spod maski samochodu – cóż, twój mechanik trochę zarobi. Jednak jeśli trenujesz, a coś trzeszczy, chrupie i pyka w okolicach twoich kolan, bioder i krzyża, lepiej uważaj, bo to może być znak ostrzegawczy. Sprawdź, jakie są najczęstsze kontuzje biegaczy.

więcej »
array(2) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2314" ["slug"]=> string(21) "biegasz-zadbaj-o-nogi" ["dont_use_tags"]=> string(45) "podsumowanie , ciało , akt , nieporozumienie" ["title"]=> string(22) "Biegasz? Zadbaj o nogi" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(329) "Trzask, gruch, strzyk. Jeśli słyszysz takie dźwięki tylko jedząc płatki na śniadanie, wszystko w porządku. Jeśli podobne odgłosy dobiegają spod maski twojego samochodu, możesz pomóc się wzbogacić mechanikowi. Ale jeśli dochodzą z okolic twoich kolan, bioder i pleców, lepiej rzuć wszystko, zanim sam upadniesz." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(329) "Trzask, gruch, strzyk. Jeśli słyszysz takie dźwięki tylko jedząc płatki na śniadanie, wszystko w porządku. Jeśli podobne odgłosy dobiegają spod maski twojego samochodu, możesz pomóc się wzbogacić mechanikowi. Ale jeśli dochodzą z okolic twoich kolan, bioder i pleców, lepiej rzuć wszystko, zanim sam upadniesz." ["superbox_title"]=> string(22) "Biegasz? Zadbaj o nogi" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2314" ["body"]=> string(9328) "

[powiazane] Każdy biegacz wie, że lekki ból stawów jeszcze nie oznacza kontuzji. Ale jeśli lubisz bieganie lub inny sport obciążający nogi, taki jak kolarstwo, jazda na wrotkach, chód, a nawet wspinaczka, musisz wiedzieć, jak rozpoznać kontuzję i jak ją leczyć.

[article_adv]

Doskonałym przykładem tego, co może się przytrafić biegaczowi jest Adam. Zanim zaczął pracować z trenerem, jego filozofia brzmiała: „Jeśli nie boli, znaczy, że nie żyjesz”. Intensywnie trenował, próbując „rozbiegać” bóle piszczeli. Przypisywał te bóle ciągłemu zwiększaniu dystansu. Nie wiedział, że jego lewy piszczel odbiega od normy z powodu złamania przeciążeniowego. Kiedy ostatecznie dokuśtykał do lekarza – zmagając się z ciągłym bólem przy chodzeniu – okazało się, że kość prawie pękła.

Właśnie to się dzieje, kiedy nie rozumiesz, jakie możesz odnieść kontuzje i próbujesz „rozbiegać” ból. Zanim doprowadzisz się do stanu, w którym będziesz miał problem, żeby dokuśtykać do najbliższego wózka – przeczytaj ten krótki przegląd kontuzji biegowych – co się może zdarzyć, jakie to uczucie i co można zrobić aby sobie pomóc i nie dopuścić do większych strat. Pamiętaj oczywiście, że nie zastępujemy tu porady lekarza. Jeśli dzieje się coś poważnego, poszukaj pomocy specjalisty.

1. Problemy z piszczelami

Ból piszczeli to uczucie, jakby ktoś próbował wyszarpnąć ci kość. Czasem uczucie to pojawia się z boku łydki, a nie z przodu, ale w każdym z tych wypadków prawdopodobnie doszło do uszkodzenia kości.

Początkujący biegacze często doświadczają lekkich bólów piszczeli, należy jednak zwracać uwagę na postępujący ból, rozpoczynający się coraz szybciej przy każdym biegu. To znak, że problem się nasila, szczególnie, jeśli zachowujesz dzień odpoczynku pomiędzy biegami.

Powodem uszkodzenia nie jest sama piszczel, ale to, co przyczepione jest za nią – mięśnie łydki, najczęściej niewystarczająco rozciągane po treningu. Istnieją też inne możliwe przyczyny problemu. Nawet jeśli odpowiednio rozciągasz mięśnie łydek, uszkodzenia piszczeli mogą wynikać ze zbyt szybkiego zwiększenia dystansu, nieodpowiednio dobranego obuwia lub ciągłego biegania po twardych nawierzchniach.

Bieganie po twardej nawierzchni nie musi być szkodliwe, jednak wymaga odpowiednich butów. Jeśli kupisz właściwe buty i wymieniasz je regularnie – raz na trzy do sześciu miesięcy – oraz odpowiednio rozciągasz łydki, możesz biegać po twardym nawet przez całe życie.

Działaj, zanim kości zaczną pękać

2. Strzelanie w kolanie

Wielu biegaczy od czasu do czasu doświadcza bólu kolan. Niektórzy długodystansowi biegacze mówią, że cierpią na bóle kolan już od lat. Ale wcale nie musi się ta dziać. Możesz biegać przez całe życie i nie nabawić się bólu kolan, jeśli będziesz uważny.

Znowu – kiepskie buty to główna przyczyna. Cały twój ciężar opiera się na stopach i im słabsze masz buty, tym większego nacisku doświadczają kolana.

Sygnały ostrzegawcze problemów z kolanami to ból przy wchodzeniu po schodach lub ból po siedzeniu zbyt długo w jednej pozycji. Niestety nie miną one po krótkim rozciąganiu, okładzie z lodu lub przerzuceniu się na pływanie.

Zanim padniesz na kolana


[powiazane]

3. Katastrofa z kostkami

Wielu z nas skręciło kiedyś kostkę – dzieje się to, kiedy wpadniemy w dziurę i stopa gwałtownie się przy tym obróci. Czasem obrót jest tak silny, że skręcenie jest poważne.

Jeśli pobiegniesz z takim urazem, prawdopodobnie będzie cię również bolała pięta, bo twoje ścięgno Achillesa i łydki stracą elastyczność.

Ratuj stopę

4. Plecy atakują

Przewlekłe bóle dolnej części pleców często dręczą biegaczy i wielu z nich przez całe życie nie wie, skąd się biorą. Wydaje im się, że po prostu się starzeją albo że niedawno podnieśli coś ciężkiego. Tymczasem w przypadku biegaczy bóle pleców mogą być spowodowane właśnie bieganiem.

Napięcie mięśni ud sprawia, że twoje biodra nieco się odchylają, przez co podczas biegu napina się także dolna część pleców. Prawdopodobnie nie poczujesz tego na trasie i być może nie doświadczysz bólu pleców przez kilka miesięcy. Znakiem ostrzegawczym będzie ból pojawiający się podczas odpoczynku. Zwykle uderza z opóźnieniem.

Pozostań nieugięty

5. Starcie ze stopami

Nie zapominajmy o ostatnim ogniwie łańcucha – stopach. Ból stóp może pochodzić z jednego z wspomnianych wcześniej źródeł lub być wynikiem złamania lub zwichnięcia palca. Najczęściej spotykaną kontuzją stopy jest jednak ból w podbiciu.

Najłatwiej popełnić w tym przypadku błąd, stwierdzając: „mam wysokie podbicie” albo że problem ma podłoże genetyczne. Czasem tak. Ale czasem to po prostu kontuzja spowodowana przez nadmierne napięcie łydek lub przetrenowanie. Już wiesz, że rozciąganie łydek jest ważne i powinieneś też wiedzieć, że nie należy zbyt szybko biegać lub gwałtownie zwiększać dystansu.

Taki uraz może powodować inne – np. bóle piszczeli i kolan.

Nie podbijaj problemu

[article_adv]

Biegaj!

Teraz, kiedy wiesz, jak uciec od typowych kontuzji, zrób to. Nie sprzedajemy tu butów do biegania, ale wielu specjalistów twierdzi, że podstawą dbania o własne ciało jest zadbanie o to, by miało dobre oparcie. Więc zadbaj o dobre buty.

I rozciągaj się. Może nie uzyskasz w ten sposób przypływu endorfin, nie zmęczysz się i nie zbudujesz masy mięśniowej, ale to konieczne. Jeśli nie będziesz się rozciągał i nie kupisz dobrych butów, możesz już zaopatrzyć się w kule i przygotować je sobie, by czekały w szafie.

Krzysztof Samerski

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1500629471" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "103" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2314" ["visits_counter"]=> string(4) "5698" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "103" ["name"]=> string(10) "Rusz się!" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(10) "Rusz się!" ["about"]=> string(170) "Lubisz dreszczyk emocji, adrenalinę? Zrób coś niecodziennego, np. skocz ze spadochronem. Każdy aktywny facet wie, że ruch to zdrowie. Więc na co czekasz? Rusz się!" ["keywords"]=> string(61) "sport, sporty ekstremalne, aktywność faceta, męskie sporty" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(10) "0-rusz-sie" ["lft"]=> string(2) "29" ["rgt"]=> string(2) "30" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1405" ["slug"]=> string(24) "biegasz-pokonaj-kontuzje" ["dont_use_tags"]=> string(15) " kondycja , akt" ["title"]=> string(54) "Biegasz? Sprawdź - oto najczęstsze kontuzje biegaczy" ["avatar_description"]=> string(30) "Najczęstsze kontuzje biegaczy" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(393) "Trzask! Chrup! Jeśli słyszysz to tylko jedząc płatki na śniadanie – wszystko w porządku. Jeśli dźwięki dobiegają spod maski samochodu – cóż, twój mechanik trochę zarobi. Jednak jeśli trenujesz, a coś trzeszczy, chrupie i pyka w okolicach twoich kolan, bioder i krzyża, lepiej uważaj, bo to może być znak ostrzegawczy. Sprawdź, jakie są najczęstsze kontuzje biegaczy." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(26) "Biegasz? Pokonaj kontuzję" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1405" ["body"]=> string(8970) "

[powiazane]Każdy biegacz wie, że chwilowy ból czy dyskomfort to jeszcze nie uraz. Jeśli jednak biegasz albo uprawiasz inny mocno obciążający nogi sport – jeździsz na rowerze, na nartach, grasz w tenisa, albo chodzisz po górach, powinieneś nauczyć się rozpoznawać urazy i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić.

Ból piszczeli i mięśnia łydki

Mój znajomy może służyć za doskonały przykład tego, co może się stać, jeśli nie jest się wystarczająco ostrożnym. Zanim zaczął pracować z trenerem, wyznawał zasadę: chcesz być silny, musisz cierpieć. Biegał na długie dystanse i próbował samodzielnie „rozbiegać” zapalenie mięśni dookoła piszczeli. Uważał, że objawy są spowodowane tym, że coraz więcej trenuje. Nie wiedział jednak, że to nie był zwykły ból. Kiedy wreszcie dokuśtykał do lekarza – miał coraz większe kłopoty z chodzeniem – dowiedział się, że kość pękła z powodu obciążenia.

[article_adv]

Facet prawie sam sobie złamał nogę. Jeśli nie weźmiesz pod uwagę tego, że uprawianiu sportu towarzyszą kontuzje i zlekceważysz ból, może się to przydarzyć też tobie. Zanim więc doczołgasz się do najbliższego wózka inwalidzkiego – oto podstawowa wiedza o urazach biegaczy – co może się stać, jakie to uczucie i jak sobie poradzić. Pamiętaj, że zalecenia te nie zastąpią konsultacji z dobrym lekarzem.

Jeśli nie wiesz, jak boli zapalenie mięśni dookoła piszczeli, jesteś prawdziwym szczęściarzem. To tak, jakby ktoś próbował wydłubać ci kość. Czasami ta sama przypadłość objawia się podobnym bólem w okolicach łydki. Początkujący biegacze odczuwają czasem tego typu dyskomfort. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy przy każdym biegu zaczyna się on szybciej i staje mocniejszy. Jeśli tak – problem prawdopodobnie jest coraz poważniejszy.

Przyczyną kłopotów nie jest piszczel, a raczej to, co za nią – mięśnie łydki. Istnieją także inne powody tego typu zaburzeń. Nawet jeśli odpowiednio rozciągasz mięśnie łydek, bóle w okolicach piszczeli mogą pojawić się, kiedy zbyt szybko zwiększysz dystans, biegasz w nieodpowiednich butach lub po twardym podłożu. Bieganie po twardej nawierzchni to nie zawsze błąd. Jeśli kupujesz porządne buty do biegania i regularnie je wymieniasz (co najmniej raz na pół roku), a przy tym dobrze rozciągasz mięśnie łydek, możesz biegać po twardym przez całe życie.

Oto, jak radzić sobie z bólami mięśni w okolicach piszczeli:


[powiazane]

Ból kolana po bieganiu

Wielu biegaczy cierpi z powodu bólu kolan. Długodystansowcy często twierdzą, że to zwykłe konsekwencje długotrwałych treningów. To nie tak. Można biegać przez całe życie i mieć kolana w doskonałym stanie, jeśli jest się ostrożnym.

Istotnym powodem bólu są tu, znowu, nieodpowiednie buty. Twoje stopy podczas biegu utrzymują cały ciężar twojego ciała – im gorsze masz obuwie, tym bardziej obciążasz kolana.

Sygnały ostrzegawcze, jeśli chodzi o problemy z kolanami to przede wszystkim ból przy wchodzeniu po schodach lub po siedzeniu przez dłuższy czas w tej samej pozycji. Niestety, zazwyczaj nie mijają one po rozciąganiu, obłożeniu lodem lub przestawieniu się na pływanie.

[article_adv]

Jeśli bolą cię kolana, skontaktuj się z fizjoterapeutą albo lekarzem. Przyczyną mogą być przeciążenia wynikające z nieodpowiedniego kroku biegowego – można im zapobiec dzięki odpowiednim wkładkom do butów. Kolejny domowy sposób to ćwiczenia na stepperze. Jeśli wzmocnisz mięśnie, odciążysz nieco kolana.

Ból podbicia w stopie

Kontuzja kostki raczej nie będzie się specjalnie przed tobą ukrywać. Większości biegaczy przytrafiają się skręcenia – jeśli na przykład wpadną w dziurę i stopa się wykrzywi. Czasem uraz jest na tyle poważny, że dochodzi do zwichnięcia kostki.

Jeśli biegasz ze zwichniętą kostką, prawdopodobnie zacznie boleć cię pięta, ponieważ twoje ścięgna Achillesa i mięśnie łydek mogą stracić elastyczność. Żeby tego uniknąć, odciąż nogę – unieruchom ją za pomocą bandaża elastycznego i trzymaj wysoko w górze.

Jeśli boli cię pięta, obłóż ją lodem. Jednak jeśli w ciągu kilku tygodni objawy nie ustąpią, idź do lekarza. Stan raczej się nie poprawi, a możesz nawet doprowadzić do zerwania ścięgna Achillesa.

Połamane plecy

Ciągłe bóle pleców w odcinku lędźwiowym często zdarzają się biegaczom, którzy najczęściej nie znają ich przyczyny. Myślą, że ma to związek z wiekiem albo że się przedźwigali. Prawda jest taka, że samo bieganie nierzadko powoduje takie objawy. Napięcie ścięgien pod kolanami sprawia, że biodra lekko się przechylają, co powoduje obciążenie pleców podczas biegania. Prawdopodobnie nie odczujesz tego na trasie, problem może zresztą nie dawać o sobie znać przez kilka miesięcy. Sygnałem ostrzegawczym jest ból kręgosłupa podczas odpoczynku. Ciągłe bóle pojawiają się później.

Temu problemowi łatwo zapobiec. Wystarczy dobre rozciągnięcie ścięgien. Stojąc lub siedząc pochyl się do palców u stóp, pamiętając o tym, żeby mieć proste nogi. Pamiętaj, żeby nie pogłębiać skłonu pompując (jak nas źle uczyli w podstawówce). Powoli sięgnij do dużego palca, rozluźnij się i powtórz czynność. Warto rozciągać się w ten sposób przed i po biegu. Ćwiczenie pomaga także zapobiec nerwobólom lub wypadaniu dysku. Jeśli nie wiesz, jak to boli – zapytaj kogoś doświadczonego – pewnie skrzywi się na samo wspomnienie. Co jeszcze pomaga? Brzuszki. Jeśli nie wystarczy ci to, że zapewniają płaski brzuch, rób je po to, by wzmocnić plecy.

Skrzywdzone stopy

Nie zapominajmy o tym, co na końcu łańcucha – o stopach. Ból stóp może wynikać z problemów wspomnianych wcześniej, albo wiązać się ze złamaniem lub skręceniem palca. Jednak najczęściej spotykanym urazem stopy jest zapalenie powięzi, objawiające się bólem podbicia.

Najłatwiej po prostu uznać: mam źle zbudowane podbicie. Czasami – rzeczywiście tak jest. Ale często problem spowodowany jest napięciami mięśni łydek lub przetrenowaniem. Już wiesz, że powinieneś rozciągać łydki, pamiętaj także, żeby nie biegać za dużo, za szybko i unikać gwałtownego zwiększania dystansu.

Zapalenie powięzi może powodować problemy z piszczelami i bóle kolan, z którymi wiążą się zestawy dodatkowych niedogodności, o których już czytałeś.

Genetycznie uwarunkowane wysokie podbicia bolą także przy wkładaniu butów. Jeśli masz ten problem, prawdopodobnie nosisz wkładki, żeby czuć się bardziej komfortowo. Niektóre marki obuwia sportowego projektują specjalne modele dla biegaczy z wysokim podbiciem.

Żeby złagodzić ból, ogranicz lub nawet zawieś bieganie na kilka dni. Możesz także obłożyć stopy lodem. Jeśli nie będziesz rozciągał łydek, kłopoty się nie skończą.

Biegnij!

Teraz, kiedy już wiesz, jak uciec od problemów biegaczy, zrób to. Nie sprzedajemy butów sportowych, ale eksperci twierdzą, że to podstawa – pomagają uchronić mięśnie i stawy przed konsekwencjami kontaktu z twardym podłożem.

I rozciągaj się. Może nie spowoduje to przypływu endorfin, nie sprawi, że porządnie się spocisz i nie zbuduje masy mięśniowej, ale jest konieczne. Pamiętaj! Jeśli nie będziesz się rozciągać i nie kupisz przyzwoitych butów, możesz od razu pójść do sklepu po parę kul, bo pewnie szybko ci się przydadzą.

Paweł Pluta

 

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1400254481" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "71" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(64) "Kontuzje biegaczy - Ból piszczeli albo ból kolana po bieganiu " ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1405" ["visits_counter"]=> string(4) "8391" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "71" ["name"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "0" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["about"]=> string(198) "Dbaj o zdrowie po 40-tce. Dowiedz się, jak zachować dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, jak dbać o serce, prostatę i jakie robić badania, a także na czym polega bilans czterdziestolatka." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(23) "0-klinika-ciala-i-ducha" ["lft"]=> string(2) "23" ["rgt"]=> string(2) "24" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook