Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

bezpieczeństwo na drodze

Wideorejestratory samochodowe

Samochody

Wideorejestratory samochodowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Przyczyna jest prosta – w razie wypadku pozwalają jednoznacznie rozstrzygnąć, kto był sprawcą kolizji, nawet, gdy nie ma świadków, co pozwala uniknąć długotrwałych i kosztownych dochodzeń. W wielu krajach firmy ubezpieczeniowe oferują też posiadaczom tego typu sprzętu atrakcyjne zniżki na polisy OC, co sprawia, że ich używanie jest po prostu opłacalne. Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie i jaki model wybrać?

więcej »

Motocyklista też (dobry) człowiek

Motocykle

Jak nas widzą i czy na pewno wszyscy się zmieścimy, czyli rzecz o stereotypowym postrzeganiu motocyklisty i akcjach społecznych próbujących zmienić nasz wizerunek.

więcej » 5
array(2) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2926" ["slug"]=> string(29) "wideorejestratory-samochodowe" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(29) "Wideorejestratory samochodowe" ["avatar_description"]=> string(70) "Kamera samochodowa staje się coraz popularniejszym wyposażeniem auta" ["avatar_alt_text"]=> string(19) "kamerki samochodowe" ["lead"]=> string(528) "Wideorejestratory samochodowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Przyczyna jest prosta – w razie wypadku pozwalają jednoznacznie rozstrzygnąć, kto był sprawcą kolizji, nawet, gdy nie ma świadków, co pozwala uniknąć długotrwałych i kosztownych dochodzeń. W wielu krajach firmy ubezpieczeniowe oferują też posiadaczom tego typu sprzętu atrakcyjne zniżki na polisy OC, co sprawia, że ich używanie jest po prostu opłacalne. Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie i jaki model wybrać? " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(528) "Wideorejestratory samochodowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Przyczyna jest prosta – w razie wypadku pozwalają jednoznacznie rozstrzygnąć, kto był sprawcą kolizji, nawet, gdy nie ma świadków, co pozwala uniknąć długotrwałych i kosztownych dochodzeń. W wielu krajach firmy ubezpieczeniowe oferują też posiadaczom tego typu sprzętu atrakcyjne zniżki na polisy OC, co sprawia, że ich używanie jest po prostu opłacalne. Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie i jaki model wybrać? " ["superbox_title"]=> string(18) "Kamery samochodowe" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2926" ["body"]=> string(11320) "

[powiazane] sklepach dostępnych jest co najmniej kilkadziesiąt modeli kamer samochodowych w różnych kategoriach cenowych. Dostępny jest zarówno sprzęt tani, jak i bardzo kosztowny, naszpikowany najnowocześniejszą techniką. Niezależnie jednak od klasy urządzenia, zawsze jest kilka wspólnych cech, na które należy przy zakupie zwrócić szczególną uwagę.

[rekmob1]

1. Rozdzielczość sensora

W skrócie jest to ta cecha, która mówi nam o parametrach nagrywanego obrazu. Im większa rozdzielczość kamery, tym dokładniejszy obraz zostanie nagrany podczas jej użytkowania. Minimalną zalecaną obecnie rozdzielczością jest 720p (HD Ready), choć zdecydowanie, jeśli możesz sobie na to pozwolić, najlepiej wybierać urządzenia o wyższej rozdzielczości (np. FullHD, QHD lub nawet UHD 4K, ale te są ekstremalnie drogie), które są droższe, ale obraz przez nie nagrany będzie znacznie bardziej czytelny, co w razie wypadku może mieć kluczowe znaczenie. Warto też przy okazji sprawdzić płynność nagrywania, rozsądne minimum to 30 fps (klatek na sekundę).

2. Rodzaj i wielkość pamięci do zapisu

Kamery mogą mieć własną wbudowaną pamięć lub miejsce na zewnętrzną pamięć przenośną (lub obie naraz). Przy zakupie warto sprawdzić, jaką pamięcią dysponuje kamera, którą się interesujemy. Im więcej pamięci, tym dłuższe nagranie będzie można na niej zapisać. O pojemną pamięć warto się zatroszczyć zwłaszcza wtedy, gdy kupujesz kamerę o wysokiej rozdzielczości, gdyż im większa rozdzielczość, tym większe pliki z obrazem są generowane i zapisywane. Przy okazji warto też sprawdzić, w jaki sposób kamera zapisuje obraz i czy jest dostępny tryb pętli (czyli automatycznego nadpisywania starych nagrań nowymi), co pozwoli wyeliminować konieczność pamiętania o kasowaniu zapisu.

3. Kąty widzenia kamery

Najlepiej sprawdzają się kamery z szerokim kątem widzenia. Rejestrują szersze pole, co ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza jeśli dojdzie do wypadku, w którym nastąpi np. otarcie z boku. Klasyczny typ kamery mógłby tego po prostu nie uchwycić. Zalecany kąt widzenia to przynajmniej 100 stopni, choć lepsze kamerki oferują minimum 130 stopni a najlepsze 160-170 stopni.

4. Dodatkowe funkcje

Niektóre kamery posiadają szereg bardzo przydatnych funkcji, które z jednej strony mocno podnoszą ich cenę, jednak użytkownikowi dają pełnię możliwości zapisu. Do takich funkcji należą:

Warto pamiętać, że zastosowanie wideorejestratora nie musi się ograniczać do rejestracji tego, co dzieje się na drodze w czasie jazdy. Większość modeli posiada możliwość zapisu wielu godzin nagrań, co przydaje się np. wtedy, gdy musimy zostawić samochód na parkingu. A tam wiele może się wydarzyć – ktoś nas stuknie i odjedzie, ktoś inny porysuje maskę samochodu. Zapis z włączonego wówczas rejestratora może być dowodem dla Policji, co pomoże użytkownikowi znaleźć sprawcę i odzyskać pieniądze z powstałej szkody.

Kamery samochodowe a prawo

W Polsce Policja bardzo chętnie korzysta z nagrań z wideorejestratorów, istnieje nawet specjalny program "Stop agresji drogowej", w ramach którego do lokalnych komend policji można wysyłać nagrane przez siebie filmiki, na których widać zdarzenia z udziałem osób trzecich, a które mogą być podstawą do ukarania winnych niebezpieczeństwa na drodze.

Formalnie nie ma jeszcze żadnych regulacji prawnych w tym zakresie, ale zgodnie z zasadą "co nie jest zakazane, jest dozwolone" na terenie Polski kamerki są legalne, a Policja zapis z nich może traktować jako ważny dowód w sprawie. Istnieją natomiast obostrzenia co do publikacji tego typu nagrań w sieci. Nie wolno bowiem publicznie pokazywać materiałów, na których widać np. numery rejestracyjne innych samochodów.

Praktycznie jest w tym momencie tak, że polskie sądy uznają nagrania z samochodowych rejestratorów, chyba że:

[rek]

Uwaga na zakazy w Europie

Zupełnie inna sytuacja ma miejsce w kilku krajach Europy, w których używanie kamerek jest albo całkowicie zabronione, albo ściśle regulowane przepisami prawa. Najbardziej restrykcyjna jest pod tym względem Austria, gdzie kamery tego typu są wymagają specjalnego pozwolenia, a za ich nieautoryzowane używanie grozi mandat do 10 tys. euro. Co więcej, osoby, które zostaną nagrane, mogą żądać jeszcze wyższych odszkodowań.

Z kolei w Niemczech, choć nie ma przepisów, które zakazują używania kamerek, funkcjonują inne, które w zasadzie uniemożliwiają ich publikację w sieci. Kara za umieszczenie w internecie nagrania z własnej kamerki samochodowej może tam sięgnąć nawet 300 tys. euro.

W kilku krajach, choć przepisy nie mówią nic o kamerkach, są bardzo restrykcyjne jeśli chodzi o czystość przedniej szyby i pole widzenia kierowcy. Np. na Słowacji i w Szwajcarii policja ukarze cię mandatem nie za kamerkę, a za ograniczenie pola widzenia przez umieszczenie pod szybą przedmiotu, który zasłania widoczność.

Tymczasem w Norwegii prawo uznaje kamery samochodowe za przenośną TV i zabrania ich używania w aucie, gdyż mogą rozpraszać uwagę prowadzącego pojazd.

Są też bonusy

Na przeciwnym biegunie stoi Wielka Brytania, gdzie używanie kamer tego typu jest wręcz premiowane, zwłaszcza przez firmy ubezpieczeniowe, które, jak np. SureThing, oferują nawet 20% zniżki na polisę z racji samego faktu posiadania wideorejestratora. Wiele innych korporacji ubezpieczeniowych oferuje rabaty w przedziale między 10 a 15%, co sprawia, że używanie kamerek naprawdę się opłaca.

Oto wybór 6 najlepszych naszym zdaniem kamer samochodowych:

1. Mio MiVue 752

W tej cenie trudno będzie znaleźć coś lepszego. Kamera ta jest łatwa w montażu i zawiera cały szereg przydatnych funkcji – miedzy innymi datownik, detektor ruchu, odbiornik GPS, G-sensor (czujnik kolizji), automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z uruchomieniem silnika, czujnik wstrząsów, obiektyw 140 stopni, Wi-Fi, automatyczne rozpoczęcie nagrywania po wykryciu ruchu oraz dodatkowa kamera cofania. Sam sensor to urządzenie QHD (2560x1440px). Całość obsługuje karty pamięci microSD, microSDHC. Koszt to ok. 1000 zł.

Mio MiVue 752
Mio MiVue 752

2. DoD LS475W+

To bardzo dobra kamerka, która oferuje praktycznie wszystkie przydatne funkcje - tryb nocny, nagrywanie w pętli, odbiornik GPS, G-sensor, menu w języku polskim, automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z uruchomieniem silnika, automatyczne rozpoczęcie nagrywania po wykryciu ruchu, funkcja WDR - Wide Dynamic Range, czyli programowe doświetlanie elementów obrazu tak, by w finalnym zapisie były maksymalnie dobrze widoczne. Sensor kamery rejestruje obraz FullHD (1920x1080 px) przy zakresie widzenia ok. 145 stopni. Koszt kamerki to ok. 900 zł.

DoD LS475W+
DoD LS475W+

3. Mio MiVue 785 Touch

To kolejny bardzo dobry wideorejestrator. Jego kluczowe funkcje to datownik, detekcja ruchu, tryb nocny, nagrywanie w pętli, odbiornik GPS, G-sensor, automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z uruchomieniem silnika, czujnik wstrząsów, obiektyw 140 stopni, automatyczne rozpoczęcie nagrywania po wykryciu ruchu, dotykowy ekran oraz wbudowana baza fotoradarów. Kamera ta rejestruje obraz w FullHD, całość obsługuje karty pamięci microSD, microSDHC i kosztuje ok. 600 zł.

Mio MiVue 785 Touch
Mio MiVue 785 Touch

4. Xblitz Professional P500

To jedna z najpopularniejszych na rynku kamer samochodowych. Posiada zintegrowaną detekcję ruchu, tryb nocny, nagrywanie w pętli, G-sensor, zoom cyfrowy 4x, menu w języku polskim, automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z uruchomieniem silnika, czujnik wstrząsów, automatyczne rozpoczęcie nagrywania po wykryciu ruchu, obiektyw o imponującym kącie widzenia 150 stopni oraz WDR - Wide Dynamic Range. Kamera nagrywa obraz FullHD i kosztuje ok. 500 zł.

Xblitz Professional P500
Xblitz Professional P500

5. Garmin Dash Cam 55

To niewielkich rozmiarów, wręcz kompaktowy wideorejestrator uznanego producenta nawigacji GPS. Posiada wbudowany datownik, nagrywanie w pętli, odbiornik GPS oraz G-sensor. Rejestruje obraz w formacie HD (1440x1080 px).Całość nie posiada własnej pamięci masowej, ale obsługuje karty microSD, microSDHC. Jego cena to w tej chwili ok. 600 zł.

Garmin Dash Cam 55
Garmin Dash Cam 55

6. Xblitz GO SE

To najmniejszy z prezentowanych dziś wideorejestratorów. Jak na swoją cenę, oferuje naprawdę imponujący zestaw funkcji: detekcję ruchu, tryb nocny, nagrywanie w pętli, G-sensor, zoom cyfrowy 4x, menu w języku polskim, automatyczne rozpoczęcie nagrywania wraz z uruchomieniem silnika, czujnik wstrząsów, obiektyw 170 stopni, automatyczne rozpoczęcie nagrywania po wykryciu ruchu. Filmy rejestrowane przez tę kamerę mają rozdzielczość FullHD. Jej cena to ok. 350 zł.

Xblitz GO SE
Xblitz GO SE

Tomasz Sławiński

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1551864847" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(55) "test kamer samochodowych, przegląd kamer samochodowych" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2926" ["visits_counter"]=> string(4) "1110" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(3) "613" ["slug"]=> string(31) "motocyklista-tez-dobry-czlowiek" ["dont_use_tags"]=> string(27) "akcje , wydarzenie , dowcip" ["title"]=> string(35) "Motocyklista też (dobry) człowiek" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(170) "Jak nas widzą i czy na pewno wszyscy się zmieścimy, czyli rzecz o stereotypowym postrzeganiu motocyklisty i akcjach społecznych próbujących zmienić nasz wizerunek." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(35) "MOTOCYKLISTA TEŻ (DOBRY) CZŁOWIEK" ["superbox_avatar"]=> string(19) "superbox_avatar_613" ["body"]=> string(5295) "

Wariaci, idioci, samobójcy, dawcy organów – takie etykietki przypina się kierowcom motocykli. Do tego kierowcy rozwścieczeni, gdy przeciskamy się między sznurem samochodów, ludzie mieszkający blisko popularnych „tras rajdowych”, złorzeczący, gdy w środku nocy miłośnicy ścigania i pustych wydechów urządzają sobie rajdy. A jak to jest naprawdę? Prawda, jak zwykle, leży gdzieś pośrodku.

Zajrzyjmy wpierw do statystyk. W roku 2014 motocykliści uczestniczyli w 2337 wypadkach (przy ogólnej liczbie 32188 zdarzeń drogowych), zginęło 230 motocyklistów i 7 pasażerów. Z winy motocyklistów zaistniało 1020 wypadków. Najczęstszą przyczyną (aż 573 zdarzenia) było niedostosowanie prędkości. Najwięcej wypadków powodowanych było przez kierowców między 24 a 39 rokiem życia. Ułańska fantazja i łatwy dostęp do coraz szybszych motocykli tworzą mieszankę niebezpieczną, ale czy nie jest podobnie wśród kierowców samochodów? Wszak wariaci drogowi zdarzają się w każdej grupie użytkowników dróg, także wśród najbardziej bezbronnej – pieszych i rowerzystów.

Chciałoby się rzec, że statystycznie liczba zdarzeń z udziałem motocykli mieści się w średniej krajowej, uwzględniając stosunek liczby motocykli do samochodów osobowych – ok. 1 milion do 17 milionów. A jednak, trudno oprzeć się wrażeniu, że jeden wypadek motocyklowy stanowi medialny kąsek znacznie smaczniejszy, niż kilka wypadków samochodowych – do tych przywykliśmy, wszak widujemy je aż za często.

Skąd w takim razie tak negatywne postrzeganie motocyklistów? Może to potrzeba znalezienia słabszego ogniwa, na którym można wyładować swoje frustracje, kogo można obarczyć winą za liczby (jak pisaliśmy wyżej, motocykliści nie zawyżają specjalnie statystyk).

Śląska policja przeprowadziła kampanię pod hasłem „Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo”,  której celem była zmiana postrzegania nas, użytkowników jednośladów przez innych uczestników ruchu. Przeprowadzili oni ankiety badające skalę zjawiska, które ujawniły


 między innymi, że 65% badanych uznaje motocyklistów za czynnik stwarzający zagrożenie na drodze. Aż 85% badanych nie miało świadomości, że przepisy ruchu drogowego dla kierujących samochodem a motocyklem są inne – choćby głośna ostatnio sprawa przejeżdżania motocyklem między stojącymi pojazdami, co zdaniem kierowców samochodów jest łamaniem prawa, tymczasem jest to zachowanie prawem dozwolone.

Badania przeprowadzone w związku z tą akcją pokazały, że stereotypowe postrzeganie jednośladowców ma tak duża skalę i jest tak silnie zakorzenione, że zmiana tego stanu rzeczy będzie nie lada wyzwaniem. Pamiętacie pewną akcję medialną sprzed kilku lat: „Idzie wiosna - będą warzywa”? To doskonałe zobrazowanie tego, z czym musimy się zmagać.

Dlatego także sami motocykliści podejmują liczne akcje, które mają za zadanie zmienić nasz wizerunek, ale często też wypływają ze zwykłej chęci zrobienia czegoś dla innych. Stąd pomysły na takie działania, jak Motoserce (http://www.motoserce.pl), którego celem jest propagowanie idei krwiodawstwa. Kluby motocyklowe zrzeszone w organizacji podejmują się zorganizowania akcji zbiórki krwi oraz imprezy towarzyszącej na terenie swojego działania. Ktoś mógłby zapytać, po co, skoro co i rusz słyszymy o podobnych. Jednak, mimo to, krew jest nadal „towarem deficytowym” w polskich szpitalach, więc każda taka akcja jest potrzebna.

Motopozytywni (www.motopozytywni.pl) to grupa ludzi, która także za cel postawiła sobie zmianę wizerunku motocyklistów, podnosząc własną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przepisów, mechanizmów psychologicznych występujących podczas zdarzeń drogowych oraz z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej. Być może kiedyś spotkacie ich na ulicach, jadących na motocyklu z odblaskowa kamizelką z napisem „Ratownik – motopozytywni.pl”. Koordynatorem oraz organizatorem tych działań jest Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

To zaledwie dwie z całego mnóstwa akcji podejmowanych przez motocyklistów, aby postrzegano nas jako równorzędnych użytkowników dróg, bez wartościowania na lepszych, gorszych i innych. Oprócz tego w całej Polsce podejmujemy działania o zasięgu lokalnym, odwiedzamy hospicja, szpitale i domy dziecka, rozdając maluchom zabawki, organizujemy motomikołajki, moto dzień dziecka itp. Jestem przekonany, że akcje takie działają wielowymiarowo, ponieważ nie tylko zmieniają sposób, w jaki odbierani są motocykliści, ale zmieniają nas samych.

Tomek Markiewicz

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1343636483" ["gradation"]=> string(2) "10" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "85" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(61) "https://facetpo40.pl/co-gdzie-kiedy/imprezy-motocyklowe-2018/" ["link_info"]=> string(26) "Zloty motocyklowe w Polsce" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(95) "motocykl, motor, akcje motocyklowe, zloty motocyklowe, motopozytywni, bezpieczeństwo na drodze" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(18) "/avatar/avatar_613" ["visits_counter"]=> string(5) "12833" ["comments_counter"]=> string(1) "5" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "85" ["name"]=> string(9) "Motocykle" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "4" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Motocykle" ["about"]=> string(169) "Motocykl określa charakter i osobowość faceta. Wybierasz klasyczne choppery czy wolisz szybkie ścigacze? Jaki jest idealny motocykl dla mężczyzny po czterdziestce?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(11) "0-motocykle" ["lft"]=> string(2) "75" ["rgt"]=> string(2) "76" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook