Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

auto elektryczne

Carmen – tajemnicza i szybka piękność

Samochody

Słyszeliście kiedyś o autach Hispano Suiza? Aktywność tej hiszpańskiej firmy produkującej m.in. samochody była skoncentrowana głównie w okresie międzywojennym. Wygląda na to, że niebawem będziemy mieli okazję podziwiać kolejny jej produkt - elektryczny samochód Carmen.

więcej »

Przegląd aut elektrycznych

Samochody

Auta elektryczne powoli, ale konsekwentnie zdobywają coraz większą popularność. Wszyscy zainteresowani zakupem takiego pojazdu mają też coraz szerszą ofertę rynkową. Sprawdzamy, jakie samochody na prąd można w tej chwili kupić w Polsce.

więcej »

Nissan LEAF – pierwsze wrażenia z jazdy

Samochody

I ty będziesz jeździł elektrykiem. Już wkrótce.
Wiele miast w Europie zakazało już wjazdu do centrum samochodom spalinowym, a kolejne zapowiedziały wprowadzenie tego zakazu już w niedalekiej przyszłości. Zdaje się, że los aut spalinowych jest przesądzony.

więcej »

Kałasznikow chce konkurować z Teslą

Samochody

Znany na całym świecie z produkcji kultowego karabinka AK-47 rosyjski koncern Kałasznikow ogłosił właśnie, że zamierza szturmem podbić zupełnie nowy rynek. Do jego portfolio mają wkrótce dołączyć zaawansowane… samochody elektryczne. I nie będą to maszyny z niskiej półki, bowiem szefowie Kałasznikowa mówią otwarcie: chcemy rywalizować z amerykańską Teslą.

więcej »
array(4) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2890" ["slug"]=> string(35) "carmen-tajemnicza-i-szybka-pieknosc" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(42) "Carmen – tajemnicza i szybka piękność" ["avatar_description"]=> string(20) "Carmen Hispano Suiza" ["avatar_alt_text"]=> string(20) "Carmen Hispano Suiza" ["lead"]=> string(286) "Słyszeliście kiedyś o autach Hispano Suiza? Aktywność tej hiszpańskiej firmy produkującej m.in. samochody była skoncentrowana głównie w okresie międzywojennym. Wygląda na to, że niebawem będziemy mieli okazję podziwiać kolejny jej produkt - elektryczny samochód Carmen." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(286) "Słyszeliście kiedyś o autach Hispano Suiza? Aktywność tej hiszpańskiej firmy produkującej m.in. samochody była skoncentrowana głównie w okresie międzywojennym. Wygląda na to, że niebawem będziemy mieli okazję podziwiać kolejny jej produkt - elektryczny samochód Carmen." ["superbox_title"]=> string(42) "Carmen – tajemnicza i szybka piękność" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2890" ["body"]=> string(2437) "

[powiazane]Premiera tego Gran Turismo ma się odbyć na salonie samochodowym w Genewie. Póki co, producent uchylił rąbka tajemnicy prezentując zdjęcia jego karbonowej karoserii.

Nazwa Carmen jest nawiązaniem do Carmen Mateau - wnuczki założyciela firmy, Hispano Suiza. Nadwozie auta jest zapowiadane jako super sztywny, poręczny, karbonowy monokok.

 

Carmen Hispano Suiza

[rekmob1]

Auto zostało zaprojektowane i będzie budowane ręcznie w Barcelonie. Na podstawie ujawnionych zdjęć możemy wywnioskować, że może ono mieć geny międzywojennych modeli stworzonych według filozofii streamline - np. historycznego modelu H6 Dubonnet Xenia - coupe zbudowanego w 1938 r.

H6 Dubonnet Xenia coupe 1938
Dubonnet Xenia coupe 1938

Auto to powstało z inicjatywy francuskiego pilota, inżyniera i kierowcy rajdowego Andre Dubboneta, wyróżniało się mocno przeszkloną kabiną i drzwiami, które odsuwały się podobnie jak w dzisiejszych minivanach. Samochód, który jest uważany za jedno z najpiękniejszych aut okresu międzywojennego napędzał rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 6,7 l i mocy 160 KM, który pozwalał na rozpędzenie się maksymalnie do 177 km/h.

[rek]

Na razie nie są znane parametry modelu Carmen, wiadomo jednak, że napęd auta powstanie we współpracy z QEV Technologies, firmą produkującą napędy elektryczne, zarządzającą m.in. zespołem Formuły E Mahindra. Należy przypuszczać zatem, że Carmen będzie bardzo szybka!

Założona w 1904 roku firma Hispano Suiza wyprodukowała łącznie ok. 12 tys. samochodów. Pracowano nawet nad autem elektrycznym, ale nigdy nie wyszło ono z fazy projektu. Poza samochodami, wytwarzano również silniki lotnicze oraz same samoloty, m.in. popularny w latach 30. dwupłatowiec E30. W 1946 roku oddział produkujący auta został sprzedany hiszpańskiemu koncernowi ENASA, produkującemu m.in. ciężarówki Pegaso.

Jakub Mielniczak

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1549403931" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2890" ["visits_counter"]=> string(3) "464" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2852" ["slug"]=> string(26) "przeglad-aut-elektrycznych" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(27) "Przegląd aut elektrycznych" ["avatar_description"]=> string(34) "Jaguar I-PACE - elektryczny luksus" ["avatar_alt_text"]=> string(13) "Jaguar I-PACE" ["lead"]=> string(249) "Auta elektryczne powoli, ale konsekwentnie zdobywają coraz większą popularność. Wszyscy zainteresowani zakupem takiego pojazdu mają też coraz szerszą ofertę rynkową. Sprawdzamy, jakie samochody na prąd można w tej chwili kupić w Polsce." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(249) "Auta elektryczne powoli, ale konsekwentnie zdobywają coraz większą popularność. Wszyscy zainteresowani zakupem takiego pojazdu mają też coraz szerszą ofertę rynkową. Sprawdzamy, jakie samochody na prąd można w tej chwili kupić w Polsce." ["superbox_title"]=> string(27) "Przegląd aut elektrycznych" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2852" ["body"]=> string(12691) "

[powiazane]

Audi e-tron

Pierwszy w pełni elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni pojawi się w sprzedaży na początku 2019 roku. Debiutancki model jest SUV-em, rozwija moc 408 KM, przyspiesza 0-100 km/h w 6 sekund i według zapewnień producenta po pełnym naładowaniu baterii może przejechać ponad 400 km.

Audi e-tron
Audi e-tron

E-tron to pierwszy model Audi z wirtualnymi lusterkami - zamiast fizycznych szkieł zastosowano kamery, z których obraz wyświetlany jest na ekranach w przedniej części drzwi. Ten zabieg ma pomóc obniżyć współczynnik oporu powietrza. Oficjalna cena Audi e-tron (po przeliczeniu) wynosi ok. 337 tys. zł.

[rekmob1]

BMW i3

i3 to stary wyjadacz na rynku elektryków. Auto jest dostępne w sprzedaży od 2013 roku. W 2017 roku ten model BMW był drugim najchętniej kupowanym elektrycznym autem w Polsce. Obecnie samochód dostępny jest w dwóch wariantach - jako i3 (170 KM, 359 km zasięgu) i i3S (184 KM, 345 km zasięgu). Mocniejszy z nich rozpędza się do „setki” w 6,9 s.

BMW i3
BMW i3

[rek]

Mimo „pudełkowatego” wyglądu, auto zapewnia doznania jazdy zbliżone do innych modeli BMW. Ciekawym faktem jest brak środkowego słupka i sposób otwierania tylnych drzwi przeciwstawnie do przednich. Do budowy i3 wykorzystuje się dużo materiałów pochodzących z recyklingu. Cena i3 zaczyna się od 172 800 zł.

Renault Twizy

Twizy to miejski mikrosamochód dostępny w dwóch wersjach - Cargo to odmiana towarowa, Life - osobowa, w której dwoje pasażerów siedzi jeden za drugim. Pojazd nie ma ani bagażnika, ani bocznych szyb. W realiach ciasnych uliczek centrów miast auto pod względem zwinności nie ma sobie równych - to wszystko dzięki długości niewiele ponad 2,3 m i szerokości niecałych 1,4 m. Nie jest problemem parkowanie go w poprzek pomiędzy samochodami ustawionymi wzdłuż ulicy.

Renault Twizy
Renault Twizy

Twizy ma zasięg dochodzący do 100 km, a moc jego silnika wynosi 17 KM. Osiągi nie powalają, ale w warunkach miejskich są wystarczające - prędkość maksymalna to 80 km/h, a przyspieszenie 0-45 km/h wynosi 6,1 s. Cena Renault Twizy zaczyna się od 53 200 zł.

Renault Zoe

Kolejny elektryk francuskiego producenta jest już pełnoprawnym samochodem segmentu B, który zabierze na pokład pięć osób i 338 l bagażu. Zoe występuje w trzech wersjach - R90, R110 i Q90 różniących się mocą (92-109 KM) i czasem ładowania. Zależnie od odmiany, producent deklaruje zasięg 280-300 km. Auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 13,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 135 km/h.

Renault Zoe
Renault Zoe

Małe Renault to auto ciekawe stylistycznie, można w nim znaleźć pewne podobieństwa do Clio, jak np. ukryte klamki tylnych drzwi. Rozpiętość cenowa - od 100 500 zł do 112 500 zł plus ewentualne opcje. W cenie jest zawarty pakiet darmowego ładowania ze stacji GreenWay pozwalający na przejechanie ok 15 000 km.

Smart EQ Fortwo

Smart Fortwo to klasyka gatunku miejskich samochodów. Jego wersja elektryczna kosztuje od 94 500 zł i jest dostępna zarówno w wersji z nadwoziem zamkniętym oraz jako kabriolet. 11,5 sekundy w sprincie 0-100 km/h oraz prędkość maksymalna wynosząca 130 km/h to wartości w zupełności wystarczające do sprawnego poruszania się po mieście i jego okolicach. Producent deklaruje ok 150-160 km zasięgu, ale jak w przypadku wszystkich „elektryków” realnie jest on mniejszy.

Smart EQ Fortwo
Smart EQ Fortwo

Jak na swoje niewielkie wymiary, Smart ma całkiem duży bagażnik - 260-350 l to wartość pozwalająca na bezproblemowe zapakowanie nawet sporych zakupów. Producent daje duże możliwości personalizacji auta, dzięki czemu możesz stworzyć model jedyny w swoim rodzaju.


[powiazane]

Smart EQ Forfour

Elektryczna odmiana bliźniaka Renault Twingo dzieli układ napędowy ze Smartem EQ ForTwo. Samochód zadowoli wszystkich lubiących modne gadżety, którzy czasami potrzebują przewieźć 4 osoby lub więcej bagażu i dla których dwuosobowa odmiana Smarta jest za mała.

Smart EQ Forfour
Smart EQ Forfour

Co prawda bazowo kufer wersji ForFour nie imponuje pojemnością (185 l), ale można go powiększyć do 975 l. Deklarowany przez producenta zasięg auta w cyklu mieszanym to 150 km - podobny do głównego konkurenta - Volkswagena e-up! Cena czteroosobowej odmiany elektrycznego Smarta zaczyna się od 94 500 zł.

[rekmob1]

Nissan Leaf

Druga generacja tego elektrycznego bestsellera zrywa z kontrowersyjnym designem swojego poprzednika. Walory użytkowe tego auta zachęcają do wypadów poza miasto - 435 l bagażnik zmieści weekendowy ekwipunek czteroosobowej rodziny. Planując wyjazd powinieneś uwzględnić zasięg Leafa - producent zapewnia o 389 km w cyklu miejskim i 270 km w cyklu mieszanym.

Nissan Leaf
Nissan Leaf

[rek]

150-konny silnik Nissana zapewnia też niezłą dynamikę - 7,9 s w sprincie 0-100 km/h to wynik pozwalający na sprawną jazdę także poza miastem. Ładowanie akumulatora do pełna z domowego wallbox’a zajmie 7,5 godziny, a do 80% z miejskiej stacji ładowania - ok 1 godziny. Cena nowego Leafa zaczyna się od 155 500 zł.

Volkswagen e-Golf

Wzorzec auta kompaktowego dostępny jest także w wersji elektrycznej. Droższy od Leafa (od 165 690 zł), ma podobny zasięg - ok 300 km w cyklu mieszanym. Auto jest napędzane energią elektryczną pochodzącą z akumulatora o pojemności 35,8 kWh. Jego silnik generuje moc 136 KM i pozwala na rozpędzenie się do „setki” w czasie poniżej 10 sekund.

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf
 

Golf jest dopracowany, podobnie jak jego bliźniak o konwencjonalnym napędzie. Nie wszystkim spodoba się natomiast jego nudna i zachowawcza stylistyka. To wszystko w zestawieniu z mało atrakcyjną ceną powoduje, że kompaktowy Volkswagen musi uznać wyższość Nissana w tabelach statystyk sprzedaży.

Volkswagen e-up!

Jeżeli dla kogoś Golf jest za duży, może zdecydować się na miejskiego malucha - e-up! Auto kosztuje co najmniej 117 190 zł i znakomicie czuje się w swoim naturalnym środowisku wąskich ulic i ciasnych parkingów. Deklarowany zasięg to 160 km, potem trzeba przygotować się na 7-9-godzinne ładowanie akumulatora o pojemności 18,7 kWh.

Volkswagen e-up!
Volkswagen e-up!

E-up przyspiesza 0-100 km/h w 12,4 s i rozwija maksymalnie 130 km/h. To auto jest alternatywą dla Smarta EQ ForFour, który bazowo jest tańszy, zapewnia też ciekawszy od Volkswagena design.

Jaguar i-Pace

Pierwszy w pełni elektryczny Jaguar to sportowy SUV o dynamicznej sylwetce. Trudno nie zauważyć tego auta na ulicy. Wrażenie robią też walory trakcyjne - 400 KM i 4,8 s 0-100 km/h to parametry, jakich nie powstydziłby się niejeden samochód sportowy. Deklarowany przez producenta zasięg wynoszący 480 km pozwala na planowanie dłuższych tras.

Jaguar i-Pace
Jaguar i-Pace

We wnętrzu jakość klasy premium połączona z wszechstronnością - auto ma napęd na cztery koła, dlatego zjazd z utwardzonych dróg nie jest dla niego problemem. O komfort podróżnych dba pneumatyczne zawieszenie, a nisko umieszczony środek ciężkości gwarantuje pewne prowadzenie. Cena i-Pace zaczyna się od 354 900 zł.


[powiazane]

Mercedes-Benz EQC

Elektryczna nowość Mercedesa pokazuje, jak marka ze Stuttgartu widzi przyszłość motoryzacji. Nowy SUV będzie łączył codzienną funkcjonalność z wyjątkowymi osiągami. Na pokładzie samochodu będą też dostępne wszystkie aktualnie dostępne systemy - te z zakresu komfortu jak i bezpieczeństwa.

Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz EQC

[rek]

Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy ponad 400 KM i maksymalnym momencie obrotowym 756 Nm zapewniają przyspieszenie do 100 km/h w 5,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Deklarowany przez producenta zasięg to 450 km, a po jego wyczerpaniu trzeba zaplanować 40-minutowy postój przy ładowarce 110 kWh. Taki czas jest potrzebny, by naładować akumulator do 80% maksymalnej pojemności. Co ciekawe, Mercedes EQC będzie mógł ciągnąć przyczepę o maksymalnej masie do 1800 kg. Mercedes EQC ma wejść do sprzedaży w połowie 2019 roku.

[rekmob1]

Hyundai Kona Electric

Chociaż w momencie pisania tego tekstu auto jest jeszcze niedostępne w Polsce (ma to się wkrótce zmienić) to już można je kupić w niektórych krajach europejskich. Producent proponuje dwie wersje samochodu - słabszą o mocy 136 KM i pojemności akumulatora 39,2 kWh i mocniejszą - odpowiednio 204 KM i 64 kWh. Ta druga rozpędza się do 100 km/h w 7,6 s i zapewnia ok 500 km zasięgu.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Wygląd samochodu został podporządkowany aerodynamice - Kona Electric ma m.in. charakterystyczny pełny grill. Bagażnik o pojemności 332 l jest o 29 l mniejszy niż w wersji spalinowej. U naszych zachodnich sąsiadów cena tego auta zaczyna się od 34 600 euro za wariant słabszy. Mocniejszy jest droższy o 4 500 euro.

Hyundai IONIQ Electric

157 500 zł wystarczy, by wejść w posiadanie tego elektrycznego Hyundaia. Auto ma 120 KM mocy i rozpędza się do 100 km/h w 9,9 s. Deklarowany zasięg wynosi 280 km. Kabina pasażerska tego liftbacka jest przestronna, a bagażnik o pojemności 455 l pozwala na wykorzystanie samochodu także do wypadów poza miasto.

Hyundai IONIQ Electric
Hyundai IONIQ Electric

Czas ładowania do pełna z domowego gniazdka wynosi 12 godzin, a zaledwie 30 min wystarczy do uzupełnienia pojemności baterii do poziomu 80% przy pomocy szybkiej ładowarki. Ciekawostką jest układ VESS imitujący odgłosy „prawdziwego” samochodu mające zwrócić uwagę przechodniów przyzwyczajonych do aut spalinowych na bezgłośnie poruszającego się „elektryka”.

Jakub Mielniczak

" ["ancestor_id"]=> string(2) "80" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1546862583" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2852" ["visits_counter"]=> string(4) "1119" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2807" ["slug"]=> string(37) "nissan-leaf-pierwsze-wrazenia-z-jazdy" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(42) "Nissan LEAF – pierwsze wrażenia z jazdy" ["avatar_description"]=> string(31) "Nissan LEAF II - test elektryka" ["avatar_alt_text"]=> string(20) "Test Nissana leaf II" ["lead"]=> string(272) "I ty będziesz jeździł elektrykiem. Już wkrótce. Wiele miast w Europie zakazało już wjazdu do centrum samochodom spalinowym, a kolejne zapowiedziały wprowadzenie tego zakazu już w niedalekiej przyszłości. Zdaje się, że los aut spalinowych jest przesądzony." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(272) "I ty będziesz jeździł elektrykiem. Już wkrótce. Wiele miast w Europie zakazało już wjazdu do centrum samochodom spalinowym, a kolejne zapowiedziały wprowadzenie tego zakazu już w niedalekiej przyszłości. Zdaje się, że los aut spalinowych jest przesądzony." ["superbox_title"]=> string(67) "https://facetpo40.pl/samochody/przeglad-aut-elektrycznych/ – test" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2807" ["body"]=> string(17243) "

[powiazane]Nissan LEAF II (2018) to już zupełnie inny samochód niż jego poprzednik. Pierwsza generacja auta elektrycznego Nissana (2010) nie wszystkim mogła się podobać, natomiast obecny model to obszerne, ładne, komfortowe auto kompaktowe z bogatym wyposażeniem, naszpikowane elektroniką, która ma sprawić, że jazda będzie jeszcze bardziej bezpieczna i komfortowa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Zdaje się, że nikt już nie ma wątpliwości, że auta elektryczne z roku na rok będą znajdowały coraz więcej zwolenników, niezależnie od tego, czy z przekonania do tego typu napędu, czy też z konieczności. Coraz więcej miast w Europie zakazuje wjazdu do centrum samochodom spalinowym, a kolejne już zapowiedziały wprowadzenie tego zakazu w niedalekiej przyszłości, na przykład: Wiedeń - 2020 rok, Oslo - 2025 rok, Berlin, Amsterdam i całe Królestwo Danii - 2030 rok.

[rekmob1]

Najpierw spotkaliśmy się z „modą” na downsizing (czyli zmniejszanie pojemności skokowych silników), teraz przyjdzie się nam zmierzyć z „modą” na auta elektryczne. Zdaje się, że los aut spalinowych jest przesądzony.

Co prawda auta elektryczne dopiero szukają swojego miejsca na rynku, ale liczba sprzedanych samochodów z tym napędem rośnie z roku na rok, a LEAF jest najczęściej kupowanym na świecie modelem o napędzie elektrycznym.

LEAF stanowi akronim od Leading Environmentally-Friendly Affordable Family Car, co w wolnym tłumaczeniu oznacza samochód Najlepszy Przyjazny Środowisku Przystępny Cenowo. LEAF oznacza również w języku angielskim liść, co ma przypominać o ekologicznym charakterze auta.
Przyjrzyjmy mu się więc nieco bliżej.

Nissan LEAF II

Napęd

LEAF drugiej generacji wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 110 kW (150 KM) zasilany z akumulatorów 40 kWh. To moc, która w zupełności wystarczy na cele, do jakich przeznaczony jest LEAF, zwłaszcza, że moment obrotowy wynosi 320 Nm. To stosunkowo dużo jak na auto kompaktowe przeznaczone raczej do jazdy miejskiej i podmiejskiej. Miłośników szybkich startów ze skrzyżowania ucieszy fakt, iż tak wysoki moment obrotowy uzyskuje się w przedziale od 0 (!) do 3200 obr./min., co jest charakterystyczne dla większości aut o napędzie elektrycznym.

LEAF przyspiesza od 0 do 100 kmh w niespełna 8s.

Na pełnych bateriach przejedziemy:

Oczywiście przy zerowej emisji jakichkolwiek spalin, co przy dzisiejszych problemach ze smogiem w dużych miastach wzbudza sympatię nie tylko zielonych.

W praktyce zasięgi, które deklaruje Nissan, wcale nie jest łatwo uzyskać. Wpływ na dłuższy dystans bez konieczności ładowania mają: natężenie ruchu, masa całkowita pojazdu (z pasażerami i bagażem), temperatura otoczenia, używanie ogrzewania lub klimatyzacji oraz zdolność kierowcy do używania hamowania rekuperacyjnego, czyli takiego, z którego część energii możemy odzyskać do doładowywania podczas jazdy akumulatorów. Oznacza to, że przy jeździe autostradą w sposób jednostajny nie mamy okazji do hamowania odzyskowego i wtedy zasięg naszego elektryka się zmniejsza i wynosi ok. 140 – 180 km w zależności od średniej prędkości, z jaką będziemy się poruszać (120 - 150 km/h).

Podsumowując – realny zasięg z zakresu 200 – 240 km w zupełności wystarcza do podmiejskiej i miejskiej jazdy z opcją ładowania auta co 1-2 dni.

Nissan LEAF II

Ładowanie

LEAF posiada dwa złącza, z pomocą których doładowujemy akumulatory:

Używając gniazda szybkiego ładowania (50 kW) akumulatory auta naładujemy do poziomu ok. 80% w 30-60 minut, z pomocą gniazda TYPE 2 (ładowarka 6,6 kW) uzyskamy taki poziom 100% w nieco ponad 7 h, a podłączając do gniazdka 230 V - w niespełna dobę.

Nissan LEAF II złącza

Zaznaczmy, że Nissan dla akumulatorów LEAFa daje 8 lat gwarancji z limitem 160 tys. km.

Coraz więcej galerii handlowych wydziela specjalne miejsca do parkowania dla samochodów elektrycznych, przy których zamontowane są specjalne stacje szybkiego ładowania (opcja płatna) lub gniazdka elektryczne 230 V, do których dostęp kierowcy elektryków mają bezpłatnie (przykład: CH Arkadia w Warszawie). Oczywiście szybkich stacji ładowania przybywa w Polsce z miesiąca na miesiąc, więc z biegiem czasu LEAFem będzie można wyruszyć nawet w dłuższą podróż.

Zresztą, dla niedowiarków można przytoczyć przykład naszego polarnika, Marka Kamińskiego, który wybrał się Nissanem LEAFem w podróż do Japonii w ramach #NoTrace Expedition przez Kaliningrad, Litwę, Białoruś, Rosję, Mongolię, Chiny i Koreę Płd. Przy ewentualnym zakupie nowego LEAFa trzeba zapytać sprzedawcę, czy do zakupu nadal dołączana jest karta do ładowarek GreenWay z limitem 3.000 zł.

Tab. Porównanie kosztów przejechania 250 km samochodami o różnych napędach

Porównanie kosztów przejechania 250 km samochodami o różnych napędach

Oczywiście powyższa tabela służy jedynie do zobrazowania kosztów przejechania 250 km i nie powinna być jedyną podstawą przy wyborze auta przy zakupie z powodów ekonomicznych. Rzeczą jasną jest, że należy wziąć również dodatkowo pod uwagę koszty ubezpieczenia, eksploatacji, serwisowania, przeglądów technicznych, zakupu części itp.


LEAFa można prowadzić w trzech trybach: DRIVE, B i ECO. W tym pierwszym auto zachowuje się w zasadzie jak pojazd z automatyczną skrzynią biegów (ale pamiętajmy, że w LEAFie nie ma przekładni). W trybie B uzyskujemy bardziej agresywne hamowanie rekuperacyjne, doładowując akumulator bez utraty mocy. ECO natomiast, poprzez zmniejszenie mocy silnika, znacznie oszczędza energię akumulatorów i tym samym wydłuża dystans. Nie jest to mój preferowany tryb, gdyż znacznie tłumi parametry auta.

Przejdźmy do opisu kilku wyjątkowych funkcji, jakie oferuje nowa generacja LEAFa, a które znacznie ułatwiają użytkowanie tego modelu.

Nissan LEAF II z tyłu

ePEDAL

Technologia ta umożliwia płynnym ruchem z pomocą jednego pedału (gazu) przyspieszanie, zwalnianie oraz hamowanie. Gdy tylko zmniejszymy nacisk lub zdejmiemy stopę z pedału przyspieszenia, uaktywniamy hamowanie rekuperacyjne (odzyskujemy energię i doładowujemy akumulatory). Wytracimy prędkość nawet w sytuacji, w której będziemy zjeżdżać z górki. W przypadku konieczności ponownego przyspieszenia – po prostu zwiększamy nacisk na pedał. To rozwiązanie pozwala nam na znaczne ograniczenie z korzystania z pedału hamulca, co jest niezmiernie wygodne (oraz intuicyjne) w codziennym użytkowaniu. Naturalnie w przypadku wystąpienia nagłego zdarzenia na drodze i konieczności natychmiastowego zatrzymania pojazdu - używamy pedału hamulca. Na marginesie trzeba dodać, że używanie ePEDAL znacznie oszczędza tarcze i klocki hamulcowe LEAFa.

ProPILOT

Nawet zawodowym kierowcom zdarza się być sprawcą wielu wypadków, więc obecność w samochodzie dodatkowych funkcji zwiększających bezpieczeństwo jest zawsze zasadne. Technologia ProPILOT znacznie ułatwia jazdę w korkach oraz utrzymywanie bezpiecznej odległości podczas jazdy od innych pojazdów z przodu. Sprawia, że LEAF będzie się trzymał środka pasa i poruszał się z ustaloną prędkością.

ProPILOT Park

Czyli system parkowania semi-autonomicznego. Dotyczy manewru parkowania prostopadłego i równoległego. Funkcja ta przyda się zwłaszcza tym kierowcom mniej uzdolnionym w manewrach. Rolą kierowcy jest wyłącznie przytrzymanie podczas manewru przycisku na konsoli. Reszta odbywa się już automatycznie. Korzystanie z tego rozwiązania znacznie ograniczy potencjalne stłuczki i „obcierki”, jakie zdarzają się kierowcom mniej doświadczonym lub po prostu w danym momencie w niedyspozycji. ProPILOT Park zaparkuje auto bez udziału kierowcy. I bez stresu :)

Nissan LEAF II

Komfort jazdy

Nissan LEAF ma 4,49 m długości, 1,53 m wysokości i rozstaw osi 2,7 m. To całkiem obszerne, wygodne i praktyczne kompaktowe auto (segment C, typ nadwozia: hatchback). Swobodnie zmieści się pięć osób i dość spory bagaż, bo pojemność bagażnika, bez składania foteli, wynosi 385 lub 435 litrów (w zależności od wyposażenia obejmującego lub nie montaż subwoofera systemu BOSE). Widoczność jest dobra. Przednie fotele LEAFa są umieszczone nieco wyżej niż w porównywalnych kompaktach, lecz jest to spowodowane zamontowaniem akumulatorów pod przednimi siedzeniami. Można się przyzwyczaić.

Kontrolę nad parametrami auta ułatwia nam ekran, na którym kierowca może sprawdzić informacje na temat średniego zużycia energii, przebytego dystansu, zasięgu, jaki jest estymowany do stanu wyczerpania akumulatorów, stanu naładowania akumulatorów itp.

Nissan LEAF II jest wyposażony w nawigację, która posiada opcję wyszukiwania najbliższych stacji ładowania oraz tych w pobliżu miejsca docelowego. Auto wyposażone jest również w system Keyless, czyli bezkluczykowe otwieranie i zamykanie drzwi. Jest również moja ulubiona opcja: podgrzewana kierownica ;)

Nissan LEAF II środek

Bezpieczeństwo

NCAP przyznał Nissanowi LEAF ocenę 5 gwiazdek (najwyższą). Warto podkreślić, że LEAF był pierwszym samochodem ocenionym wg rozszerzonego protokołu NCAP, który realizuje testy odnoszące się do najczęstszych scenariuszy kolizji z udziałem samochodów, pieszych i rowerzystów. W testach Euro NCAP LEAF uzyskał ocenę 93 procent za bezpieczeństwo dorosłych oraz 86 procent za poziom ochrony dzieci.

Ocena dotycząca bezpieczeństwa jest wystawiana na podstawie wyników serii testów, które — w uproszczeniu — odzwierciedlają typowe scenariusze wypadków mogących być przyczyną urazów. Tak wysoka ocena potwierdza skuteczność zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Kamery i czujniki radarowe pomagają między innymi w rozpoznawaniu obecności pieszych i stanowią podstawę systemu ProPILOT Nissana, który podnosi bezpieczeństwo jazdy i zwiększa poczucie pewności za kierownicą.

System przeciwzderzeniowy, ostrzeganie o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu, monitoring martwego pola są wyposażeniem standardowym LEAFa.


Dane techniczne

NISSAN LEAF (druga generacja)

Napęd

Silnik elektryczny

Układ jezdny:

Masy i wymiary:

[rek]

Osiągi:

Wygląd:

Bezpieczeństwo:

hamowanie awaryjne przy wykryciu pieszego lub rowerzysty,

Technologie:

Komfort:

Audio:

Cena: od 155.500 zł

[gallery_bare]350[/gallery_bare]

PLUSY:

MINUSY:

Obecnie Nissan LEAF jest najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Europie i na świecie. Korporacje, firmy car-sharingowe oraz entuzjaści czystego środowiska to najczęstsi nabywcy tego modelu. Gdyby w Polsce auta elektryczne miały dofinansowanie ze strony państwa (jak na przykład w Holandii) – nie miałbym już żadnych wątpliwości, by go zakupić.

Marek Wiśniewski

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1544537570" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2807" ["visits_counter"]=> string(3) "671" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } [3]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2716" ["slug"]=> string(35) "kalasznikow-chce-konkurowac-z-tesla" ["dont_use_tags"]=> string(31) "design , awans , biznes , forma" ["title"]=> string(38) "Kałasznikow chce konkurować z Teslą" ["avatar_description"]=> string(17) "Kałasznikow CV-1" ["avatar_alt_text"]=> string(17) "Kałasznikow CV-1" ["lead"]=> string(384) "Znany na całym świecie z produkcji kultowego karabinka AK-47 rosyjski koncern Kałasznikow ogłosił właśnie, że zamierza szturmem podbić zupełnie nowy rynek. Do jego portfolio mają wkrótce dołączyć zaawansowane… samochody elektryczne. I nie będą to maszyny z niskiej półki, bowiem szefowie Kałasznikowa mówią otwarcie: chcemy rywalizować z amerykańską Teslą." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(384) "Znany na całym świecie z produkcji kultowego karabinka AK-47 rosyjski koncern Kałasznikow ogłosił właśnie, że zamierza szturmem podbić zupełnie nowy rynek. Do jego portfolio mają wkrótce dołączyć zaawansowane… samochody elektryczne. I nie będą to maszyny z niskiej półki, bowiem szefowie Kałasznikowa mówią otwarcie: chcemy rywalizować z amerykańską Teslą." ["superbox_title"]=> string(38) "Kałasznikow chce konkurować z Teslą" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2716" ["body"]=> string(4561) "

[powiazane]O karabinku automatycznym Kałasznikow słyszał chyba każdy. Produkowana od przełomu lat 40. i 50. broń zdobyła sobie na całym świecie miano niezawodnej, łatwej w obsłudze i bardzo skutecznej. Jej popularność okazała się tak wielka, że szybko przeniknęła do popkultury, gdzie stała się niemal równorzędną z aktorami bohaterką kina akcji i urosła do rangi wielkiego symbolu.

[article_adv]

Właściciele rosyjskiego giganta zbrojeniowego chcą, by podobne uznanie stało się też udziałem ich najnowszego produktu – właśnie zaprezentowanego samochodu elektrycznego CV-1. „Dzięki tej technologii znajdziemy się w szeregach światowych producentów samochodów elektrycznych, takich jak Tesla i ich konkurenci” - mówili na specjalnej konferencji prezesi potentata z Iżewska.

Na pierwszy rzut oka wygląd nowego (znajdującego się w bardzo wczesnej fazie koncepcyjnej) auta co najmniej… zaskakuje. Nie mamy tu do czynienia z futurystycznym nadwoziem zapierającym dech w piersiach, takim, które kojarzy się nam chociażby przywoływanymi przez samych Rosjan wizjonerskimi pojazdami ze stajni Elona Muska, a raczej z repliką archaicznej sowieckiej konstrukcji z początku lat 70.

Kałasznikow CV-1
Kałasznikow VC-1

„Rosyjski pogromca Tesli” wygląda bowiem niemal identycznie jak produkowany w szczycie potęgi ZSRR samochód Iż 2125 kombi (wzorowany na jeszcze starszym Moskwiczu 412).

Iż 2125 kombi
Iż 2125 kombi

Jak zapewnia Kałasznikow, wygląd retro to jednak tylko pozory. W rzeczywistości auto to ma być naszpikowane najnowocześniejszymi technologiami: począwszy od stosunkowo pojemnej baterii o pojemności 90 kWh (zapewni zasięg do 350 km na jednym ładowaniu), poprzez moc silnika na poziomie 220 kW, po przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6 sekund. Wygląda to imponująco.

Kałasznikow VC-1
Kałasznikow VC-1

„Mówimy o konkurowaniu z Teslą, bo obecnie jest to projekt z dziedziny samochodów elektrycznych, który zakończył się sukcesem. Chcemy z nim powalczyć, a przynajmniej nie poddać się walkowerem” – powiedziała na konferencji prezentującej nowe auto Sofia Iwanowa z Kałasznikowa. Kiedy projektowanie auta się zakończy i trafi ono do seryjnej produkcji? Nie podano.

Auto na baterię to zresztą nie jedyna nowość, jaką zaprezentował światu znany rosyjski koncern zbrojeniowy. Firma chce także mocniej wejść na rynek napędzanych energią elektryczną motocykli. Już podczas tej samej konferencji zaprezentowano wojskowy model jednośladu SM-1, który ma osiągać prędkość 90 km/h i mieć zasięg ok. 150 km na jednym ładowaniu, oraz UM-1 o mocy 15 kW, przeznaczonego na rynek cywilny.

Kałasznikow SM-1
Kałasznikow SM-1

Pojazd ma się rozpędzać do ok. 100 km/h i w zależności od wersji ważyć od 165 do 245 kg. Na jednym ładowaniu akumulatora motocykl ten będzie w stanie pokonać odległość 150 km, taką samą jak jego wojskowy odpowiednik.

Warto przy okazji wspomnieć, że wejście na rynek motoryzacyjny nie jest pierwszą ani jedyną próbą rozszerzenia działalności, jakiej dokonuje znany rosyjski gigant zbrojeniowy. W ubiegłych latach firma ta weszła na rynek odzieżowy, prezentując własną kolekcję ubrań, produkuje także wyroby galanteryjne a nawet etui do smartfonów.

Firmowa bluza z logo Kałasznikowa
Firmowa bluza z logo Kałasznikowa

Sławek Tomkowski

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1535470669" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2716" ["visits_counter"]=> string(4) "1514" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook