Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

alkoholizm

Alkohol - 10 sygnałów alarmowych

Uzależnienia

Z wielu powodów możesz się zastanawiać nad ilościami i sposobem, w jaki pijesz. Być może nabroiłeś o jeden raz za dużo, a może inni zaczynają zwracać ci na to uwagę. Poznaj listę wczesnych oznak, że rzeczywiście możesz mieć problem z alkoholem.

więcej » 2

Czy masz problem z alkoholem?

Uzależnienia

No dalej, wypij jeszcze jednego. I tak będziesz wracał taksówką, bo już masz troszkę ponad limit żeby prowadzić. Jeśli chodzi o jutro, jakoś przeżyłeś w pracy z kacem w ostatni wtorek, no nie? Poza tym, to twój szef stawia następną kolejkę! Strzel jeszcze kufelek. Aha, i nie zapomnij zabrać kilku piw na mecz jutro .

więcej » 5
array(2) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2277" ["slug"]=> string(30) "alkohol-10-sygnalow-alarmowych" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(34) "Alkohol - 10 sygnałów alarmowych" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(263) "Z wielu powodów możesz się zastanawiać nad ilościami i sposobem, w jaki pijesz. Być może nabroiłeś o jeden raz za dużo, a może inni zaczynają zwracać ci na to uwagę. Poznaj listę wczesnych oznak, że rzeczywiście możesz mieć problem z alkoholem." ["has_superbox"]=> bool(false) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(263) "Z wielu powodów możesz się zastanawiać nad ilościami i sposobem, w jaki pijesz. Być może nabroiłeś o jeden raz za dużo, a może inni zaczynają zwracać ci na to uwagę. Poznaj listę wczesnych oznak, że rzeczywiście możesz mieć problem z alkoholem." ["superbox_title"]=> string(34) "Alkohol - 10 sygnałów alarmowych" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2277" ["body"]=> string(6051) "

[powiazane]Gdyby wszystkie znaki ostrzegające, że zmierzamy ku katastrofie, miały ogromne, migające światła, być może byłyby skuteczniejsze. Jednak problem z takimi sygnałami polega na tym, że często nie zauważamy ich w momencie, kiedy są nam najbardziej potrzebne. W przypadku uzależnienia, które zwykle rozwija się stopniowo, możemy już przejść spory dystans złą drogą, zanim się zorientujemy, że na nią wkroczyliśmy.

[article_adv]

Potraktuj znaki ostrzegawcze, które wymieniamy poniżej, jako punkt wyjścia do zastanowienia nad swoim piciem. Niektóre z nich mogą wydawać się znajome, a przy tym nawet błahe lub niewiele znaczące. Jeśli jednak zaczną zdarzać się częściej lub regularnie przez jakiś czas, powinieneś na nie zwrócić większą uwagę.

Mimo że piszemy przede wszystkim o nadużywaniu alkoholu, podobne symptomy odnieść można także do innych uzależniających substancji i zachowań.

1. Organizujesz swoje życie towarzyskie wokół picia

Może to przybierać różne formy: chcesz spędzać więcej czasu z osobami, które lubią pić zamiast z tymi, które nie piją. Możesz też woleć zostać w domu i pić samotnie, zamiast wyjść ze znajomymi i nie pić. Pozostanie w domu czasem nawet dostarcza pretekstu, by wypić więcej – w końcu nie musisz martwić się o to, że będziesz potem prowadził.

2. Zaczynasz od paru drinków w domu, zanim wyjdziesz na imprezę

Studenci nazywają to „biforkiem”. Piją przed imprezą, by się nastroić lub zaoszczędzić. OK, butelka wódki kosztuje tylko 25 zł, a to mniej, niż dwa drinki w klubie za 15 zł każdy, ale prawdopodobnie i tak kupisz w lokalu te dwa drinki, bez biforka i z nim.

3. Zaczynasz liczyć wypity alkohol przy pomocy „matematyki alternatywnej”

Nie liczysz drinków wypitych przed wyjściem, bo piłeś godzinę temu albo zjadłeś coś od tego czasu i teoretycznie zwalczyłeś już efekty alkoholu. Jeśli zaczynasz tworzyć wzory, by sprawdzić ile wypiłeś albo by uzyskać właśnie taką odpowiedź, jakiej potrzebujesz, to wiedz, że dzieje się coś poważnego.

4. Zaczynasz inaczej definiować „alkohol”

Napoje alkoholowe nie są równe, jeśli chodzi o zawartość alkoholu. Możesz więc uznać, że na przykład wino to nie „prawdziwy” alkohol jak wódka i powiedzieć sobie, że tylko „prawdziwe” drinki się liczą. Możesz też postanowić dać sobie spokój z „prawdziwym” alkoholem i zastąpić go czymś lżejszym. Jeśli jednak pijesz coraz więcej „czegoś lżejszego”, rezultaty mogą być podobne.

5. Obawiasz się, że skończy ci się alkohol

Jeśli mieszkasz w miejscu, gdzie w dni świąteczne do najbliższego sklepu z alkoholem jest daleko, w sobotni wieczór albo przed długim weekendem pojawiają się problemy. Kupujesz więc więcej „na wszelki wypadek”. Przed zakupami możesz też postanowić wypić do końca otwartą już butelkę, bo wiesz, że uzupełnisz zapasy, więc równie dobrze możesz się pozbyć resztek.

6. Dziwisz się, że ktoś wkłada korek do niedokończonej butelki albo używa zakrętki

Może nawet myślisz „Naprawdę? To tak się da?”. Możesz też dziwić się, że ktoś nie kończy „zupełnie dobrego drinka”, bo to strata dobrego alkoholu.

7. Irytuje cię, że inni piją wolniej

Wydaje ci się, że czekasz godzinami, aż skończą swoje napoje, żebyś mógł zamówić następną kolejkę. Nikt nie chce odstawać i w sposób oczywisty i jednoznaczny pić więcej niż pozostali. Zamówienie drinków dla wszystkich lub napełnienie im kieliszków daje wrażenie, że w towarzystwie wszyscy piją tyle samo i w ten sam sposób, możesz więc się ukryć. Może cię też złościć, że znajomi „mają już dosyć” i chcą iść do domu, podczas gdy ty chętnie byś się jeszcze napił.

8. Oglądasz zdjęcia z ostatniego grilla u przyjaciół i zauważasz, że zawsze trzymasz w dłoni szklaneczkę

To prawda, że zdjęcie może uchwycić tylko jeden moment, jednak ich seria może powiedzieć ci całkiem sporo na twój temat. Możesz zorientować się, że wyglądasz na bardziej „pod wpływem” niż inni, albo że wszyscy wyglądacie na mocno „pod wpływem”. Może się też okazać, że twoja twarz i ciało wyglądały inaczej, niż wydawało ci się, że wyglądały.

9. Martwisz się recyklingiem i koszem na śmieci

Butelki często obijają się o siebie i robią niewiarygodny hałas, który zdradza cię przed rodziną lub sąsiadami. W związku z tym możesz chować butelki i pozbywać się ich, kiedy kosze są już opróżniane. Możesz je też wyrzucać na stacji benzynowej, do kosza sąsiada lub gdziekolwiek, gdzie kontener jest niezamykany i niestrzeżony.

10. Spotykasz ludzi na odwyku i zauważasz w nich coś, czego potrzebujesz

Może to być ktoś, z kim kiedyś piłeś, albo ktoś zupełnie obcy. Możesz dostrzec swoje sposoby picia w jego historii. Możesz też zdać sobie sprawę, że pił z podobnych powodów, co ty, lub z zupełnie innych. Być może poniósł podobne konsekwencje do tych, które ty już ponosisz, a może znacznie gorsze. Widzisz jednak, że zdrowienie czyni go szczęśliwym i tego chciałbyś też dla siebie.

Zauważyłeś coś znajomego na tej liście? Być może czas zrewidować ilość alkoholu, który wpijasz. Albo odstawić w ogóle. Jest w końcu tyle innych przyjemnych sposobów na spędzanie czasu.

Bartek Kulesza

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1497371689" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "91" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2277" ["visits_counter"]=> string(5) "22587" ["comments_counter"]=> string(1) "2" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "91" ["name"]=> string(13) "Uzależnienia" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(13) "Uzależnienia" ["about"]=> string(177) "Główne uzależnienia u mężczyzn to nadużywanie alkoholu, palenie papierosów i hazard. Zobacz, jak sobie z nimi radzić. Czy e-papieros pomoże rzucić palenie w e-czasach?" ["keywords"]=> string(106) "uzależnienia, facet po 40, nałogi, nałóg, alkoholizm, seksoholizm, narkomania, nikotynizm, pracoholizm" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(16) "0-uzaleznienia-1" ["lft"]=> string(2) "27" ["rgt"]=> string(2) "28" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(2) "77" ["slug"]=> string(28) "czy-masz-problem-z-alkoholem" ["dont_use_tags"]=> string(13) "akt , relacje" ["title"]=> string(29) "Czy masz problem z alkoholem?" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(335) "No dalej, wypij jeszcze jednego. I tak będziesz wracał taksówką, bo już masz troszkę ponad limit żeby prowadzić. Jeśli chodzi o jutro, jakoś przeżyłeś w pracy z kacem w ostatni wtorek, no nie? Poza tym, to twój szef stawia następną kolejkę! Strzel jeszcze kufelek. Aha, i nie zapomnij zabrać kilku piw na mecz jutro ." ["has_superbox"]=> bool(false) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(0) "" ["superbox_avatar"]=> NULL ["body"]=> string(11127) "

Czy to jest wyjście na kielicha z kolegami z pracy, skrzyneczka piwa w trakcie meczu lub nocne upijanie się - alkohol jest wszechobecny w naszym życiu i taka jest prawda. Jest nieodzownym elementem życia towarzyskiego. Ale czy jest taki moment, kiedy zamiast „często pijanymi” stajemy się „rzadko trzeźwymi”? Czy i kiedy mamy pewność, że picie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, pozycji społecznej, pracy?

Różnego rodzaju badania nie pozostawiają wątpliwości – coraz więcej ludzi nadużywa alkoholu. Oczywiście tylko część z nich to alkoholicy, ale nawet jeśli śniadania nie zastępuje nam jeszcze kieliszek wódki, to nigdy nie jest za wcześnie zapytać samego siebie, czy aby nie pijemy za dużo.

Jak pijesz?

Eksperci dzielą sposoby picia alkoholu na cztery rodzaje, w zależności od tego, jakie ryzyko stanowią one dla zdrowia - psychicznego i fizycznego. Rozróżnia się picie towarzyskie, nadużywanie alkoholu, problemy z piciem oraz uzależnienie od alkoholu. Sprawdź, czy twoje picie jest bezpieczne.

Picie towarzyskie

Picie towarzyskie, lub inaczej „umiarkowane”, to nie więcej niż dwa drinki. Dwa piwa z kolegami z biura po pracy, w sobotę do kolacji dwa kieliszki czerwonego wina a w niedzielę w czasie meczu dwie schłodzone puszeczki, to już zbliżanie się do pewnej granicy, chociaż z pewnością jeszcze nie grozi płukaniem żołądka na ostrym dyżurze. I tak powinno pozostać, jeśli poważnie się myśli rozwoju kariery zawodowej lub dobrych relacjach towarzyskich. Jesteś osobą towarzyską, potrafisz z przyjemnością i kulturalnie wypić drinka, ale wiesz, kiedy przestać.

Nadużywanie alkoholu

Osoba nadużywająca alkoholu, to ktoś, kto regularnie wypija więcej, niż te przysłowiowe dwa piwka dla towarzystwa. 12 piw i więcej tygodniowo lub dwa piwa jednorazowo jest już potencjalnie szkodliwe dla zdrowia i jeśli odbywa się regularnie, może doprowadzić do poważnych problemów. Marskość wątroby, uszkodzenie trzustki, niewydolność seksualna lub problemy z sercem związane są właśnie z nadużywaniem alkoholu.

Ale problemy to nie tylko dolegliwości fizyczne. To także np. ostracyzm towarzyski, kiedy tracimy kontrolę nad własnym zachowaniem, a wówczas sprawy przybierają już zupełnie inny obrót. Jeśli z powodu picia alkoholu zaczynają cierpieć twoje relacje towarzyskie, wydajność w pracy lub codzienne życie, powinieneś pić zdecydowanie mniej.


Problemy z piciem

Osoba, która ma problemy z piciem, nie może się obyć na co dzień bez sześciopaku – i to pomimo problemów zdrowotnych, społecznych czy tych związanych z pracą, a wynikających z nadużywania alkoholu. Nie jest to jeszcze osoba uzależniona, która cierpiałaby na zespół abstynencyjny, jej picie tym niemniej jest już problemem społecznym i przyzwyczajeniem.

[article_adv]

Czy masz wyrzuty sumienia z powodu picia? Czy często nie pojawiasz się w pracy z powodu picia poprzedniego wieczoru lub nocy? Są to objawy bardziej subtelne niż marskość wątroby (która pewnie na tym etapie picia już się zaczyna, ale przebiega bezobjawowo), tym niemniej oznaczają one, że pijesz za dużo.

Uzależnienie od alkoholu

To już prawdziwe bagno, do którego się zjeżdża po równi pochyłej. Gdzie kiedyś byłeś duszą towarzystwa, młodym talentem, którego celem było objęcie fotela prezesa, gdzie wzorowo potrafiłeś zachować równowagę pomiędzy pracą i życiem prywatnym, teraz się poddajesz całkowicie, towarzysko i zawodowo, pijesz coraz więcej, aby doznać jakichkolwiek odczuć - i cierpisz na zespół abstynencyjny, kiedy brakuje ci alkoholu.

Mimo, iż alkohol jest przyczyną twoich wszystkich problemów, to jest on również lekiem na twoje nieszczęścia, pocieszeniem, jakiego pragniesz i pożądaniem, które cię zaślepia. Alkoholicy często zaprzeczają, że piją nadmiernie, ale spróbuj policzyć, ile tygodniowo wypijasz i przemyśl to.

Spójrz na swoje picie z perspektywy

To prawda, że można poprawić swoje relacje w pracy, wyskakując z kolegami na piwko po 17-tej. Niestety jednak, jest mnóstwo historii utalentowanych ludzi, którzy tracą nad sobą kontrolę, kiedy piją, których fotel w biurze jest zbyt często pusty, którzy w końcu mogą jedynie przy butelce opowiedzieć o świetnej pracy, którą kiedyś mieli – wtedy, kiedy nie musieli jeszcze łykać ośmiu tabletek dziennie, aby leczyć swoją chorą wątrobę.

Jeśli podejrzewasz, że pijesz zbyt dużo, pamiętaj, że istnieją sposoby na panowanie nad piciem, niezależnie od tego, na jakim ono jest poziomie. Jeśli czujesz, że masz problem, to tak właśnie jest. Wtedy zwróć się do tych, którzy mogą ci pomóc.

Whiskey Whiskey

 

Komentarz eksperta

[ext_img=o]970[/ext_img]Sebastian Maciejewski, psycholog, psychoterapeuta w brytyjskiej służbie zdrowia i prywatnej praktyce

www.psycholog-bristol.co.uk

Wspomniana w artykule kampania „Sprawdź czy Twoje picie jest bezpieczne”, odnosiła się do dwóch najważniejszych aspektów zajmowania się problemem alkoholu z perspektywy zdrowia publicznego – czyli prewencji i wczesnej interwencji.

Z perspektywy tych wczesnych aspektów problemowego picia, jedną z głównych przeszkód w podjęciu decyzji o zmianie są stereotypy i przekonania o mężczyznach i męskości w odniesieniu do alkoholu. Pomijając humorystyczne i staroświeckie już „mężczyzna powinien pachnieć wódką”, wciąż istnieje cała masa nie całkiem trafnych przekonań o tym, jak powinien mężczyzna rozwiązywać problemy, jak silną powinien mieć wolę, czy wolno mu pokazać słabość, co jest słabością a co siłą, czy proszenie o pomoc jest męskie, kiedy możemy już się przyznać do problemu. Przekonania, które mamy sami o sobie, stają się często źródłem wstydu, poczucia winy, lęku czy fałszywej dumy. Te emocje z kolei mogą stanowić ogromne przeszkody w podejmowaniu leczenia i rozpoznaniu problemu.


Leczenie i zmiany można podjąć na każdym etapie, ale warto pamiętać o tym, że w miarę postępu problemów, zmniejszają się nasze zasoby, które pomagają w leczeniu. Mam tu na myśli zarówno zdrowie jak i zasoby materialne – praca, pieniądze, czy zasoby społeczne – rodzina, przyjaciele, pomocni ludzie. We wczesnych etapach jak np. picie ryzykowne wybór jest łatwiejszy, wstyd jeszcze do pokonania, duma do przełknięcia a racjonalne myślenie może nam pomóc w rozstrzygnięciu dylematu: czy przyznać się do swoich problemów i uczyć się, jak je konstruktywnie rozwiązać, czy zgrywać twardziela i w niedalekiej przyszłości stracić jeszcze więcej.

Ktoś mógłby zapytać: Czy nie można się zatrzymać na fazie picia ryzykownego i już tam pozostać? Wszystko byłoby dobrze, gdyby alkohol nie był substancją psychoaktywną działającą depresyjnie czyli spowalniająco na układ nerwowy. Częste lub/i w dużych ilościach używanie powoduje zachwianie równowagi chemicznej w układzie nerwowym i powoduje takie objawy jak „tolerancja” (mocna głowa - kiedy do uzyskania tego samego poziomu intoksykacji potrzebujemy coraz większej ilości), czy „objawy abstynencyjne” (‘klina klinem’ – bardzo nieprzyjemne objawy fizyczne, które mogą być usunięte ponownym spożyciem substancji). Objawy napędzają się wzajemnie, jak również napędzają kolejne, tym razem psychologiczne mechanizmy np. zmiany w myśleniu i w racjonalnej ocenie rzeczywistości, lub zmiany w radzeniu sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami. Radzenie sobie z jakimkolwiek stresem staje się bardziej zorientowane na uzyskanie natychmiastowej ulgi emocjonalnej a nie na rozwiązanie problemu czy długotrwałe korzyści. W tym sensie proces uzależniania się jest postępujący, czyli fazy wcześniejsze, wydawałoby się – niewinne, jak np. picie ryzykowne przygotowują grunt pod kolejną fazę – np. picie szkodliwe.

Powyższe style picia nie są związane tylko z piciem i alkoholem, ale z całościowym stylem życia, który prowadzimy. Dlatego, kiedy decydujemy się zadbać o siebie, najkorzystniejsza i najtrwalsza zmiana następuje właśnie w stylu i jakości codziennego życia. Dlatego warto uczyć się realistycznych strategii rozwiązywania problemów i trudności, mieć wiele różnych zainteresowań, czasem akceptować nawet trudne emocje i dbać o związki z innymi ludźmi.

„5 a day” czyli 5 dziennie to brytyjska kampania na rzecz zdrowszego odżywiania propagująca jedzenie pięciu warzyw i/lub owoców dziennie. Dziś coraz głośniej mówi się o emocjonalnym „5 a day”. Takie psychologiczne „warzywa”, którymi możemy wnieść zdrowe zmiany do naszego stylu życia, to:

  1. Bądź w kontakcie (connect) – spotykaj się z ludźmi wokół ciebie: rodziną, przyjaciółmi, kolegami z pracy czy sąsiadami. Poświęć trochę czasu na rozwijanie tych relacji.
     
  2. Bądź aktywny (be active) – nie trzeba od razu wyciskać na siłowni. Idź na spacer, na rower, albo zagrać w piłkę, pobiegać. Wypróbuj coś, co sprawia ci przyjemność i niech stanie się to częścią twojego życia.
     
  3. Ucz się (keep learning) – nauka nowych umiejętności może dać ci poczucie, że coś osiągasz, a to napędza pewność siebie. Dlaczego nie zapisać się na jakiś kurs, rozpocząć naukę gry na jakimś muzycznym instrumencie?
     
  4. Dawaj coś innym (give to others) – nawet małe gesty się liczą, czy to jest uśmiech, dziękuję czy inne dobre słowo. Poważniejsze gesty, jak wolontariat w jakimś lokalnym ośrodku, mogą dodatkowo rozbudować nasze społeczne kontakty czy znajomości.
     
  5. Bądź uważny (take notice) – bądź bardziej świadomy chwili obecnej, co się w tym momencie dzieje z twoimi emocjami, myślami, twoim ciałem, światem wokół. Niektórzy nazywają to świadomością, inni uważnością (mindfulness). Taka postawa może bardzo pozytywnie wpłynąć na to, jak odczuwasz swoje życie i na to, jak je „łapiesz za rogi”.

 

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1293886302" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(true) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "91" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(44) "https://facetpo40.pl/forum/picie,forma,302,2" ["link_info"]=> string(26) "Porozmawiaj o tym na FORUM" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(17) "/avatar/avatar_77" ["visits_counter"]=> string(5) "48771" ["comments_counter"]=> string(1) "5" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "91" ["name"]=> string(13) "Uzależnienia" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(13) "Uzależnienia" ["about"]=> string(177) "Główne uzależnienia u mężczyzn to nadużywanie alkoholu, palenie papierosów i hazard. Zobacz, jak sobie z nimi radzić. Czy e-papieros pomoże rzucić palenie w e-czasach?" ["keywords"]=> string(106) "uzależnienia, facet po 40, nałogi, nałóg, alkoholizm, seksoholizm, narkomania, nikotynizm, pracoholizm" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(16) "0-uzaleznienia-1" ["lft"]=> string(2) "27" ["rgt"]=> string(2) "28" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook