Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Youngtimery: moda na klasykę

Samochody

Warto czasem złapać oddech od ślepej pogoni za nowoczesnością i postępem technicznym. Jednym ze sposobów na to może być przejażdżka klasycznym samochodem. Dla jednych obcowanie z klasykami to tylko hobby, dla innych sposób na życie i zarabianie pieniędzy.

Tagi: auta marzeń , hobby faceta po 40. , youngtimery , motoryzacja

inwestycja w youngtimery
BMW E3, rocznik 1981

Jeden z ciepłych, majowych wieczorów. Błonia Stadionu Narodowego w Warszawie. Na żwirowy plac zaczynają zjeżdżać auta. Ustawiają się w dwóch rzędach. Podjeżdżają Polonezy, Fiaty 126p, są BMW i Mercedesy. Szeregi uzupełniają pojedyncze egzemplarze przedstawicieli japońskiej i amerykańskiej motoryzacji. Łącznie można doliczyć się ok. 50 samochodów. Tuż obok parkuje Żuk przerobiony na foodtrucka. Ustawia się do niego długa kolejka. Obsługa uwija się jak w ukropie serwując pizzę, którą jedzą uczestnicy spotkania. Wśród nich są ci, którzy prawo jazdy mają od niedawna, ale widać też niejedną siwą głowę. Rozmowy przy klasykach trwają kilka godzin. Później samochody spod Stadionu ruszą i do późnych godzin nocnych będą jeździły po mieście, wyróżniając się wśród ulicznej motoryzacyjnej codzienności.

moda na youngtimery stale rośnie

Taki scenariusz to codzienność cyklicznych spotkań miłośników klasycznej motoryzacji pod szyldem Youngtimer Warsaw. Rozpoczęcie sezonu zorganizowane na bemowskim lotnisku wiosną 2018 roku cieszyło się imponującą frekwencją i spowodowało paraliż dużej części dzielnicy. Na imprezę przyjechało ponad 600 samochodów z całej Polski, a także kilka aut z Łotwy.

Youngtimer Warsaw to tylko jedna z wielu inicjatyw związanych z klasyczną motoryzacją - obecnie praktycznie w każdym większym mieście organizowane są jakieś spotkania cykliczne. Coraz więcej jest też rajdów turystycznych oraz możliwości rywalizacji na torach wyścigowych.

Środowisko właścicieli klasyków rośnie bardzo szybko. Jak w nim się odnaleźć?

Jeszcze 20-30 lat temu posiadanie klasycznego samochodu traktowane było jako ekscentryzm dla wybranych. Dziś można powiedzieć, że jest to hobby prawie dla każdego. Moda na klasyki spowodowała prawdziwą eksplozję ogłoszeń z samochodami starszymi niż 25 lat. Niestety, wiele z nich to odpicowany złom, wart niewiele więcej niż waży. Nie przeszkadza to niektórym sprzedającym żądać za niego cen z kosmosu.

„W Polsce panuje wyraźna moda na Mercedesy, szczególnie modele produkowane od lat 70. do 90.” - mówi Piotr Sielicki, redaktor naczelny magazynu Classicauto, prywatnie miłośnik i kolekcjoner youngtimerów. „Są jednak tacy, którzy w swoich zbiorach mają auta wyprodukowane niedługo po wojnie” - kontynuuje. „Wyraźnie widoczny jest również trend na samochody z okresu PRL, szczególnie auta polskiej produkcji FSO i FSM, czyli słynne Duże Fiaty, Polonezy oraz Maluchy” - dodaje.

Maluch to popularny w Polsce youngtimer

Polska miłość do Mercedesów, które w czasach PRL-u dla większości były zarówno synonimem jakości, trwałości jak i czymś nieosiągalnym, ma swoją kontynuację dziś, gdy auta te może kupić niemalże każdy. Pomaga w tym także doskonała dostępność części zamiennych - marka ta dba o właścicieli bardziej wiekowych egzemplarzy - fabrycznie nowe, oryginalne części do starszych modeli można kupić w każdej autoryzowanej stacji obsługi, co pomaga w utrzymaniu auta w doskonałym stanie. Producentów dbających o swoje dziedzictwo i wspierających posiadaczy starszych modeli jest więcej - warto wspomnieć chociażby BMW i Porsche. Decydując się na zakup starszego modelu Citroena, Renault, czy Fiata, nie będzie już tak różowo. Wyprawa do ASO po części będzie bezcelowa - pozostaje przekopywanie portali aukcyjnych, przydadzą się też kontakty w klubach (także zagranicznych) miłośników marki.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty