Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Youngtimer w wersji cabrio – kultowe kabriolety

Samochody
|
03.08.2022

Lato może zachęcać miłośników motoryzacji do poczucia wiatru we włosach. Być może ty również marzysz o nawet używanym kabriolecie? Wybraliśmy 10 klasycznych aut bez dachu, które dadzą ci wiele frajdy z jazdy w ciepłe dni, a oprócz tego podkreślą twój styl i dobry gust.

Tagi: samochód dla faceta , youngtimery

Saab 900 Cabrio (1992) - kultowy kabriolet
Saab 900 Cabrio (1992)

1. Mercedes SL R129 (1989-2001)

Mercedes SL R129 - kultowy kabriolet

Mercedes SL jest prawdziwą ikoną w świecie roadsterów. Czwarta generacja tego modelu łączy niezłą użyteczność na co dzień z niepowtarzalnym klimatem lat 90. Może też być dobrą inwestycją, bo ceny zadbanych egzemplarzy już dawno przestały spadać. Masz do wyboru silniki sześcio- i ośmiocylindrowe, a także monstrualne V12, także w wersjach AMG (do 525 KM). Niezależnie od decyzji, docenisz świetną dostępność części zamiennych, licz się jednak z wysokimi kosztami eksploatacji.

Model jest dość popularny na rynku wtórnym. W ostatnich latach do Polski trafiło sporo egzemplarzy R129 z Japonii oraz USA - w każdym przypadku zalecamy dużą ostrożność przy zakupie i dokładne zweryfikowanie w serwisie zapewnień sprzedawców o idealnym stanie auta.

  • silniki benzynowe: 2,8 l - 7,3 l
  • ceny: 30 - 150 tys. zł

2. BMW serii 3 E30 cabrio (1985-1993)

BMW serii 3 E30 cabrio - kultowy kabriolet

Obecne hasło reklamowe BMW - „Radość z jazdy” jest wielce aktualne nawet w przypadku tego modelu sprzed trzech dekad. Warunkiem jest dobry stan blacharski i techniczny. E30 to dobrze prowadzące się, zwinne i zwarte auto, które w odpowiednich rękach odwdzięczy się bezawaryjnością. Na pytanie, jaki silnik wybrać, odpowiedź jest prosta - sześciocylindrowy. Masz do wyboru pojemności 2,0 i 2,5 litra (odpowiednio 129 i 170 KM) o zachwycającej nawet dziś kulturze pracy. Mniejszy, czterocylindrowy sinik 1,8 (113 KM) lepiej pominąć.

Cięższa od zamkniętej wersji nadwoziowej E30 cabrio nie będzie demonem przy ruszaniu spod świateł, ale czy to jest najważniejsze w kabriolecie? Warto powiedzieć o dobrej dostępności części zamiennych i egzemplarzy po domorosłym tuningu - tych ostatnich lepiej się wystrzegać. Tylko E30 w oryginalnym stanie będzie dobrą inwestycją i da frajdę z jazdy, którą docenisz.

  • silniki benzynowe 1,8 l - 2,5 l
  • ceny: 40 - 80 tys. zł

Które z tych aut chętnie widziałbyś w swoim garażu? Możesz zagłosować na nie 

3. Audi Cabriolet (1991-2000)

Audi Cabriolet - kultowy kabriolet

Bazujące na Audi B4 Coupe auto jest tańsze w zakupie niż proponowane wcześniej modele. Już za 15 - 20 tys. zł można wejść w posiadanie w miarę zadbanego egzemplarza do dopieszczenia. Samochód jest oparty o technikę znaną z Audi 80, będzie więc w miarę tani w eksploatacji. Wprawne oko dostrzeże chromowaną ramkę przedniej szyby - dyskretny, ale charakterystyczny detal wyróżniający ten model. Ciekawostka dla oszczędnych - auto było oferowane z dieslem pod maską - na życzenie klienta mógł tam pracować 90-konny silnik 1,9 TDI znany m.in. z Volkswagena Golfa i Passata.

Tylko dwie najmocniejsze jednostki V6 o pojemnościach 2,6 i 2,8 l (odpowiednio 150 i 174 KM) zapewnią niezłe osiągi. Słabsze, których podaż w ogłoszeniach jest większa, wystarczą do dumnego pokonywania ulic miast i nadmorskich bulwarów. Ale czy nie do tego właśnie służy takie auto?

  • silniki benzynowe 1,8 l - 2,8 l oraz diesel 1,9 l
  • ceny: 15 - 30 tys. zł

4. Renault 19 Cabriolet (1991-1997)

Jeżeli chciałbyś mieć samochód, który dostarczy dużo przyjemności z jazdy w słoneczny dzień, nie zrujnuje kieszeni i pozwoli się wyróżnić na zlocie youngtimerów, rozważ Renault 19 Cabrio. W nadwoziu produkowanym przez niemiecką firmę Karmann kryje się technika znana z innych odmian tego francuskiego kompakta, więc pod względem mechanicznym nic nie powinno cię zaskoczyć. Samochód ma pod maską silnik 1,8 o różnych wariantach mocy (88-135 KM).

Renault 19 Cabriolet - kultowy kabriolet

Głównym problemem Renault 19 Cabrio jest niezbyt trwałe poszycie dachu, więc należy założyć, że po zakupie trzeba je będzie wymienić. W Polsce podaż tego auta jest niewielka, po zakup lepiej udać się do Niemiec lub Francji, gdzie często za 2 - 4 tys. Euro możesz kupić egzemplarz z niewielkim (60-100 tys. km) przebiegiem pochodzący od pierwszego właściciela.

  • silnik benzynowy 1,8 l
  • ceny: ok 10 tys. zł (Polska), 2-5 tys. EUR (Niemcy)

5. Mazda MX-5 (NA) (1989-1998)

Mazda MX-5 (NA) - kultowy kabriolet

To pierwsza generacja światowej ikony roadsterów. Dzięki niewielkim rozmiarom, niskiej masie własnej i napędowi na tył, samochód daje ogromną frajdę z jazdy. Otwierane lampy przednie przeniosą cię w klimat lat 80. i 90., a jadąc po górskiej, krętej drodze docenisz idealny rozkład mas 50:50. Wysokoobrotowe silniki 1,6 l i 1,8 l. (117 i 133 KM) wystarczają, by sprawnie napędzać ten bardzo lekki (940-990 kg) samochód. Model NA sprzedał się w liczbie ponad 400 000 egzemplarzy. Nawet po latach warto mieć jeden z nich.

Wady? Ciasne wnętrze, skromne wyposażenie i sporo egzemplarzy skrajnie wyeksploatowanych.

  • silniki benzynowe 1,6 l i 1,8 l
  • ceny: 10 - 40 tys. zł

Które z tych aut chętnie widziałbyś w swoim garażu? Możesz zagłosować na nie 

6. Saab 900 Cabrio (1986-1993)

Saab 900 Cabrio - kultowy kabriolet

Klasyczny „krokodyl” w otwartym wydaniu to rozwiązanie dla każdego, kto lubi się wyróżniać i kto umie zadbać o niecodzienne rozwiązania techniczne, które kryją się w tym aucie. W zamian za okazaną troskę otrzymasz wiele spojrzeń przechodniów i innych kierowców. Dzięki dość mocnym silnikom (128-175 KM) auto jest stosunkowo dynamiczne. Zanim kupisz „krokodyla”, dokładnie go obejrzyj pod kątem korozji. Walka z nią to syzyfowa praca - kosztowna i o wątpliwym efekcie. Po zakupie, poza małymi wyjątkami, nie powinieneś mieć problemów z dostępnością części zamiennych. Ważne, by auto serwisować u mechanika dobrze obeznanego ze szwedzką techniką sprzed lat.

  • silniki benzynowe 2,0 l i 2,1 l
  • ceny: 15 - 35 tys. zł

7. Volkswagen Golf I Cabriolet (1979-1993)

24 lata produkcji tego kabrioletu sprawiły, że podaż tych samochodów na rynku wtórnym jest duża. Niestety, wiele aut jest poddanych wątpliwej jakości tuningowi, stan innych pozostawia wiele do życzenia.

Volkswagen Golf I Cabriolet - kultowy kabriolet

Jak znaleźć dobry egzemplarz? Przede wszystkim kluczowa jest oryginalność kompletacji fabrycznej i możliwie jak najlepszy stan, głównie blacharski. Mechanika jest prosta i trwała, chociaż po latach problemy może stwarzać mechaniczny wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic - znalezienie rzetelnego warsztatu umiejącego go właściwie serwisować może być trudne. Z tego powodu warto poszukać późniejszego egzemplarza z w pełni elektronicznym wtryskiem. Rozstrzał cen jest ogromny, ale najtańsze egzemplarze należy omijać szerokim łukiem.

  • silniki benzynowe 1,5 l - 1,8 l
  • ceny: 15 - 40 tys. zł

8. Opel Kadett Cabrio (1987-1993)

Opel Kadett Cabrio - kultowy kabriolet

Tańsza alternatywa dla Volkswagena Golfa. Mimo tego, coraz trudniej kupić dobry egzemplarz, ponieważ ich podaż na rynku jest dość mała. Nadwozie tego auta zostało opracowane i zbudowane przez studio Bertone. Pod maską silniki znane z innych modeli Kadetta E - najczęściej spotykane są 1,6-litrowe o mocy 75 KM oraz 115-konne dwulitrówki - oba niezbyt dynamiczne, ale tanie w naprawach. Nie ma co liczyć na wzrost cen tego auta, ale jeżeli znajdziesz zadbany egzemplarz, z pewnością przyniesie ci on dużo radości z jazdy pod gołym niebem.

  • silniki benzynowe 1,3 l - 2,0 l
  • ceny: 5 - 15 tys. zł
 

9. Porsche 911 Cabriolet (993) (1994 - 1997)

Porsche 911 Cabriolet (993) - kultowy kabriolet

Ostatnie chłodzone powietrzem Porsche 911 występowało także w wersji cabrio. To auto idealnie wpisuje się w nasze zestawienie - jest szybkie, pożądane, pięknie brzmi, a wartość zadbanego egzemplarza będzie tylko rosła. Do samochodu montowano wyłącznie sześciocylindrowe boksery o pojemnościach 3,6 i 3,8 l. W czasie, gdy 993 była nowa, królowała w rankingach niezawodności. Po latach mogą się pojawić problemy, m.in z wyciekami - głównie w wyniku zaniedbań poprzednich właścicieli. Dostępność części jest dobra, ale nie są one tanie. Ciekawostka - wyprodukowano 14 egzemplarzy modelu Cabriolet Turbo, a jeden z nich trafił do sułtana Brunei.

  • silniki benzynowe 3,6 l - 3,8 l
  • ceny: 150 - 400 tys. zł

10. Alfa Romeo Spider seria 3 (1983-1989)

Alfa Romeo Spider seria 3 - kultowy kabriolet

Alfa Romeo Spider to najdłużej produkowany kabriolet w naszym zestawieniu. Przez prawie trzy dekady dokonano tylko niewielkich zmian w wyglądzie nadwozia auta i w jego mechanice. W tym czasie z taśm zjechało ponad 124 tys. egzemplarzy tego samochodu w czterech seriach. Trzecia z nich jest najpopularniejsza na rynku wtórnym. Jeżeli wybaczysz temu roadsterowi pewne kaprysy i nienajlepszą jakość wykonania, ta Włoszka odwdzięczy ci się niepowtarzalnym stylem.

  • silniki benzynowe 1,6 l - 2,0 l
  • ceny: 20 - 80 tys. zł

 

Które z tych aut chętnie widziałbyś w swoim garażu? Możesz zagłosować na nie 

 

Jakub Mielniczak

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie