Suzuki już ma w swojej ofercie crossovera, S-Cross’a, którego również testowaliśmy. Vitara S może się jednak wielu osobom znacznie bardziej podobać ze względu na masywny przód, który wraz ze skróconym tyłem auta dobrze współgra z całą bryłą nadwozia. Czerwony kolor z czarnym dachem, 17 calowymi alufelgami i subtelnym spojlerem nadają modelowi trochę drapieżności i wyjątkowości. Dodatkowe wykończenia aluminiowe na zderzakach oraz drzwiach sprawiają, że auto, rzeczywiście się wyróżnia.
Napęd AllGrip na bieżąco pozwala na zmianę trybu jazdy, w zależności od sytuacji oraz potrzeby – pozwala pewnie wchodzić w zakręty, przy których przechył nadwozia jest praktycznie niezauważalny. AllGrip nieźle sobie radzi również na oblodzonej, dość stromej drodze podczas podjazdu (testowaliśmy auto w Górach Izerskich w warunkach zimowych) i to zarówno na leśnych drogach jak i stromych podjazdach (kto zna ulicę Strażacką w Świeradowie-Zdroju ten wie, że podczas gołoledzi niełatwo tam podjechać).
Również jazda drogami ekspresowymi i autostradami sprawia wiele przyjemności kierowcy. Aktywny tempomat z funkcją hamowania awaryjnego czuwa nad bezpieczeństwem i w razie potrzeby zmniejsza prędkość, by utrzymać bezpieczny dystans do auta będącego przed nami. W połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów daje to idealne rozwiązanie na długie podróże, bez potrzeby ciągłej zmiany biegów.
W odmianie S mamy do dyspozycji turbodoładowaną, szesnastozaworową jednostkę o pojemności 1.4 l, mocy 140 KM oraz momencie obrotowym 220 Nm. Jak na potrzeby auta o masie 1235 kg te parametry w zupełności są wystarczające i odbierają argumenty przeciwnikom downsizingu. Automatyczna skrzynia biegów sprawnie współpracuje z silnikiem, jednak momentami zbyt gwałtownie. Trudno ruszyć płynnie, przeszkadza w tym wyczuwalne szarpnięcie. Układ zawieszenia jest dość twardy, ale całkiem nieźle sprawdza się w mieście i w dynamicznej jeździe. Na wertepach i w lekkim terenie z komfortem jest nieco gorzej. W cyklu miejskim silnik zużywa ok. 7-8 l benzyny na 100 km, natomiast w trasie wynik oscyluje w granicach około 6-7 l/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco ponad 10 s.
We wnętrzu uwagę przykuwa analogowy zegar z japońskimi (sic!) znakami, który dyskretnie wpasowano między nawiewami z czerwonymi wstawkami, występującymi także w kilku innych elementach, jak obszycie kierownicy oraz ramki obrotomierza i prędkościomierza.
Duży dotykowy panel radia jest łatwy w obsłudze. W dobie nowych technologii prostota obsługi i intuicyjność to niezaprzeczalne atuty. Panel dotykowy (a tym samym ekran kamery cofania) jest dość duży i przejrzysty, co na pewno będzie pomocne zwłaszcza dla mniej wprawionych w manewrach kierowców. Do plusów systemu należy możliwość połączenia smartfona, z importem muzyki czy kontaktów. Wygodne, szerokie fotele ze sporym zakresem regulacji i neutralnym wyprofilowaniem, z alcantarą wzdłuż siedziska oraz obszyciami skórzanymi po bokach trzymają dostatecznie ciało kierowcy podczas jazdy.
Kokpit wykonany jest z raczej twardych plastików, co niestety czasem słychać podczas jazdy. Miejsca wewnątrz jest sporo. Również bagażnik o pojemności 375 l sprawdzi się w codziennym użytkowaniu, a gdy okaże się za mały, składając tylną kanapę (dzieloną w proporcji 60:40) można powiększyć przestrzeń bagażową do 1120 l. Co ważne, podłoga jest wówczas płaska. Dodatkowym atutem wersji S są czujniki parkowania wraz z kamerą cofania, klimatyzacja automatyczna, system keyless go czy światła LED do jazdy dziennej.
Suzuki Vitara S może być interesującym wyborem dla kogoś, kto szuka miejskiego SUV’a z przestronnym wnętrzem, niezłymi osiągami i komfortem jazdy.
Dane techniczne
Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet Allgrip AT
Silnik benzynowy, turbodoładowany
- Pojemność skokowa: 1373 cm³
- Rozrząd: DOHC 16V
- Moc: 140 KM/5500 obr./min
- Moment obrotowy: 220 Nm/1500-4000 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
- Napęd: 4x4, AllGrip
- Hamulce (przód/tył): tarczowe, wentylowane/tarczowe
- Zawieszenie (przód/tył): kolumny McPherson/belka skrętna
- Rozmiar opon: 215/55 R17
Masy i wymiary
- Nadwozie: 5-drzwiowy SUV
- Masa własna/ładowność: 1235/495 kg
- Długość/szerokość/wysokość: 4175/1775/1610 mm
- Rozstaw osi: 2500 mm
- Pojemność zbiornika paliwa: 47 l
- Pojemność bagażnika: 375/11120 l
Osiągi
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,2 s
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 6,4/5,0/5,5 l/100 km
- Cena tej wersji: od 85.900 zł
Plusy:
- Mocny, dynamiczny silnik
- Praktycznie poukładane wnętrze i dobra przejrzystość kabiny
- Dobra jakość montażu elementów wnętrza
- Umiarkowane zużycie paliwa
- Dobre wygłuszenie wnętrza
- Adaptacyjny tempomat
- Dwustrefowa klimatyzacja
- Ogólnie bogate wyposażenie standardowe
- Możliwość wyboru pomiędzy wersją 2WD i 4WD (dopłata do napędu na cztery koła AllGrip to 7.000 zł)
- Duży prześwit, wynoszący 180 mm
- Komfortowe zawieszenie
- Przestronne wnętrze
- Wygodne fotele
- Wysoki poziom bezpieczeństwa – 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EURO NCAP
Minusy:
- W niektórych miejscach wnętrza materiały niższej jakości
- Niezbyt płynna praca skrzyni biegów
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie