Niewątpliwie Renault Talisman (również w wersji Grandtour, czyli kombi) to jeden z tych modeli w swoim segmencie, który mocno wyróżnia się na plus niebanalną sylwetką. Typowe dla renówek bogate wyposażenie (testowaliśmy wersję Initiale Paris) i przestronne wnętrze sprawiają, że w porównaniu do kilku innych aut z klasy średniej, np. Kia Optima, Mazda 6 lub chociażby Toyoty Avensis, kusi, by przypisać Talismana do segmentu wyżej.
Wystarczy spojrzeć na zdjęcia - z całą pewnością ten reprezentacyjny, elegancki sedan osadzony na 19-calowych kołach będzie się długo wyróżniał na drogach, a jego właścicielom dostarczał ogromnej radości z jazdy.
Talisman od środka
Wnętrze pojazdu wykończone jest w jakościową skórzaną tapicerkę i tworzywa, a rozmieszczenie wszystkich wskaźników i przełączników na efektownej desce rozdzielczej sprawia wrażenie, że całość jest zaprojektowana pod rygorystycznym nadzorem specjalistów od ergonomii. Kierownica (podgrzewana!) z lekkim D-Shape’m, sterownik audio (nie obraca się podczas skrętu wraz z kierownicą), R-Link (więcej o tym systemie poniżej), sterowanie większością funkcji z pomocą kilkucalowego tabletu, liczne schowki, elektrycznie regulowane fotele (w wersji Initiale Paris) wraz z funkcjami podgrzewania i chłodzenia oraz (!) funkcją masażu sprawią, że kierowca nawet w dłuższych trasach będzie czuł się komfortowo. Należy również zaznaczyć, że fotele wyposażone są w aktywne zagłówki zapobiegające urazom kręgów szyjnych.
Przestronność wnętrza również zaliczam na plus Talismanowi. Podróżowanie pięciu osób tym blisko pięciometrowym sedanem (długość 487 cm, wysokość 146 cm, szerokość, 187 cm i rozstaw osi 281 cm) na pewno nie będzie udręką. Przy takiej konfiguracji nie bez znaczenia jest również wielkość bagażnika. Ten w Talismanie ma aż 608 litrów, znajdziemy w nim klamry do mocowania pakunków, a pod podłogą skrytki i pełnowymiarowe koło zapasowe.
Ale wróćmy jeszcze na chwilę do sterowania wieloma funkcjami w tym aucie, czyli do R-Link 2. Co to takiego? To w zasadzie centrum/panel zarządzania większością funkcji auta, który ma postać 8,7-calowego wbudowanego tabletu, co dla osób na co dzień korzystających ze smartfona jest dużym ułatwieniem w obsłudze auta. Wybór pożądanych opcji poprzez scrollowanie, swipowanie i klikanie w ekran jest bardzo intuicyjne i ułatwia szybkie ich uruchamianie. Do sterowania mamy również dodatkowo kontroler, coś w rodzaju joysticka.
W interfejsie mamy również możliwość ustawienia spersonalizowanych preferencji pod własne potrzeby. Dla gadżeciarzy i lubiących kolorowe deski rozdzielcze Renault przewidział możliwość dokonania wyboru indywidualnych skórek (teł) cyfrowych zegarów i ekranu dotykowego, wraz ze świecącymi, wbudowanymi w deskę rozdzielczą (kolor można zmieniać w menu) paskami LED. Tym samym kierowca może zakodować kolor dla każdego trybu jazdy.
Na pokładzie (z tyłu i z przodu pojazdu) Talismana znajdziemy również 4 gniazda typu USB i 2 zasilania. Cieszy, że producent dostrzega coraz częstszą potrzebę ładowania telefonów, tabletów, czytników i innych urządzeń, z których podczas jazdy korzystamy.
Na koniec opisu wnętrza dodam tylko, że Talisman posiada również funkcję podgrzewania kierownicy. Niby coraz częściej funkcja dostępna w wyposażeniu standardowym, a mimo to cieszy. Ciepło na kierownicy docenią w zimie nie tylko panie. Bezkluczykowy system dostępu do auta (hands free) i dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja działająca w dwóch trybach: soft i fast oraz w opcji mono dopełniają całej gamy niezbędnych i wygodnych funkcji w aucie.
Komfort, bezpieczeństwo i manewry ułatwiają dodatkowe systemy i funkcje:
- aktywny tempomat
- wspomaganie nagłego hamowania
- doświetlanie zakrętów
- kontrola pasa ruchu
- czujnik bezpiecznej odległości między pojazdami
- układ rozpoznawania znaków drogowych
- kontrola martwego pola
- zestaw czujników asystujących przy parkowaniu
- kamera cofania
- wyświetlacz przezierny (HUD)
- ledowe lampy przednie i tylne (Pure Vision)
Układ jezdny
W Talismanie zastosowano aktywne zawieszenie, charakteryzujące się zmienną twardością amortyzatorów. System ten permanentnie dostosowuje sposób ich reakcji do rodzaju nawierzchni, decyzji kierowcy (zmiana pasa ruchu, skręt, przyspieszanie, hamowanie) i parametrów dynamicznych auta.
W trybie Comfort system wygasza drgania, a przy trybie Sport wyczuwamy większą sztywność i szybszą reakcję skrzyni biegów i silnika.
Auto trzyma się pewnie toru jazdy zarówno przy wyższych prędkościach, jak i przy potrzebie nagłego ominięcia przeszkody na drodze.
Renault Talisman Initale Paris posiada system 4Control, charakteryzujący się czterema kołami skrętnymi, sterowanymi podczas zakrętów elektrycznymi siłownikami. Jak to działa? Przy prędkości do 50 km/h system tylne koła skręca o 1 stopień w przeciwnym kierunku na każde 15 stopni skrętu kół przednich, a powyżej 50km/h w zgodnym kierunku. Takie działanie ma poprawiać stabilność auta na drodze i pewność wchodzenia w zakręty, a przy mniejszych prędkościach ułatwić manewry i średnicę zawracania.
Silnik
Zwolennicy dużych silników muszą zaakceptować fakt, że wyśrubowane normy ekologiczne powodują, iż w palecie silników oferowanych przez wielu producentów znajdziemy w większości przypadków tylko te czterocylindrowe, o mniejszej pojemności. Era downsizingu.
- jednostkę wysokoprężną 1.5 dCi o mocy 110 KM
- jednostki wysokoprężne 1.6 dCi o mocach 130 lub 160 KM
- jednostki benzynowe 1.6 TCe o mocach 150 lub 200 KM
W testach jeździliśmy modelem wyposażonym w jednostkę benzynową 1.6 TCe o mocy 150 KM. W naszej ocenie ta wersja dla osób w większości przypadków jeżdżących po mieście a tylko kilka razy w roku w dłuższą trasę jest w zupełności wystarczająca. Jednostka napędowa sprzężona jest z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią EDC, pracującą bez opóźnień.
Z całą pewnością Talisman wyróżnia się wśród konkurentów w swoim segmencie. Nieprzeciętna sylwetka, bogate wyposażenie i absolutnie zadowalające osiągi są niewątpliwymi atutami tego modelu.
Dane techniczne
RENAULT TALISMAN 1.6 TCe 150 4 Control
- Silnik benzynowy, czterocylindrowy, turbodoładowany
- Pojemność skokowa: 1618 cm³
- Rozrząd: DOHC 16V
- Moc: 150 KM/5300 obr./min
- Moment obrotowy: 220 Nm/2000 obr./min
- Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa, dwusprzęgłowa EDC
- Napęd: Na przednie koło (FWD)
- Hamulce (przód/tył): tarczowe/wentylowane, tarczowe
- Zawieszenie (przód/tył): kolumny McPherson/belka skrętna
- Rozmiar opon: 245/40 R19
Masy i wymiary
- Nadwozie: Sedan
- Masa własna/ładowność: 1430/600 kg
- Długość/szerokość/wysokość: 4848/1869/1463 mm
- Rozstaw osi: 2808 mm
- Pojemność zbiornika paliwa: 51 l
- Pojemność bagażnika: 608/1022 l
Osiągi
- Przyspieszenie 0–100 km/h: 9,6 s
- Prędkość maksymalna: 215 km/h
- Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,5/4,7/6,8 l/100 km
Cena modelu: od 92.900 zł
Cena testowanego modelu: 154.000 zł
PLUSY:
- Wygląd nadwozia i staranne wykończenie wnętrza
- Cicha praca silnika
- Bogate wyposażenie, wiele przydatnych (wspomagających kierowcę) funkcji
- System R-Link 2
- System 4Control
- Jakość wykończenia
- Komfort jazdy dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu
- Praca skrzyni biegów EDC
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Duży bagażnik
- System nagłośnienia BOSE
- 5-letnia gwarancja
MINUSY:
- Brak w gamie silników jednostki powyżej 200 KM
- Mały zbiornik paliwa: 47 l dla modeli z systemem 4 Control (51 l dla modeli bez systemu)
- Brak radaru bliskiego zasięgu powodujący wyłączenie tempomatu poniżej prędkości 40 km
- Umiejscowienie wyświetlacza HUD
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie