BMW X3 E83
Roczniki: 2003-2010
Przedział cenowy: 16-43 tys. zł
Zalety:
- duży wybór mocnych silników
- napęd 4x4 był standardowy w każdej wersji
- świetne wyciszenie i komfort jazdy
- znakomite właściwości jezdne
- silniki benzynowe nadają się do zasilania LPG
Wady:
- większość rynku to kosztowne w naprawie diesle
- nawet w benzyniakach występowało drogie koło dwumasowe
- elementy wykończenia kabiny szybko się przecierają
- większość aut w ogłoszeniach ma duże przebiegi
- przeciętna trwałość napędu xDrive (i drogie naprawy)
Ford Kuga I
Roczniki: 2008-2012
Przedział cenowy: 23-47 tys. zł
Zalety:
- design pierwszej Kugi nie zestarzał się pomimo upływu lat
- nawet podstawowy diesel 2.0 TDCi 140 KM ma dobrą dynamikę
- świetnie zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy
- duży prześwit jak na kompaktowego SUV-a (19,5 cm)
- niskie, przewidywalne koszty serwisowania; duża dostępność części
Wady:
- tapicerka i obicie kierownicy szybko się wycierają
- spasowanie elementów wnętrza pozostawia sporo do życzenia (trzaski)
- mało miejsca na tylnej kanapie i w bagażniku (zaledwie 360 l pojemności)
- tylko jeden silnik benzynowy (za to jaki – 200-konny 2.5 R5 z Volvo!)
- benzyniak to prawdziwy biały kruk (97,8% ogłoszeń dotyczy diesli)
Honda CR-V III
Roczniki: 2006-2012
Przedział cenowy: 22-59 tys. zł
Zalety:
- królowa niezawodności i trwałości wśród SUV-ów
- bardzo przestronna kabina z płaską podłogą (bez tunelu środkowego)
- duży, ustawny bagażnik z podwójną podłogą
- komfortowo zestrojone zawieszenie
- wygodnie (wysoko) umieszczony lewarek skrzyni biegów
Wady:
- bardzo wysokie ceny (niska utrata wartości)
- praktycznie zerowe zdolności terenowe
- ograniczona paleta silników (tylko trzy w Europie)
- koszty ewentualnych napraw są wysokie
- kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne i lakier podatny na zarysowania
KIA Sportage II
Roczniki: 2004-2010
Przedział cenowy: 12-33 tys. zł
Zalety:
- duża dostępność napędu 4x4 na rynku wtórnym
- wysoki prześwit jak na SUV-a (19 cm)
- niższe ceny w porównaniu z japońskimi konkurentami
- silniki dobrze współpracują z instalacją gazową
- stosunkowo trwała i prosta (oraz tania) w naprawach konstrukcja
Wady:
- nie sprawdza się w jeździe autostradowej (słabe wyciszenie)
- stylistyka karoserii i wnętrza odbiega od konkurentów
- „zmęczone” i skrzypiące plastiki w kabinie
- bardzo mały (332 l) i nieustawny bagażnik (nadkola)
- najpopularniejszy benzyniak 2.0 ma słabą dynamikę i dużo pali
Mitsubishi Outlander II / Peugeot 4007 / Citroën C-Crosser
Roczniki: 2007-2013
Przedział cenowy: 19-49 tys. zł
Zalety:
- bardzo duża liczba egzemplarzy (licząc trzy marki)
- prosty w obsłudze i schludny kokpit
- przestronne wnętrze; popularne wersje 7-miejscowe
- większość aut na rynku ma bogate wyposażenie
- łatwo dostępne egzemplarze z napędem 4x4
Wady:
- sprzęgło nie wytrzymuje jazdy w terenie
- wysokie ceny części (typowa przypadłość Mitsubishi)
- diesle (zarówno konstrukcji VW, Mitsubishi, jak i PSA) wymagają kosztownych napraw
- przeciętne wyciszenie
- drogie w serwisowaniu skrzynie automatyczne CVT i TC-SST
Nissan X-Trail II / Renault Koleos I
Roczniki: 2007-2014
Przedział cenowy: 20-46 tys. zł
Zalety:
- bardzo duży prześwit (aż 21 cm) i dobre właściwości terenowe
- duża dostępność samochodów z polskich salonów
- diesel 2.0 dCi należy do najniezawodniejszych silników w klasie
- ze względu na współpracę z Renault koszty serwisu są dość niskie
- Renault Koleos to tak naprawdę X-Trail w przebraniu (alternatywa)
Wady:
- tandetne i nietrwałe materiały wykończeniowe
- paliwożerne silniki (z wyjątkiem 2.0 dCi)
- korozja nie oszczędza tego samochodu
- duży z zewnątrz, ciasny w środku (zwłaszcza na tylnej kanapie)
- benzyniaki są praktycznie niedostępne
Suzuki Grand Vitara II
Roczniki: 2005-2014
Przedział cenowy: 15-55 tys. zł
Zalety:
- dwie odmiany do wyboru: dłuższa 5-drzwiowa i krótsza 3-drzwiowa
- auto stworzone na bezdroża (profesjonalny stały napęd 4x4 z reduktorem)
- duży wybór bezawaryjnych silników benzynowych (1.6, 2.0, 2.4, 2.7 V6 i 3.2 V6)
- ponadczasowa, charakterna sylwetka
- udane połączenie komfortowego SUV-a i zaradnej terenówki
Wady:
- diesel 1.9 DDiS konstrukcji Renault cierpi z powodu awarii
- bagażnik jest krótki i ma małą pojemność (398 l w 5-drzwiowej wersji)
- niezbyt wygodna tylna kanapa
- trzeba liczyć się z wysokimi wydatkami na paliwo
- karoseria podatna na korozję
Wszystkie z zaprezentowanych samochodów łączy jedno – dość zaawansowany staż, a co za tym idzie także duże przebiegi. Kupione w dobrym stanie mogą służyć jeszcze latami, ale trzeba liczyć się z tym, że po pewnym czasie będą wymagały niezbędnych nakładów finansowych. Zwłaszcza samochody z jednostkami wysokoprężnymi (bardzo popularnymi w segmencie SUV-ów), które w tamtym okresie nie należy już do pancernych.
Czasy „ropniaków” jeżdżących bezproblemowo na oleju po frytkach już dawno minęły. Do części podwyższonego ryzyka należą m.in. filtry DPF, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarki i wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze. Warto sprawdzić, czy obecny właściciel nie pozbywa się samochodu właśnie z powodu awarii kosztownego osprzętu.
Trzeba też pamiętać, że koszty utrzymania SUV-ów są wyższe, niż klasycznych samochodów kompaktowych / klasy średniej. Przez większy rozmiar droższe są chociażby opony, ale dochodzi też często elektroniczny napęd 4x4, a z jego trwałością bywa różnie. Szybciej zużywają się też klocki i tarcze hamulcowe, które muszą zatrzymać dużo cięższe auto. A, i nie zapominajmy o większym spalaniu (gorsza aerodynamika i większa masa własna)! Coś jeszcze? Tak, polisa ubezpieczeniowa. A drogo jest przecież już w komisie, bo nowe SUV-y kosztowały dużo więcej niż ich kompaktowe odpowiedniki, więc i teraz są droższe. Taka już cena prestiżu!
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie