Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Polecamy używane SUV-y do 30 tys. zł. Dobre, bo tanie!

Samochody
|
07.04.2021

Tego nie da się zatrzymać. Albo producenci naprawdę chcą, żebyśmy kupowali SUV-y, albo rzeczywiście tak dziś wygląda samochód idealny. Na rynku nowych pseudoterenowych aut przebierać można w nieskończoność. A co, jeśli ktoś ma ograniczony budżet i szuka używanego SUV-a? Tymi samochodami warto się zainteresować, mając do wydania 30 tys. zł.

Przegląd używanych SUV-ów
Nie trzeba mieć worka z pieniędzmi, żeby jeździć modnym SUV-em. Rozwiązanie jest przecież na wyciągnięcie ręki – zakup używanego auta

BMW X3 E83

Roczniki: 2003-2010

Przedział cenowy: 16-43 tys. zł

2003 BMW X3

Zalety:

  • duży wybór mocnych silników
  • napęd 4x4 był standardowy w każdej wersji
  • świetne wyciszenie i komfort jazdy
  • znakomite właściwości jezdne
  • silniki benzynowe nadają się do zasilania LPG

Wady:

  • większość rynku to kosztowne w naprawie diesle
  • nawet w benzyniakach występowało drogie koło dwumasowe
  • elementy wykończenia kabiny szybko się przecierają
  • większość aut w ogłoszeniach ma duże przebiegi
  • przeciętna trwałość napędu xDrive (i drogie naprawy)

 

Ford Kuga I

Roczniki: 2008-2012

Przedział cenowy: 23-47 tys. zł

2008 Ford Kuga

Zalety:

  • design pierwszej Kugi nie zestarzał się pomimo upływu lat
  • nawet podstawowy diesel 2.0 TDCi 140 KM ma dobrą dynamikę
  • świetnie zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy
  • duży prześwit jak na kompaktowego SUV-a (19,5 cm)
  • niskie, przewidywalne koszty serwisowania; duża dostępność części

Wady:

  • tapicerka i obicie kierownicy szybko się wycierają
  • spasowanie elementów wnętrza pozostawia sporo do życzenia (trzaski)
  • mało miejsca na tylnej kanapie i w bagażniku (zaledwie 360 l pojemności)
  • tylko jeden silnik benzynowy (za to jaki – 200-konny 2.5 R5 z Volvo!)
  • benzyniak to prawdziwy biały kruk (97,8% ogłoszeń dotyczy diesli)

 

Honda CR-V III

Roczniki: 2006-2012

Przedział cenowy: 22-59 tys. zł

2006 Honda CR-V

Zalety:

  • królowa niezawodności i trwałości wśród SUV-ów
  • bardzo przestronna kabina z płaską podłogą (bez tunelu środkowego)
  • duży, ustawny bagażnik z podwójną podłogą
  • komfortowo zestrojone zawieszenie
  • wygodnie (wysoko) umieszczony lewarek skrzyni biegów

Wady:

  • bardzo wysokie ceny (niska utrata wartości)
  • praktycznie zerowe zdolności terenowe
  • ograniczona paleta silników (tylko trzy w Europie)
  • koszty ewentualnych napraw są wysokie
  • kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne i lakier podatny na zarysowania

 

KIA Sportage II

Roczniki: 2004-2010

Przedział cenowy: 12-33 tys. zł

2008 KIA Sportage

Zalety:

  • duża dostępność napędu 4x4 na rynku wtórnym
  • wysoki prześwit jak na SUV-a (19 cm)
  • niższe ceny w porównaniu z japońskimi konkurentami
  • silniki dobrze współpracują z instalacją gazową
  • stosunkowo trwała i prosta (oraz tania) w naprawach konstrukcja

Wady:

  • nie sprawdza się w jeździe autostradowej (słabe wyciszenie)
  • stylistyka karoserii i wnętrza odbiega od konkurentów
  • „zmęczone” i skrzypiące plastiki w kabinie
  • bardzo mały (332 l) i nieustawny bagażnik (nadkola)
  • najpopularniejszy benzyniak 2.0 ma słabą dynamikę i dużo pali

 

Mitsubishi Outlander II / Peugeot 4007 / Citroën C-Crosser

Roczniki: 2007-2013

Przedział cenowy: 19-49 tys. zł

2008 Mitsubishi Outlander

Zalety:

  • bardzo duża liczba egzemplarzy (licząc trzy marki)
  • prosty w obsłudze i schludny kokpit
  • przestronne wnętrze; popularne wersje 7-miejscowe
  • większość aut na rynku ma bogate wyposażenie
  • łatwo dostępne egzemplarze z napędem 4x4

Wady:

  • sprzęgło nie wytrzymuje jazdy w terenie
  • wysokie ceny części (typowa przypadłość Mitsubishi)
  • diesle (zarówno konstrukcji VW, Mitsubishi, jak i PSA) wymagają kosztownych napraw
  • przeciętne wyciszenie
  • drogie w serwisowaniu skrzynie automatyczne CVT i TC-SST

 

Nissan X-Trail II / Renault Koleos I

Roczniki: 2007-2014

Przedział cenowy: 20-46 tys. zł

Nissan X-Trail

Zalety:

  • bardzo duży prześwit (aż 21 cm) i dobre właściwości terenowe
  • duża dostępność samochodów z polskich salonów
  • diesel 2.0 dCi należy do najniezawodniejszych silników w klasie
  • ze względu na współpracę z Renault koszty serwisu są dość niskie
  • Renault Koleos to tak naprawdę X-Trail w przebraniu (alternatywa)

Wady:

  • tandetne i nietrwałe materiały wykończeniowe
  • paliwożerne silniki (z wyjątkiem 2.0 dCi)
  • korozja nie oszczędza tego samochodu
  • duży z zewnątrz, ciasny w środku (zwłaszcza na tylnej kanapie)
  • benzyniaki są praktycznie niedostępne

 

Suzuki Grand Vitara II

Roczniki: 2005-2014

Przedział cenowy: 15-55 tys. zł

Suzuki Grand Vitara 2012

Zalety:

  • dwie odmiany do wyboru: dłuższa 5-drzwiowa i krótsza 3-drzwiowa
  • auto stworzone na bezdroża (profesjonalny stały napęd 4x4 z reduktorem)
  • duży wybór bezawaryjnych silników benzynowych (1.6, 2.0, 2.4, 2.7 V6 i 3.2 V6)
  • ponadczasowa, charakterna sylwetka
  • udane połączenie komfortowego SUV-a i zaradnej terenówki

Wady:

  • diesel 1.9 DDiS konstrukcji Renault cierpi z powodu awarii
  • bagażnik jest krótki i ma małą pojemność (398 l w 5-drzwiowej wersji)
  • niezbyt wygodna tylna kanapa
  • trzeba liczyć się z wysokimi wydatkami na paliwo
  • karoseria podatna na korozję

Wszystkie z zaprezentowanych samochodów łączy jedno – dość zaawansowany staż, a co za tym idzie także duże przebiegi. Kupione w dobrym stanie mogą służyć jeszcze latami, ale trzeba liczyć się z tym, że po pewnym czasie będą wymagały niezbędnych nakładów finansowych. Zwłaszcza samochody z jednostkami wysokoprężnymi (bardzo popularnymi w segmencie SUV-ów), które w tamtym okresie nie należy już do pancernych.

Czasy „ropniaków” jeżdżących bezproblemowo na oleju po frytkach już dawno minęły. Do części podwyższonego ryzyka należą m.in. filtry DPF, dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarki i wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze. Warto sprawdzić, czy obecny właściciel nie pozbywa się samochodu właśnie z powodu awarii kosztownego osprzętu.

Trzeba też pamiętać, że koszty utrzymania SUV-ów są wyższe, niż klasycznych samochodów kompaktowych / klasy średniej. Przez większy rozmiar droższe są chociażby opony, ale dochodzi też często elektroniczny napęd 4x4, a z jego trwałością bywa różnie. Szybciej zużywają się też klocki i tarcze hamulcowe, które muszą zatrzymać dużo cięższe auto. A, i nie zapominajmy o większym spalaniu (gorsza aerodynamika i większa masa własna)! Coś jeszcze? Tak, polisa ubezpieczeniowa. A drogo jest przecież już w komisie, bo nowe SUV-y kosztowały dużo więcej niż ich kompaktowe odpowiedniki, więc i teraz są droższe. Taka już cena prestiżu!

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie