Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Nowy Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line – nasz test

Samochody
|
03.09.2019

W tym samochodzie podobać się może nie tylko wyrazista, dość oryginalna i śmiała sylwetka, ale również komfort, bezpieczeństwo jazdy i osiągi, które sprawiają, że jazda tym autem to czysta przyjemność. Zwłaszcza w wersji ST-Line.

Tagi: samochód dla faceta , test Ford , test auta

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line
Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Przyznaję, że po tygodniu użytkowania nowego Forda Mondeo, gdy już musiałem go zwrócić po przeprowadzonym teście redakcyjnym – robiłem to z niechęcią. Jako że lubię duże, komfortowe auta (na co dzień jeżdżę ponad pięciometrową limuzyną) Mondeo ST-Line w zasadzie odpowiada mi pod każdym względem i mocno się wyróżnia spośród innych samochodów z tego segmentu (D).

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

W nowym Fordzie Mondeo (rok produkcji 2019) dostępnym w trzech wersjach nadwozia (kombi, liftback i sedan) najistotniejsze zmiany, jakie wprowadzono, to:

  • Nowy silnik diesla 2.0 Ecoblue i normą emisji spalin Euro 6d-Temp (w trzech wariantach mocy: 120 KM, 150 KM i 190 KM (model testowany). Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów dostosowująca zmianę przełożeń do stylu jazdy (znana również z nowego modelu Focusa). System rozpoznaje sytuacje takie jak zjazdy, podjazdy czy dynamiczne pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowuje przełożenia, aby zapewnić bardziej stabilną i dynamiczną jazdę. Nowa skrzynia biegów ma zapewnić obniżenie zużycia paliwa oraz zapewnić dynamiczną pracę oraz płynną i szybką zmianę biegów; zamiast klasycznej dźwigni zmiany biegów zastosowano pokrętło (E-shifter).
  • Kontrola adaptacyjnej zmiany biegów (Adaptive Shift Quality Control), która bierze pod uwagę informacje o pojeździe i środowisku ruchu, aby odpowiednio dostosować ciśnienia sprzęgieł w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów. Ten sam system może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy.
  • Inteligentny napęd na wszystkie koła, AWD, dostępny tylko w wersjach z silnikiem diesla (opcja).
  • Nowy system multimedialny SYNC 3.
  • Zmiany w nadwoziu:
    - nowy kształt grilla
    - nowy, sportowy kształt zderzaka z bardziej wyrazistym spojlerem
    - nowy kształt świateł przeciwmgielnych i świateł do jazdy dziennej LED
    - czarne elementy wykończenia wlotów powietrza (ST-Line)
    - nowe tyle lampy
  • Funkcje związane z bezpieczeństwem (szczegóły niżej).

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Wnętrze (bardzo przestronne i ciche podczas jazdy) auta wykonano z wysokiej jakości materiałów, a panoramiczny dach uzupełnia wrażenie auta komfortowo i bogato wyposażonego. Dodatkowe funkcje obejmują szereg zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, zwiększających bezpieczeństwo pasażerów oraz ułatwiających jazdę i dłuższą podróż. Auto jest bardzo obszerne zarówno dla pasażerów z przodu, jak i tych podróżujących na tylnej kanapie.

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Przejdźmy do opisu systemów wspomagania kierowcy, w jakie nowy Mondeo jest wyposażony:

  • Tempomat adaptacyjny – to inteligentny system w funkcjami Stop&Go i Pre-Collision Assist. System umożliwia wprowadzenie żądanej prędkości auta i odstępu, jaki pojazd ma automatycznie zachować od poprzedzającego auta. Funkcja Stop&Go utrzymuje zadany wcześniej odstęp i zwolni lub nawet zatrzyma naszego Mondeo w przypadku, gdy auto z przodu również będzie zwalniało lub gdy się zatrzyma. I analogicznie: nasz pojazd ruszy, gdy poprzedzające nas auto zrobi to również. Idealne rozwiązanie dla stojących w korku i myślących o niebieskich migdałach kierowców. Z całą pewnością funkcja pozwoli uniknąć stłuczek w takich sytuacjach. Natomiast system Pre-Collision Assist z pomocą przedniej kamery oraz radaru wykrywającego ryzyko potencjalnych kolizji wykrywa zagrożenie oraz generuje alerty dźwiękowe i wizualne, jednocześnie przygotowując układ hamulcowy, automatycznie uruchamiając hamulce w przypadku braku reakcji ze strony prowadzącego pojazd. System wykrywa również ruchome potencjalne przeszkody, np. pieszych lub rowerzystów.
  • System Active Park Assist – pozwala wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe i może w sposób automatyczny nakierować na nie nasz pojazd. I odwrotnie – system umożliwia również wyprowadzenie auta z miejsca, w którym zaparkowaliśmy auto. Zgodnie z wyświetlanymi na ekranie instrukcjami i sygnałami dźwiękowymi wystarczy tylko operować pedałami gazu i hamulca wraz ze zmianą przełożeń (z pomocą E-shiftera). System Active Park Assist pozwala na automatyczne parkowanie auta zarówno równolegle, jak i prostopadle. Przestrzeń, w której chcemy zaparkować auto z pomocą tego systemu, musi być tylko o około 20% dłuższa/szersza niż wymiary Mondeo. Działa to mniej więcej tak: wciskamy przycisk automatycznego parkowania, a czujniki wykryją, czy mijane przez nas miejsce parkowania spełnia ww. kryterium. Jeśli tak, kolejnym krokiem jest wprowadzanie auta na wybrane przez system miejsce parkingowe, podczas gdy kierowca, zgodnie z wyświetlanymi wskazówkami, operuje pedałami gazu i hamulca. Park Out Assist – działa analogicznie – pomaga wyjechać z równoległego slotu parkingowego.
  • System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu – funkcje Lane-Keeping Alert i Lane Kepping Aid. Pomagają odpowiednio – utrzymać auto na pasie ruchu, generując drgania kierownicy, mające na celu ostrzeżenie kierowcy o niezamierzonej i niekontrolowanej zmianie pasa ruchu oraz generując w układzie wspomagania kierownicy dodatkową siłę skrętu, która sprowadza auto na właściwy (pierwotny) pas ruchu.
  • Traffic Sign Recognition – system rozpoznawania znaków drogowych – odczytuje znaki drogowe dotyczące ograniczenia prędkości i wyświetla komunikat o aktualnie obowiązującym na drodze ograniczeniu.
  • System kontroli martwego pola – z pomocą wbudowanych w zewnętrzne lusterka boczne lampek ostrzegawczych informuje kierowcę o nadjeżdżającym innym pojeździe wjeżdżającym właśnie w strefę martwego pola.
  • System Cross Traffic Alert działający na podobnej zasadzie co system opisany wyżej – ostrzega o ruchomych zagrożeniach podczas manewru cofania tyłem z prostopadłego miejsca postojowego.
  • Active Noise Control – system aktywnej redukcji hałasu (ten diesel jest baaaardzo cichy!)

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Dodatkowymi usprawnieniami pomagającymi kierowcy w jeździe lub zwiększającymi komfort są m.in.: manetki do zmiany biegów przy kierownicy, podgrzewana kierownica, fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia w dziesięciu kierunkach, podgrzewane fotele, klimatyzacja dwustrefowa , elektryczny hamulec postojowy oraz system SYNC 3 pozwalający połączyć się z naszym smartfonem, umożliwiając sterowanie połączeniami telefonicznymi, aplikacjami, muzyką i nawigacją (również z pomocą poleceń głosowych), odsłuchiwanie SMS-ów. Funkcja wzywania pomocy pozwala zadzwonić po pomoc i podać służbom ratowniczym informację dotyczącą lokalizacji pojazdu w ich języku. Naturalnie nowy Mondeo obsługuje systemy Apple CarPlay i Android Auto. Coś, co uważam za bardzo dużą zaletę, to że sterowanie wieloma funkcjami nie musi odbywać się wyłącznie z pomocą 8” ekranu dotykowego lecz również z wykorzystaniem ergonomicznie zaplanowanych przycisków w środkowej konsoli oraz w kierownicy.

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Nowy wysokoprężny dwulitrowy silnik EcoBlue (wymaga stosowania płynu AdBlue) z układem bezpośredniego wtrysku paliwa i turbodoładowaniem, spełniający surowe standardy emisji spalin Euro 6d-Temp, oferuje kierowcy moc i moment obrotowy co najmniej satysfakcjonujący, a często przewyższa parametrami konkurencyjne auta wyposażone w silniki o podobnej pojemności. Całość daje kierowcy wiele radości z jazdy, zwłaszcza na długich trasach. Jednostka napędowa współpracuje z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów inteligentnie zmieniającą przełożenia w zależności od stylu jazdy i warunków na trasie. I tu trzeba tylko podkreślić, że Mondeo mimo swoich gabarytów sztywno się trzyma na ostrzejszych zakrętach przy bardziej dynamicznej jeździe. To dzięki pakietowi ST (Sport Technologies), który zawiera sztywniejsze nastawy podwozia nadający również lekko sportowego charakteru nowemu modelowi Mondeo.

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

PODSUMOWANIE:

Ford Mondeo ST-Line dzięki swojej ponadczasowej sylwetce, a teraz z nowymi rozwiązaniami i nowymi jednostkami napędowymi, z całą pewnością spodoba się nie tylko jako auto flotowe dla średniego i wysokiego szczebla zarządzania, ale również dla tych kierowców, którzy cenią sobie elegancję, komfort jazdy, obszerność wnętrza i quasi osiągi sportowe. To samochód, który, podobnie jak jego poprzednie generacje, z całą pewnością będzie cieszył się dużym powodzeniem sprzedaży.

Ford Mondeo 2.0 Ecoblue 190 KM ST-Line

Dane techniczne

  • Model: FORD MONDEO 2.0 ECOBLUE 190 KM ST-Line
  • silnik: wysokoprężny (diesel), turbodoładowany, z układem SCR (wymaga stosowania AdBlue)
  • pojemność silnika: 2.0 l
  • moc: 190 KM (140 kW)
  • moment obrotowy: 400 Nm
  • skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
  • napęd: na przednią oś (FWD) lub na wszystkie koła (AWD)
  • rodzaj nadwozia: liftback
  • liczba drzwi: 5

Masy i wymiary:

  • masa własna: 1739 kg
  • długość / szerokość (bez lusterek bocznych) / wysokość (mm): 4871/1852/1482
  • rozstaw osi: 2850 mm
  • pojemność zbiornika paliwa: 62 l
  • pojemność bagażnika: 550 l (z zestawem naprawczym)

Osiągi:

  • przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s lub 9,1 s (AWD)
  • prędkość maksymalna: 220 km/h
  • zużycie paliwa (cykl mieszany): 4,9 – 5,1 l (deklaracja producenta)
  • emisja CO2: 130-133 g/km (deklaracja producenta)

Cena testowanego modelu: ok. 180.000 zł
Cena wersji bazowej: ok. 100.000 zł

Do pobrania:

  • Ford Mondeo kompletne dane techniczne - katalog modelu

Konkurenci: Mazda 6, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 508

Marek Wiśniewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie