EDGE. W tym samochodzie, flagowym SUV-ie Forda podobać się mogą nie tylko wyrazista, dość oryginalna i śmiała sylwetka, ale również komfort, bezpieczeństwo jazdy i osiągi, dzięki którym podróżowanie tym autem to czysta przyjemność, nawet przy obecności pięciu pasażerów na pokładzie i sporego bagażu. Silnik o mocy 238 KM (450 Nm przy 2.000 obrotów/min.) wraz z komfortowym i bogato wyposażonym wnętrzem sprawiają, że auto jest wręcz stworzone do długich i dalekich podróży. W zasadzie to w testowanym modelu, oprócz koloru lakieru (preferuję raczej te stalowe) nie mam się do czego przyczepić. Ale zacznijmy opis od początku.
W nowym Fordzie EDGE (rok produkcji 2019) najistotniejsze zmiany (oprócz stylistycznych), jakie wprowadzono, to:
- nowe silniki wysokoprężne 2.0 Ecoblue i 2.0 EcoBlue TwinTurbo z normą emisji spalin Euro 6d-Temp (w dwóch wariantach mocy: 190 KM i 238 KM (model testowany);
- ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów dostosowująca zmianę przełożeń do stylu jazdy (znana również z nowych modeli Focusa i Mondeo). System rozpoznaje sytuacje takie jak zjazdy, podjazdy czy dynamiczne pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowuje przełożenia, aby zapewnić bardziej stabilną i dynamiczną jazdę. Nowa skrzynia biegów ma optymalizować zużycie paliwa oraz umożliwić dynamiczną pracę i płynną i szybką zmianę biegów; zamiast klasycznej dźwigni zmiany biegów zastosowano, podobnie jak w Mondeo i Focusie, pokrętło (E-shifter);
- kontrola adaptacyjnej zmiany biegów (Adaptive Shift Quality Control), która bierze pod uwagę informacje o pojeździe i środowisku ruchu, aby odpowiednio dostosować ciśnienia sprzęgieł w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów. Ten sam system może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy.
- inteligentny napęd na wszystkie koła AWD zapewnia większą dynamikę jazdy i lepszą przyczepność na różnych rodzajach nawierzchni. System automatycznie odłącza wszystkie elementy napędu tylnej osi, gdy sytuacja na drodze tego nie wymaga. Dzięki temu auto zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin;
- nowy system multimedialny SYNC 3, służący m.in. do sterowania telefonem, aplikacjami i nawigacją za pomocą komend głosowych; pozwala również na wezwanie pomocy i podanie służbom ratowniczym informacji dotyczącej lokalizacji pojazdu;
- funkcje związane z bezpieczeństwem (szczegóły niżej).
Bryła nowego Forda EDGE’a (w wersji ST-Line) nabrała bardziej sportowego, dynamicznego, muskularnego i nowoczesnego wyglądu. Z całą pewnością uroku dodają EDGE’owi również dwudziestocalowe, czarne obręcze kół, spojlery, czworokątne zakończenia układu wydechowego, nowy grill oraz przednie i tylne reflektory (LED).
Wnętrze auta (bardzo ciche podczas jazdy) wykonano z wysokiej jakości materiałów (m.in.: skóra, alcantara) a panoramiczny dach uzupełnia wrażenie auta luksusowego i bogato wyposażonego. Całość z całą pewnością będzie cieszyć oko każdego kierowcy. Nowy EDGE jest również bardzo obszerny (ponad 1,9 m szerokości i 4,8 m długości) zarówno dla pasażerów z przodu, jaki i tych podróżujących na tylnej kanapie. W wersji ST-Line posiada dodatkowo podgrzewane i wentylowane przednie fotele (elektrycznie sterowane), podgrzewaną tylną kanapę, podgrzewaną kierownicę, klimatyzację dwustrefową i wiele innych udogodnień i funkcji znacznie zwiększających wygodę kierowcy i podróżujących.
Również w przypadku konieczności przewiezienia sporego bagażu. Kufer ma bowiem pojemność wynoszącą 602 litry (800 litrów do linii dachu), a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1847 litrów. Z pewnością auto będzie idealnym wyborem dla dużej rodziny. Rzecz jasna, w tej klasie auta i tej wersji wyposażenia klapa bagażnika otwierana i zamykana jest bezdotykowo.
Dodatkowe funkcje obejmują szereg zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, zwiększających bezpieczeństwo pasażerów oraz ułatwiających jazdę i dłuższą podróż, o czym w szczegółach niżej:
- Tempomat adaptacyjny – to inteligentny system z funkcjami Stop&Go i Pre-Collision Assist. System umożliwia wprowadzenie żądanej prędkości auta i odstępu, jaki pojazd ma automatycznie zachować od poprzedzającego auta. Funkcja Stop&Go utrzymuje zadany wcześniej odstęp i zwolni lub nawet zatrzyma naszego EDGE’a w przypadku, gdy auto z przodu również będzie zwalniało lub gdy się zatrzyma. I analogicznie: nasz pojazd ruszy, gdy poprzedzające nas auto zrobi to również. Natomiast system Pre-Collision Assist z pomocą przedniej kamery oraz radaru wykrywającego ryzyko potencjalnych kolizji wykrywa zagrożenie oraz generuje alerty audio i wizualne, jednocześnie przygotowując układ hamulcowy, automatycznie uruchamiając hamulce w przypadku braku reakcji ze strony prowadzącego pojazd. System wykrywa również ruchome potencjalne przeszkody, np. pieszych lub rowerzystów.
- System Active Park Assist – pozwala wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe i może w sposób automatyczny nakierować na nie nasz pojazd. I odwrotnie – system umożliwia również wyprowadzenie auta z miejsca, w którym zaparkowaliśmy auto. Zgodnie z wyświetlanymi na ekranie instrukcjami i sygnałami dźwiękowymi wystarczy tylko operować pedałami gazu i hamulca wraz ze zmianą przełożeń (z pomocą E-shiftera). System Active Park Assist pozwala na automatyczne parkowanie auta zarówno równolegle, jak i prostopadle. Przestrzeń, w której chcemy zaparkować auto z pomocą tego systemu musi być tylko o około 20% dłuższa/szersza niż wymiary EDGE’a. Działa to mniej więcej tak: wciskamy przycisk automatycznego parkowania, a czujniki wykryją, czy mijane przez nas miejsce parkowania spełnia ww. kryterium. Jeśli tak, kolejnym krokiem jest wprowadzanie auta na wybrane przez system miejsce parkingowe, podczas gdy kierowca, zgodnie z wyświetlanymi wskazówkami operuje pedałami gazu i hamulca. Park Out Assist działa analogicznie – pomaga wyjechać z równoległego slotu parkingowego.
- System kontroli pasa ruchu – utrzymuje auto na pasie ruchu, generując drgania kierownicy, mające na celu ostrzeżenie kierowcy o niezamierzonej i niekontrolowanej zmianie pasa ruchu oraz generując w układzie wspomagania kierownicy dodatkową siłę skrętu, która sprowadza auto na właściwy (pierwotny) pas ruchu.
- Traffic Sign Recognition – system rozpoznawania znaków drogowych – odczytuje znaki drogowe dotyczące ograniczenia prędkości i wyświetla komunikat o aktualnie obowiązującym na drodze ograniczeniu.
- System Blind Spot Information, czyli kontroli martwego pola – z pomocą wbudowanych w zewnętrzne lusterka boczne lampek ostrzegawczych ostrzega kierowcę o nadjeżdżającym innym pojeździe wjeżdżającym w strefę martwego pola.
- Active Noise Control – system aktywnej redukcji hałasu (ten silnik wysokoprężny, podobnie jak w modelu Mondeo jest bardzo cichy).
- FordPass Connect – funkcja pozwalająca za pomocą aplikacji w telefonie między innymi sprawdzać status samochodu, zlokalizować go i sterować zamkami. Obejmuje ona także dostęp do sieci w samochodzie, dzięki któremu nawigacja ma zawsze aktualne informacje o korkach, a pokładowy hotspot zapewnia łączność z internetem wszystkim podróżnym.
Naturalnie nowy Ford EDGE obsługuje systemy Apple CarPlay i Android Auto, a coś, co uważam za bardzo dużą zaletę, to to, że sterowanie wieloma funkcjami nie musi odbywać się wyłącznie z pomocą 8” ekranu dotykowego lecz również z wykorzystaniem ergonomicznie zaplanowanych przycisków w środkowej konsoli oraz w kierownicy. Ogromnym plusem jest system audio B&O (Bang&Olufsen) o mocy 1000 W.
Będący nową konstrukcją wysokoprężny dwulitrowy silnik EcoBlue TwinTurbo (wymaga stosowania płynu AdBlue) z układem bezpośredniego wtrysku paliwa i podwójnym turbodoładowaniem, spełniający surowe standardy emisji spalin Euro 6d-Temp, oferuje kierowcy moc (238 KM) i moment obrotowy (450 Nm) co najmniej satysfakcjonujący, a często przewyższa parametrami konkurencyjne auta wyposażone w silniki o podobnej pojemności. Jednostka napędowa współpracuje z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów inteligentnie zmieniającą przełożenia w zależności od stylu jazdy i warunków na trasie. I tu trzeba tylko podkreślić, że EDGE mimo swoich gabarytów sprawnie wybiera drogowe nierówności, jak również sztywno się trzyma na ostrzejszych zakrętach przy bardziej dynamicznej jeździe. To dzięki pakietowi ST (Sport Technologies), który zawiera sztywniejsze nastawy podwozia, nadając również lekko sportowy charakter opisywanemu modelowi.
PLUSY:
- nowoczesna sylwetka
- obszerne i komfortowe wnętrze
- zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy
- świetne wyciszenie wnętrza
- system audio
- właściwości jezdne
MINUSY:
- brak wersji dla siedmiu osób
Podsumowanie
Nowy Ford EDGE dzięki swojej ponadczasowej sylwetce oraz nowym rozwiązaniom i jednostkom napędowym adresowany jest do tych kierowców, którzy pragną posiadać stylowy, rodzinny i bardzo komfortowy SUV. Wersja ST-Line dostarczy im dodatkowo odrobiny sportowej nuty nie tracąc na uniwersalności charakteru.
Dane techniczne:
- Model: FORD EDGE 2.0 EcoBlue TwinTurbo 238 KM 4x4 ST-Line
- silnik: wysokoprężny (diesel), turbodoładowany, z układem SCR (wymaga stosowania AdBlue)
- pojemność silnika: 2.0 l (1997 cm3)
- moc: 238 KM (175 kW)
- moment obrotowy: 450 Nm
- skrzynia biegów: automatyczna, 8-stopniowa
- napęd: 4x4 (AWD)
- rodzaj nadwozia: SUV
- liczba drzwi: 5
Masy i wymiary:
- masa własna: 2116 kg
- ładowność: 539 kg
- długość / szerokość (z lusterkami bocznymi) / wysokość (mm): 4838/1928/2184
- rozstaw osi: 2849 mm
- prześwit: 193 mm
- pojemność zbiornika paliwa: 68 l
- pojemność bagażnika: 602 l (1847 l po złożeniu tylnych siedzeń)
Osiągi:
- przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
- prędkość maksymalna: 216 km/h
- zużycie paliwa (cykl mieszany): 6,8-7,1 l / 100 km (deklaracja producenta)
- emisja CO2: 177 – 184 g/km
Cena testowanego modelu: ok. 232.000 zł
Cena wersji bazowej: ok. 172.000 zł
Do pobrania:
Konkurenci: Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan, Volvo XC 60, Nissan X-Trail, Renault Koleos
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie