Od czasu premiery pierwszej generacji w 1999 roku SKODA FABIA opierała się na platformie Volkswagena z serii “PQ”. Jej początki sięgają lat 70. ubiegłego stulecia oraz premiery modeli Audi 50 i pierwszego Volkswagena Polo. Czeski model zadebiutował na czwartej generacji platformy z oznaczeniem “PG24”, a każda następna generacja modelu bazowała na kolejnej generacji platformy.
Nowa Skoda Fabia oparta na platformie modułowej MQB A0
Wraz z nową, czwartą generacją SKODY FABII przyszedł czas na gruntowne zmiany. Auto zostało przebudowane i teraz stworzone w oparciu o nową platformę modułową MQB w wersji A0 znaną z modeli SCALA czy KAMIQ. Wraz z tą zmianą nowa FABIA zyskała dostęp do wielu nowych rozwiązań, technologii i znacząco wpłynęło to na jej atrakcyjność na rynku.
Większe bezpieczeństwo
Jedną z największych zalet nowej platformy MQB-A0 jest jej nowoczesna konstrukcja, wykorzystująca trwalsze materiały przy zachowaniu dotychczasowej wagi. Karoseria czwartej generacji bestsellera SKODY w niemalże 80% zbudowana została ze stali o wysokiej wytrzymałości, co przekłada się na znaczącą poprawę sztywności pojazdu, a następnie lepsze prowadzenie.
Zastosowanie większej liczby wysokowytrzymałych elementów stalowych to również poprawa bezpieczeństwa. Nadwozie nowej SKODY FABII jest wytrzymalsze i lepiej zachowuje się podczas niebezpiecznych sytuacji drogowych. Potwierdzają to niezależne testy zderzeniowe Euro NCAP. Nowa SKODA FABIA uzyskała najwyższą notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych z zaznaczeniem bezpieczeństwa osób dorosłych na poziomie 85% i 81% w przypadku dzieci.
Skoda Fabia czwartej generacji uzyskała najwyższą notę w testach bezpieczeństwa
Niedostępne wcześniej systemy
Nowa FABIA wykorzystuje również inny potencjał platformy MQB-A0 w kwestii poprawy bezpieczeństwa. Dzięki jej zastosowaniu na pokładzie samochodu znalazły się systemy, które wcześniej nie mogły być zainstalowane z uwagi na ograniczenia technologiczne starej konstrukcji.
Jednym z nich jest Travel Assist, który odpowiada za wspomaganie jazdy w trasie. Skoda Fabia wyposażona w tę technologię jest w stanie sama korygować tor jazdy przy wykorzystaniu aktywnego tempomatu i systemu trzymania w pasie ruchu aż do prędkości 210 km/h.
Nowa FABIA wyposażona została m.in. w system Travel Assist i system automatycznego parkowania
Drugą nowością wprowadzoną dzięki zmianie platformy modułowej jest system automatycznego parkowania. Potrafi on zastąpić kierowcę podczas manewru, a rola człowieka ograniczyć się może wyłącznie do monitorowania pracy systemu i zmiany przełożenia skrzyni biegów. System rozpoznaje równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe oraz działa do prędkości 40 km/h.
Przestronniejsze wnętrze, największy bagażnik w tej klasie
Nowa platforma modułowa to jednak nie tylko niewidoczne zmiany. Nie sposób pominąć wzrostu wymiarów nadwozia, które teraz, dzięki zastosowaniu platformy MQB-A0, po raz pierwszy przekroczyło granicę 4 metrów. FABIA ma aż 4 108 mm długości i 1 780 mm szerokości, czyli jest o 111 mm dłuższa oraz 48 mm szersza od poprzedniej generacji. Rozstaw osi został natomiast wydłużony do 2 564 mm, czyli o dodatkowe 94 mm, a zwis przedni został skrócony o 43 mm, dzięki czemu przednie koła są bliżej czoła pojazdu.
To wszystko przekłada się, po pierwsze, na znacznie przestronniejsze wnętrze, szczególnie dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń. Zwiększona została ilość miejsca na nogi, a także wygospodarowano więcej miejsca nad głową: o 11 mm z przodu i 13 mm z tyłu, pomimo niższego nadwozia względem poprzedniczki o 8 mm. Kabina pasażerska jest również szersza o odpowiednio 27 mm i 31 mm.
Bagażnik nowej SKODY FABII ma pojemność aż 380 litrów
Po drugie, znaczącą zmianę przeszedł bagażnik. Już poprzednia generacja przodowała w segmencie samochodów miejskich, natomiast w czwartej odsłonie udało się wygospodarować dodatkowe 50 litrów, co zwiększa pojemność do aż 380 litrów. Sama przestrzeń jest także o 35 mm głębsza i 41 mm szersza, dzięki czemu zmieścić możemy nieznacznie większe przedmioty. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy aż 1.190 litrów, czyli o dodatkowe 40 litrów więcej względem poprzedniej odsłony FABII.
Michał Śniadek
Część gamy kolorystycznej nowej SKODY FABII
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie