Przeciwnicy downsizingu podniosą zaraz larum, że montaż silnika 1.3 w skorupie Qashqai’a to jakaś zbrodnia lub co najmniej poroniony pomysł. Jednak takie wzburzenie nie miałoby sensu, gdyż nowe silniki generują moc 140 KM i moment obrotowy 240 Nm lub 160 KM i moment obrotowy 260 Nm lub 270 Nm w przypadku zastosowania skrzyni DCT. Napęd przenoszony jest na przednią oś. Wyraźnie odczuwalna jest poprawa elastyczności i dynamiki dzięki większej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które teraz są również bardziej ciche (to dzięki uzyskaniu wyższego momentu obrotowego przy niższych obrotach). Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d-Temp.
Jakie cechy posiada nowy silnik 1.3? Nietrudno zgadnąć, że podstawowym motywem wprowadzenia nowej jednostki napędowej, jak w wielu innych podobnych przypadkach, była mniejsza emisja CO2, niższe zużycie paliwa i oczywiście większa dynamika jazdy.
Nowy silnik został skonstruowany w ramach współpracy aliansu strategicznego Renault-Nissan- Mitsubishi a firmą Daimler, która będzie wykorzystywała tę jednostkę napędową w modelach Mercedesa klasy A.
Z nowym silnikiem połączone są: manualna sześciobiegowa skrzynia biegów lub automatyczna, siedmiobiegowa i dwusprzęgłowa przekładnia (DCT). Zastosowano tu tzw. mokre sprzęgło, co ma się przekładać na lepsze wrażenia z jazdy. Nowa skrzynia biegów została wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów, poprawiające efektywność całego systemu.
Kierowcy z pewnością docenią błyskawiczną zmianę biegów, bez zbędnych opóźnień w przekazywaniu mocy, podczas gdy podwójne sprzęgło mokre zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Wydaje się, że skrzynia DCT dużo płynniej przekazuje moc i pomaga w lepszym przyspieszaniu przy starcie.
Gdybyśmy mieli porównać nowe jednostki napędowe (1.3) z poprzednimi (1.2 i 1.6) to zestawienie wyglądałoby następująco:
Porównując obie jednostki napędowe poprawie uległo także przyspieszenie. Czas, w którym auto rozpędza się od 0 do 100 km/h jest prawie ten sam, co w wersji 1.2 (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3), ale za to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% - z 5,7 do 4,5 sekundy. Osiągi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h są jeszcze lepsze – poprawiono je o 35%.
A oto, co mówi producent na temat szczegółów konstrukcji silnika:
Głowica cylindrowa
- Dzięki kompaktowym wymiarom silnika pod maską pozostaje więcej miejsca, a cały samochód ma mniejszą masę.
- W nowym silniku zastosowano głowicę cylindrową o konstrukcji w kształcie „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie w celu poprawy efektywności spalania.
- Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą w celu poprawy efektywności chłodzenia spalin oraz efektywności spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu.
- Dodano filtr cząstek stałych. Filtr usuwa cząstki stałe ze spalin, zatrzymując je w mikroporowatej strukturze w formie kanałów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra następuje automatycznie w regularnych odstępach.
Powierzchnia gładzi cylindra
- Po raz pierwszy Sojusz zastosował tę technologiczną innowację w silniku przeznaczonym do masowo produkowanych modeli.
- Za pomocą palnika plazmowego na powierzchnię cylindra natryskiwana jest cienka warstwa bardzo twardej stali. Tak wykonana gładź cylindra poprawia przewodnictwo cieplne w trakcie procesu spalania.
- Oprócz znacznego obniżenia masy silnika taka technologia znacznie ogranicza niekontrolowane spalanie detonacyjne (stukowe) w silniku oraz pozwala zwiększyć stopień sprężania, a tym samym sprawność silnika.
- Przyczynia się to do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin o 1%.
Turbosprężarka
- Turbosprężarka jest wyposażona w sterowany silnikiem elektrycznym zawór upustowy (tzw. e‑waste gate). Nowy układ zastąpił zawór pneumatyczny stosowany w starszych silnikach.
- Dzięki temu turbosprężarka reaguje bardziej elastycznie, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
- Nowy typ zaworu upustowego umożliwia optymalizację parametrów pracy silnika bez uszczerbku dla jego elastyczności.
Wtryskiwacze
- Sześciootworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają lepszą atomizację paliwa.
- Są one zasilane wspólną magistralą (common rail) pod ciśnieniem 250 barów.
- W poprzednim silniku o pojemności 1,2 litra wartość ta wynosiła 200 barów.
Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe
- W układzie rozrządu zamiast zwykłych popychaczy zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z hydrauliczną regulacją luzu. Pomaga to zmniejszyć tarcie i poprawia trwałość.
- Główną korzyścią jest ograniczenie tarcia, co przekłada się na zwiększenie niezawodności mechanizmu.
- Silnik pracuje bardziej wydajnie, ponieważ zaworami dolotowymi i wydechowymi sterują dwa niezależne układy zmiennych faz rozrządu.
Dane techniczne testowanego modelu NISSAN QASHQAI
Napęd:
- silnik benzynowy, rzędowy, czterocylindrowy
- pojemność skokowa: 1332 cm³
- moc: 160 KM
- moment obrotowy: 260 Nm/1600 - 3500 obr./min
- skrzynia biegów: 6, manualna
- napęd: 2WD, na przednie koła
- norma emisji spalin Euro6d-temp
Masy i wymiary:
- liczba drzwi: 5
- masa własna: 1300 - 1435 kg (w zależności od wyposażenia)
- długość/szerokość/wysokość: 4394 x 1806 x 1590 mm
- rozstaw osi: 2646 mm
- pojemność bagażnika: 559 litrów/1848 litrów po złożonym oparciu tylnych siedzeń
Osiągi:
- przyspieszenie 0–100 km/h: 8,9 s
- prędkość maksymalna: 200 km/h
- test NCAP: 5 gwiazdek
- emisja CO2: 166 g/km (w cyklu mieszanym)
-
zużycie paliwa (katalogowe):
- cykl miejski (NEDC-BT): 6,6 – 7,0 l/ 100 km
- cykl pozamiejski (NEDC-BT): 4,6 – 5,0 l/ 100 km
- cykl mieszany: 5,3 – 5,7 l / 100 km
Bezpieczeństwo (standardowe wyposażenie):
- ABS + EBD
- Inteligentny system wspomagania hamowania
- ESP
- 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne oraz kurtynowe)
- Zagłówki oraz 3 punktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich foteli tylnych
- ISOFIX przy tylnych zewnętrznych fotelach
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
- System wspomagania ruszania pod górę z funkcją Auto Hold
- Elektryczny hamulec postojowy
- SYSTEM AKTYWNEJ KONTROLI ZAWIESZENIA: Inteligentny system kontroli ruchów
- nadwozia, Inteligentny system kontroli toru jazdy
- System pomiaru ciśnienia w oponach
- Inteligentny system kamer 360° (AVM)
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Immobilizer
- Rozpoznawanie znaków drogowych (TSR)
- Inteligentne lusterko wsteczne
- Inteligentny system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)
- Inteligentny system automatycznego hamulca awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych (P-FEB)
- Kamera cofania
- Czujniki parkowania przednie i tylne
- Adaptacyjne światła drogowe (HBA)
Komfort (wyposażenie standardowe)
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- Przednie i tylne szyby elektryczne z przełącznikiem AUTO po stronie kierowcy
- Kolumna kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach
- Wspomaganie kierownicy (możliwość wyboru różnych trybów pracy)
- Podłokietnik kierowcy ze schowkiem
- Centralnie umieszczony podłokietnik w oparciu tylnej kanapy
- Konsola centralna z uchwytami na kubki
- Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- System Start/Stop
- Lusterka zewnętrzne regulowane i podgrzewane elektrycznie z zintegrowanymi kierunkowskazami
- Składane oparcie tylnej kanapy w stosunku 60/40
- System aranżacji przestrzeni bagażowej
- Ręcznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy i pasażera
- Automatycznie składane lusterka
- Inteligentny kluczyk I-KEY z przyciskiem Start/Stop
- Podgrzewane siedzenia przednie
- Ogrzewana szyba przednia (ThermaClear)
- Automatyczne wycieraczki i czujnik deszczu
Nissan Qashqai może być również wyposażony w system wspomagający ProPILOT współpracujący z układem kierowniczym, sterowaniem przyspieszeniem oraz hamulcami, który ułatwia prowadzenie samochodu. Wspomaga on poruszanie się autostradą bez zmiany pasa i jest zoptymalizowany zarówno pod kątem dużego natężenia ruchu, jak i szybkiej jazdy. Pisaliśmy również o ProPILOT tutaj.
Multimedia:
- System Nissan Connect – system multimedialny (m.in. rozpoznawanie mowy, personalizacja ekranu głównego, jednozdaniowe wyszukiwanie punktów docelowych, funkcja Find My Car)
- Obsługa aplikacji Apple CarPlay / Android Auto w standardzie od wersji Acenta
- Aktualizacja map drogą bezprzewodową i aktualizacje oprogramowania przez smartfon lub wi‑fi
- Można pobrać aplikację na smartfony (Door to Door Navigation), która zapewnia dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak planowanie trasy na telefonie przed wyjściem z domu lub z pracy. Gotową trasę można przesłać do samochodu, aby zacząć otrzymywać wskazówki od razu po zajęciu miejsca za kierownicą.
- Aplikacja TomTom Premium Traffic, która na bieżąco dostarcza bardzo dokładnych danych o ruchu drogowym w celu optymalizacji czasu dojazdu.
Cena: od 84.490 zł
PLUSY
- Lepsze osiągi pod względem elastyczności silnika oraz przekazywania mocy i momentu obrotowego./p>
- Wyższy komfort akustyczny w kabinie
- Niższe zużycie paliwa
- Niska emisja CO2 i cząstek stałych
- Niższe koszty użytkowania ze względu na wydłużony okres dokonywania przeglądów technicznych
MINUSY
- Crossover z napędem 2WD ??
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie