Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Nissan Qashqai i nowe jednostki napędowe – pierwsze wrażenia z jazdy

Samochody

Każdy z nas widział już Qashqai’a na ulicy i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie nie zawita na rynek nowa generacja tego popularnego crossovera. Co nie oznacza, że nie będziemy świadkami żadnych modyfikacji. Nissan Qashqai będzie od teraz dostępny wyłącznie z jedną jednostką napędową, silnikiem benzynowym 1.3 (w trzech wersjach) i tym samym zastapi dwa inne, dotychczas montowane w Qashqai’u: 1,2 (115 KM) i 1,6 litra (163 KM).

Tagi: samochód dla faceta , test samochodu , test auta , test Nissana

Samochody  Nissan Qashqai i nowe jednostki napędowe – pierwsze wrażenia z jazdy

Przeciwnicy downsizingu podniosą zaraz larum, że montaż silnika 1.3 w skorupie Qashqai’a to jakaś zbrodnia lub co najmniej poroniony pomysł. Jednak takie wzburzenie nie miałoby sensu, gdyż nowe silniki generują moc 140 KM i moment obrotowy 240 Nm lub 160 KM i moment obrotowy 260 Nm lub 270 Nm w przypadku zastosowania skrzyni DCT. Napęd przenoszony jest na przednią oś. Wyraźnie odczuwalna jest poprawa elastyczności i dynamiki dzięki większej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które teraz są również bardziej ciche (to dzięki uzyskaniu wyższego momentu obrotowego przy niższych obrotach). Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d-Temp.

Nissan Qashqai

Jakie cechy posiada nowy silnik 1.3? Nietrudno zgadnąć, że podstawowym motywem wprowadzenia nowej jednostki napędowej, jak w wielu innych podobnych przypadkach, była mniejsza emisja CO2, niższe zużycie paliwa i oczywiście większa dynamika jazdy.

Nowy silnik został skonstruowany w ramach współpracy aliansu strategicznego Renault-Nissan- Mitsubishi a firmą Daimler, która będzie wykorzystywała tę jednostkę napędową w modelach Mercedesa klasy A.

Z nowym silnikiem połączone są: manualna sześciobiegowa skrzynia biegów lub automatyczna, siedmiobiegowa i dwusprzęgłowa przekładnia (DCT). Zastosowano tu tzw. mokre sprzęgło, co ma się przekładać na lepsze wrażenia z jazdy. Nowa skrzynia biegów została wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów, poprawiające efektywność całego systemu.

Kierowcy z pewnością docenią błyskawiczną zmianę biegów, bez zbędnych opóźnień w przekazywaniu mocy, podczas gdy podwójne sprzęgło mokre zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. Wydaje się, że skrzynia DCT dużo płynniej przekazuje moc i pomaga w lepszym przyspieszaniu przy starcie.

Gdybyśmy mieli porównać nowe jednostki napędowe (1.3) z poprzednimi (1.2 i 1.6) to zestawienie wyglądałoby następująco:

porównanie silników Nissan Quasquai

Porównanie silników Nissan Quashquai

Porównując obie jednostki napędowe poprawie uległo także przyspieszenie. Czas, w którym auto rozpędza się od 0 do 100 km/h jest prawie ten sam, co w wersji 1.2 (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3), ale za to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% - z 5,7 do 4,5 sekundy. Osiągi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h są jeszcze lepsze – poprawiono je o 35%.

Nissan Qashqai

A oto, co mówi producent na temat szczegółów konstrukcji silnika:

Głowica cylindrowa

  • Dzięki kompaktowym wymiarom silnika pod maską pozostaje więcej miejsca, a cały samochód ma mniejszą masę.
  • W nowym silniku zastosowano głowicę cylindrową o konstrukcji w kształcie „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie w celu poprawy efektywności spalania.
  • Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą w celu poprawy efektywności chłodzenia spalin oraz efektywności spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu.
  • Dodano filtr cząstek stałych. Filtr usuwa cząstki stałe ze spalin, zatrzymując je w mikroporowatej strukturze w formie kanałów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra następuje automatycznie w regularnych odstępach.

Powierzchnia gładzi cylindra

  • Po raz pierwszy Sojusz zastosował tę technologiczną innowację w silniku przeznaczonym do masowo produkowanych modeli.
  • Za pomocą palnika plazmowego na powierzchnię cylindra natryskiwana jest cienka warstwa bardzo twardej stali. Tak wykonana gładź cylindra poprawia przewodnictwo cieplne w trakcie procesu spalania.
  • Oprócz znacznego obniżenia masy silnika taka technologia znacznie ogranicza niekontrolowane spalanie detonacyjne (stukowe) w silniku oraz pozwala zwiększyć stopień sprężania, a tym samym sprawność silnika.
  • Przyczynia się to do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin o 1%.

Nissan Qashqai

Turbosprężarka

  • Turbosprężarka jest wyposażona w sterowany silnikiem elektrycznym zawór upustowy (tzw. e‑waste gate). Nowy układ zastąpił zawór pneumatyczny stosowany w starszych silnikach.
  • Dzięki temu turbosprężarka reaguje bardziej elastycznie, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
  • Nowy typ zaworu upustowego umożliwia optymalizację parametrów pracy silnika bez uszczerbku dla jego elastyczności.

Wtryskiwacze

  • Sześciootworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają lepszą atomizację paliwa.
  • Są one zasilane wspólną magistralą (common rail) pod ciśnieniem 250 barów.
  • W poprzednim silniku o pojemności 1,2 litra wartość ta wynosiła 200 barów.

Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe

  • W układzie rozrządu zamiast zwykłych popychaczy zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z hydrauliczną regulacją luzu. Pomaga to zmniejszyć tarcie i poprawia trwałość.
  • Główną korzyścią jest ograniczenie tarcia, co przekłada się na zwiększenie niezawodności mechanizmu.
  • Silnik pracuje bardziej wydajnie, ponieważ zaworami dolotowymi i wydechowymi sterują dwa niezależne układy zmiennych faz rozrządu.
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook