Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Mitsubishi Outlander PHEV – pierwsze wrażenia z jazdy. Opinie.

Samochody
|
29.09.2020

Duży, przestronny i komfortowy SUV.
A do tego hybrydowy i całkiem dobrze radzący sobie w lekkim terenie. Przetestowaliśmy to auto, a oto nasze wrażenia i opinie.

Tagi: test Mitsubishi , test auta

 Mitsubishi Outlander PHEV opinie
SUV Mitsubishi Outlander PHEV 2017 - test, opinie

Pierwszy rzut oka

Przyznam, że stylistyka nowego Outlandera bardzo (bardzo!) mi odpowiada. Może dlatego, że kilka lat użytkowałem Outlandera z 2008 roku i od młodszego brata nie oczekuję żadnych ekstrawagancji i wodotrysków stylistycznych. SUV ma być przede wszystkim przestronny, wygodny i radzący sobie przynajmniej w lekkim terenie.

Jeśli weźmiemy drugie z kryteriów decydujących, że SUV może być SUVem, czyli wnętrze, to z całą pewnością jest ono przestronne, bardzo funkcjonalne i całkiem nieźle zaprojektowane. Z tyłu również mamy wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów, gdzie bez utraty komfortu podróżować będą również również osoby powyżej 180 cm.

Nowy model Mitsubishi Outlandera jest lepiej urządzony od poprzedników z lat ubiegłych. Fetyszyści motoryzacyjni przy każdym modelu zgłoszą jakieś uwagi co do użytych materiałów, lecz mnie, przyznaję, irytują tylko (nawet nie wiem, czy to adekwatne określenie) elementy z lakierowanego tworzywa. Nigdy nie rozumiałem projektantów, którzy wstawiając takie dominanty stylistyczne we wnętrzu auta próbują w ten sposób nadać mu bardziej luksusowego charakteru. Wydaje mi się to trochę pretensjonalne, ale to oczywiście rzecz gustu.

Mitsubishi Outlander PHEV wygląd z przodu i z boku

Testowana wersja Mitsubishi Outlandera PHEV z szatą graficzną stworzoną przez polskiego artystę, Andrzeja Pągowskiego

Ale do meritum! Przecież testowany Outlander to PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle, to samochód z silnikiem hybrydowym (benzynowym i elektrycznym), a takich modeli wciąż na naszych drogach porusza się niewiele.

Mitsubishi Outlander PHEV: 3 jednostki napędowe

Konstrukcja Outlandera PHEV bazuje na wersji podstawowej tego SUVa, ale napęd tworzą silnik spalinowy (benzynowy) o mocy 121 KM i osiągający max. 4500 obr./min wraz z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 82 KM każdy. Jeden z silników elektrycznych napędza oś przednią oraz ładuje akumulatory umieszczone pod podłogą pojazdu, a drugi oś tylną, z tym, że obie osie nie są połączone ze sobą mechanicznie. Oba silniki pracują niezależnie. Wspólnie tworzą napęd 4x4.

W typowych warunkach 40% momentu obrotowego jest kierowane na przód, a 60% na tył. Nietypowymi zajmuje się system kontroli stabilności jazdy S-AWC. Steruje dopływem momentu do poszczególnych kół tak, aby zapobiec poślizgowi czy pomóc autu wydostać się z błota. Funkcja „4WD Lock” to elektroniczny odpowiednik włączenia blokad mechanizmów różnicowych w samochodach z tradycyjnym mechanicznym napędem 4x4.

Wszystkie trzy silniki sterowane są jednostką sterującą PHEV OS, która dokonuje wyboru sposobu napędzania auta.

Wersja Outlandera PHEV może być napędzana na trzy sposoby:

  • Tryb elektryczny (EV), którego cechuje bezemisyjna i bezszelestna jazda na dystansie nawet do 52 km. Do prędkości ok. 120 km/h silnik spalinowy nie będzie uczestniczył w napędzaniu auta, oczywiście przy założeniu, że kierowca nie będzie potrzebował wyższej mocy silnika.
  • Tryb szeregowy, w którym silnik spalinowy (benzynowy) napędza generator prądu, a ten ładuje akumulatory (w tym samym czasie auto napędzane jest wciąż przez silnik elektryczny). W tym przypadku silnik benzynowy pracuje na niskich obrotach.
  • Tryb równoległy, w którym silnik spalinowy pracuje wraz z silnikami elektrycznymi i napędza przednią oś samochodu. Tryb ten włącza się przy prędkości powyżej 120km/h.

Na ekranie ciekłokrystalicznym pośrodku deski rozdzielczej lub na wyświetlaczu pomiędzy głównymi wskaźnikami można zaobserwować, jak to się odbywa.

Jak się jeździ hybrydą?

Hybrydowy napęd w porównaniu do elektrycznego daje obecnie kierowcy większy komfort podróżowania z uwagi na brak ograniczenia zasięgu. Samochodami elektrycznymi ze względu na pojemność i sprawność akumulatorów możemy pokonać dystans 280 – 320 km, a ograniczona liczba miejsc, w których możemy doładować szybko (30-50 minut) auto wciąż nie pozwala swobodnie poruszać się w trasie. To sprawia, że zwolennicy ekonomicznej i ekologicznej jazdy coraz częściej wybierać będą właśnie auta z napędem elektryczno-benzynowym.

Rzecz jasna, że Outlanderem jazda po mieście na krótkich dystansach będzie najbardziej ekonomiczna. Napęd elektryczny wystarcza na 45-50 km jazdy miejskiej. Wydaje się, że to maksymalna odległość, jaką przeciętnie pokonujemy z domu do pracy i z powrotem.

Kierujący pojazdem może wybierać pomiędzy trybami jazdy: CHARGE i SAVE. Pierwszy daje możliwość ładowania akumulatora podczas jazdy. Po jego uruchomieniu (przyciskiem) włącza się silnik benzynowy, ładujący akumulatory. Cel to uzyskanie niskiego spalania i naładowanie baterii.

Tryb SAVE natomiast umożliwia zachowanie obecnego na daną chwilę poziomu naładowania akumulatorów (zachowaną energię można na przykład wykorzystać w strefie ciszy).

Mój rekord niskiego spalania w jeździe miejskiej wygląda tak:

Spalanie w Mitsubishi Outlander PHEV w jeździe miejskiej
Spalanie w Mitsubishi Outlander PHEV w jeździe miejskiej

Dodatkowym ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie pod kierownicą manetek pozwalających na wybór jednego z kilku poziomów odzyskiwania energii (zamiany kinetycznej na elektryczną) podczas hamowania silnikiem. Przyda się ta funkcja na pewno na górzystych drogach.

Mitsubishi Outlander PHEV: zasięgi

Mitsubishi podaje, że jako hybryda Outlander PHEV zużywa średnio 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym. To około 2 litrów mniej niż w Outlanderze 2.0 MIVEC z przekładnią CVT.

Wersja PHEV dla osób korzystających z auta głównie w mieście pozwala dużo rzadziej odwiedzać stacje paliw, a jednocześnie nie ma ograniczeń zasięgu typowych dla klasycznych elektryków.

Realny zasięg Outlandera PHEV w trybie EV (elektrycznym) trzeba jednak pewnie oszacowywać na około 45 km, zakładając, że mamy włączoną klimatyzację, radio i/lub ładowarkę do telefonu.

Mitsubishi Outlander PHEV wygląd z tyłu i z boku Andrzej Pągowski

Testowana wersja Mitsubishi Outlandera PHEV z szatą graficzną stworzoną przez polskiego artystę, Andrzeja Pągowskiego

Ile to kosztuje?

Ile kosztuje przejechanie Mitsubishi Outlanderem PHEV 45 – 50 km w trybie EV? Można go podłączyć kablem do źródła zasilania. Ładowanie „domowym” prądem przemiennym 230 V/10 A trwa około 5 godzin. Szybkie ładowanie prądem stałym o napięciu 300 V (stacje ładowania) gwarantuje 80% pojemności baterii w pół godziny. Akumulatory mają własny układ chłodzenia, który zapobiega ich przegrzewaniu.

Mitsubishi Outlander PHEV monitor energii
Mitsubishi Outlander PHEV monitor energii

Zakładając, że do naładowania całkowicie rozładowanego akumulatora zużywa się około 10,4 kW/h energii elektrycznej, koszt wyniesie około 7 zł. Dla osób, które posiadają specjalne taryfy uwzględniające darmowy pobór prądu w godzinach nocnych, ładowanie akumulatorów tego modelu będzie niezwykle korzystne. Dla kierowców jeżdżących dziennie nie więcej niż 30 – 40 km po mieście hybrydowe rozwiązanie może okazać się korzystne. UWAGA! Ładowaniem auta można sterować zdalnie, za pomocą aplikacji na smartfona.

Ale żeby nie było tak różowo, to trzeba powiedzieć, że na autostradzie auto spala znacznie więcej, niż byśmy oczekiwali, bo ok. 12 l/100 km. Zużycie paliwa nie zależy od poziomu naładowania akumulatorów. Po prostu przy prędkości 140 km/h pracuje wyłącznie silnik benzynowy napędzający oś przednią.

Wrażenia z jazdy

Duża masa auta (około 200 kg więcej od Outlandera 2.2) i tylko 120 KM mocy sprawia wrażenie, jakby napęd jednak trochę się męczył. Ale przecież bardzo dynamiczna jazda nie jest domeną SUVów. Komfort jazdy, stabilność (obniżony środek ciężkości, dzięki umiejscowieniu akumulatorów), uniwersalność i bezpieczeństwo mają w Outlanderze PHEV wyższy priorytet.

Układ wydechowy umieszczono w Mitsubishi Outlander PHEV z boku (nisko pod progiem), inaczej niż w wersji z silnikiem Diesla, co ze względu na mniejszy prześwit (190 mm) może spowodować łatwe jego uszkodzenie. Również zastosowanie napędu hybrydowego spowodowało znaczący wzrost masy własnej do 1810 kg, to, jak wspomniałem, ponad 200 kg więcej, niż waży Outlander 2.2 D.

Ale umówmy się, że dla SUVów jako samochodów uniwersalnych przeznaczone jest raczej błoto i piach niż ciężki teren, więc przyszły użytkownik modelu PHEV nie powinien brać tej cechy jako argumentu przeciw zakupowi.

Mitsubishi Outlander PHEV widok z boku i z przodu szary
Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV: cena

Jak już jesteśmy przy zakupie to należy wspomnieć, że na polskim rynku cena Mitsubishi Outlandera PHEV to 199.900 zł (w bogatej wersji Instyle Navi). To oznacza, że ten model jest o około 50.000 zł droższy od podobnie wyposażonego modelu z silnikiem wysokoprężnym. Warto wspomnieć, że w niektórych krajach europejskich istnieją programy rządowe subwencjonujące zakup samochodu hybrydowego lub elektrycznego.

Być może dla niektórych istotną zaletą, choć trochę rekompensującą wysoką cenę, będzie nieskomplikowana konstrukcja modelu PHEV. W aucie tym nie ma ma wału napędowego i skrzyni rozdzielczej. Nie ma skrzyni biegów. Nie ma napędzanego paskiem kompresora klimatyzacji, alternatora i wielu innych urządzeń, które znajdziemy w konwencjonalnym samochodzie. Jest duże prawdopodobieństwo, że układ hamulcowy posłuży dłużej, niż w klasycznych samochodach, a 2-litrowy silnik MIVEC nie jest wysilony lub, jak kto woli, „wyżyłowany”. Jeżeli baterie zachowają pełną sprawność w długim okresie czasu, koszty eksploatacji tego samochodu mogą być bardzo niskie.

W Wielkiej Brytanii to właśnie ten samochód jest najchętniej kupowaną hybrydą, a w Polsce, w pierwszym półroczu 2015 zajął siódme miejsce w rankingu hybrydowych modeli z liczbą 69 zarejestrowanych aut.

Mitsubishi Outlander PHEV: dane techniczne

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV wersja Instyle Navi

Pobierz katalog modelu 

Silnik benzynowy + dwa silniki elektryczne

  • pojemność skokowa, objętość baterii: 1998 cm³, 12kWh
  • rozrząd: SOVH 16V
  • moc: 120 KM przy 4500 obr./min. oraz 2x82 KM
  • moment obrotowy: 190 Nm przy 4500 obr./min., 137 Nm (oś przednia), 195 Nm (oś tylna)
  • skrzynia biegów: jedno przełożenie, 3.425
  • napęd: na przednią oś (FWD), AWD (jeden silnik na jedną oś)
  • hamulce (przód/tył): tarczowe/wentylowane, tarczowe
  • zawieszenie (przód/tył): kolumny McPherson/wielowahaczowe
  • rozmiar opon: 225/55 R18

Masy i wymiary

  • nadwozie: SUV
  • liczba drzwi: 5
  • masa własna/ładowność: 1845 kg/500 kg
  • długość/szerokość/wysokość: 4455/1800/1680 mm
  • rozstaw osi: 2670 mm
  • pojemność zbiornika paliwa: 45 l
  • pojemność bagażnika: 463/1022 l

Osiągi

  • przyspieszenie 0–100 km/h: 11 s
  • prędkość maksymalna: 170 km/h
  • zużycie paliwa (mieszany): 1,9-5,8 l/100 km
  • maksymalny zasięg w trybie EV: 52 km
  • emisja CO2: 44g/kg
  • test NCAP: 5 gwiazdek

Cena testowanego modelu: 199.990 zł

PLUSY:

  • ergonomiczne, przestronne i funkcjonalne wnętrze
  • komfort zawieszenia
  • dobre osiągi
  • niskie koszty eksploatacji przy krótkich, miejskich dystansach
  • prostota konstrukcji
  • bardzo bogate wyposażenie

MINUSY:

  • wysoka cena
  • wysokie zużycie paliwa przy 140 km/h i powyżej
  • brak wersji siedmioosobowej dla modelu PHEV
  • niedopracowane mapy w nawigacji
  • nisko unosząca się klapa bagażnika
  • stosunkowo mały zbiornik paliwa w modelu PHEV

Wybrane wyposażenie testowanego modelu:

Komfort:

  • podgrzewane fotele kierowcy i pasażera
  • fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 4 płaszczyznach
  • tempomat, dostęp bezkluczykowy, 4 szyby elektrycznie regulowane
  • dwustrefowa klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie, elektrycznie sterowane okno dachowe i klapa bagażnika
  • podgrzewana kierownica
  • podgrzewana przednia szyba

Bezpieczeństwo:

  • poduszki czołowe i boczne dla pasażerów z przodu plus kolanowa kierwocy, kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu
  • system wspomagania ruszania pod górę
  • system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji
  • reflektory ksenonowe z szerokim kątem oświetlenia i funkcją autopoziomowania, reflektory przeciwmgielne
  • kamera cofania, kamera z widokiem dookoła pojazdu
  • system ostrzegania o pojazdach w martwym polu (Blind Spot Warning)
  • system ostrzegania o niewidocznych pojazdach nadjeżdżających z tyłu (Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
  • system zapobiegający kolizjom (Forward Collision Mitigation) uzupełniony o funkcję wykrywania pieszych (Pedestrian Detection Function)
  • asystent świateł drogowych i przednie światła przeciwmgłowe w technologii LED.

Multimedia:

  • system Premium Audio Rockford Fosgate 710W zintegrwany z systemem nawigacji
  • Mitsubishi Multi Communication System + 9 głośników
  • system Smartphone Link Display Audio

Wyróżnienia:

Automotive Science Group w badaniu Automotive Performance Index™ przyznała prestiżową nagrodę "Best 5 All-Around Performance" modelom Mitsubishi Outlander PHEV i Outlander.

Badanie Automotive Performance Index™ wykazało, że obydwa modele osiągnęły wynik o 22% wyższy od średniej oceny konkurentów w segmencie SUV.

Siedmiomiejscowy SUV Outlander 2018 został wyróżniony przez Amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) tytułem TOP SAFETY PICK. Aby uzyskać status TOP SAFETY PICK 2018, pojazd musiał uzyskać dobre oceny w zderzeniach: czołowym z minimalnym przesunięciem od strony kierowcy, czołowym ze zmiennym przesunięciem, uderzeniem z boku, dobrą ocenę wytrzymałości dachu oraz w testach zagłówków. Musi także uzyskać wyższą lub najwyższą notę w kategorii Zapobieganie zderzeniom czołowym i akceptowalną lub dobrą ocenę reflektorów.

Marek Wiśniewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie