Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM – test i opinia

Samochody
|
07.08.2019

To auto na pewno wyróżnia się niebanalną, charakterystyczną sylwetką od lat skupiającą pożądliwe spojrzenia kierowców innych pojazdów. Trzecia generacja Mazdy po kolejnym liftingu wciąż budzi wiele emocji również z powodu zastosowanego w tych pojazdach pakietu technologii SKYACTIV. MAZDA 6 2.5 194 KM SKYDREAM – test i opinia.

Tagi: samochód dla faceta , test samochodu , test auta

Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM
Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM (fot. Facetpo40.pl)

Siedmiodniowy test i ponad tysiąc kilometrów nową Mazdą 6 tylko potwierdziły wcześniejsze obserwacje – to rzeczywiście auto nietuzinkowe, mocno wyróżniające się w swojej klasie (segment D) i dające kierowcy mnóstwo frajdy i satysfakcji z jazdy.

W drodze ewolucji tego modelu zamontowano szerszy, schodzący niżej grill, który teraz jeszcze lepiej pasuje do ostrzej zarysowanej linii nadwozia. Nowe matrycowe reflektory, przeprojektowany przedni zderzak, szerzej osadzone końcówki układu wydechowego oraz LED-owe lampy zespolone połączone z chromowaną listwą dopełniają całości świetnie zaprojektowanego nadwozia. Firma podkreśla, że projekt Mazdy 6 powstał w duchu KODO (Dusza ruchu). By w sylwetce nadwozia oddać witalność, emocje i aktywność KODO – inspiracją dla projektantów miały być obserwacje gepardów, których sprint kojarzy się z gwałtownym przyspieszeniem, sprężystym ruchem i gigantyczną energią.

Mazda 6 2.5
Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM (fot. Facetpo40.pl)

Nowa Mazda 6 

Czy udało im się tchnąć w Mazdę 6 nowego ducha opartego o tę filozofię? Niewątpliwie tak. Zdaniem wielu ekspertów rynku motoryzacyjnego to jeden z najładniejszych dziś sedanów. Zwłaszcza w kultowym już dla Mazdy kolorze Soul Red Crystal, tak bardzo wyróżniającym się na drogach, choć przyznaję, że raczej preferuję kolor lakieru Machine Gray, dokładnie taki, jak na fotografiach w niniejszym artykule.

Staranność wykonania i świetną rękę projektantów widać również we wnętrzu nowej Mazdy 6. Zadbano tu o najdrobniejsze detale: elegancka tapicerka ze skóry Nappa kapitalnie konweniuje z elementami wystroju wykonanymi z drewna sen. W testowanej wersji SKYDREAM wykończenie wnętrza wykonano bardzo starannie, wykorzystując materiały wysokiej jakości, które zadowolą nawet najbardziej wybrednych klientów przyzwyczajonych do wnętrz, jakie można spotkać dopiero w klasie premium.

Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM
Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM (fot. Facetpo40.pl)

Mazda 6 2.5 SKYDREAM - zalety

Wydaje się, że miejsca dla pasażerów z tyłu mogłoby być nieco więcej, lecz to moja subiektywna opinia, rzecz jasna. Najlepiej samemu wybrać się do salonu i sprawdzić, czy ewentualne podróżowanie czterech dorosłych osób będzie można uznać za komfortowe. Projektantom i stylistom udało się coś jeszcze – zachowanie filigranowej, nowoczesnej i dynamicznej sylwetki z bagażnikiem o pojemności 480 litrów. To dość ważny kompromis, gdyż limuzyna nie tracąc swojego sportowego charakteru zachowuje również cechy praktycznego i funkcjonalnego auta. Wielkość kufra ma dla mnie dość spore znaczenie. Kto ma rodzinę 2+2 lub 2+3 wie, o czym mówię ;-)

Kierowanie i obsługę auta ułatwiają pokładowe systemy, w tym kolorowy ekran Head-up (na przedniej szybie) wyświetlający najważniejsze parametry jazdy oraz ośmiocalowy, dotykowy, centralny ekran ułatwiający wybór pożądanych funkcji i systemów (również Apple CarPlay i Android Auto).

Mazda 6 2.5
Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM (fot. Facetpo40.pl)

Mazda 6 2.5 SKYDREAM - napęd

Zanim przejdziemy do opisu jednostki napędowej, trzeba wyjaśnić, czym jest technologia SKYACTIV. Japoński producent podkreśla, iż poszukując lepszych osiągów i większej efektywności zaprojektował każdą kluczową część auta od podstaw. W skład pakietu technologii SKYACTIV wchodzą wydajne silniki, precyzyjne skrzynie biegów, bezpieczne i lekkie nadwozie oraz komfortowe zawieszenie.

Po kolei:

  • SKYACTIV – BODY
    Nadwozie nowej Mazdy 6 zostało wzmocnione w miejscach, w których ewentualna niedostateczna sztywność nadwozia mogłaby obniżać poziom komfortu podróżujących. Ulepszenia zmniejszają drobne wibracje i poziom hałasu wewnątrz pojazdu (przy zachowaniu stosunkowo niskiej masy całej konstrukcji).
  • SKYACTIV – CHASSIS
    Większa sztywność podwozia zapewnia lepszą charakterystykę jazdy i zwiększa przyjemność z prowadzenia auta.
  • SKYACTIV - G (silnik benzynowy)
    Wprowadzono kilka usprawnień i modyfikacji celem zwiększenia wydajności paliwowej i podwyższenia momentu obrotowego w niskim zakresie obrotu aż o 6%. Zastosowane rozwiązania spełniają nowe normy emisji spalin bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych dla silnika benzynowego.
  • SKYACTIV – D (silnik diesla)
    Nowe, dwustopniowe turbosprężarki o zmiennej geometrii turbin sprawiają, że moc tego typu silnika wzrasta ze 175 do 184 KM, a max. moment obrotowy z 420 do 440 Nm. Również regulator ciśnienia doładowania dobiera poziom momentu obrotowego do zmian położenia pedału gazu. Zapewnia to płynny start z miejsca oraz dynamiczne przyspieszenie.
  • SKYACTIV – MT
    Manualną skrzynię biegów cechuje zwarta konstrukcja, niska masa i płynna zmiana przełożeń.
  • SKYACTIV – DRIVE
    Automatyczna skrzynia biegów zapewnia intuicyjną zmianę biegów.

Przeciwnicy downsizingu powinni być usatysfakcjonowani, gdyż testowany model wyposażony był w jednostkę benzynową (SKYACTIV – G) o pojemności skokowej 2.5 litra. Cztery cylindry, brak doładowania turbo i kompresora pozwala jednak wygenerować moc 194 KM (przy 6.000 obr./min.), co pozwala kierowcy czuć się podczas jazdy pewnie i sprawia radość z szybszej jazdy. Zastosowane przy kierownicy manetki zmiany przełożeń pozwalają na odczucia sportowej jazdy. Mazda 6 z tą jednostką napędową osiąga prędkość maksymalną 223 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km w czasie około 8 sekund.

Skrzynia biegów: SKYACTIV – DRIVE

W testowanym modelu zamontowana była automatyczna skrzynia biegów (SKYACTIV – DRIVE), która precyzyjnie dobiera przełożenia. Kierowca chcący, by auto szybciej się „zbierało”, może użyć trybu SPORT lub samodzielnie zmieniać przełożenia z pomocą manetek przy kierownicy. Auto prowadzi się pewnie, komfortowo (nawet przy autostradowych prędkościach hałas we wnętrzu nie jest dokuczliwy), neutralnie zachowując się podczas pokonywania zakrętów.

Mazda 6 2.5
Mazda 6 2.5 194 KM SKYDREAM (fot. Facetpo40.pl)

System bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE

Mazda 6 oprócz systemu kamer 3600, aktywnego tempomatu, hamulca z funkcją AutoHold, wyposażona jest w pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE, w którego skład wchodzą m.in.:

  • DSC
    Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy. Ten system sprawia, że pojazd zachowuje się stabilniej podczas pokonywania zakrętów lub w momencie, gdy kierowca nagle zmuszony jest do ominięcia przeszkody na drodze. DSC automatycznie ogranicza moc silnika i przyhamowuje poszczególne koła. W ten sposób pomaga kierowcy zachować kontrolę nad samochodem, gdy ten wpada w nadsterowność lub podsterowność.
  • BSM
    System wykrywa inne samochody znajdujące się w martwym polu (po obu stronach pojazdu) ostrzegając kierowcę o zagrożeniu w przypadku, gdyby ten chciał decydować się w danej chwili na manewr wyprzedzenia.
  • LAS
    To nic innego jak asystent pasa ruchu. Utrzymuje pojazd na aktualnym pasie ruchu poprzez sugerowanie kierowcy kierunku obrotu koła kierownicy, celem dokonania ewentualnej korekty toru jazdy.
  • RCTA
    System monitorowania ruchu poprzecznego. Przydaje się podczas wycofywania samochodu z ciasnych i zasłoniętych miejsc parkingowych. Ostrzega o nadjeżdżających pojazdach na drodze prostopadłej do kierunku ruchu naszego auta.
  • A-SCBS
    To układ wspomagający hamowanie. Auto samo będzie hamować (bez udziału kierowcy) przy prędkości do 80 km/h zmniejszając tym samym ryzyko kolizji.
  • ALH
    System wykrywa pojazd nadjeżdżający z przeciwka lub jadący w ty samym kierunku i automatycznie koryguje obszar oświetlany przez światła drogowe.

A oto jak Mazda stara się określić wrażenia z jazdy tym modelem:

„Kiedy prowadzisz Mazdę, nigdy nie jesteś sam. Samochód i kierowca są w doskonałej harmonii. Jak koń i jeździec. Tę filozofię nazywamy „Jinba Ittai”. Wierzymy, że gdy samochód i kierowca stanowią jedność, prowadzenie staje się czystą przyjemnością.”

Rzeczywiście, Mazda udowadnia, że w tej klasie zdecydowanie należy jej się miejsce na podium. To auto dopracowane technicznie, precyzyjnie i estetycznie wykończone, dostarczające kierowcy zarówno radości z jazdy jak i praktyczności, oszczędności i funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Japońska estetyka i oryginalna linia nadwozia dopełniają obrazu auta mocno się wyróżniającego na naszych drogach.

I jeszcze na koniec. Ponieważ w poście na Facebooku zapowiadającym test Mazdy 6 znalazło się kilkadziesiąt komentarzy dotyczących jakości blach wykorzystywanych w Mazdach i jej popularności wśród złodziei, postanowiłem trochę poszperać w sieci i znalazłem wypowiedź przedstawiciela Mazdy, który odnosi się do tych opinii. W filmie poniżej znajdziecie również fragment, w którym specjalista ściąga poszczególne warstwy lakieru z elementów nadwozia, by udowodnić, że pod spodem znajduje się ocynkowana blacha.

A poniżej przedstawiam fragment wypowiedzi przedstawiciela Mazdy:

„[…] od 2012 roku wprowadzono generację modeli z technologią SKYACTIV i samochody Mazdy od tej pory są kompleksowo zabezpieczone przed korozją. Nadwozia wykonane są z ocynkowanej blachy a dodatkowo w samochodach przeznaczonych na polski rynek stosuje się zabezpieczenie masą woskową, która pokrywa podwozie i zabezpiecza przed mechanicznymi uszkodzeniami od kamieni oraz przed penetracją wilgocią i solą.”

Dane techniczne

Model: MAZDA 6 2.5 194 KM SKYDREAM

  • silnik: benzynowy, czterocylindrowy
  • pojemność silnika: 2488 cm3
  • moc: 194 KM ( kW) przy 6.000 obr./min
  • moment obrotowy: 258 Nm przy 4.000 obr./min
  • skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
  • napęd: na oś przednią
  • rodzaj nadwozia: sedan
  • liczba drzwi: 4

Masy i wymiary:

  • masa własna: 1432 kg
  • długość / szerokość / wysokość (mm): 4870/1840/1450
  • rozstaw osi: 2830 mm
  • prześwit: 165 mm
  • pojemność zbiornika paliwa: 62 l
  • pojemność bagażnika: 480 l

Osiągi:

  • przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 s
  • prędkość maksymalna: 223 km/h
  • zużycie paliwa (cykl mieszany): 7,4 l (deklaracja producenta), w teście: 7,9 l
  • emisja CO2: 167 g/km (deklaracja producenta)

Cena testowanego modelu: 170.000 zł

Do pobrania:

Konkurenci: Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Peugeot 508

Marek Wiśniewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie