Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Mazda 3 MPS. Ożeń się z nią!

Samochody
|
22.07.2012
Samochody Mazda 3 MPS. Ożeń się z nią!

Masz do wydania nieco ponad 120 tys. zł na samochód. Zależy ci na odrobinie praktyczności, ale lubisz też czerpać przyjemność z szybkiej, angażującej jazdy, dającej frajdę. Taka kasa to za mało na porządne nowe BMW, ale w sam raz na bogato wyposażonego Volkswagena Passata… Zaraz, zaraz… miało być „szybko, angażująco i z frajdą”! Ed Borowski ma dla ciebie inną propozycję.

Samochody Mazda 3 MPS. Ożeń się z nią!

Ma 260 koni mechanicznych, rozpędza się od 0 do 100 km/h zaledwie w 1,3 sekundy wolniej niż nowe Porsche 911. W przeciwieństwie do niemieckiego auta pomieści 5 osób, zakupy, a nawet dziecięcy wózek.

Aha, i nie jest to mocny crossover. To auto poznasz po dużym wlocie powietrza na masce, 18-calowych obręczach, pokaźnych rozmiarów spojlerze (ale nie ostentactynym) i dwóm końcówkom układu wydechowego. Te dwie ostatnie cechy Mazdy 3 MPS dostrzeżesz najczęściej, gdy „trójka” łyknie twoje służbowe auto.

No, chyba, że to ty będziesz siedział w kubełkowym fotelu, za sportową, niedużą kierownicą.

Autem da się jeździć naprawdę dynamicznie. Świadczą o tym nie tylko imponujące osiągi, ale także wyściowe konotacje, np. droga, jaką dłoń kierowcy musi pokonać pomiędzy wieńcem kierownicy, a lewarkiem skrzyni biegów jest bardzo krótka. Dzięki temu zmiana przełożeń jest bardzo szybka i pozwala na sportową jazdę. Pomagają w tym także aluminiowo-gumowe nakładki na pedały, które sprawiają, że stopa nie poślizgnie się, np. gdy wykonujemy hamowanie rajdową techniką heel and toe. Ale to tylko drobiazgi potwierdzające, że to nie szpanowóz.

W wyciśnięciu pełni możliwości auta pomagają sztywne sprężyny i amortyzatory. Dzięki temu jazda z dużymi prędkościami na wprost jest bardzo stabilna. W tym, co najlepsze, czyli pokonywaniu zakrętów, wspomaga Mazdę mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu Torsen oraz specjalny system kontroli momentu obrotowego.

O ile jednak podczas pokonywania łuków z dużą prędkością „trójka” da się przy odrobinie wprawy opanować, to start spod świateł sprawia, że kierownica wyrywa się z rąk. Nie trudno się dziwić: maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm uderza już przy 3 tys. obrotów na minutę, a te osiąga się w aucie lekkim muśnięciem pedału gazu.

To pokazuje też, że nie jest to samochód dla każdego. Nie dość, że wrzucenie biegu wymaga krzepy, wspomaganie kierownicy jest symboliczne, pedały pracują z wyraźnym oporem, to komfort resorowania jest minimalny. Przeboleć trzeba także deskę rozdzielczą, na której przyciski są w nie do końca przemyślanych miejsach i ergonomię wymagającą przyzwyczajenia.

Jeśli jednak lubisz jeździć, a dla takich facetów zbudowano MPS, to nie będzie ci to bardzo przeszkadzało. Auto odwdzięcza się dużą dawką radości z jazdy, pozwala uwolnić sportową żyłkę i, jak przystało na samochód gatunku hot-hatch, nie każe rezygnować z aspektów praktycznych, tzn. ma normalny bagażnik jak każdy inny kompakt.

Jest z Mazdą jeden problem. O ile kumple z pewnością nie przejdą obojętnie obok twojej nowej zabawki, to na kobietach raczej nie zrobi wielkiego wrażenia. Jeśli jednak któraś będzie wiedziała „o co chodzi”, to się z nią ożeń. Z nią, przecież nie z Mazdą!

Ed Borowski

Citroen DS5
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

kalvatan
25 lipca 2012 o 18:06
Odpowiedz

Jak zwykle naped na przod, przy tej mocy i dla frajdy z jazdy tylko na tył lub 4x4, tego nie ma. Brak przednich czujników parkowania, fotele nie mogą być elektryczne i taka prosta sprawa jak lusterka fotochromatyczne jest jak zwykle tylko środkowe ale już nie boczne. Nie wiem czy nawigacja możliwa.

~kalvatan

25.07.2012 18:06
1