Z jakimi prędkościami można podróżować kamperem? Tego nikt tak dokładnie nie wie. Dowodem niech będą batalie prowadzone na forach internetowych i grupach na Facebooku. Nawet eksperci branżowi, czyli media zajmujące się karawaningiem i wypożyczalnie pojazdów kempingowych, nie potrafią dojść do porozumienia.
Jedni twierdzą, że kampery należą do tej samej kategorii, co motocykle, samochody osobowe i ciężarowe o DMC nieprzekraczającej 3,5 t, bo najczęściej są budowane na bazie lekkich dostawczaków (VW Caravelle, Fiat Ducato, Ford Transit). To by oznaczało, że na autostradzie można rozwinąć nimi nawet 140 km/h (tylko nie patrzcie wtedy na chwilowe zużycie paliwa).
Drudzy – że w świetle prawa to zupełnie inna bajka i trzeba je traktować tak samo, jak samochody ciężarowe i zespoły pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 t. Takie twierdzenie bierze się stąd, że w Polsce domy na kołach rejestrowane są jako „Samochód specjalny kempingowy”. Ustawa Prawo o ruchu drogowym wrzuca je więc do kategorii „[…]pojazdów niewymienionych w pkt 1 [czyli motocykli, osobówek i ciężarówek o DMC do 3,5 t – red.]”, dla których przewidziano niższe prędkości dopuszczalne:
- 50 km/h na obszarze zabudowanym;
- 20 km/h w strefie zamieszkania;
- 80 km/h na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu;
- 70 km/h na pozostałych drogach.
Czy słusznie? Pierwszy obóz kontratakuje twierdząc, że według definicji z kodeksu drogowego kamper to wciąż samochód osobowy, czyli „pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu”.
Czym taki pojazd różni się np. od lekkiego auta dostawczego o DMC do 3,5 t? Przede wszystkim wpisem w dowodzie rejestracyjnym
Niestety, nie ma to najczęściej odzwierciedlenia w dokumentach, choć urzędy mogłyby przecież rejestrować kampery jako samochody osobowe i w okienku „Przeznaczenie” wpisywać „kempingowy”. Wówczas przepisy pozwalałyby na jazdę:
- 50 km/h na obszarze zabudowanym;
- 20 km/h w strefie zamieszkania;
- 140 km/h na autostradzie;
- 120 km/h na drodze dwujezdniowej ekspresowej;
- 100 km/h na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu;
- 90 km/h na pozostałych drogach.
W praktyce kierowcy samochodów kempingowych i tak sami dostosowują prędkość do tego, ile są w stanie zapłacić za paliwo. Duże obciążenie i aerodynamika porównywalna do kiosku (a w przypadku kampera alkowy chyba nawet gorsza) powodują, że jazda z dużą prędkością jest kosztowna.
Policjanci nieoficjalnie trzymają się wersji, że osoby prowadzące auta kempingowe mogą podróżować tak samo szybko, jak kierowcy samochodów osobowych. Rzadko kiedy zdarzają się sytuacje, w których funkcjonariusze rzeczywiście karzą właścicieli kamperów za jazdę z prędkością wyższą od 80 km/h. A może macie inne doświadczenia?
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie