Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Dobra wiadomość. W Morganie w końcu są porty USB

Samochody
|
28.05.2021

Ten oldschoolowy samochód jest w produkcji praktycznie od zawsze. Wygląda jakby zatrzymał się w 1950 r., ale to tylko pozory. Dlaczego? Pod staromodną karoserią kryje się wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych i współczesne silniki zapożyczone z palety BMW. Teraz Morgany Plus Four i Plus Six debiutują w subtelnie odświeżonych wersjach na rok 2022.

Tagi: auta marzeń

Morgan na rok modelowy 2022
Istny motoryzacyjny detoks. Jak to możliwe, że Morgan wciąż produkuje samochody, których nie mógłby wprowadzić dziś żaden inny producent?

Pod względem stażu na rynku nie ma sobie równych. I to nawet uwzględniając przerwy w produkcji, które Morgan Plus 4 zaliczył w latach 1969-1985 i 2000-2005. W teorii od zeszłego roku produkowany jest „zupełnie nowy” model Plus Four, ale tylko na niego spójrzcie – wciąż widać, że to stary, dobry Morgan. Plus Six różni się od niego tylko silnikiem.

Pod względem konstrukcji rzeczywiście możemy mówić o nowości, bo główna zmiana z 2020 r. to całkowicie nowa rama. Zamiast ciężkiej stalowej inżynierowie opracowali znacznie lżejszą (cały samochód waży tylko tonę!), a przy tym sztywniejszą konstrukcję z aluminium. Są też światła wykonane w technologii LED i rzeczy dotąd niespotykane w Morganie – centralny zamek i ABS!

Morgan Plus Six
Styl? Maksymalna nota! Frajda z jazdy? Również 10/10! Cena? No, niech będzie, że 6/10

Dostojnie, ale sportowo…

Chociaż karoseria Morgana Plus Four wygląda, jakby zatrzymała się w czasie, nowości w 2020 r. było więcej. Spod tradycyjnie uchylanej na boki maski wyleciał silnik Forda. Jego miejsce zajęła 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka BMW TwinPower o pojemności 2 litrów i mocy 255 KM. Dzięki niej leciutki roadster z napędem na tył rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,8 s, a maksymalnie „dociąga” nawet do 240 km/h (to musi być ciekawe doświadczenie). Do wyboru 8-biegowy automat firmy ZF znany z BMW albo 6-biegowa skrzynia manualna (ale wtedy sprint do setki zajmuje 5,2 s).

Jeśli dla kogoś 4 cylindry to za mało, to znaczy, że musi wybrać Morgana Plus Six z 6-cylindrowym silnikiem 3.0 BMW o klasycznym dla bawarskiej marki rzędowym układzie. Tutaj kierowca ma do dyspozycji aż 340 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Efekt? W tym wydaniu brytyjski „starzec” jest jeszcze bardziej rzutki – do 100 km/h przyspiesza w 4,2 s, a rozpędzanie kończy na 267 km/h (to musi być nawet ciekawsze). Nic dziwnego, samochód waży tylko o 65 kg więcej od bazowego Plus Four.

…i nowocześnie

Tak się składa, że obydwa modele przeszły właśnie drobną aktualizację. Po premierze klienci i dziennikarze zasugerowali Morganowi, że mógłby jeszcze bardziej unowocześnić swoje flagowe modele bez uszczerbku na tradycyjnym wizerunku. Morgan przyznał im rację i ponownie zagonił inżynierów do pracy.

Morgan deska rozdzielcza
Morgan wnętrze
Spartańsko? Raczej minimalistycznie. Klienci mogą zażyczyć sobie nawet klimatyzacji albo automatycznej skrzyni biegów

W Plus Four i Plus Six mamy więc teraz udoskonalone oświetlenie wnętrza (oczywiście LED-owe), dwa porty USB do ładowania telefonu (przedtem była tylko łączność Bluetooth), fotele z lepszym podparciem bocznym i bardziej elastycznym siedziskiem oraz zaprojektowany od nowa dach materiałowy. Dzięki uproszczonej konstrukcji otwieranie i zamykanie go nie stanowi już takiego wyzwania, a dodatkowo klienci mogą liczyć na lepszą izolację akustyczną. Ale nie tylko, bo poprawiono także „kaptury” przypinane na drzwiach, aby utrudnić wodzie dotarcie do kabiny.

W pakiecie aktualizacji na rok 2022 pojawiło się też kilka niedostępnych wcześniej pozycji na liście wyposażenia opcjonalnego. Należą do nich nowy zamykany schowek, polakierowana na czarno dolna kratownica grilla i aktywny układ wydechowy, który może mieć czarne lub srebrne końcówki. I teraz najlepsza informacja – obydwa modele są dostępne w Polsce! I to z kierownicą po lewej stronie. Najtańszy Plus Four kosztuje 363 312 zł, a Plus Six – 543 434 zł. Wymarzona weekendowa zabawka dla dużych chłopców?

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

autor nieznany
19 czerwca 2022 o 19:38
Odpowiedz

Auto dla snobów od Angoli

~autor nieznany

19.06.2022 19:38
1