Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Bieganie dla początkujących – 15 błędów, których powinieneś unikać

Rusz się!

Jeśli masz ochotę na trening, który można wykonać gdziekolwiek, albo po prostu wiesz, że nie ma innego ćwiczenia, które tak skutecznie jak bieganie wyrzeźbi twoje pośladki, uda i łydki, nie jesteś sam. Coraz więcej mężczyzn wymienia bieganie jako swoją ulubioną aktywność fizyczną. Nie ma się czemu dziwić, biorąc pod uwagę to, jakie korzyści przynosi to całemu organizmowi. Z jakimi problemami i błędami borykają się zatem początkujący (i nie tylko) biegacze? Oto kilka przydatnych rad, prosto od specjalistów, które pomogą ci odnaleźć błędy – i je naprawić.

Tagi: bieganie , sport dla faceta , bieganie dla początkujących , sport dla faceta po 40. , jogging

Bieganie
Jak zacząć biegać, by nie zrobić sobie krzywdy?

1. Nieodpowiednie buty

Najważniejsza decyzja biegacza to dobór odpowiedniego obuwia. Źle wybrane buty mogą utrudnić bieganie przez dłuższy czas, a także sprawić, że staniesz się bardziej podatny na kontuzje.

W zależności od typu stóp możesz potrzebować obuwia z większą amortyzacją lub bardziej stabilizującego. Jeśli wybierzesz źle, może się to skończyć bólem, kontuzją i koniecznością zrobienia sobie przerwy w treningach.

Najlepiej wybrać się do specjalistycznego sklepu z butami sportowymi lub obuwiem do biegania, gdzie przeprowadza się analizę stopy. Z pomocą pracowników sklepu wybierzesz dla siebie odpowiednie buty, znając swój kształt stopy, rozmiar, krok i ciężar ciała.

2. Zbyt mocne wiązanie sznurowadeł

Zbyt luźno zawiązane buty zwiększają podatność na urazy, ale przesadnie mocne wiązanie może być równie niekorzystne, wywołując ucisk na kości stopy, zmuszając do stawiania nierównych kroków i utrudniając krążenie.

Wiążąc sznurowadła zbyt mocno, ograniczasz prawidłowy i równomierny przepływ krwi. W efekcie sprawisz też, że każde, nawet najlepiej dobrane buty będziesz odbierał jako niewygodne.

3. Nieodpowiednie tempo

Miło sobie wyobrażać, że będzie się gotowym do maratonu po kilku miesiącach treningu. Niestety, w przypadku większości z nas – nie jest to prawdą. Rozsądne tempo, szczególnie, jeśli dopiero zacząłeś przygodę z bieganiem, to jedna z najważniejszych rzeczy dla dobrego biegacza.

Jeśli jesteś początkujący, zamiast zaczynać od sprintu czy biegów na 5-10 kilometrów, wybierz coś znacznie krótszego. Nie ma też powodu, by się przesadnie forsować. Jeśli nie chcesz następnego dnia czuć się wykończony lub obolały, przebiegnij 2 kilometry w spokojnym tempie.

Stopniowo zwiększaj prędkość i dystans, bo jeśli obciążenie wzrośnie zbyt szybko, skończysz z kontuzją.

4. Nieodpowiednie oddychanie

Wszyscy oddychamy instynktownie, ale wcale nie musi to znaczyć, że wiemy, jak oddechem ułatwić sobie bieganie. A to czasem kończy się tym, że dopada nas zadyszka i rezygnujemy.

Bez odpowiedniego oddechu nie dostarczamy swoim komórkom wystarczającej ilości tlenu, w związku z czym bardzo szybko się męczymy.

Znajdź taki sposób oddychania, który ci odpowiada i który możesz utrzymać podczas biegu bez wysiłku.

5. Nieodpowiednie ubranie

To, czy zdecydujesz się na nowiutki, dopasowany strój zamiast spranego T-shirtu ulubionego zespołu rockowego wydaje się nie mieć specjalnego znaczenia, eksperci jednak są innego zdania: jeśli chodzi o bieganie, a zwłaszcza trening kardio, najlepsze będą luźniejsze koszulki, które zwiększą dopływ powietrza do ciała.

Unikać natomiast należy nadmiernie przylegających ubrań, które mogą szybko stać się niewygodne. Zadbaj też o kupno krótkich spodenek, dzięki którym unikniesz przegrzania. Ważne jest też po prostu to, czy w danym stroju dobrze się czujesz.

6. Rezygnowanie z treningów ze sprzętem

Rozgrzewka i rozciąganie nie są jedynymi sposobami na poprawę twojej techniki biegowej. Jeśli rezygnujesz z treningu ze sprzętem (np. treningu w siłowni), prawdopodobnie nie będziesz w stanie dać z siebie wszystkiego podczas biegu.

Ważne jest tu zwłaszcza wykonywanie odpowiednich ćwiczeń, które pozwolą ci wzmocnić i ustabilizować stawy, przygotowując je na wysokie obciążenia podczas biegania.

Taki trening powinien obejmować ćwiczenia siłowe na mięśnie nóg oraz ćwiczenia poprawiające koordynację i równowagę, a także rozciąganie i ćwiczenia zwiększające mobilność.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty