Klasyka inspiruje w wielu branżach: zarówno w modzie, jak i w dekoracji wnętrz czy designie. Projektanci coraz chętniej wracają do atmosfery i rozwiązań z przeszłości, a akcesoria vintage – czyli elementy odzieży lub wyposażenia faktycznie wyprodukowane w danych czasach – potrafią schodzić na aukcjach za sumy z trzema zerami. Skąd ta popularność stylu retro?
Klasyka we współczesnym wydaniu
Nowoczesny design w dużej mierze opiera się na sztuce takiego łączenia różnych nurtów i detali, by stworzyć coś unikatowego. Moda pozwala na precyzyjne wyrażenie siebie, a przeszłe epoki widzimy często pod kątem konkretnych cech. Lata 70., które królowały zeszłej jesieni, to swoboda i wolność. Sylwester 2015 okazał się triumfem lat 20., które budzą pewną nostalgię swoim splendorem i nimbem luksusu.
– Dzisiejsi projektanci mają wolność łączenia klasycznej, ponadczasowej stylistyki ze współczesną funkcjonalnością – mówi Katarzyna Wyroba, PR Manager marki rowerów miejskich Le Grand. – W naszej kolekcji na rok 2016 można znaleźć ślady pierwszych rowerów miejskich z początku XX wieku, inspiracje rowerami plażowymi z lat 30. i modelami z lat 50. To rozwiązania, które są piękne i użyteczne.
Seria „Originals” marki Le Grand to rowery tworzone w dopracowanej, przemyślanej stylistyce retro, która uwidocznia się we wszystkich elementach konstrukcji: ramie typu holenderskiego, osłonie koła, wiklinowym koszyku czy skórzanym siodełku. Jednocześnie zostaje zachowana wygoda i bezpieczeństwo nowoczesnych rowerów miejskich.
Swoboda i indywidualizm
Wzornictwo retro przeniknęło nie tylko modę, ale też przedmioty codziennego użytku. Świadome przetwarzanie i kopiowanie oryginalnych trendów z minionych dekad, a także łączenie ich ze współczesnymi rozwiązaniami, to zbieranie tego, co najlepsze, z obu światów.
Przeszłość oferuje alternatywę dla powtarzalności i szybkiego, masowego wzornictwa. Styl retro wymaga większej świadomości od użytkownika i przez to bardziej podkreśla indywidualność. Oryginalność jest szczególnie ceniona w miastach i dużych ośrodkach, gdzie codziennie spędzamy dużo czasu wśród dużych grup ludzi. Pozwalamy naszemu stylowi mówić za nas.
– Określanie swojej własnej odrębności to niezbywalny czynnik życia w grupie – ocenia Katarzyna Wyroba. – Każdy element życia w mieście niesie nowe możliwości na zaznaczenie własnej oryginalności. Wolę spędzać czas w kawiarni czy barze? W parku czy na spacerze po starówce? Miejsca, które lubimy i rzeczy, których używamy, zawsze coś o nas mówią.
Ponadczasowość
Trendy, które kiedyś stanowiły największy krzyk mody, mijały zastępowane przez kolejne, najczęściej kontrastowe nurty, po czym po kilku latach wracały do łask w odświeżonej formie. Teraz zazwyczaj są rozpoznawalne jako symbol konkretnej epoki – a przez to stały się ponadczasowe. Bez względu na to, czy design nawiązuje do lat 20., czy 50., w zbiorowej świadomości uformowały się już konkretne skojarzenia. To one świadczą o ich nieśmiertelności – bez względu na okoliczności, styl retro jest ceniony i rozpoznawalny.
Styl retro to wybór klasyki, która zwraca uwagę, zachwyca i wyróżnia. Współczesny zwrot w kierunku przeszłości to odkrycie nowych możliwości, które daje połączenie retro motywów z nowoczesnym wykonaniem.
Źródło: materiały prasowe
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie