Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Czterdziestolatek na szosie. Etap 1. Zaplecze techniczne.

Rowery

Rowery Czterdziestolatek na szosie. Etap 1. Zaplecze techniczne.

Wybór roweru to najważniejsze zadanie i największy wydatek. Ale – niestety – nie jedyny. Żeby móc bezpiecznie pokonywać coraz większe dystanse, trzeba się zaopatrzyć w kilka dodatkowych, ale niezbędnych elementów wyposażenia.

Tagi: sport dla faceta po 40. , rower dla faceta , velo 40+ , kolarstwo szosowe

Rowery Czterdziestolatek na szosie. Etap 1. Zaplecze techniczne.

Pedały

Zdecydowana większość rowerów dostępnych w powszechnej sprzedaży oferowana jest bez pedałów. I nic w tym dziwnego, bo to jest jeden z pierwszych elementów, których wybór zależy od indywidualnych preferencji użytkownika. Ale element niezwykle ważny, bo od niego w znacznym stopniu zależy zarówno efektywność twojej jazdy, jak i rzecz najważniejsza: twoje bezpieczeństwo.

Na początek zawsze możesz spróbować wykorzystać pedały i bloki typu SPD, zwłaszcza jeżeli używałeś ich wcześniej np. na rowerze MTB. Zdecydowanie jednak polecam zestawy dedykowane do rowerów szosowych. Są nieco inaczej skonstruowane, mają nieco większą powierzchnię, co pozwala efektywniej przenosić siły i przede wszystkim: pomagają wykorzystać do przeniesienia siły możliwie największy zakres obrotu. O technice jazdy napiszę więcej w innym miejscu, ale to, co powinieneś wiedzieć tutaj, sprowadza się do prostej zasady: nie tylko naciskasz na pedały, ale również ciągniesz je w górę.

Większość dostępnych na rynku pedałów oferowana jest w zestawach z blokami, które montujesz do butów. Tu również ujawnia się ich przewaga nad rozwiązaniem SPD i tu także cenna może okazać się pomoc bikefittera – szosowe bloki posiadają bardzo szeroki zakres regulacji i dopasowania do indywidualnych preferencji kolarza. Tutaj wszystko ma znaczenie, również sposób, w jaki układasz nogi i stopy. Nie odczujesz tego podczas krótkiej przejażdżki, ale już przejechanie 100-kilometrowego odcinka da ci sporo nowej wiedzy o tym, z czego są zbudowane twoje nogi ;)


Pedały i bloki do roweru szosowego.
fot. materiały producenta

Buty

Tutaj ponownie warto wrócić do pytania o to, jak chcesz jeździć i poświęcić na wybór butów trochę czasu. Różnice w dostępnych modelach sprowadzają się głównie do kształtu buta i sposobu zapięcia: od tradycyjnych rzepów, przez zatrzaski, po pokrętła, pozwalające bardzo precyzyjnie dopasować siłę zapięcia. Poszczególne modele różnią się też nieco kształtem i szerokością cholewki oraz wysokością pięty, co bywa przydatne np. podczas jazdy po górach, gdzie duża część pracy jest wykonywana przez ciągnięcie pedałów w górę. Ale i tak podstawowym kryterium wyboru powinna być wygoda – niewiele jest rzeczy tak uprzykrzających jazdę, jak ścierpnięte stopy.

Jak już jesteśmy przy butach, to warto zainteresować się również ochraniaczami. Zawodowcy wykorzystują je często do poprawienia aerodynamiki, dla amatorów mają zastosowanie głównie dla ochrony przed wodą i chłodem. W lecie nie będą specjalnie przydatne, ale podczas jazdy wczesną wiosną lub jesienią, okazują się być nieocenione. Zwłaszcza, że większość butów zaprojektowana jest tak, żeby zapewnić stopie wentylację, zbawienną latem, ale uprzykrzającą życie podczas jazdy w chłodzie.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook