Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Letni poradnik kierowcy

Podróże
|
09.08.2012
Podróże Letni poradnik kierowcy

Według badań policji, okres od czerwca do września należy do najniebezpieczniejszych na polskich drogach. Główne przyczyny wypadków to wzmożony ruch, zły stan jezdni czy przemęczenie. Na obiektywne warunki nie masz wpływu, ale to, jak przygotujesz się do podróży, zależy tylko od ciebie.

Podróże Letni poradnik kierowcy

W ubiegłym roku największa liczba kolizji miała miejsce w czerwcu – było ich prawie 4 tys., rannych w nich zostało prawie 5 tys. osób. Specjaliści twierdzą, że o bezpieczeństwie jazdy często decydują z pozoru nieistotne dla kierowców kwestie: wygoda kierowcy, nieodpowiednia ochrona oczu lub zmęczenie.

Przyjmij prawidłową pozycję

Podczas wielogodzinnej jazdy powinieneś siedzieć w taki sposób, który nie tylko pozwoli ci kontrolować, co dzieje się na drodze, ale także zapewni wygodę. Ten aspekt niestety często bywa bagatelizowany. Tymczasem zła pozycja za kierownicą powoduje, że szybciej się męczysz i nie kontrolujesz w pełni tego, co dzieje się z samochodem, przez co nie jesteś w stanie odpowiednio szybko zareagować w nagłej sytuacji. Zanim uruchomisz silnik, nie poprzestawaj więc na regulacji lusterek. Zwróć uwagę na to, jak siedzisz. Plecy i pośladki powinny w całości stykać się z siedziskiem, a barki nie powinny odrywać się od oparcia. Ważne jest ustawienie ramion i ich odległość od kierownicy. Nadgarstki powinny luźno leżeć na kierownicy, a sposób jej trzymania nie powinien się zmieniać podczas skrętu (wtedy zginasz jedynie lekko łokcie). Nadmiernie wyciągnięte ręce zaczną cię szybko boleć, co sprzyja dekoncentracji podczas jazdy.

Podobnie jest w przypadku nóg – one również nie mogą być zbyt wyprostowane ani tym bardziej nie powinieneś dotykać kolanami deski rozdzielczej. Sprawdź, czy przy maksymalnym wciśnięciu pedałów, kolana pozostają ugięte. Zbyt dalekie wysunięcie fotela może przyczynić się do bólu w górnej części pleców.

Uważaj na „dobrą” pogodę

Badania pokazują, że do największej liczby wypadków dochodzi przy korzystnych warunkach atmosferycznych. Dobra widoczność i sucha nawierzchnia powodują, że kierowcy czują się pewniej, co zachęca do rozwijania dużych prędkości. W słoneczną pogodę musisz jednak liczyć się z innymi zagrożeniami, niż kiedy jest pochmurno. Należą do nich m. in. olśnienia słoneczne czy światło odbijające się od asfaltu i masek samochodów. Aby poprawić widoczność powinieneś zaopatrzyć się w odpowiednie okulary –bez względu na to czy twój wzrok wymaga korekcji. - Oślepiające odblaski są jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk, z jakimi zmagają się kierowcy, dlatego tak ważne jest, aby okulary, w których prowadzimy pojazd, miały filtr polaryzacyjny – mówi Monika Krygier z firmy JZO, producenta soczewek okularowych. - Redukuje on światło odbite i poprawia kontrast. Dobrym rozwiązaniem są także szkła fotochromowe, które ciemnieją w zależności od nasłonecznienia. Te najnowocześniejsze zaciemniają się również w pomieszczeniach, dzięki czemu sprawdzają się także w samochodzie.

Pamiętaj też o regularnej kontroli wzroku. Nawet, jeżeli nie potrzebowałeś korekcji w momencie otrzymania prawa jazdy, powinieneś kontrolnie badać oczy – szczególnie po 40. roku życia, kiedy najczęściej pojawiają się pierwsze objawy osłabienia wzroku.

Ty i auto w dobrej formie

Przemęczenie i stres potrafią znacznie ograniczyć umiejętności nawet najbardziej doświadczonego kierowcy. Wakacyjna podróż często wiąże się ze staniem w korkach, długim dystansem do pokonania, irytacją, nieodpowiedzialnym zachowaniem innych uczestników ruchu czy koniecznością spędzenia wielu godzin w nagrzanym samochodzie, z hałaśliwymi, marudnymi dziećmi. Wsiadając do auta powinieneś mieć więc dobrą kondycję psychofizyczną. W przeciwnym razie gorzej będziesz znosił trudności i długotrwałe przebywanie w jednej pozycji.

Aby ograniczyć ryzyko, dokładnie sprawdź stan techniczny i wyposażenie samochodu – zwłaszcza, jeżeli wybierasz się za granicę. Przepisy w poszczególnych państwach mogą się różnić, dlatego warto wcześniej upewnić się, czego wymagać będzie policja w razie kontroli. Przykładowo, wybierając się do Hiszpanii, musisz zabrać ze sobą dwa trójkąty, a jeżeli nosisz okulary, musisz mieć zapasową parę.

Planując czas podróży, uwzględnij także odpowiednio częste przerwy. Korzystniej jest robić postój co 2-3 godziny, niż co każde 100 km – szczególnie, jeżeli jedziesz autostradą. Po każdym postoju kierowca na nowo musi „przełączyć się” na tryb prowadzenia, co wymaga dodatkowej energii. Poza tym niepotrzebnie przedłużająca się jazda wzmaga zmęczenie psychiczne. Pamiętaj jednak - kiedy poczujesz, że zaczynasz tracić koncentrację, bezwzględnie się zatrzymaj. Weź również pod uwagę dobowy rozkład aktywności organizmu. Największe znużenie dopada kierowców między 3 a 7 rano. Nie warto wtedy z nim walczyć. Nawet 15 minut snu może przywrócić cię do formy.

Bezpiecznej podróży!

Ewelina Czyż

Mazda 3MPS
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie