Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Spełnij marzenia o lataniu

Hobby
|
03.11.2023

A gdyby tak nauczyć się pilotowania samolotów? Na początek małe i zwinne maszyny, potem może coś większego. Lotnictwo to może być największa przygoda twojego życia. Podpowiadamy, od czego ją zacząć.

Tagi: hobby faceta po 40.

Cessna widok
Latanie daje przeżycia nieporównywalne z innymi. Fot. Pixabay

Latanie w przestworzach od wieków było marzeniem człowieka. Pragnęliśmy jak ptaki szybować po niebie i kosztować nieporównywalnej z niczym wolności. Dziś, choć samolot stał się elementem codzienności i nie ma już w sobie nic z magii, wielu z nas chciałoby zasiąść za jego sterami, wzbić się w niebo i latać. Niewielu jednak osiąga ten cel - boimy się tego z różnych powodów, na temat nauki latania krąży też wiele mitów, które sprawiają, że potencjalni doskonali piloci nawet nie próbują swoich sił w tej dziedzinie. Współcześnie może to być niezwykle ciekawa pasja, która pozwoli na emocjonujące spędzanie wolnego czasu i da umiejętności, które posiada tylko niewielka grupa ludzi. Jak zatem zacząć przygodę z lataniem?

Na start, tak jak w każdej innej dziedzinie, warto uwierzyć we własne możliwości. Wokół lotnictwa funkcjonuje wiele mitów, jak na przykład ten, że by zasiąść za sterami samolotu, trzeba się cieszyć idealnym zdrowiem, że podczas szczegółowych testów zostanie wyłapana najmniejsza wada postawy, która nas bezpowrotnie - tak jak noszenie okularów - zdyskwalifikuje. Okazuje się, że nic z tych rzeczy. Najwyższe wymagania tego typu stawia się kandydatom na pilotów wojskowych, natomiast przyszłym posiadaczom licencji szybowcowych czy lotnictwa sportowego wybacza się wiele "wad".

Od czego zacząć przygodę z lataniem?

Tu sprawa jest dość prosta, na początku trzeba wybrać aeroklub lub szkołę latania, w której rozpocznie się twoja przygoda z samolotami. Aerokluby są z reguły organizacjami lokalnymi, więc sprawa ogranicza się do znalezienia odpowiadającego ci miejsca. Oczywiście nie ma żadnej "rejonizacji", więc jeśli jakiś najbliższy aeroklub z różnych względów ci się nie spodoba, możesz przystąpić do dowolnego innego. Funkcjonują też prywatne szkoły latania a nawet kursy pilotażu przy liniach lotniczych (organizuje takie np. LOT), które także przygotowują adeptów podniebnych eskapad do ich pierwszego samodzielnego lotu.

Kiedy już znajdziesz odpowiednią dla siebie szkołę, wybierzesz także rodzaj kursu, który chcesz zrobić (a dostępnych jest wiele możliwości, choć dla początkujących hobbystów najlepsze będzie szkolenie LAPL(A), czyli na licencję pilota samolotu jednosilnikowego turystycznego o wadze do 2000 kg), trzeba wykonać badania lekarskie, które kończy się orzeczeniem Part-MED co najmniej 2 klasy.

Tego typu badania obejmują analizę moczu, krwi (morfologia i glukoza), EKG, audiogram, konsultacje u okulisty oraz laryngologa. Jeśli chcesz w przyszłości robić większą karierę w lotnictwie, warto od razu zrobić orzeczenie klasy 1 (które stawia wyższe wymagania, ale jest przepustką na wszelkie kursy lotnicze).

Cessna TTX (fot. producenta)
Cessna TTX (fot. producenta)

Szkolenie

Kiedy już przejdziesz wszystkie badania i dostaniesz upragnione orzeczenie lekarskie, możesz się zapisać na kurs pilotażu. Tego typu szkolenie składa się z kilku etapów i nie jest łatwe.

  • Na początek 100 godzin szkolenia teoretycznego do licencji, realizowanego stacjonarnie w grupie lub indywidualnie, są też szkoły organizujące na tym etapie szkolenia e-learningowe, które będziesz mógł odbyć na odległość. Taki kurs kończy się egzaminem wewnętrznym z części teoretycznej i uzyskaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu teoretycznego.
  • Po zaliczeniu części teoretycznej przychodzi czas na część praktyczną. Na tym etapie wybierasz odpowiadający ci samolot i zostaje ci przydzielony instruktor szkolenia praktycznego.
  • Szkolenie praktyczne na wybranym typie samolotu obejmuje minimum 30 godzin lotu, w tym minimum 24 godziny z instruktorem i 6 godzin samodzielnie; w trakcie szkolenia wykonasz co najmniej 90 lądowań.
  • Jeszcze w trakcie szkolenia praktycznego (lub przed jego rozpoczęciem) należy zdać egzamin teoretyczny w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z 9 przedmiotów. Po odbyciu wymaganych programem szkolenia lotów i nabyciu wystarczających umiejętności by zostać pilotem, zdajesz egzamin praktyczny u egzaminatora ULC i uzyskujesz licencję LAPL(A).

Do czego uprawnia licencja LAPL(A)?

  • Licencja ta uprawni cię do wykonywania lotów niekomercyjnych na samolocie jednosilnikowym tłokowym, którego ilość miejsc na pokładzie jest nie większa niż 4, a dopuszczalna masa startowa nie przekracza 2000 kg.
  • Samolot musi spełniać wymagania EASA i być zarejestrowany na terytorium UE.
  • Pilot może wykonywać loty międzynarodowe, ale tylko w przestrzeni państw UE, pod warunkiem, że posiada wpis do licencji potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej operacyjnym (ICAO 4) lub wyższym.
  • Pilotowi z licencją LAPL(A) wolno przewozić pasażerów, ale dopiero wtedy, gdy wykona samodzielnie minimum 10 godzin lotów jako dowódca statku powietrznego od momentu uzyskania licencji.

Co dalej po uzyskaniu licencji

Masz 2 drogi - możesz poprzestać na tym, co już osiągnąłeś i np. latać rekreacyjnie małymi samolotami jednosilnikowymi, albo ubiegać się o wydanie bardziej zaawansowanej licencji PPL(A). Prawo do tego nabędziesz, jeżeli zaliczysz co najmniej 15 godzin lotu już po uzyskaniu licencji LAPL(A) i spełnisz kilka dodatkowych warunków.

Cessna Skylyne (fot. producenta)
Cessna Skylyne (fot. producenta)

Ile kosztuje uzyskanie licencji pilota i późniejsze latanie?

Latanie to bardzo piękne hobby, dostarczające niezapomnianych wrażeń, których nie da się porównać z niczym innym. Nie jest to jednak pasja tania. Sam kurs to koszt ok. 2 tys. zł za część teoretyczną i 20 tys. za część praktyczną, co dla wielu osób może się wydawać barierą nie do przekroczenia. Warto jednak pamiętać, że w wielu aeroklubach istnieją specjalne upusty dla członków.

Już po uzyskaniu licencji, o ile nie będziesz posiadał własnego samolotu, czekają cię też opłaty za wynajem maszyn do lotów. Np. w aeroklubie bydgoskim wynajęcie samolotu Cessna 150 to koszt ok. 800 zł za godzinę, a samolotu cessna 172 to już ponad 1650 zł za godzinę lotu. Nieco tańsze są loty doszkalające dla pilotów, którzy już mają licencję. Ceny pomiędzy poszczególnymi aeroklubami dość mocno się różnią, dlatego to dobrze sprawdzić przed wyborem oferty.

Niezależnie od kosztów chyba każdy przyzna, że możliwość latania za sterami samolotu to coś wyjątkowego. Przepiękne widoki, swoboda, szybkość, to wszystko rekompensuje wysokie koszty szkoleń i wynajmu maszyn. Jest to taka dziedzina sportu, która pozwala się sprawdzić w sposób najbardziej wymagający, w końcu sterowanie lotem jednotonowej maszyny to nie byle co. Jedni latają dla widoków, inni - by sprawdzić, jak wiele są w stanie osiągnąć. Niezależnie od motywacji jest to pasja gwarantująca niesamowite przeżycia.

Tomasz Sławiński

widok z samolotu
A potem już tylko takie wspaniałe widoki ;-)

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie