Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Twój motocykl - jaki ma być?

Motocykle
|
25.08.2011
Motocykle Twój motocykl - jaki ma być?

Zrobiłeś pierwszy krok – podjąłeś decyzję o kupnie motocykla.
Teraz tylko pozostaje odpowiedzieć sobie na jedno pytanie – jaki motocykl chcesz kupić?
Czy – aby być bardziej precyzyjnym – do czego ci on jest potrzebny (lub niepotrzebny)?
Bo motocykle są jak kobiety... różne.
Ale są trochę też jak mężczyźni. Bo występują tylko w trzech głównych odmianach...

Motocykle Twój motocykl - jaki ma być?

Motocykl – najogólniej rzecz ujmując – powinien być dostosowany do warunków, w jakich będziesz nim jeździł i do twojego temperamentu. A że jedno i drugie jest lub bywa zmienne, więc poznaj w ogólnym zarysie cztery podstawowe typy – crossowy, szosowy, sportowy i zabytkowy.

Motocykle crossowe

Dostosowane są nie do dróg, a do bezdroży – i to dosłownie. Charakteryzują się stosunkowo małą pojemnością silnika, od 50 cm3 do 525 cm3. Moc silnika jest za to – jak na tę pojemność – zazwyczaj spora. Inne cechy szczególne motocykli tego typu to: bardzo wysoki skok amortyzatora przedniego, brak oświetlenia, brak homologacji na opony (bardzo ważne!), oraz brak norm dotyczących emisji spalin i poziomu hałasu. Fajnie, nie? Na pierwszy rzut oka – może, ale niestety to wszystko sprawia, że jest to motocykl TERENOWY. Tylko i wyłącznie – jazda po szosie jest możliwa albo na krótkich odcinkach, albo po zamontowaniu różnych utensyliów. Zresztą – nie ma się co martwić, bo na szosie to cudo jest do niczego. Ale w terenie...

Brak homologacji na opony oznacza, że nie ma żadnych ograniczeń co do rodzaju i głębokości bieżnika. A to z kolei daje twojej maszynie nieograniczone możliwości poruszania się po piasku, błocie, terenach z lekka podmokłych, kamieniach, głazach, stromiznach skalnych i wszelkich innych. Przejazd przez rwący górski potok? Jeśli tylko woda nie zaleje ci oczu – dasz radę! Wjazd na Chojnik? Bez dotykania nogą ziemi! Pustynia Gobi? Poczekaj, weź ze dwie skrzynki piwa...

Motocykle crossowe przeznaczone są dla osób potrzebujących w życiu wyzwań, odrobiny zdrowej adrenaliny i dla tych wszystkich, którzy uwielbiają przygodę. Najsłynniejsze marki – to japońskie Kawasaki, Suzuki, Hondy i Yamahy, austriackie KTM-y i amerykańskie Cobry.

 
Jaki motocykl jest dla ciebie?
Zagłosuj!

Motocykle szosowe

To jest kategoria bardzo pojemna. Ale wszystkie maszyny w niej będące mają jedną podstawową cechę. Są wygodne. A nawet – komfortowe. Nie wierzysz? To wyobraź sobie klasyczny w kształcie i sylwetce motocykl z dużą owiewką, wygodnym oparciem z zagłówkiem, sprzętem stereo, sporym bagażnikiem na niezbędne produkty żywnościowe (z lodówką!), no i wykończeniami z mahoniu i kości (nie słoniowej, bo jest zakazana, ale z kości hipopotama). To może być amerykański Harley Davidson, Buell lub Indian. To może być twój nowy „krążownik szos”. Pojemny silnik o wielkiej mocy, sylwetka klasyczna lub w wariancie chopper („czoper”), prędkość na miarę oczekiwań, przyspieszenie przyzwoite, miejsce dla pasażerki też jest...

Planujesz podróż po Europie? Wsiadaj i jedź, choćby jutro! Chcesz poderwać fajną babkę – chopper nie zawiedzie w potrzebie! A jeśli w pracy nie musisz siedzieć w garniturze – możesz jechać motorem. W konfrontacji z samochodem problemy z parkowaniem mniejsze, przyjemność z jazdy – bez porównania, a widoki... na wyciągnięcie ręki.

Motocykle szosowe są dla wszystkich, którzy przede wszystkim cenią sobie wygodę i luksus. I niezależność. Oprócz wymienionych już klasycznych amerykańskich marek, z modeli europejskich warto zwrócić uwagę na BMW; to są naprawdę wygodne, sprawdzone, eleganckie i odjazdowe maszyny.

Motocykle sportowe

Jeśli jesteś człowiekiem ogarniętym manią prędkości – to jest kategoria dla ciebie. Powiem tylko tyle – kto raz wsiadł na Hondę CBR 1000RR Fireblade, ten już wie... Litrowy silnik (przypominam – to nadal motocykl!), moc 172 KM („maluch” miał 23 KM - dla porównania), moment obrotowy 114,5 Nm. Na szczęście te 172 konie Hondy dają się stosunkowo łatwo kontrolować, dzięki czemu mamy do czynienia z maszyną „cywilizowaną”. To z pewnością jeden z najlepszych i najprostszych w ujarzmieniu „litrów”. A do setki dochodzi w niecałe trzy sekundy... Najogólniej rzecz ujmując – motocykle sportowe to wszystko o pojemności silnika w okolicach 1 000 cm3. Choć początkujący i młodzież, a także amatorzy zwykle zaczynają od „sześćsetek”, zostawiając „litry” tym z większym, przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem na ścigaczach. Ale jeśli spieszysz się, bo masz piętnaście minut do zamknięcia poczty, a ta poczta jest w innym województwie – to taka maszyna rozwiąże twój problem.

Dla miłośników naprawdę mocnych wrażeń, ale jednoczesnie – dla ludzi odpowiedzialnych. Jednym słowem – dla prawdziwych mężczyzn. Najpopularniejsze marki – to japońskie Hondy, Kawasaki, Suzuki i Yamahy. Z europejskich maszyn – zdecydowanie Ducati.

Motocykle zabytkowe

Tu jest jedno kryterium – wiek. Przyjmijmy dla uproszczenia – wszystkie motocykle, które powstały przed 1965 są zabytkowe. Skąd ta data? Otóż w tym właśnie roku zszedł z taśm produkcyjnych ostatni Junak, kultowy polski motocykl. Jego poprzednik, czyli Sokół, produkowany w latach 1934-39 i po wojnie w okresie 1947-50 – to już niewątpliwie zabytek. Obie maszyny wzorowane były na angielskim Tryumph'ie i niemieckich motorach wojskowych.

Generalnie warto pamiętać o jednym – dużym sukcesem będzie, jeśli motor zabytkowy pozostanie „na chodzie”. Tu o osiągach, komforcie jazdy i szansach na podryw nie ma co mówić. Ale jest za to satysfakcja, a dla osób lubiących pogrzebać trochę w garażu, upaprać się smarami i wypić w spokoju kilka piw przy robocie – to maszyna idealna.

Maciej Ślużyński

Dlaczego powinieneś kupić motor?
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (27) / skomentuj / zobacz wszystkie

motorniczy
26 kwietnia 2019 o 11:41
Odpowiedz

Sorry, ale skuter to nie motocykl. Skuter to skuter. Podstawowa różnica jest taka że na motocyklu siedzisz jak na koniu rumaku a na skuterze siedzisz jak na kiblu sraczu. Reszta różnic jest nieistotna.

~motorniczy

26.04.2019 11:41
Rayko
12 lipca 2018 o 10:38
Odpowiedz

A ja zakupiłem sobie skuter 250 ccm. Yamaha to też motocykl, bo na kat. A. Póki co rozwijamy oboje naszą znajomość i jest obiecująca.

~Rayko

12.07.2018 10:38
Gieru
07 października 2017 o 10:14
Odpowiedz

Witam, przed 40-tką, był turystyk TDM850 ale po 40-tce czegoś brakowało, coś było nie tak, coś nie pasowało, i nastąpiła zmiana na ZRX1100.Cztery gary jeden wydech fajnie mruczy, mocy w ch... Sezon polatany, micha uśmiechnięta, zmiana udana moto na tyle rzadkie że ciężko się zdublować na zlocie. Pozdrawiam LWG.

~Gieru

07.10.2017 10:14
Adam
07 października 2017 o 06:21
Odpowiedz

Motocykl zabytkowy to taki, który ma wysoki stopień oryginalności, ukończone 25lat i minimum musi być 15 lat od zakończenia produkcji. Na co dzień jeżdżę motocyklami zabytkowymi z lat '70tych - nawet turystycznie. Mega uczucie. Nie mają takiej technologii jak najnowsze cuda techniki, ale jest w nich to coś. Moim ulubionym jest bmw wyprodukowane 2 tygodnie po moich urodzinach (czyli 40+) - niczym mój bliźniak :)

~Adam

07.10.2017 06:21
tenku70
05 lutego 2015 o 22:27
Odpowiedz

Witam, a ja od 3 sezonów jeżdżę sobie Californią 1100. Piękny i prosty motocykl. Klasyczna włoska konstrukcja. Wystarczająca moc, duży moment obrotowy i rewelacyjne właściwości trakcyjne. Można się w nim zakochać. Jak ktoś szuka nietuzinkowego rumaka, to szczerze polecam.

~tenku70

05.02.2015 22:27
Ghost Rider
28 listopada 2014 o 21:49
Odpowiedz

Panowie.Niestety nie mam prawka kategorii A.Wszystkie inne tak ,ale A nie .Pomimo to znalazlem kompromis .Kupilem sibie Piaggio mp3 500 Lt. To super alternatywa na poczatek ,choc koledzy sie smieja ,ze z niego przesiade sie juz tylko na balkonik albo rolatorek haha.W kazdym razie moge wspaniale uczestniczyc w zyciu motocyklistow.Kupilem sobie fajny sprzet do outdooru i ciesze sie wybigajac myslami w nastepny sezon.

~Ghost Rider

28.11.2014 21:49
joker
27 sierpnia 2014 o 10:53
Odpowiedz

Trafiłęm tu szukając natchnienia do zmiany posiadanej już 4 lata SV650N (to mój 1-szy wybór, kupiony już po 40-tce) i bardzo się rozczarowałem. Nie dosyć, że do zadnej z wymienionych kategorii nie potrafię zaliczyć SV-ki w wersji N to na dodatek żadnych pciekawych propozycji tu nie znalazłem.

~joker

27.08.2014 10:53
Pablo
14 czerwca 2014 o 12:43
Odpowiedz

Popieram, to także moje marzenie...

~Pablo

14.06.2014 12:43
KRIS
05 kwietnia 2014 o 20:36
Odpowiedz

170 KM w hondzie da sie łatwo kontrolować ? Co za bzdura . Nie ma tu liniowego przyrostu mocy-to jest hardcore. Jak mozecie pisac takie rzeczy.Ktos sobie kupi w przekonaniu łatwego ogarniecia sprzeta i na pierwszym winklu zaliczy glebe w najlepszym przypadku

~KRIS

05.04.2014 20:36
Śledzę i zaglądam
02 kwietnia 2014 o 00:26
Odpowiedz

Ponieważ jest to moja pasja polecam Suzuki GSX - R1000, Suzuki GSX 1300R Hayabusę oraz Suzuki SV 1000S :-)
Pozdrawiam.

~Śledzę i zaglądam

02.04.2014 00:26