Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Skuter Piaggio MP3 500, czyli bezpieczeństwo i niezależność

Motocykle
|
18.05.2020

Co powiecie na skuter o pojemności silnika wynoszącej nawet 500 cm3, który można prowadzić mając tradycyjne prawo jazdy kat. B? Trójkołowiec Piaggio MP3 homologowany jest jako pojazd L5e, który nie wymaga kat. A. To alternatywa dla osób, które preferują bezpieczny i niezależny sposób na przemieszczanie się po mieście.

Tagi: skuter dla faceta po 40.

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced
Trójkołowiec Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced

Za oknami wiosna na zmianę z latem, czyli pogoda, która zachęca do… no właśnie, dziś wciąż nie powinniśmy myśleć o niepotrzebnym wychodzeniu z domu, ale jak oprzeć się tak sprzyjającej aurze? Dni stają się coraz dłuższe i cieplejsze, a do lasu można już wybrać się bez obaw o powrót z mandatem. Powoli ruszają także kolejne zakłady pracy, przez co na drogach zaczyna robić się tłoczno, a kierowcy boleśnie przypominają sobie o tym, jak to jest stać w korku. Ale jak w nim nie stać, jeśli transport prywatny postrzegany jest dziś jako najbezpieczniejszy?

Spokojnie, są alternatywy. Chociażby w postaci roweru (jeśli ktoś nie ma daleko do pracy), czy motocykla. Nie każdy jednak może zdecydować się na przesiadkę na ten drugi, bo w obecnym rozumieniu przepisów prawo jazdy kat. B uprawnia wyłącznie do poruszania się jednośladami, które mają silnik o pojemności nieprzekraczającej 125 cm3. Taka maszyna, delikatnie mówiąc, nie dostarczy nam frajdy z jazdy, która kojarzy się z motocyklami. Zdobycie uprawnień kat. A pochłonie trochę czasu (i środków), dlatego mamy jeszcze jedną propozycję.

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced
Trójkołowy Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced

Nasza mała stabilizacja

Co powiecie na skuter o pojemności silnika wynoszącej nawet 500 cm3, który można prowadzić, mając tradycyjne prawo jazdy kat. B? Dzięki trójkołowej konstrukcji Piaggio MP3 (to nie skrót od popularnego formatu audio, ale od Moto Piaggio a 3 ruote, czyli po prostu Motocykla Piaggio na Trzech kołach) homologowane jest jako pojazd L5e, który nie wymaga kat. A. Sam pomysł nie jest nowy, wszak firma z Pontedery miała w ofercie taki model już w 2006 r. Wówczas pojazd ten był co najmniej tak nowatorski w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu jak produkowane w latach 2000-2003 BMW C1 – wyjątkowe dzięki sztywnemu dachowi i pasom bezpieczeństwa, które pozwalały na swobodną jazdę bez kasku.

Piaggio MP3 poprawia bezpieczeństwo w inny sposób – dodatkowym kołem na przedniej osi, które zwiększa stabilność. To trochę taki modny crossover, tyle że wśród skuterów. Zestaw ten sprawia, że nawet w najbardziej niespodziewanych sytuacjach ryzyko wywrócenia się zdecydowanie spada. Ale na bezpieczeństwie się nie kończy – przednie zawieszenie można zablokować za pomocą przycisku, dzięki czemu podczas oczekiwania na zielone światło na skrzyżowaniu nie trzeba podpierać się nogami. Blokada kół rozłącza się automatycznie, gdy dodasz gazu i ruszysz. Wygodne, czyż nie? A może być jeszcze lepiej, bo w najwyższej wersji Sport Advanced, z którą mieliśmy do czynienia, skuter wyposażony jest we wsteczny bieg ułatwiający manewrowanie na parkingu. Dopłacać nie trzeba do systemów ABS i ASR (układ kontroli trakcji) – dostępne są już w podstawowym wariancie Piaggio MP3 HPE 300, czyli tym ze słabszym silnikiem o pojemności 300 cm3.

Skuter Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced - przednia oś
Skuter Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced 

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced - dane techniczne

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced uzupełnia gamę trójkołowców w typowym dla Włochów stylu. Czyli jest nie tylko ładnie (sportowe wstawki w nadwoziu), ale i szybko (mocny silnik). Poniżej wyróżniki, którymi chwali się producent:

  • silnik HPE 500 (High Performance Engine) o mocy 44 KM (HPE 300 ma 26,6 KM)
  • bieg wsteczny, czyli pionierski bajer w skuterach trójkołowych
  • nowe światła LED do jazdy dziennej
  • ABS i system kontroli trakcji ASR w standardzie
  • nowoczesny zestaw wskaźników z wielofunkcyjnym wyświetlaczem cyfrowym
  • matowe wykończenia i aluminiowe dodatki
  • tylny amortyzator Kayaba z czerwonym malowaniem sprężyny
  • przednie tarcze hamulcowe typu Wave
  • nowa osłona skrzyni biegów
  • osłona końcówki wydechu
  • nietuzinkowa gama matowych lakierów (szary, złoty, niebieski)

Nas najbardziej interesuje, rzecz jasna, jednocylindrowy, czterozaworowy, 44-konny silnik HPE 500, który sprawia, że można poczuć „dreszczyk emocji”, o który ciężko podczas jazdy klasyczną, dwukołową stodwudziestkąpiątką. Włosi zadbali jednak o to, żeby maszyna była nie tylko szybka, ale i wygodna w użytkowaniu na co dzień. Pod siedziskiem mamy więc bagażnik, do którego bez problemu mieszczą się dwa kaski, i dobrze wyprofilowaną, dwuosobową kanapę. Pasażer siedzi nieco wyżej, dzięki czemu kierowca zyskał dodatkowe podparcie części lędźwiowej. Mało? Proszę bardzo, jest też wejście USB do ładowania telefonu i lampka, która ułatwia znalezienie drobiazgów w kufrze po zmroku.

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced
Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced
 

Podsumowanie

Jedno małe koło, a tak dużo zmienia. Dzięki homologacji L5e o przesiadce na Piaggio MP3, nawet w najmocniejszej wersji 500 HPE, może pomyśleć każdy kierowca samochodu osobowego sfrustrowany marnowaniem czasu na stanie w korkach. W czasach „przedpandemicznych” naturalnym rozwiązaniem była przesiadka do szybszego na danej trasie transportu zbiorowego. Dzisiaj to trudna decyzja, bo poruszanie się komunikacją miejską, niestety, eksponuje nas na zainfekowanie obecnym wciąż w Polsce koronawirusem.

Jeśli obecnie nie chcemy korzystać z komunikacji miejskiej, to w grę wchodzą raczej tylko jednoślady – choć w tym przypadku powinniśmy mówić raczej o dwuśladzie. Albo teleportacja, ale na to przyjdzie nam jeszcze trochę zaczekać. Piaggio MP3 jest niewiele szersze od konwencjonalnego skutera, więc wciąż może zmieścić się pomiędzy dwoma sznurami aut. Wskazówka: jeśli wersja 500 HPE okaże się za duża, zawsze zostaje odmiana 300 HPE, która jest minimalnie mniejsza. Większa dostępna jest jednak w aż trzech wariantach – Business, Sport i Sport Advanced.

Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced
Piaggio MP3 HPE 500 Sport Advanced

Dwa koła z przodu to atut, bo nie trzeba rezygnować ze stabilności znanej z samochodów, a przy tym nie wymaga to przechodzenia kursu i zdawania egzaminu na prawo jazdy kat. A, by zasmakować wolności, jaką dają jednoślady. Piaggio MP3 500 HPE to największy i najmocniejszy skuter, który można poprowadzić, mając w ręku klasyczne, „samochodowe” prawo jazdy. W salonach dostępne są jeszcze atrakcyjnie wycenione egzemplarze z wyprzedaży rocznika 2019 – najtańszy model (MP3 HPE 300) startuje z poziomu 27 900 zł. Najdroższa wersja (MP3 HPE 500 Sport Advanced) to już wydatek rzędu 39 900 zł. Do każdego skutera producent dorzuca za darmo oryginalny pokrowiec Piaggio i nawigację Tom Tom Vio.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie