Manta nie kojarzyła mi się dotychczas z produkcją sprzętu do jazdy. Telewizory, głośniki, urządzenia do odtwarzania muzyki i filmów, sportowe kamery – to urządzenia, które stanowiły większość oferowanego asortymentu tej marki. Ale pewnego dnia do pracy jeden z naszych kolegów przyjechał na tym skuterze. Pożyczyłem go na kilka godzin i teraz podzielę się pierwszymi wrażeniami.
Umieszczony z tyłu koszyk ułatwia przewiezienie niewielkich zakupów
Manta MES1201H FLINSTON II – elektryczny skuter dla każdego
Skuter, który testowałem, można powiedzieć jest kompaktowych rozmiarów i mimo niewielkich gabarytów i mojej wagi (90 kg) jazda nim wydaje się co najmniej przyjemna i wygodna. Dla osób, które mają kilka kilometrów do pracy – Flinston II może stanowić ciekawą alternatywę dla komunikacji miejskiej lub dla rowerów, zwłaszcza dla osób, które mają problem ze stawami kolanowymi lub brakiem miejsca do przechowywania dużego roweru. Również dla tych, którzy w pracy nie mają się gdzie przebrać lub wziąć prysznica po jeździe na rowerze. Skuter ten może być również przydatny w przypadku konieczności podjechania np. do sklepu. W załadunku niewielkich zakupów pomoże zamontowany fabrycznie koszyk umieszczony za siodełkiem.
Pełna specyfikacja Manta MES1201H FLINSTON II wygląda następująco:
Parametry techniczne
- Średnica opon – 12”
- Pojemność baterii – 8Ah (bateria złożona z 40 ogniw)
- Moc silnika – 250W, silnik bezoporowy
- Maksymalne obciążenie – 120 kg
- Prędkość max. – do 25 km/h
- Klasa wodoodporności – IPX4 (możliwość jazdy podczas ulewnego deszczu)
- Maksymalny zasięg – 30 km
- Waga – 16 kg
- Zasilanie – 100-240V 50/60Hz
- Maksymalny kąt jazdy - 7,2 stopnia
Dodatkowe wyposażenie – oświetlenie (przednie i tylne z lampą LED), kosz do przewożenia niewielkich sprawunków, hamulce tarczowe na przednim i tylnym kole, uruchamianie skutera za pomocą stacyjki z kluczykiem, składana kierownica, wskaźnik naładowania baterii.
Styl i wygoda
Na pierwszy rzut oka MES1201H FLINSTON II wygląda jak pojazd sytuujący się gdzieś pomiędzy hulajnogą a rowerem. Mimo niewielkich rozmiarów sprawia bardzo pozytywne i solidne wrażenie. Zwraca uwagę mocna rama (wykonana z aluminium), która pozwiala na używanie skutera przez osoby ważące nawet 120 kg. Tylne koło jest resorowane za pomocą dwóch sprężyn śrubowych (regulowanych), co w połączeniu z solidnymi, pompowanymi oponami zapewnia dobry komfort jazdy nawet na nierównej nawierzchni. Parkowanie skutera ułatwia wbudowana stopka postojowa, tzw. „nóżka”.
Dwie regulowane śruby służące do ustawienia amortyzacji
Wrażenia z użytkowania
Manta MES1201H FLINSTON II to pojazd zaskakująco wygodny. Trzeba mu poświęcić kilka chwil na początku, by dopasować ustawienia do własnej wagi, wzrostu i komfortu jazdy. Regulować można wysokość siodełka oraz twardość amortyzatorów (naturalnie potrzebny jest klucz, którego nie ma w zestawie). Po ustawieniu siodełka i dopasowaniu sprężyn osoba o wzroście nawet 180 cm nie będzie miała problemów z utrzymaniem odpowiedniej (i komfortowej) pozycji podczas jazdy.
Dynamika jazdy
Deklarowana przez producenta prędkość maksymalna skutera to wartość do 25km/h. Rzecz jasna, łatwiej ją będzie osiągnąć osobie ważącej znacznie mniej niż 120 kg. I pamiętajmy, że bezwzględnie warto używać dla bezpieczeństwa kasku. Pojazd jest całkiem dynamiczny, nawet zrywny. Pewien niewielki spadek mocy można zaobserwować podczas początku podjazdu na strome górki, ale trwa to chwilę i moc powraca relatywnie szybko.
Bateria
Jednym z najważniejszych parametrów każdego pojazdu elektrycznego jest pojemność baterii i to, jak długo pozwala ona jeździć bez ponownego ładowania akumulatorów. W przypadku skutera Manta MES1201H FLINSTON II producent deklaruje zasięg na poziomie 30 km na jednym cyklu ładowania, co, gdy weźmiemy pod uwagę konkurencyjną cenę tego urządzenia, jest wartością po prostu przyzwoitą.
To, ile wynosi faktyczna wydajność akumulatorów, jest kwestią uzależnioną od wielu czynników – przede wszystkim wagi kierowcy i sposobu jazdy. W trakcie testów starałem się prowadzić skuter dość forsownie – mocno przyspieszając i korzystając z pełnej mocy silnika.
Poziom naładowania baterii jest podawany na wyświetlaczu umieszczonym na kierownicy. Ładowanie akumulatora do pełna zajmuje niecałe 5 godzin, więc można go naładować również w pracy na drogę powrotną do domu.
Pojemna bateria (czas ładowania do 5 h) umożliwia uzyskanie zasięgu jazdy do 30 km.
Tanie podróżowanie
Koszty ładowania skutera Manta MES1201H FLINSTON II są tak małe, że można je w zasadzie pominąć przy kalkulacjach przed zakupem. Biorąc pod uwagę, iż naładowanie wbudowanego akumulatora do pełna – przy założeniu, iż kWh energii kosztuje obecnie średnio ok. 60 groszy – to wydatek ok. 1,1 zł. Taki skuter jest pod względem kosztów eksploatacji bezkonkurencyjny zarówno wobec skuterów o napędzie spalinowym, jak i w stosunku do cen biletów za przejazdy komunikacją miejską. Tanie podróżowanie, chciałoby się rzec i nie ma w tym w przypadku cienia przesady.
Bezpieczeństwo
Hamulce tarczowe na obu kołach mają zapewnić krótką drogę hamowania, która oczywiście przy max. prędkości 25 km/h w istocie nie może być długa. Pojazd posiada też wbudowane oświetlenie LED z przodu i z tyłu oraz tylną lampę STOP. Zamiast tradycyjnego dzwonka zamontowano tu elektryczny klakson (brzmi podobnie jak ten we włoskich skuterach spalinowych), co sprawia, że w razie potrzeby możemy ostrzec innych użytkowników drogi. Pamiętajcie o jeździe w kasku!
Podsumowanie
Manta MES1201H FLINSTON II to skuter elektryczny, który zwyczajnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Jest wszechstronny, dlatego może być wykorzystywany zarówno do wyjazdów rekreacyjnych jak i dojazdów do pracy, szkoły, czy – dzięki zamontowanemu fabrycznie koszowi – na niewielkie zakupy (w koszu bez problemu zmieści się na przykład sześciopak ;-). Niskie koszty ładowania i ewentualnego serwisu (np. regulacji hamulców) sprawiają, że jest to pojazd po prostu tani w eksploatacji.
Wydajny silnik elektryczny nie emituje żadnych szkodliwych dla środowiska gazów, co w dobie walki o czyste powietrze jest również ważną zaletą. Manta zadbała też o bezpieczeństwo antykradzieżowe. Każdy pojazd z tej serii ma niepowtarzalny kluczyk, wszystkie skutery mają wybity na ramie indywidualny numer seryjny.
Silnym argumentem przemawiającym za skuterem MES1201H FLINSTON II jest też jego bardzo konkurencyjna cena, która wynosi mniej niż 2000 zł (z VAT). Osoby prowadzące firmę lub własną działalność gospodarczą mogą rozważyć, by ten zakup wliczyć w koszty. Prawdopodobnie obecnie niełatwo byłoby znaleźć pojazd o podobnych parametrach i cechach w tak dobrej relacji cena / korzyść. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.
I na sam koniec jeszcze jedna istotna cecha Flinstona II. Otóż po złożeniu kierownicy i wyjęciu siodełka skuter możemy łatwo przewieźć w bagażniku samochodu (nawet typu sedan) na wypadek, gdybyśmy chcieli zabrać go np. na wakacje, na działkę lub camping.
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (17) / skomentuj / zobacz wszystkie
I jak się sprawuje ? :)
03.08.2023 11:26
Ja oczywiście mam model manta flinston II i jak najbardziej mogę polecić :) Fajna sprawa, zabawka dla starszych :)
27.07.2023 09:19
To jest dobry model :) Zakupiona na urodziny i jak na razie sprawuje się kozacko. Spora moc, dobra bateria
02.07.2023 13:58
To ja używam Mes1401J i przyznam mega się sprawdza.
01.05.2023 22:14
Powiem tak. Posiadam podobną hulajnogę od niedawna. Jest to MES1401J. Jest to moja trzecia hulajnoga z kolei. Poprzednie były bardziej "młodzieżowe". Z tej jestem mega zadowolona. Hulajnogą poruszam się głównie po ścieżce rowerowej, gdyż przez miasto i daleko poza, taka prowadzi i częściowo jadą do pracy poboczną, mało uczęszczaną. Przez te parę lat, nawet jeśli natknęłam się na policję, wprost lub jadąc równolegle, nigdy nie spotkałam się z afrontem z ich strony. Pomimo siodełka. Zapewne, gdybym była uczestnikiem kolizji, to kij by się znalazł. Ale ja staram się jeździć spokojnie i ostrożnie. Do 20 i lekko ponad w zupełności mi wystarczą. A teraz na temat samej hulajki. Jest stabilna, czuję się na niej bezpiecznie. Jestem w wieku emerytalnym i nie jest to bez znaczenia. Duże koła 14-tki, sprawiają, że podest jest wysoko i nie ma mowy o żadnym zaczepianiu o cokolwiek. Pomimo baterii 10 ah i silniku 350W hulajnoga dlatego, że ma duże koła, nie zużywa aż tyle mocy, jak moje poprzednie o kołach 10-ach a o takich samych mocach. Ponieważ w hulajnogach nie zalecane jest wyładowywanie ich do końca, więc tak naprawdę nie wiem na ile km mi ona służy. Dojeżdżając do pracy jeszcze, w obie strony ok. 4 km i na pobliskie i okoliczne zakupy, naprawdę nie muszę się "strachać", że zaraz zabraknie mi mocy. Doładowuję po dobrych kilku przejazdach. Na minus dla Manta jest to, że nie dołożyli prędkościomierza i wskaźnika przejechanych kilometrów, z prawdziwego zdarzenia, bo jestem przyzwyczajona do nich. Ale mam aplikację i jakoś sobie radzę. Gdyby nie to, to mogłaby ta hulajnoga konkurować z chińską Bogist M5. Ale ogólnie ten mini skuterek jest zwinny, sprytny, zwrotny. Faktycznie, trochę się "zastanawia" na wzniesieniach, ale szybko się dostosowuje i daje radę. Wożę na niej spore zakupy i ja też malutko nie ważę, a ona jedzie jak szalona, nie czuć spadku mocy przy większych kilogramach. Ja jestem mega zadowolona. Mam jeszcze e-rower. Ale na tej hulajnodze przez to, że jest niska i swoje waży, czuję się bardzo bezpieczna i wyluzowana. Ktoś się tu wyśmiewa, jak się wygląda na takim pojeździe. Powiem, szczerze, że guzik mnie to obchodzi. Kiedy zaczynałam jazdę na zwykłej hulajnodze, w moim miasteczku zwracało to uwagę, kierowcy wysadzali głowy z samochodów, że ktoś starszy i hulajnoga, a ja to miałam w nosie. Teraz jest to już coraz częściej jest spotykane i nikt już raczej się nie dziwi. Dopóki ktoś nie kupił i nie spróbował, niech raczej nie zabiera głosu, bo wygaduje głupoty. A moż wpisy opłacone? Nie ważne.
17.04.2023 16:42
Brak info czy bateria jest wyjmowana oraz wysokość siodełka; czy jest regulacja i czy można dokupić baterie
18.03.2023 20:05
Ja mam w posiadaniu taką od niedawna i kurczę mega sprawa. W korkach nie stoję do pracy dojeżdżam sobie więc opcja super i koszt nie duży !
30.01.2023 13:40
Jedna z najfajniejszych rzeczy jakie kiedykolwiek wyprodukowano . Rodzice bardzo chwalą prezent :)
26.05.2022 14:38
A wiecie jakie dowiedziałem się rzeczy, ten skuter nie może jeździć po ścieżce rowerowej, mało tego bez zarejestrowania i opłacenia OC nie może jeździć po ulicy. Manta odpisuje, że można zdementować siodełko haaaa, tak można ale nikt nie wie, że kierownica nie jest regulowana i jest ZA nisko jak stoisz. Już tak jechałem to zaraz plecy bolą i można się wywrócić. Najlepsze jest, że na fecebuku manta już wsyszystkie moje uwagi wykasowała i konto moje zablokowali aby prawdy nie pisać bo jak bym wiedział o prawie to nie kupiłbym tej hulajnogi. Kto o tym wiedział przed kupnem tego modelu? Jak Policja podchodzi do tematu jak złapią człowieka na niej siedzącego i jadącego? To nie jest fer.
29.04.2022 12:39
Tak myślę że masz rację, tym bardziej, że prowadzi do niego inny link.
Mnie interesuje, czy podwozie nie jest za niskie i czy to mocowanie nóżki i sama ona- nie zaczepia o podłoże, na przykład gdy jest różnica wysokości (krawężnik, jakaś mulda, usypana górka ziemi)
Bo mam hulajnogę mechaniczną i ma właśnie ten mankament że ma bardzo nisko to podwozie i można na niej jechać tylko po płaskiej drodze a jak już coś niedużego wystaje albo jest różnica wysokości na przykład zjeżdżasz z chodnika na jezdnię albo jest mały pagórek na drodze to zaczepia podwoziem o to, teraz wyobraźcie sobie że mam jechać 20 km/h i zaczepiać o coś na drodze tą nóżką. Dlatego chcę wiedzieć jak to jest. Wg mnie jest ona za nisko.
Facet który koło mnie mieszka właśnie taką jeździ, ale nie wiadomo czy ten sam model, wygląd na oko ten sam ale jest parę Romet, jakieś inne i właśnie Manta.
26.04.2022 10:25