Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Sztuka samokontroli

Męska psychologia

Męska psychologia Sztuka samokontroli

Samokontrola to umiejętność kontrolowania swoich emocji i zachowań, znajomość własnych myśli. Człowiek posiadający umiejętność samokontroli jest „kierownikiem” swojego zachowania, natomiast osoba która tego nie potrafi, przekazuje władzę nad swoim życiem innym osobom bądź zdarzeniom. Sprawdź, czy potrafisz się kontrolować.

Tagi: rozwój , stres , samokontrola

Męska psychologia Sztuka samokontroli

Największym i najważniejszym osiągnięciem jest uświadomienie sobie własnych myśli. Mimo, iż często nam się wydaje, że myślimy o „niczym”, eksperci szacują, że dziennie w naszym umyśle pojawia się ponad 77 tysięcy myśli. Czy czytając coś, uświadamiasz sobie czasem, że tak naprawdę myślisz o czymś zupełnie innym? Jeżeli tak, oznacza to, że brak ci samokontroli, a kontrolę nad tobą przejmuje chaos, który masz właśnie w głowie.

Według Becky A. Bailey, autorki książki „Łatwo kochać, trudno dyscyplinować”, istnieje siedem sił wspierających samokontrolę:

1. Siła percepcji: Nikt nie doprowadzi cię do złości bez twojego wewnętrznego przyzwolenia.

Jak ją rozwijać?

1. Kiedy jesteś zdenerwowany, powiedz sobie: „Jestem zły, ale to jest w porządku” albo „Boję się, ale to jest w porządku”.

2. Przyznaj się przed sobą: „Kiedy oddaję komuś kontrolę nad moimi emocjami, oddaję mu kontrolę nad sobą”. Odzyskaj swoją moc. Często zadawaj sobie pytanie: „Kto dysponuje teraz moją siłą?”

3. Zastanów się, jak często obwiniasz innych. Zwracaj uwagę na każde pojawiające się w głowie stwierdzenie „to przez niego/przez nią”. A jak często pozbawiasz się mocy, mówiąc: „Nie zmuszaj mnie, żebym...”? Zastąp to słowem „zamierzam”. Na przykład zamiast: „Nie zmuszaj mnie, żebym zatrzymał samochód” powiedz: „Zamierzam się zatrzymać i poczekać, aż obaj zapniecie pasy”.

2. Siła uwagi: Otrzymasz więcej tego, na czym się skoncentrujesz.

Jak ją rozwijać?

1. Co najmniej pięć razy dziennie przypominaj sobie: „Przybywa mi tego, na czym się skupiam”. Pomyśl o tym, wstając rano, podczas posiłków i kładąc się spać, oraz zawsze, gdy się denerwujesz.

2. Bądź świadom tego, na czym się koncentrujesz. Czy skupiasz się na tym, czego chcesz, czy na tym, czego nie chcesz?

3. Siła wolnej woli: Jedyną osobą, którą możesz zmienić, jesteś ty sam.

Jak ją rozwijać?

1. Zamień „muszę” na „mogę”, a następnie dokonaj wyboru.

2. Pozwól innym na posiadanie własnych myśli i uczuć. Oprzyj się pragnieniu uszczęśliwiania ludzi na siłę lub przekonywania ich, że wszystko wiesz lepiej.

3. Jeśli przyłapiesz się na stwierdzeniu: „Co mam zrobić, żeby moje dziecko...”, zmień je na pytanie: „Jak mogę pomóc mojemu dziecku, żeby raczej zdecydowało się na...?”

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty