Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Popraw sobie nastrój, zanim słońce zrobi to za ciebie

Męska psychologia

Jeśli przedłużająca się zima sprawia, że czujesz się przybity, prawdopodobnie wcale sobie tego nie wmawiasz. Sezonowe zaburzenia nastroju to rodzaj depresji dotykający nawet 20 procent populacji. Poznaj 25 sposobów na to, jak sobie z tym radzić.

Tagi: depresja , smutek , zima , zły nastrój

Męska psychologia Popraw sobie nastrój, zanim słońce zrobi to za ciebie

Gdy dokucza ci obniżony nastrój lub ogólna niechęć do wszystkiego, nie musisz od razu sięgać po leki. Na szczęście istnieją domowe sposoby na pokonanie tej przypadłości. Oto całkiem wyczerpująca lista, która pozwoli ci doczekać cieplejszych dni. Przeczytaj i poczuj, jak twój humor się poprawia.

1. Rzuć na to trochę światła

Badania wykazały, że terapia światłem pozwala radzić sobie z sezonowymi zaburzeniami nastroju. Sprzętu do naświetlania możesz używać w domu lub w biurze – taka fototerapia podnosi poziom serotoniny w mózgu. Serotonina to neurotransmiter – jej wyższe poziomy mogą poprawić samopoczucie i zapewnić poczucie szczęścia.

2. Wyjdź na dwór

Światło ma ogromny wpływ na nasz nastrój. Spędzając na dworze co najmniej trzydzieści minut – nawet w chłodnych miesiącach zimowych – powinno się być w stanie pokonać związany z porą roku spadek poziomu serotoniny (nawet w pochmurne dni słońce na dworze jest znacznie silniejsze niż jakiekolwiek światło sztuczne).

3. Zrób sobie drzemkę

Niestety, nie możemy zapaść w sen zimowy i obudzić się w kwietniu. Możemy natomiast się zdrzemnąć. Krótki sen sprawia, że twój mózg zalewa serotonina, co pozwala pokonać uczucia lęku i depresji i pozwala zyskać bardziej pozytywne nastawienie. Idealna drzemka trwa 20-30 minut, ale nawet kilka minut tu i kilka tam przynosi korzyści. Nie przekraczaj tylko pół godziny: dłuższy sen sprawi, że poczujesz się zaspany, a czasem trudno sobie z tym poradzić.

4. Rozmasuj to

Masaż może zwiększać poziomy serotoniny w mózgu i w całym organizmie. Dodatkowo to kojące doświadczenie znacznie osłabia poczucie ogólnego zniechęcenia.

5. Uśmiechnij się. Serio

Niski poziom serotoniny to recepta na klęskę, jednak istnieją dowody na to, że relacja między nastrojem a poziomem serotoniny działa w dwie strony. Chwila śmiechu z przyjaciółmi, obejrzenie komedii lub nawet udanie uśmiechu może dosłownie zmienić chemię mózgu i ochronić cię przed chandrą.

6. Oczyszczaj

Skoro jeszcze trwa długa, monotonna zima, prawdopodobnie siedzisz na stercie tegorocznych – i zeszłorocznych… i sprzed dwóch lat… – szpargałów, które zgromadziłeś. A może twoje życie wypełniają ubrania? Wykorzystaj ten czas na uporządkowanie przestrzeni wokół siebie i pozbądź się wszystkiego, bez czego z łatwością się obejdziesz. Zdobędziesz więcej miejsca (w sferze psychicznej i fizycznej) i dzięki temu poczujesz się znacznie lepiej.

7. Zabierz się do rzeczy

Badacze udowodnili, że częsty seks jest skorelowany z wyższym poziomem zadowolenia. To świetna wiadomość, jeśli z partnerką doświadczacie problemów z nastrojem z powodu zimna i ciemności. Jak twierdzą badacze, raz w tygodniu powinien wystarczyć – respondenci, którzy kochali się częściej, wcale nie byli szczęśliwsi. Ale możesz sam spróbować, może u ciebie będzie inaczej :-)

8. Wprowadź w życie trochę hygge

Zima w Danii jest tak samo beznadziejna jak wszędzie innej. Ale Duńczycy doskonale z nią sobie radzą dzięki hygge (czytaj: „huga”), strategii, którą najlepiej oddaje polskie słowo „przytulność”. Rozpal więc w kominku, wskocz w dres i zatrać się w klimatycznej książce.

9. Poćwicz

Istnieje coraz więcej dowodów na to, że aktywność fizyczna zwiększa poziom serotoniny w mózgu, niezależnie od pory roku, i to nawet przez całe godziny po treningu.

10. Postaw na buraki

Mimo tego, że zbiera się je latem i jesienią, buraki zwykle kojarzą się z zimą, bo łatwo je przechowywać. I nic dziwnego – zawierają bowiem betainę, składnik odżywczy wspomagający produkcję serotoniny w mózgu. Warzywo to dostarcza także organizmowi sporą dawkę kwasu foliowego, który stabilizuje zdrowie emocjonalne i psychiczne.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty