Zdarzyło ci się zostać opacznie zrozumianym? Lub być uznanym za zarozumiałego, nieprzyjemnego czy kiepskiego rozmówcę? Jeśli tak, nie jesteś jedyny. Problem leży w tym, jak różnie różni ludzie nas odbierają, ale też w komunikacie, jaki my – świadomie lub nieświadomie – przekazujemy. Dlatego warto w rozmowach, zwłaszcza z nieznanymi sobie osobami – trzymać się prostych reguł komunikacji. Oto kilka pomocnych wskazówek:
-
Kiedy rozmawiasz z kimś, pokaż, że jesteś uważnym i ciepłym słuchaczem. Pokaż, że jesteś zainteresowany tym, co rozmówca ma do powiedzenia. Np. słuchając kogoś, nie baw się radiem, telefonem, serwetką, skoncentruj się na rozmówcy
. -
Pokaż, że słuchasz, zadając dodatkowe, rozwijające rozmowę pytania i upewnij się, że dobrze zrozumiałeś to, co usłyszałeś, żeby za chwilę nie wpaść w jakąś pułapkę nieporozumienia.
-
Czasami warto wysłuchać kogoś do końca. Choć chętnie byś coś wtrącił, przerwał, dodał coś od siebie, powstrzymaj się i wysłuchaj tego, co rozmówca ma do powiedzenia.
-
Nie oceniaj zawczasu, nie wydawaj pochopnych sądów, gdy wysłuchujesz jakiejś historii, obserwuj uważnie reakcje rozmówcy. Powściągliwość jest lepsza od zbyt szybko wydawanych opinii.
-
Kiedy zaczynasz mówić, staraj się robić to w sposób zrozumiały i klarowny. Nie używaj zdań, które nie pokazują jasno twoich intencji, nie używaj stwierdzeń sarkastycznych, ironicznych czy dwuznacznych, jeśli nie znasz rozmówcy, bo może on nie zrozumieć tego, co masz na myśli.
-
Wspomagaj się w rozmowie mową ciała. Używaj rąk, gestykuluj, patrz w oczy, uśmiechaj się. Dzięki temu nie stworzysz niepotrzebnego dystansu między tobą a rozmówcą.
- Upewniaj się, że twój rozmówca zrozumiał, co chcesz mu przekazać, zapytaj o jego opinię i podczas rozmowy staraj się kończyć swoje myśli, zwłaszcza jeśli wyrażają jakiś ważny pogląd na daną sprawę. Nie urywaj w środku zdania, nie każ się domyślać, bo możesz być opacznie zrozumiany.
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie