Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak bardzo starasz się dopasować?

Męska psychologia

Męska psychologia Jak bardzo starasz się dopasować?

Lubisz imponować innym? A może po prostu chcesz, żeby zobaczyli cię takim, jakim jesteś? To, jak się zachowujesz w towarzystwie innych, może mieć wpływ na twój sukces.

Tagi: test , psychologia , pewność siebie

Męska psychologia Jak bardzo starasz się dopasować?

Pod powierzchnią

Ludzie prezentują różne style automonitoringu, czyli w różny sposób dostosowują swoje zachowanie do określonych sytuacji społecznych. Pojęcie automonitoringu (wraz z 25-stopniową skalą określającą jego stopień) zostało ukute przez amerykańskiego psychologa Marka Snydera w latach 70. ubiegłego wieku.

Istnieje różnica między tym, jak dana osoba prezentuje się w towarzystwie innych, a tym, co kryje się w jej wnętrzu. Warto zastanowić się nad tym, czym tak naprawdę jest osobowość. Czy jest to nasza publiczna twarz, czy raczej ta ukryta, prywatna część naszego ja? Wygląda na to, że dla każdego z nas odpowiedź jest inna, zależnie od tego, jaki styl automonitoringu prezentujemy. Badania dowiodły, że nie wszyscy ludzie w takim samym stopniu są chętni i gotowi do tego, aby dostosować swoje zachowanie do określonej sytuacji.

Najniżej na 25-stopniowej skali Snydera znajdują się ludzie, którzy dobrze wiedzą, co lubią i nie mają ochoty się zmieniać tylko po to, żeby zaimponować innym albo dopasować się do otoczenia. Ich przeciwieństwem są swoiste „kameleony społeczne”, czyli osoby o wysokim współczynniku automonitoringu. One zawsze starają się dostosować swój wygląd i zachowanie do określonej sytuacji.

Jednym z przejawów automonitoringu jest nasz ubiór. Strój jest głównym elementem wpływającym na większość naszych życiowych wyborów. Badania Snydera wykazały, że największy dylemat, przed którym dzisiaj stoimy, dotyczy fundamentalnej kwestii: w jakim stopniu chcemy dostosować się do innych i robić to, czego od nas oczekują, a w jakim stopniu pragniemy pozostać sobą.

Dusza towarzystwa

Psychologowie uważają, że nasza skłonność (lub jej brak) do dostosowywania się do otoczenia stanowi stały element naszej charakterystyki. Rodzimy się z tą cechą, albo nabieramy jej we wczesnym dzieciństwie. Możliwe, że dziecko, które jest często ignorowane przez rodziców, już od najmłodszych lat doskonali umiejętność automonitoringu, ucząc się, jak zadowalać innych i przyciągać ich uwagę. Około 40 procent z nas prezentuje wysoki stopień automonitoringu (wysoki AM). Pozostałe 60 procent ludzi nie skupia się aż tak bardzo na tym, żeby zrobić wrażenie na innych. Każda z tych dwóch postaw ma swoje zalety i wady. Wcale nie jest tak, że jedna jest lepsza, a druga gorsza. Obie mają swoje mocne i słabe strony.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty