Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Domowe sposoby na odporność, czyli jak wzmocnić osłabiony organizm

Klinika ciała i ducha

Niska odporność sprzyja zwiększeniu ryzyka zachorowania, dlatego tak ważne jest, by regularnie wspierać nasz organizm. W aptekach, a często także i w sklepach, aż roi się od gotowych suplementów diety, jednak to naturalne sposoby na odporność są najbardziej skuteczne. Dowiedz się, jak wzmocnić osłabiony organizm i poznaj domowe sposoby na odporność.

Tagi: odporność , odporność po 40 , zdrowie faceta po 40. , układ odpornościowy , zdrowa dieta

jak wzmocnić osłabiony organizm
Jak wzmocnić organizm w czasie większego ryzyka zarażenia?

Naturalna odporność organizmu – dlaczego jest tak ważna?

Odporność naturalna to niewidzialny parasol ochronny, który rozpościera się nad naszym organizmem. Wszelkie niedostatki w tej warstwie mogą sprzyjać zachorowaniu, dlatego tak ważne jest wspieranie naturalnego mechanizmu obronnego. Na stan odporności naturalnej wpływ mają między innymi takie czynniki jak wiek, ogólny stan zdrowia i coś, na co mamy największy wpływ, czyli sposób odżywiania.

Gotowe suplementy diety wspomagające odporność – od reklam których roi się w telewizji, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym – zawierają szereg witamin i elementów. Te jednak są o wiele gorzej przyswajalne niż składniki pochodzenia naturalnego. Nie ma zatem co dyskutować, gdyż domowe sposoby na odporność mogą okazać się o wiele bardziej skuteczne niż gotowe antidotum w postaci tabletki. Suplementy diety z całą pewnością są wygodne w stosowaniu, ale nie gwarantują pożądanych rezultatów. Zdecydowanie lepiej jest postawić na zmasowane działanie naturalnymi metodami.

Domowe sposoby na odporność – klucz do sukcesu to… dieta

Aby maszyna, jaką jest nasz układ odpornościowy, działała prawidłowo, potrzebuje odżywczego paliwa. Nie jest zatem odkryciem, że prawidłowa dieta jest w tym wypadku kluczowa. Produkty stymulujące układ odpornościowy do ochrony przed chorobami, łagodzenia ich przebiegu czy wreszcie ich szybszego zwalczania to między innymi błonnik. Układ odpornościowy jest ściśle skorelowany z działaniem układu pokarmowego, gdyż to w tym ostatnim znajduje się najwięcej tkanki odpowiadającej za wytwarzanie przeciwciał niezbędnych w walce z patogenami. Jeśli zatem zastanawiasz się, jak wzmocnić osłabiony organizm, pomyśl o diecie korzystnej dla jelit.

Jak już wspomniano, w utrzymaniu prawidłowej mikroflory bakteryjnej pomaga błonnik. W jakich produktach można go znaleźć? To przede wszystkim różnego rodzaju otręby, muesli, kasze (na przykład gryczana lub jęczmienna) czy też pełnoziarniste pieczywo.

Mówiąc o wzmacnianiu odporności, nie sposób nie wspomnieć o witaminach, zwłaszcza witaminie C i witaminach młodości A+E. Znaleźć je można w warzywach i owocach, dlatego dieta na odporność powinna w nie obfitować. Warto przy okazji wspomnieć, że produkty te są doskonałym źródłem antyoksydantów, które wspomagają walkę z wolnymi rodnikami, a tym samym wzmacniają naszą odporność. Do diety warto włączyć przede wszystkim warzywa czerwone, jak papryka czy pomidory, a także zielone, jak szpinak, natka pietruszki czy brokuły. Z owoców warto sięgnąć po porzeczkę (poza sezonem może być oczywiście mrożona) oraz osławione już jako źródło witaminy C – cytrusy. Z takich składników można przygotować smaczne dania i koktajle.

Kluczowa w diecie na odporność jest także witamina D, o której prawidłową ilość należy zatroszczyć się szczególnie w okresie jesienno-zimowym, w którym nie ma za dużego dostępu do słońca. Znaleźć ją można między innymi w takich produktach jak drożdże i grzyby (witamina D2), a także w rybach morskich, jajach i serach (witamina D3).

Nie samymi mrożonkami człowiek żyje, a warzywa i owoce poza sezonem w niektórych przypadkach pozostawiają wiele do życzenia. Czym zatem się ratować? Odpowiedź jest prosta: kiszonki. Zarówno te tradycyjne i dobrze znane, jak ogórki czy kapusta kiszona, jak i mniej oczywiste, czyli kiszone buraki. Te produkty, podobnie jak błonnik, stymulują działanie jelit, hamując jednocześnie rozwój patogenów.

Jak wzmocnić osłabiony organizm? Te produkty ci w tym pomogą!

Wiadomo już, na czym powinna bazować dieta wspomagająca naturalną odporność. Poniżej przedstawiamy małą ściągę produktów, które zdecydowanie powinny znaleźć się na liście zakupów w okresie zwiększonej zachorowalności:

  • czosnek i cebula – świetnie sprawdzą się jako dodatek do dań lub posłużą do przygotowania wzmacniającego odporność syropu,
  • rozgrzewające przyprawy, jak imbir, chili czy pieprz cayenne – można je dodawać do sezonowych zup,
  • cytryna i miód (najlepiej manuka) – aby zacząć dzień od szklanki ciepłej wody z miodem i cytryną,
  • ocet jabłkowy – jego picie na czczo wspomaga odporność,
  • kwas chlebowy – stanowi naturalne źródło bakterii probiotycznych,
  • zioła, jak: żeń-szeń pobudzający limfocyty do działania, wiesiołek (najlepiej w postaci oleju), antyoksydacyjny czystek, a ponadto także czarny bez czy dzika róża,
  • aloes – stanowi bogate źródło witamin i cennych minerałów, działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo.

Domowe sposoby na odporność – co jeszcze możesz zrobić dla swojego organizmu?

Dieta i zalecane składniki to niejedyne domowe sposoby na odporność, gdyż w jej wzmacnianiu skutecznie pomoże także tryb życia. Aktywność fizyczna, w tym przede wszystkim ta na świeżym powietrzu, to doskonały sprzymierzeniec w walce o lepsze zdrowie. Warto przynajmniej kilka razy w tygodniu poświęcić nawet 30-40 minut na ruch. Nie chodzi oczywiście o intensywne treningi, chociaż te są jak najbardziej wskazane, lecz przynajmniej o spacery lub szybsze marsze na świeżym powietrzu, które pomogą w zahartowaniu organizmu. Polecane sporty to także bieganie, basen czy rower, więc jeśli tylko pozwala na to zdrowie, warto zaangażować się w którąś z wymienionych dyscyplin. Nie tylko ogólnie uodparniają organizm na wirusy, bakterie i grzyby, lecz także wspomagają górne drogi oddechowe.

Odpowiednia ilość snu również sprzyja naszej odporności, podobnie jak regeneracja w ciągu dnia. Mozolnie budowaną odporność za pomocą diety i sportu można stracić bardzo szybko, na przykład na skutek silnego stresu czy właśnie wspomnianego braku snu. Tak ważny jest zatem towarzyszący właściwemu odżywianiu higieniczny tryb życia.

Jeśli zastanawiasz się także, jak wzmocnić organizm po antybiotyku, powyżej opisana dieta, lista produktów i porady z całą pewnością ci w tym pomogą. Wśród licznych ziół, przypraw i składników znajdziesz takie, które na pewno przypadną ci do gustu i wzmacnianie odporności okaże się przyjemnością, a nie przykrym (czy raczej niesmacznym) obowiązkiem.

Krzysztof Marski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook