Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Czarujący uśmiech, imponująca sylwetka

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Czarujący uśmiech, imponująca sylwetka

Nasza kondycja zdrowotna i siły witalne zależą w głównej mierze od codziennych wyborów i nawyków – stylu życia i sposobu odżywiania. Warto poświęcić chwilę na wykonanie krótkiej analizy. Wystarczy zadać sobie kilka pytań, żeby się przekonać, czy jesteśmy sprzymierzeńcem, czy może raczej wrogiem naszego własnego organizmu.

Tagi: zdrowe odżywianie , dieta po czterdziestce , zdrowe zęby , mleko , nabiał , jak dbać o zęby , mocne kości

Klinika ciała i ducha Czarujący uśmiech, imponująca sylwetka

Na samą myśl o konieczności odwiedzenia gabinetu lekarskiego dostajesz gęsiej skórki? Zdecydowanie chętniej wybierasz się na siłownię, by w pocie czoła wypracowywać świetną sylwetkę? OK. O ile nie przesadzisz z tego rodzaju treningiem, nie można takiej aktywności niczego zarzucić, ale czy chcąc uzyskać doskonały efekt wizualny, nie zapominasz często o… podstawach, „szkielecie” na którym opiera się cały system?

Krótko mówiąc – czy dbasz o stan kości i zębów, dzięki czemu nie tylko zapewniasz solidną podstawę innym układom organizmu, ale również możesz uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji, np. częstych wizyt u stomatologa?

Wbrew pozorom, wystarczy dokonać nawet niewielkich zmian w rozkładzie dnia, żeby dać swojemu organizmowi szansę na sprawne i wieloletnie, zadowalające funkcjonowanie.

Nie wymyślimy tu nic nowego – stwierdźmy tylko, że najlepszym lekarstwem na różnego rodzaju problemy z układem kostnym jest połączenie zdrowej diety z większą aktywnością, ale tu uwaga – na świeżym powietrzu. Pojawia się od razu pytanie – co z czasem?

A może wystarczy wysiąść dwa przystanki wcześniej i przespacerować się do domu albo do pracy? Nawet kilkanaście minut więcej spędzonych na słońcu pozwoli efektywniej działać witaminie D, bez której nie da się zachować kości w dobrym stanie.

Witaminy i minerały dla zdrowych kości

W rolach głównych występują: królowa wszystkich witamin, czyli witamina C, witamina D i K.

Kwas askorbinowy, czyli witamina C, bierze udział w wielu procesach zachodzących w organizmie. Ma również niezwykle ważną rolę w budowaniu kości, głównie poprzez wpływ na syntezę kolagenu, który jest najważniejszym składnikiem organicznym tkanki kostnej. Do prawidłowego przebiegu tego procesu witamina C jest niezbędna, jeśli nie będzie jej odpowiednio dużo, będziemy mieć problem z utrzymaniem prawidłowej gęstości kości.

Na szczęście witamina C występuje w wielu owocach i warzywach, tak więc nie jest konieczne jej suplementowanie. Najlepszym źródłem witaminy są owoce i warzywa o wyrazistym zabarwieniu – m.in. czarna porzeczka, aronia, borówka, papryka (głównie czerwona), kiwi, cytrusy oraz natka pietruszki.

Witamina D. Z tą witaminą jest pewien problem – jeśli myślimy o niej, musimy mieć na uwadze, że występuje w dwóch wariantach i żadnego z nich nie możemy pominąć! Zdrowe kości potrzebują zatem odpowiedniej ilości zarówno witaminy D2, jak i D3. Jaka jest podstawowa różnica między nimi?

Pierwszą możemy dostarczyć do organizmu z pożywieniem, druga będzie mogła działać tylko wtedy, gdy damy szansę słońcu, a więc przebywanie na powietrzu jest absolutnie niezbędne!

Dlaczego witamina D jest tak istotna dla dobrej kondycji układu kostnego? Wpływa na lepszą absorpcję wapnia (jednego z najważniejszych minerałów decydujących o sprawnym funkcjonowaniu kości), ale to nie wszystko.

Jest konieczna przy kształtowaniu się komórek kościotwórczych, wpływa na twardość kości (również zębów) i dobry stan szkliwa zębowego. Jeśli w naszym codziennym menu zabraknie takich pozycji jak: jaja (szczególnie żółtka), ryby (przede wszystkim tłuste, np. łosoś czy makrela), owoce morza oraz masło, prawdopodobnie po pewnym czasie nasze kości ulegną osłabieniu, staną się kruche, nie będą się też łatwo regenerować.

Witamina K. Jeśli nie chcemy narażać się na złamania kości, róbmy wszystko, żeby zapewnić sobie właściwą dawkę właśnie tej szczególnej witaminy! Nie ma bez niej prawidłowego wiązania białka w kościach, a one same nie są tak gęste jak powinny być. Witamina K wpływa też na działanie innych witamin, w tym tak ważnej dla stanu kości witaminy D.

Na szczęście źródeł witaminy K jest wiele i bez problemu możemy zapewnić sobie jej właściwą dawkę – pod warunkiem, że nawet jeśli nie jesteśmy amatorami zielonych warzyw, to jednak się do nich przekonamy. Warto, choćby ze względu na zdrowie i chęć zachowania atrakcyjnej sylwetki!

Witaminę K znajdziemy zatem m.in. w: szpinaku, brokułach, sałacie, groszku, ale również w serze żółtym i w innych produktach mlecznych, szczególnie w kefirze czy jogurcie albo maślance.

Co ciekawe, uważa się również, że żółty ser działa pozytywnie na stan zębów (głównie na dziąsła). Ma też zapobiegać najpowszechniejszej chorobie uzębienia – próchnicy. Jak to możliwe?

Decyduje o tym jeden charakterystyczny składnik, występujący właśnie w tym rodzaju sera – to difosforany – związki, które znajdziemy w składzie popularnych past do zębów.

W tym miejscu zwróćmy jeszcze szczególną uwagę na brokuły, które zapobiegają paradontozie.

Wapń

Najważniejszy pierwiastek w układzie kostnym – jego niedobór powoduje poważne konsekwencje dla masy kostnej i jej wytrzymałości. Za mała podaż wapnia w organizmie to również niedostateczna ilość hydroksyapatytu – substancji budulcowej kości.

Do takiego stanu nie można doprowadzić, dlatego, jeśli nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie dostatecznej ilości wapnia, konieczna jest jego suplementacja.

Zanim jednak dojdzie do niedoborów, wprowadźmy do naszego jadłospisu: nabiał (mleko krowie i kozie, chudy jogurt, sery – głównie obfitujący w wapń parmezan), tofu, brokuły, białą fasolę, ryby, a także niektóre suszone owoce – szczególnie w roli dostarczyciela wapnia sprawdzą się figi.

Magnez. Bez odpowiedniej ilości tego pierwiastka nie dojdzie do prawidłowego przyswajania wapnia. Wpływa na zachowanie prawidłowej gęstości tkanki kostnej. Magnez znajdziemy m.in. w pestkach dyni, w migdałach i w orzechach, w kakao, otrębach i zarodkach pszennych, w kaszy gryczanej, grochu i w fasoli.

Czego unikać?

Już wiemy czego nie unikać – teraz słowo na temat tych substancji i produktów, których nie powinniśmy sobie fundować zbyt często.

Jeśli mamy na uwadze zdrowe kości i zęby, na pewno nie będą im sprzyjać ani alkohol, ani kawa. Napoje alkoholowe osłabiają m.in. działanie witaminy D, nie jest wskazane również nadmierne picie kawy, z powodu kofeiny, która „wypłukuje” z organizmu wapń i magnez.

Możemy sobie natomiast pozwolić na picie zielonej herbaty, mającej podobne właściwości pobudzające co kawa, ale nie wykazującej jej negatywnych cech. Zieloną herbatę trzeba wręcz polecać – głównie ze względu na znajdujący się w jej składzie fluor wpływający na dobrą kondycję zębów.

Niestety, mamy również złą wiadomość dla nadużywających soli – jest to, jak powszechnie wiadomo, bardzo niezdrowy żywieniowy nawyk. Poza negatywnym wpływem na ciśnienie krwi, sód przyczynia się też do redukcji poziomu wapnia w organizmie.

Magda Strzyżewska
www.shop-dent.pl

 Wykup pakiet kompleksowych badań "ŚWIADOMY MĘŻCZYZNA" >> 

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook