Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Boli cię kark? Wszystko przez smartfon!

Klinika ciała i ducha

Nowoczesne technologie, oprócz oczywistych, zazwyczaj pozytywnych zmian, jakie wprowadzają do naszego świata, są również przyczyną niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu naszego ciała. Zwykły smartfon czy laptop, bez którego nie sposób wyobrazić sobie dziś życia, może być przyczyną poważnych zwyrodnień kręgosłupa szyjnego. Dowiedz się, jak temu przeciwdziałać i sobie pomóc.

Tagi: smartfon , bóle głowy , rehabilitacja , bóle karku , bóle pleców , postawa

Kręgosłup szyjny - dlaczego boli
Bóle karku najczęściej spowodowane są przez nieprawidłową pozycję podczas korzystania ze smartfona lub laptopa

Fizyki nie oszukasz

Według raportu „POLSKA.JEST.MOBI.2018” Polacy spędzają przy urządzeniach elektronicznych (jak tablet, komputer, smartfon) średnio 5,3 godziny dziennie.

A w jakiej pozycji go spędzamy? Zwykle z nachyloną głową.

O ile ludzka głowa znajdująca się w prawidłowym położeniu waży ok. 5 kg, to każde 2,5 cm wychylenia głowy do przodu i pod kątem zwiększa jej nacisk na kręgi szyjne o kolejne 5 kg. Efekt dźwigni i siła grawitacji mogą zwiększać siłę oddziaływania głowy na mięśnie szyi aż do 25 kg. Spory ciężar do dźwigania.

Jak wynika z badań, istotny jest tu kąt nachylenia głowy. Jeżeli jest większy niż 20 stopni, i jeśli w takiej pozycji spędzamy więcej niż 3 godziny w ciągu dnia, prędzej czy później zaczniemy odczuwać ból szyi, będący zwiastunem poważniejszych schorzeń.

„Text neck” - smartfonowa szyja

Jak tłumaczy mgr Damian Danielski, fizjoterapeuta z Kliniki Rehabilitacyjnej Columna Medica, pochylenie głowy w pozycji siedzącej znosi naturalną fizjologiczną lordozę (wygięcie do przodu) kręgosłupa szyjnego, co obciąża krążki międzykręgowe (dyski) i może prowadzić do dyskopatii. Jej objawem jest ostry ból w odcinku szyjnym, często promieniujący do kończyn górnych.

Długotrwałe obciążenie odcinka szyjnego prowadzi również do zmian zwyrodnieniowych, nawet u bardzo młodych osób.

Wysuwanie głowy do przodu obciąża też mięśnie prostujące szyi, odpowiedzialne za utrzymywanie głowy w pozycji neutralnej. W sytuacji przeciążenia tych mięśni dochodzi do ich przykurczu, co skutkuje bólami szyi, głowy, pleców, barków i rąk.

Z kolei mięśnie umiejscowione z przodu szyi zaczynają słabnąć i zanikać. Prowadzi to do wypuklin i przepuklin dyskowych, które mogą skutkować uszkodzeniem układu nerwowego, a w konsekwencji drętwieniem rąk, zanikiem mięśni a nawet utratą czucia.

Inne dolegliwości związane ze zbyt długim siedzeniem w nieprawidłowej pozycji z komputerem bądź smartfonem to:

  • utrudnione oddychanie (zapadnięta przepona i zablokowane stawy żebrowo-poprzeczne)
  • problemy ze wzrokiem (zbyt długie patrzenie w ekran)
  • zaburzenia depresyjne (efekt chronicznego bólu i przemęczenia).

„Text neck” ma również wpływ na nasz wygląd. Wskutek zwiększonego napięcia mięśni w górnej części pleców zaczyna się odkładać tłuszcz, tworząc tzw. garb tłuszczowy.

Instrukcja zdrowego korzystania z urządzeń

Cóż, ani laptopa ani smartfona prawdopodobnie się nie pozbędziesz, aby pozbyć się dolegliwości ze strony szyi. Możesz jednak zacząć prawidłowo z nich korzystać. Damian Danielski z Columna Medica zaleca:

  • trzymaj telefon na wysokości oczu, a jeśli tego nie potrafisz, staraj się zerkać w dół bez znacznego pochylenia głowy;
  • trzymaj telefon obiema rękami, a SMS-y pisz dwoma kciukami;
  • regularnie wzmacniaj mięśnie szyi (podeprzyj rękami głowę z przodu i naciskaj nią na ręce; to samo powtórz przytrzymując głowę z tyłu i oporując w stronę dłoni);
  • ustaw monitor komputera/laptop tak, aby szczyt ekranu był na wysokości oczu;
  • nie pozostawiaj ramion widzących podczas pracy – używaj podłokietników i opieraj ramiona na biurku, rozluźniając w ten sposób mięśnie obręczy barkowej.

Jak sobie pomóc przy bólu szyi

Jeśli odczuwasz bóle szyi, powinieneś jak najszybciej rozpocząć profilaktyczne ćwiczenia, które pozwolą uniknąć poważniejszych zwyrodnień i uszkodzeń kręgosłupa. Oto, jakie ćwiczenia i zabiegi poleca nasz ekspert:

  • przede wszystkim uprawiaj regularny, umiarkowanie intensywny sport: pływanie (na grzbiecie oraz kraulem), jazda na rowerze, marsze, spacery, Nordic Walking;
  • w czasie pracy rób co 45 minut krótkie przerwy, w czasie których wykonuj proste ćwiczenia mobilizujące odcinek szyjny i piersiowy kręgosłupa (krążenia głowy, barków, skręty na boki, pochylenia do przodu, do góry, prostowanie pleców, ściąganie łopatek), poruszaj się też, aby poprawić krążenie;
  • stosuj ciepłe kąpiele lub ciepłe okłady żelowe na bolące mięśnie;
  • bolące mięśnie szyi możesz uciskać z wykorzystaniem piłeczki tenisowej lub twardej piłeczki do masażu mięśniowo-powięziowego.

Jeśli dolegliwości są na tyle silne, że utrudniają ci codzienne życie (na przykład prowadzenie samochodu czy normalną pracę), skorzystaj z pomocy fizjoterapeuty. Po zdiagnozowaniu przyczyny zastosuje on odpowiednią terapię (masaż leczniczy, terapia manualna), która rozluźni twoje mięśnie i torebki stawowe. Terapeuta dobierze tez ćwiczenia indywidualne, dzięki którym będziesz mógł zadbać odpowiednio o swój kręgosłup.

Brunon Nowakowski

Dziękujemy za konsultacje Klinice Rehabilitacyjnej Columna Medica.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty