Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

20 przyczyn ciągłego zmęczenia i jak ich unikać

Klinika ciała i ducha

Czujesz się zmęczony, pozbawiony zapału do pracy i senny w ciągu dnia. Mimo, że robisz, co się tylko da, by dodać sobie wigoru, nic nie działa. Jedyne, na co masz ochotę, to odprężająca drzemka. Skąd się bierze to permanentne zmęczenie i jak mu przeciwdziałać?

Tagi: zmęczenie , zmęczenie psychiczne objawy , energia w pracy , spadek libido , autorytet , asertywność

zmęczony mężczyzna
Ciągłe zmęczenie i senność mogą poważnie utrudniać życie.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak wiele jest czynników mogących wywołać ciągłe zmęczenie: czy to nadużywana kawa (tak, właśnie kawa), czy na przykład kłótliwa partnerka, wszystkie one w dłuższej perspektywie prowadzą do fizycznego i psychicznego wyczerpania. Kiedy znów poczujesz, że brakuje ci sił, przyjrzyj się winowajcom – i naucz się radzić sobie z nimi.

 

1. Częste kłótnie z bliską osobą

Kłócenie się z najbliższą osobą przez 24 godziny na dobę o każdy drobiazg, który się pojawi, nie tylko poważnie szkodzi waszemu związkowi – całkowicie pozbawia cię też energii. Im dłużej trwa wasz spór, tym bardziej jesteś wykończony: nawet jedna kłótnia ma swoje konsekwencje, tym bardziej szkodliwe są codzienne konflikty.

Być może jest to jakiś ukryty problem, który sygnalizujecie sobie nie wprost? Warto zastanowić się nad tym i podjąć próbę naprawienia waszego związku. W przeciwnym razie, najlepsze, co możesz zrobić, jest pozbycie się obciążeń emocjonalnych ze swojego życia, także tych naprawdę blisko.

2. Niedobór światła słonecznego

Zdarzyło ci się kiedyś zauważyć, jak fatalnie się czujesz, jeśli w ciągu dnia nie masz dostępu do światła słonecznego? Cóż, to można łatwo wytłumaczyć. Spędzanie zbyt długiego czasu w zamkniętych pomieszczeniach obniża poziom energii.

Tymczasem już dawno dowiedziono naukowo, że przebywanie na zewnątrz jest dla organizmu zbawienne, co więcej, doda ci sił zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Przewietrz się, a szybko odzyskasz siły.

3. Zbyt długie wieczory przed telewizorem

Oglądanie TV wieczorami może być twoim ulubionym sposobem na odprężenie się po ciężkim dniu, ale czasem przynosi też nieoczekiwanie złe skutki: każda kolejna nieprzespana godzina znacząco obniża twój poziom energii.

Sen to najlepszy sposób na regenerację ciała i ducha. Tylko jego odpowiednia ilość pozwala utrzymać idealny stan psychofizyczny. Jego niedobór oznacza natomiast natychmiastowe problemy z koncentracją.

4. Wszechwładne emocje

Masz prawo do emocjonalnych wzlotów i upadków, jednak ciągłe uczuciowe burze po jakimś (nie tak znowu długim) czasie odbiorą ci całą energię. Upewnij się, że nie angażujesz się za mocno w sprawy innych: oczywiście, problemy twoich przyjaciół są bardzo ważne, poświęcasz też mnóstwo czasu na to, by uratować świat, ale najważniejsze powinno być dla ciebie twoje własne samopoczucie. W przeciwnym razie nie zostanie ci już zbyt wiele energii na pomaganie innym.

5. Alkohol na sen

Pewnie nie możesz się doczekać ulubionego drinka przed snem, ale uważaj – to właśnie przez niego możesz czuć się ciągle zmęczony! Oczywiście zasypiasz z jego pomocą bardzo szybko, ale nie jest to taki sen, jakiego by sobie życzył twój organizm. Kiedy masz alkohol we krwi, jakość twojego snu będzie znacznie gorsza niż normalnie. Częściej się będziesz budzić, a następnego dnia nie będziesz miał siły.

6. Siedzenie przy biurku przez cały dzień

Jeśli wykonujesz pracę siedzącą, prawdopodobnie szybko dostrzeżesz, że, o ile rano jesteś pełen energii, z czasem zdecydowanie zwalniasz. Częściowo może mieć to związek z tym, jak wiele czasu spędzasz siedząc.

Zamiast przez cały dzień siedzieć przy biurku, rób sobie w ciągu dnia przerwy na choćby minimalną aktywność fizyczną. Możesz się przejść na krótki spacer, jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie biurka do pracy na stojąco. Jeśli masz wystarczająco dużo zapału, dobre też będą ćwiczenia przed lub po pracy. Godzina lekkiego treningu wystarczy by zniwelować skutki 8 godzin siedzenia.

7. Spędzanie za dużo czasu na portalach społecznościowych

Powiedzmy sobie szczerze: jak wiele czasu rzeczywiście spędzasz, przeglądając Facebooka, Twittera czy inne portale społecznościowe? Prawdopodobnie więcej niż myślisz – czy to w przerwie w pracy, czy w łóżku – a to ma poważny i negatywny wpływ na twój poziom energii. Przeciążenie informacjami, które otrzymujesz, konieczność reagowania na wszelkie nowości, które pojawiają się na twojej tablicy, są naprawdę obciążające fizycznie. Dodatkowo – niebieskie światło ekranu twojego telefonu również wywołuje problemy.

8. Nadmiar kawy i napojów energetycznych

Kofeina ma to do siebie, że początkowo nakręca i wydaje ci się, że masz zdecydowanie więcej energii. Ale, jak to kiedyś odkrył Isaac Newton, jeśli coś idzie w górę, ostatecznie musi spaść, niedługo więc cały „kop” minie, zostawiając cię z dość paskudnym samopoczuciem.

Tak naprawdę ciągły cykl wzlotów i upadków może doprowadzić do dodatkowych problemów, takich jak drażliwość, bezsenność i niepokój, sprawiając, że bardzo ciężko będzie ci utrzymać dobrą formę i wysoki poziom koncentracji.

9. Zbyt częste przekąski

Przekąski w ciągu dnia nie są złe, pod warunkiem że z nimi nie przesadzamy. Jeśli będziesz je jadł zbyt często, zaszkodzisz nie tylko własnej sylwetce, ale całemu organizmowi. Zwłaszcza słodkie przekąski z automatów są bardzo szkodliwe. Nadmiar cukru początkowo sprawia, że czujesz się doskonale, dostarczając podnoszącej nastrój dopaminy, ale nie trzeba dużo, by to wszystko zniknęło, powodując jeszcze większy spadek energii i obniżenie nastroju.

Zamiast batoników sięgnij po owoce, które wzmocnią twój organizm i pozwolą utrzymać wysoki poziom energii, choćby takie, jak pełne witaminy C pomarańcze, orzechy czy bogate w błonnik jabłka.

10. Zła pozycja na krześle

Nie bez powodu w dzieciństwie często słyszałeś, żebyś się wyprostował. Dobra postawa zapobiega urazom, ale jest także kluczowa dla zachowania sił. Wbrew obiegowej opinii, twój organizm zużywa więcej energii, garbiąc się i kuląc, niż stojąc prosto.

To może ci się wydać szokujące, ale osoby, które się krzywią w fotelu są bardziej senne. Siedź więc wyprostowany, pokazuj swoją pewność siebie. Od razu poczujesz się lepiej psychicznie i fizycznie.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty