Komunikacja nie zawsze usłana różami
Nie tylko mężczyźni bywają w pracy despotyczni. Zdarza się to również kobietom.
Potwierdzają to różnego rodzaju badania i ankiety z wielu krajów oraz artykuły naukowe poruszające tematykę tyranizowania w miejscu pracy. Warto zwrócić uwagę chociażby na to, że w większości przypadków (tj. pracowników i ich miejsc pracy) tyranizowanie przez pracodawcę bądź współpracownika jest zjawiskiem cztery razy częstszym niż molestowanie seksualne czy dyskryminacja rasowa. Z badań wynika, że kobiety-despotki w miejscu pracy bywają o wiele gorsze i bardziej nieprzyjemne niż mężczyźni w podobnej roli.
Kobiety najczęściej i najdosadniej ukazują swoją władczą naturę głównie w branżach zdominowanych przez mężczyzn, takich jak prawo czy finanse. Przyczyną tego jest najprawdopodobniej dostosowanie się do środowiska i standardów, jakie w nim obowiązują.
Praca zazwyczaj i tak przysparza nam stresu, nie warto więc poddawać się despotom – czy to mężczyznom, czy też kobietom. Tego typu sytuacje należy zgłaszać przełożonym.
Kobiety i mężczyźni nie są wolni od emocji, tylko mężczyźni jednak lepiej je maskują. Od lat panuje stereotyp mówiący o tym, że kobiety częściej płaczą w miejscu pracy i niekiedy nie potrafią opanować swoich emocji. Skrajne emocje nie są obce mężczyznom. Mężczyźni jednak reagują po prostu inaczej, pewne sprawy bagatelizując, a inne wnosząc bardzo otwarcie.
Nie traktujmy więc kobiet jako niezrównoważonych emocjonalnie pracowników, a mężczyzn jako bezuczuciowe maszyny. W każdej sytuacji najważniejszy jest dialog i próba wzajemnego zrozumienia, a nie kierowanie się stereotypami.
Nie tylko kobiety uwielbiają plotkować
Kobiety po prostu kochają plotki. Spotkania przy automacie z kawą czy na biurowych korytarzach to dla nich doskonała okazja do podzielenia się nowinami z koleżankami. Ploteczki dotyczące współpracowników czy szefa są też pewnego rodzaju czynnikiem integrującym, nie da się więc ich uniknąć. Oczywiście, mężczyźni też nie są głusi czy obojętni na ciekawe informacje dotyczące osób, z którymi na co dzień pracują. Niemniej, ważną rzeczą jest próba trzymania się z daleka od plotek czy skandali. Czym innym jest czysta ludzka ciekawość, a już czym innym rozpowszechnianie niesprawdzonych informacji czy niekiedy – koloryzowanie. Może się to nieprzyjemnie skończyć dla osoby będącej źródłem takich firmowych rewelacji.
Nie generalizuj i unikaj stereotypów.
Kobiety uwielbiają plotkować, bywają niekiedy despotkami. Unikaj jednak kierowania się stereotypami i zawsze staraj się po prostu poznać kobiety, z którymi pracujesz. Jeśli twoją szefową jest kobieta, nie oznacza to, że musi być ona kopią Mirandy Priestly z filmu „Diabeł ubiera się u Prady”. To właśnie przez stereotypy kobiety od lat muszą być niekiedy twarde i przesadnie eksponować swoje miejsce w hierarchii.
Kobiety jednak, tak samo jak mężczyźni, chcą po prostu rozwijać się zawodowo i być zauważalne doceniane za swoje sukcesy.
Starajmy się więc poznać swoich kolegów i koleżanki z pracy. Unikajmy zakładania pewnych rzeczy z góry i wygłaszania sądów przedwcześnie. Bez względu na to, czy jesteśmy z Marsa czy z Wenus, pamiętajmy, że jednak współpracujemy na Ziemi.
Małgorzata Majewska
ekspert serwisu
Małgorzata Majewska karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.
Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie