Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Silniki zaburtowe Suzuki, czyli jak rozkochałem się w łodziach motorowych

Jachty i łodzie
|
03.08.2018

Zazwyczaj testujemy w redakcji Facetpo40.pl samochody, rowery, czasem motocykle, ale tym razem napiszemy kilka zdań o silnikach zaburtowych. Wytrawni motorowodniacy wiedzą doskonale, że Suzuki obok szerokiej gamy samochodów, motocykli i skuterów produkuje od ponad 50 lat również silniki zaburtowe, od 2,5 KM do małych łódek i łodzi aż po 350 KM do dużych jachtów.

silniki zaburtowe Suzuki testy i opinie

Przy pięknej pogodzie, w pięknym otoczeniu (Mikołajki) i pod nadzorem wytrawnych sterników mieliśmy okazję przetestować ich (silników, ma się rozumieć) możliwości.
Wcześniejsze moje doświadczenia z pływania łodziami i jachtami motorowodnymi nie dadzą się porównać z tymi, gdy osobiście siadałem za sterami łodzi mającej 100, 200 KM lub 350 KM za rufą.

Silniki zaburtowe Suzuki

Fot. Suzuki. Gama produktowa silników zaburtowych Suzuki

Zacznijmy od zaprezentowania najnowszego silnika, DF 100B:

Silnik zaburtowy Suzuki DF100B

Fot. Suzuki. Silnik DF100B

Kilka cech charakterystycznych silnika DF100B:

  • Masa silnika: 157 kg (jest to obecnie najlżejszy silnik w swojej klasie)
  • Przełożenie: 2.59:1 (największe w swojej klasie)
  • Rodzaj silnika: DOHC, 16 zaworów
  • Liczba cylindrów: 4
  • Pojemność skokowa [cm3]: 1502
  • Moc: 73,6 kW (100 KM)
  • Układ zasilania: elektryczny, sekwencyjny, wtrysk wielopunktowy
  • Prędkość obrotowa przy całkowicie otwartej przepustnicy [obr./min.]: 5700 – 6300
  • Pojemność zbiornika paliwa: 25 litrów (opcjonalnie)
  • Sposób trymowania i odchylania: sterowane elektrycznie
  • Zalecana wysokość pałęży [mm]: L:508, X:635

Pozostałe cechy silnika DF100B:

  • Odsunięty wał napędowy
  • Zapłon bezpośredni
  • Bezobsługowy łańcuch rozrządu
  • System Lean Burn (o tym dalej w tekście)
  • System Easy Start
  • Ogranicznik prędkości obrotowej silnika
  • Układ ostrzegania o niskim ciśnieniu oleju
  • Przepłukiwanie układu chłodzenia
  • Układ ograniczający odchylanie silnika

 

Silnik DF150AP, DF175AP i DF200AP

Silniki DF 150AP i DF 175AP miały swoją premierę już 2 lata temu, ale ze względu na ich popularność warto przypomnieć ich unikalne cechy. Oba silniki mają odpowiednio 150 i 175KM i wyposażone są w rozwiązania techniczne dostępne w najmocniejszym modelu, bazującym na tej samej architekturze silnika: DF 200AP. Jako pierwsze w swojej klasie pozwalały na zmianę kierunku obrotów śruby napędowej (układ Suzuki Selective Rotation).

Silnik zaburtowy Suzuki DF150AP, DF175AP i DF200AP

Fot. Suzuki. Silniki zaburtowe Suzuki DF150AP, DF175AP i DF200AP

Tak, jak w poprzednich latach, Suzuki wyposażyło swoje silniki w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Jest tego sporo:

  • System zmian faz rozrządu – pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych silnika.
  • Wielostopniowy układ dolotowy – powietrze do silnika dostarczane jest krótszymi lub dłuższymi kanałami dolotowymi w zależności od prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest podniesienie momentu obrotowego przy niskich i średnich prędkościach obrotowych silnika.
  • Dwustopniowa redukcja przełożenia głównego i przesunięty wał - zastosowanie dwustopniowej redukcji przełożenia głównego pozwoliło uzyskać jej najwyższą wartość w klasie wynoszącą 2,5:1. Dzięki temu na wale śruby dostępny jest znacznie większy moment obrotowy, co zapewnia wyższą prędkość maksymalną i przyspieszenie. Dwustopniowa redukcja pozwala również na zastosowanie przesuniętego wału, dzięki czemu środek ciężkości silnika jest bardziej przesunięty w kierunku dziobu łodzi, co zapewnia lepsze wyważenie łodzi oraz korzystniejszy rozkład sił działających na pawęż łodzi.
  • System Lean Burn – system spalania zubożonych mieszanek z systemem wykrywania i eliminacji spalania stukowego.
  • Układ rozrządu napędzany łańcuchem z hydraulicznym kasowaniem luzów zaworowych - ogranicza liczbę czynności obsługowych silnika jak również zwiększa żywotność układu rozrządu.
  • Układ dodatkowego wyciszenia pracy silnika - jednostki zostały wyposażone w nowo zaprojektowane rezonatory (tłumiki) szumów ssania.
  • Suzuki Precision Control System – system elektronicznego sterowania silnikiem. DF150AP jest najmniejszym silnikiem na rynku dostępnym ze sterowaniem tzw. elektroniczną manetką. Pozwala na doskonałe wyczucie gazu i zmiany biegów oraz dodatkowo przedłuża żywotność przekładni silnika.
  • Suzuki Selective Rotation - pozwala na łatwą zmianę silnika standardowego w przeciwbieżny.
  • Suzuki Key-less Start System – system bezkluczykowy specjalnych wyjaśnień nie wymaga. Jest obecnie wykorzystywany w wielu modelach samochodów.
  • Two way water inlet - silnik został wyposażony w podwójny dolot wody do układu chłodzenia, który zapewnia zasilanie układu chłodzenia w wodę bez względu na pozycję wytrymowania silnika.
  • Tilt limit system – czyli ogranicznik wychylenia silnika. Z jego pomocą możemy uniknąć zbyt mocnego wychylenia silnika i uszkodzenia jego pokrywy o wannę silnikową w łodzi. Wychylenie silnika do góry można zaprogramować wg indywidualnych potrzeb.

Wszystkim tym, dla których ekologia jest ważna, powinna się szczególnie spodobać technologia Lean Burn, która ogranicza spalanie na bieżąco monitorując warunki pracy silnika, odpowiednio dobierając mieszankę powietrza i paliwa. To ważne, bo przecież większość spalin trafia do wody.

Na koniec zostawiłem opis potwora, czyli DF 350A

To flagowy silnik zaburtowy Suzuki. Jest pierwszym seryjnie produkowanym silnikiem zaburtowym z systemem podwójnych śrub napędowych pracujących przeciwbieżnie. Takie rozwiązanie istotnie wpływa na uzyskanie lepszych osiągów dzięki zmniejszeniu strat hydrodynamicznych.

Silnik zaburtowy Suzuki DF350A

Fot. Suzuki. Silnik zaburtowy DF350A

Główne cechy silnika Suzuki DF350A:

  • Masa silnika: 330 lub 339 kg
  • Stopień sprężania: 12:1
  • Rodzaj silnika: widlasty, czterosuwowy
  • Liczba cylindrów: 6
  • Pojemność skokowa [cm3]: 4390
  • Moc: 350 KM
  • Zasilany elektronicznym wtryskiem paliwa z systemem Lean Burn.
  • System bezpośredniego układu dolotowego z systemem separacji wody i podwójne wtryskiwacze na cylinder.
  • System dwuśrubowy z pracą przeciwbieżną. Zapewnia lepsze przyspieszenie, większą prędkość maksymalną oraz stabilność łodzi. Dzięki układowi dwuśrubowemu w przypadku instalacji wielosilnikowych wyeliminowano konieczność stosowania silników przeciwbieżnych.

Silnik zaburtowy Suzuki DF350A
Fot. Suzuki. Silnik zaburtowy DF350A

Na koniec prezentacji uczciwie będzie wspomnieć, że Suzuki odbiera corocznie wiele nagród, np.:

  • za innowacje National Marine Manufactures Association (NMMA) przyznało SUZUKI aż 8 nagród dla silników czterosuwowych (IBEX)
  • amerykański magazyn „Boating Industry” przyznał tytuł TOP PRODUCT dla silników DF150AP i DF 175AP
  • w Polsce na targach „Wiatr i woda” silnik DF350A (to ten potwór, o którym piszę wyżej) otrzymał wiosną 2018 tytuł „Gwóźdź Targów Wiatr i Woda”.

Trudno nie zakochać się w jachtach motorowych… Zobaczcie film!

Marek Wiśniewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie