Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Sztuka skutecznego planowania

Edukacja i rozwój

Niezależnie od tego, czy masz przed sobą inwestycję, zmianę pracy, organizację jakiegoś przedsięwzięcia czy planowania wymaga od ciebie zajmowane stanowisko, istnieją określone reguły, które znacznie ułatwią ci to zadanie. Koordynowanie projektów to nie tylko domena służbowa, ale także prywatna. Mnogość zadań może przytłaczać, ale na szczęście da się nad nimi zapanować, i to w sposób uniwersalny.

Tagi: zarządzanie czasem , planowanie , cele zawodowe , cele osobiste , realizowanie

Edukacja i rozwój Sztuka skutecznego planowania

Nie wszystko na raz

Kupno nowego samochodu, inwestycja w nieruchomość, realizacja projektu w pracy, zrobienie patentu sternika czy nawet prace domowe lub zbudowanie dla dziecka domku na drzewie… To wszystko przedsięwzięcia, nad którymi trzeba zapanować, by ich realizacja przebiegała w sposób jak najbardziej sprawny. Nic nie działa tak dezorganizacyjnie na mnogość zadań, jak chaos. Gdyby każdą rzecz, nawet tę drobniejszą, którą masz do wykonania na przestrzeni danego czasu potraktować jako osobny projekt, od razu wykrystalizować można plan działania. Wreszcie naprawa drzwiczek od szafki kuchennej przestanie być odkładana na bliżej nieokreśloną przyszłość, a impreza na rocznicę ślubu zostanie dopięta na ostatni guzik.

Wszystko zaczyna się w twojej głowie. Jeśli masz wrażenie, że przytłacza cię nadmiar obowiązków do wypełnienia, wypunktuj je. Po przelaniu ich na papier czy ekran komputera może się okazać, że sprawy wcale nie mają się tak źle, jak ci się wydawało. Myślenie o piętrzących się zadaniach samo w sobie jest bardzo męczące. O wiele bardziej niż zapanowanie nad ich realizacją. Wypisanie, nazwijmy to, projektów, pomoże ci spojrzeć na sprawy chłodnym okiem i przejść do kolejnego kroku, zbliżającego cię do sprawnej organizacji.

Jeśli masz już przed sobą listę zadań na najbliższy czas i poczułeś ulgę w związku z tym, że już nie musisz trzymać wszystkiego w pamięci podręcznej i nerwowo sobie o nich przypominać od czasu do czasu, pora na dokonanie dobrego podziału.

  • Rozgranicz sprawy służbowe od prywatnych – tymi pierwszymi będziesz zajmował się w godzinach pracy – i oszacuj czas na ich realizację.
  • Dzięki temu wykrystalizuje się kolejny podział na zadania krótko- i długoterminowe.
  • Projekty, w przypadku których zachodzi taka konieczność, podziel na podzadania.

Trzymając się wspomnianych przykładów, jeśli na twoich barkach spoczywa obowiązek załatwienia spraw związanych z organizacją imprezy na rocznicę ślubu, wypunktuj działania, które się z tym wiążą, np. zarezerwowanie sali, wybór cateringu, powiadomienie rodziny, znajomych itd. Podobnie z pracą zawodową - również podziel projekt na mniejsze zadania, na przykład na terminy, w których musisz raportować/oceniać wykonanie kolejnych jego części. Ten sam schemat znajduje przełożenie na inne obszary życia. Zawsze marzyłeś o patencie sternika jachtowego, ale masz wrażenie, że wciąż brakuje ci czasu? To dobry moment, by zapisać się na szkolenie, a w podzadaniach uwzględnić jego program i czas na naukę. Wszystko jest jedynie kwestią dobrej organizacji i mierzenia sił na zamiary. Wiadomo przecież, że twój czas nie jest nieograniczony, więc być może z niektórych planów będziesz zmuszony zrezygnować lub trochę je odroczyć.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty