Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak zdrowo rozmawiać?

Edukacja i rozwój

Edukacja i rozwój Jak zdrowo rozmawiać?

Czemu tak naprawdę służy rozmowa w codziennym życiu? Jakie potrzeby jest w stanie zaspokoić? Czy prawdą jest to, że większe znaczenie dla naszych kontaktów z innymi ludźmi ma to, w jaki sposób prowadzimy rozmowy, a mniej istotne jest, co podczas nich mamy do powiedzenia?

Tagi: kryzys , komunikacja , porozumienie

Edukacja i rozwój Jak zdrowo rozmawiać?

Poniżej przestawiamy zasady przygotowane przez ekspertów z portalu PoProstuZdrowo.pl, aby komunikowanie dawało satysfakcję i ułatwiało porozumienie:

1. Mów o tym, co czujesz i myślisz, w pierwszej osobie liczby pojedynczej

Wprost wyrażaj swoje przeżycia i przekonania. Jeżeli jesteś wesoły i zadowolony, podziel się tym z drugą osobą, jeżeli jesteś zmartwiony lub zły, nie tłum w sobie złych emocji, a wyraź to, co czujesz (lepiej powiedzieć: „Złości mnie, że nie dajesz mi dojść do słowa” niż okazywać złość przez ciskanie w podłogę kolejnego talerza z zestawu obiadowego). Skrywanie własnych odczuć i myśli może stać się dodatkowym źródłem zasilającym już trwający konflikt. Ważne też – szczególnie w rodzinie – by każdy mówił we własnym imieniu. Nawet, jeżeli utożsamiasz się z opiniami innych, identyfikujesz się z nimi, staraj się wypowiadać je jako własne, np. zamiast powiedzieć „Mężczyźni są lepszymi kierowcami”, powiedz: „Uważam, że mężczyźni są lepszymi kierowcami”.

2. Mów zawsze bezpośrednio do drugiej osoby w jej obecności

W ten sposób od razu możesz uniknąć niejasności i jesteś w stanie od razu wyjaśnić ewentualne nieporozumienia. Oczywiście, szczególnie przy sprawach trudnych, mówienie wprost wymaga wiele odwagi i może wiązać się z silniejszymi emocjami. Jednak w takich sytuacjach przekazywana przez ciebie informacja jest bardziej szczera - jest jak wyciągnięcie ręki do drugiej osoby, pokazuje twoje dobre intencje.

3. Staraj się zachować spójność pomiędzy wypowiadanymi słowami a komunikatami niewerbalnymi

Wysyłanie niespójnych komunikatów może powodować dezorientację u rozmówcy, utrudniać właściwe porozumienie, a przede wszystkim wzbudzać podejrzliwość i podważać zaufanie do ciebie. Sytuacje takie mogą mieć miejsce na przykład, gdy mówisz podniesionym, pełnym gniewu głosem, jednocześnie uśmiechając się.

4. Staraj się w rozmowie zawsze zauważać i rozumieć drugiego człowieka

Świat przeżyć i odczuć drugiego człowieka jest niepowtarzalny, może znacznie różnić się od twojego. Jednak próba podążania ścieżką jego myśli i doświadczeń pozwoli ci lepiej zrozumieć drugą osobę. Ten, kto doświadcza zrozumienia i empatii od innych, bardziej akceptuje samego siebie. Staje się odważniejszy, wyzbywając się złości, poczucia winy i różnego typu obaw, często mających swe źródło w niepewności i braku akceptacji. Jest bardziej otwarty na przeżywanie pozytywnych emocji i uczuć, potrafi doświadczać i dzielić się z nimi innymi. W konsekwencji, ucząc się wyrozumiałości, sam nabywa umiejętności wczuwania się i lepszego rozumienia drugiego człowieka.

5. Zrewiduj negatywne i krzywdzące przekonania na temat innych ludzi

Szczególnie, jeżeli wynikają one z niepotwierdzonych opinii. Wszelkie uogólnienia, jakie czynimy na temat innych i otaczającego nas świata, są niezbędne do porządkowania naszych myśli i wyobrażeń, jednak ich konsekwencją często bywają zbytnie uproszczenia. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje, gdy opinie wzmacniamy niepotrzebnymi wyrazami typu: "zawsze" i "nigdy". Nie zwracamy na nie uwagi, a mocno możemy nimi zranić (np. „Tobie nigdy nic nie wychodzi”, „Ty zawsze się spóźniasz”). Staraj się tworzyć własne osądy i opinie o innych, które będą bardziej rzetelne i będą pasowały do ogólnej oceny.

6. Bądź obiektywny w wyrażaniu opinii

Staraj się zachować równowagę pomiędzy krytyką a pochwałą. Zwracaj uwagę, by dostrzegać w drugiej osobie pozytywne cechy i informować ją o nich. Ludzie mają tendencje do dostrzegania tego, co złe i wyrażania z tego powodu swego niezadowolenia, przyjmując, że pozytywne zachowanie jest czymś naturalnym, niewymagającym pochwały. Moc sprawcza takich miłych słów jest ogromna, a przecież każdy lubi, kiedy mówią o nim i do niego dobrze.

Kinga Litwińczuk

Boisz się kobiet 4S?
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty