Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Na cześć narodowego trunku. Muzeum Wódki w Warszawie

Barek

Choć odwiedzane głównie przez zagraniczne wycieczki, Muzeum Wódki przy Placu Teatralnym w Warszawie sukcesywnie zdobywa uznanie także samych warszawiaków. Zdecydowanie warto się wybrać do tego niecodziennego miejsca, zrodzonego z pasji dwóch facetów, by poznać dzieje najpopularniejszego w Polsce trunku.

Tagi: czas wolny , muzeum

Barek Na cześć narodowego trunku. Muzeum Wódki w Warszawie

Zrodzone z pasji

Muzeum Wódki, znajdujące się na ulicy Wierzbowej 11 w Warszawie, powstało z pasji i zaangażowania dwóch osób – Piotra Popińskiego i Adama Łukawskiego. To oni przez ponad 20 lat gromadzili przedwojenne alkohole, historyczne butelki, karafki, kieliszki, książki, winiety, karty alkoholi, reklamy, etykiety i wiele innych przedmiotów związanych z produkcją trunku. W muzeum znajduje się 1,5 tysiąca eksponatów, a cała kolekcja liczy sobie łącznie 10 tysięcy. Były pieczołowicie wyszukiwane i zbierane na aukcjach, ofiarowane lub użyczone przez producentów alkoholu, instytucje, muzea oraz prywatnych kolekcjonerów z Polski i zagranicy.

Plan zwiedzania

Ekspozycja zajmuje łącznie kilka sal, w których opisano i zilustrowano główne okresy w dziejach produkcji wódki w Polsce. W pierwszej sali zwiedzający mają możliwość zapoznania się z trzema wielkimi nazwiskami z początków krajowego przemysłu spirytusowego, aż do drugiej wojny światowej. Chodzi o lwowską rodzinę Baczewskich (1782), rodzinę Potockich z Łańcuta (1784) oraz Jakoba Haberfelda z Oświęcimia (1804). Następnie przechodzi się do eksponatów związanych z producentami z lat 1814 – 1848, wśród których pojawiają się nazwiska magnatów oraz nowoczesnych przemysłowców, którzy dorobili się fortuny podbijając rynek spożywczy.

 

Druga i częściowo trzecia przestrzeń dedykowana jest drugiej połowie XIX i początkowi XX w. Ten przedział czasowy był jednym ze „złotych okresów” produkcji wódki. Udoskonalono wtedy gatunki i smaki, a także zaczęto przywiązywać dużą wagę do ilustrowanych reklamowych etykiet  i ozdobnych  karafek. Liczba producentów wódki wzrosła wtedy znacząco i objęła prawie całe ziemie Polski, od Wielkopolski po dalekie Kresy.

 

W kolejnej przestrzeni na zwiedzających czeka  prezentacja okresu II Rzeczypospolitej. W produkcji trunku swój duży udział miało wtedy państwo, za sprawą Państwowego Monopolu Spirytusowego. Równorzędnie działały także nowe i tradycyjne przedsiębiorstwa prywatne.  Kolejną strefę tematyczną stanowi okres okupacji niemieckiej oraz czas PRL-u. Dalej zwiedzający mogą podziwiać eksponaty dotyczące historii międzynarodowych producentów wódek.  Wizytę w muzeum wieńczy strefa degustacyjna, w której goście poznają najważniejszy dorobek polskich i międzynarodowych producentów. Przygotowano tu też coś specjalnego dla podniebienia – zwiedzający ma możliwość zapoznania się z  różnymi gatunkami, smakami i zapachami wódki. Degustujący może wypić w sumie trzy kieliszki alkoholu według własnego wyboru. W jego dokonaniu pomaga doświadczony barman, dla którego liczą się  preferencje gości. W ostatniej sali mieści się sklep, w którym można nabyć rozmaite pamiątki związane z alkoholem.

 

 
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty