Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak jeść zdrowo i tanio

Zrzuć wagę

Nie musisz wydawać bajońskich sum, by trzymać zdrową dietę. Dowiedz się, jak dokonywać zdrowych, niskokalorycznych i niedrogich wyborów.

Tagi: oszczędzanie , budżet domowy , dieta dla mężczyzny , dieta odchudzająca

Zrzuć wagę Jak jeść zdrowo i tanio

Większość dzisiejszych programów dietetycznych zawiera takie składniki i produkty, że zamiast tracić na grubości pasa szybciej stracisz na grubości portfela. Jeśli liczysz się z wydatkami, utrzymanie się na takiej diecie może stanowić spore wyzwanie dla twojego budżetu.

Produkty żywnościowe są coraz droższe, szczególnie te najzdrowsze - wciąż jednak możesz zachować zdrową dietę bez konieczności rozbijania banku. Podpowiemy ci, jak to zrobić.

Kupuj z głową

Oto kilka ogólnych wskazówek zakupowych, pozwalających kupować zdrowe jedzenie, gdy liczy się i kalorie, i każdy grosz.

Kupuj produkty w całości

Im więcej przygotowań wymagał dany produkt, tym więcej będzie kosztował. Na przykład główka sałaty, czy to rzymskiej, czy lodowej, kosztuje mniej niż sałata w torebce. Podobnie z mięsem – cała pierś z indyka, którą sam upieczesz, kosztuje znacznie mniej niż porcjowana wędlina ze stoiska.

  • Gotuj samodzielnie
    Przygotowywanie posiłków w domu jest znacznie bardziej ekonomiczne niż żywienie się gotowymi półproduktami i pozwala osiągnąć pełną kontrolę nad spożywanymi kaloriami.
  • Kupuj hurtowo
    Korzystaj z zamrażarki. Duże torby mrożonych warzyw i owoców pozwalają zaoszczędzić na świeżych produktach. Podobną strategię przyjmij w przypadku mięs oraz produktów w promocji – możesz wówczas kupić więcej i zamrozić to, czego nie jesteś w stanie zjeść od razu.
  • Kupuj w sezonie
    Kupowanie owoców i warzyw występujących w danym sezonie to zawsze ulga dla budżetu.
  • Wypróbuj dania z ryżem i fasolą
    Ryż i fasola są tanie, szczególnie, jeśli kupujesz je w dużych opakowaniach, stanowią dodatkowe źródło błonnika, składników odżywczych i „konkretu” w każdym posiłku. Jedzone osobno także są zdrowe i zawierają niewiele tłuszczu.
  • Obserwuj promocje
    Jeśli zastanawiasz się, gdzie robić zakupy, przeglądaj gazetki promocyjne sklepów. Okazje znajdziesz w prawie każdym sklepie.

Rozciąganie budżetu

W które produkty warto inwestować, aby dieta była pełnowartościowa a jednocześnie niedroga? Oczywiście, najtańsze źródła białka to suszone rośliny strączkowe i jajka. Druga w kolejności jest fasola w puszce, mleko i kurczak w całości. Potem: udko z kurczaka, pierś z kurczaka. Kurczak jest naprawdę tani, a wędlina będzie o niebo droższa od pieczonego kurczaka z twojego piekarnika.

Kupuj zawsze całego kurczaka. Upieczesz udka i piersi, pozostałe kawałki mięsa wykorzystasz do gulaszu, potrawki czy zupy. Zupę możesz zresztą ugotować też na kościach.

Kolejną oszczędnościową sztuczką jest myślenie o posiłkach w kategoriach zróżnicowania i wielu dań, szczególnie, jeśli korzysta się z kupowanych hurtowo produktów. Chili con carne z fasoli może się jutro zmienić w nadzienie do wrapa. Z rosołu na następny dzień możesz zrobić pomidorową.

Oszczędne dania

Jeśli trzymasz się określonego planu dietetycznego, możesz się zastanawiać, jak to wszystko ma działać. Jak liczyć kalorie, śledzić ilości węglowodanów i tłuszczów, jeśli liczy się każdy grosz? Wykorzystaj swoją wiedzę o rozmiarze porcji i limitach kalorii do przygotowywania niskokalorycznych posiłków. Oto kilka pomysłów, pasujących do szczególnych planów żywieniowych.

  • Dieta niskowęglowodanowa
    Niskowęglowodanowy posiłek przygotujesz z pieczonego kurczaka i mieszanki mrożonych warzyw.
  • Dieta niskotłuszczowa
    Kurczak z pieczonymi ziemniakami i mnóstwem mrożonych warzyw, plus sezonowy owoc na deser, to pyszny niskotłuszczowy posiłek.
  • Dieta niskokaloryczna
    Pół szklanki ryżu z porcją mrożonych warzyw i kawałkami pieczonej piersi z kurczaka to sycące danie zawierające tylko 450 kalorii.

Tania dieta wymaga kreatywności, szczególnie że niektóre z najlepszych niskokalorycznych produktów, takie jak świeże ryby i owoce leśne, są drogie. Jednak robiąc mądre zakupy i będąc gotowym na eksperymenty, można to zrobić i, przy okazji, świetnie się bawić.

Krzysztof Samerski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty