Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Spotkanie biznesowe – pokaż się z najlepszej strony!

Zawsze na poziomie
|
01.08.2023

Czy zdarzyło ci się poczuć niepewnie na spotkaniu biznesowym lub prywatnym tylko dlatego, że byłeś nieodpowiednio ubrany? Taka sytuacja może się zdarzyć każdemu - ale już nie tobie. Ten przewodnik pokaże ci jak zachować się i ubrać, aby zrobić najlepsze wrażenie.

Tagi: savoir-vivre , moda męska

męski ubiór na spotkanie biznesowe
Jak ubrać się na spotkanie biznesowe? (fot. Pexels)

Przygotuj się

Zmysłowy zapach

  • Kup dobre, długo utrzymujące zapach perfumy. Pamiętaj, że perfumy najdłużej utrzymują się w kontakcie z ciałem a nie ubraniem. Dowiedz się, ajk dobrać zapach do siebie.
  • Używaj preparatów przeciwpotowych. To ważne – abyś nie czuł dyskomfortu (spada wtedy twoja samoocena a więc i skuteczność negocjacji).

Zniewalający zapach jest argumentem, gdy spotykasz się z kobietą. Łatwiej będziesz kontrolował rozmowę z przedstawicielką płci pięknej, która oceni cię jako faceta, na którego warto zwrócić uwagę.

Zasady, których powinieneś się trzymać przy doborze ubrania:

Oczywistym faktem jest, że większość spotkań biznesowych wymaga założenia eleganckiego stroju (garnitur, ewentualnie marynarka + spodnie).

  • Nie przesadzaj z kolorystyką i krzykliwością barw. Wybieraj maksymalnie trzy kolory na cały komplet ubioru. Zbyt duża liczba barw (zwłaszcza niedopasowanych) od razu zniechęci do ciebie rozmówcę, który może uznać, że nie jesteś poważnym partnerem. A tak nie jest!
     
  • Jeśli sytuacja wymaga założenia czegoś pod szyję (co staje sie coraz rzadszym wymogiem), wybierz krawat, a nie muszkę. Powinien on w miarę możliwości kontrastować z koszulą. Zapomnij o muszce – noś ją tylko na ceremoniach wieczornych, niektórych bankietach i w teatrze. Jeśli udajesz się na spotkanie z kobietą – możesz być pewien, że zwróci uwagę na krawat. Postaraj się o oryginalny wzór (ale bez przesady – żółty w różowe kropki raczej nie będzie odpowiedni) oraz sposób zawiązywania. Wiele krawatów traci na jakości poprzez złe zawiązanie. Warto nauczyć się więc tej czasem trudnej dla faceta sztuki.
     
  • Do garnituru możesz używać szali. Savoir vivre biznesowych spotkań wymaga, aby to był szal jedwabny. Oczywiście wówczas nie zakładasz już krawata.
     
  • Dżinsy? W przypadku mniej oficjalnych spotkań w interesach są dopuszczalne. Pamiętaj aby to były spodnie klasyczne, granatowe.
     
  • Buty – powinny być eleganckie i dokładnie czyste. Nie ma zbytniej przesady w stwierdzeniu, że w but powinien tak lśnić, że możesz się w nim przejrzeć. Pastuj buty więc przed każdym wyjściem. Dodatkowo dobrze jest zabrać flanelową szmatkę do czyszczenia ze sobą tak na wszelki wypadek (warto wozić ją zawsze w samochodzie). Pamiętaj, że kobiety zwracają OGROMNĄ uwagę na buty! Dowiedz się, jakie buty powinieneś mieć w swojej szafie.

  • Jak dobrać koszulę? Kolor, krój zależą od twoich preferencji. Pamiętaj jednak, aby zwrócić uwagę na długość rękawów. Koszula powinna wystawać ok. 1-2 cm spod marynarki).
     
  • Garnitur a buty. Jak dobrać kolorystycznie?
    - granatowy garnitur – pasują czarne buty
    - szary, grafitowy garnitur – lepiej wyglądają brązowe ciemne buty
    - jasne brązowe buty nosi się do jasnych garniturów, tylko na lato i na garden party
    - czarny garnitur – czarne obuwie

 

  • Kiedy zamierzasz usiąść – odepnij wszystkie guziki marynarki. Garnitur będzie lepiej leżał na tobie.
     
  • Bielizna bawełniana – w 100%. W wyrobach częściowo lub całkowicie syntetycznych będziesz mocniej się pocił. Poza tym w dobrze dobranej, wygodnej bieliźnie będziesz czuł się komfortowo, pewniej.
     
  • Skarpety – również bawełniane. Kolor – stonowany - powinien pasować jednocześnie do spodni i butów. Przykład: granatowe spodnie, brązowe buty = granatowe skarpety (mogą być również brązowe). O skarpetach możesz przeczytać więcej tutaj
     
  • Zwracaj uwagę na ozdoby:
    - Elegancki zegarek pasuje do garnituru. Unikaj zegarków sportowych, które dobrze komponują się ze strojem luźniejszym, sportowym.
    - Chusteczka (poszetka) powinna być noszona w górnej kieszeni marynarki - tylko na wieczorne spotkania. W eleganckiej marynarce kieszonka jest zaszyta (pamiętaj aby jej nie rozpruwać!).
    - Spinki w koszuli zamiast mankietów na guzik – są od pewnego czasu niezwykle popularne w strojach wyjściowych. Pamiętaj, aby nie przesadzić z kolorystyką spinek - powinny być wytworne, wyważone, o stonowanych barwach.
    - Biżuteria – nie ma przeciwwskazań, szczególnie w mniej oficjalnych spotkaniach, ale naszyjnik czy bransoleta raczej nie będą widoczne spod garnituru. Inaczej jest z kolczykami, które od razu widać. Pamiętaj, żeby nawet na luźniejszym spotkaniu nie przesadzać z biżuterią – powinna być skromna. Proponuję jednak zastanowić się dobrze zanim przyozdobisz się błyskotkami. Dodają one ekstrawagancji, ale jeśli nie masz znanego nazwiska, taka ekstrawagancja może cię po prostu ośmieszać.
     
  • To, co najbardziej może zrazić w ubiorze, to niedopasowany rozmiarowo garnitur i widoczne spod nogawek gołe łydki…
     
  • Podczas oficjalnych spotkań, rozmów z klientami nigdy nie zdejmuj marynarki!

Na świeżo przed spotkaniem…

Bądź punktualny! Nic bardziej nie zniechęca do drugiej osoby niż spóźnianie. Jeśli umówiłeś się w miejscu neutralnym (restauracja, pub) możesz przyjść na spotkanie trochę wcześniej (jeśli je zorganizowałeś) – jednak nie więcej niż kilkanaście minut, gdyż czekając na biznesowego partnera zaczniesz się denerwować. Za to te cenne kilka minut pozwoli ci odetchnąć, przygotować się do rozmowy i zapoznać (przyzwyczaić) z obcym terenem.

W czasie spotkania

  • Pierwsze wrażenie. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie to kilka pierwszych sekund, na które zwróci uwagę rozmówca. I kilkadziesiąt pierwszych sekund rozmowy. Amerykanie mówią 3x20: 20 sekund, 20 słów, 20 gestów. That’s all. You’ll never have a second chance to make a first impression. 

    Tu mimika, ton głosu, gestykulacja odgrywają pierwszoplanową rolę. Zasada jest następująca: 55% wygląd, zachowanie, 38% tembr głosu, 7% treść. Warto zastanowić się nad tym. 
     
  • Uśmiech. Przy powitaniu pamiętaj o uprzejmym uśmiechu. Uśmiech często przełamuje lody i kreuje twój pozytywny wizerunek w oczach drugiej osoby.
     
  • Przedstaw się wyraźnie, zwracając również uwagę na nazwisko. Dobre wrażenie daje wręczenie wizytówki. Często to czyni się jednak pod koniec spotkania.
     
  • Uścisk dłoni – powinien być pewny i stanowczy, ale nie brutalny (o uściskach przeczytasz więcej tutaj). Zbyt silne uściśnięcie dłoni może być odebrane jako próba dominacji i działać ostrzegawczo. „Maślane dłonie”, czyli lepki, niepewny uścisk to brak pewności siebie, lękliwość a nawet nieszczerość. Przy spotkaniach z kobietami możesz zaryzykować – przytrzymanie dłoni dłuższe niż sytuacja wymaga to wyraźny sygnał z podtekstami erotycznymi. Jeśli podobasz się kobiecie to w ten sposób możesz uzyskać przewagę psychologiczną w negocjacjach. Musisz zdać się na intuicję i odgadnąć, czy na pewno takim zachowaniem nie zrazisz kobiety. Jeśli stawka jest wysoka, nie polecam tej metody. Zawsze flirtować można później (jeśli dopuszczasz to w sprawach służbowych), gdy sygnały kobiety będą bardziej czytelne. Odradzam całowanie dłoni. 
     
  • Kontakt wzrokowy. Ludzie zwykle utrzymują ze sobą kontakt wzrokowy przez około 70-80% całkowitego czasu rozmowy. Patrz w oczy swojego partnera biznesowego, ale nie non-stop. Nie powinien czuć się z tego powodu dyskomfortowo. Każdy ma swoją „przestrzeń osobistą” i łatwo ją możesz naruszyć  – metodę natarczywego patrzenia możesz zastosować, jeśli stwierdzisz, że twój rozmówca jest przestraszony, zlękniony a ty go zdominowałeś lub masz na to wielką szansę. To taktyka samca alfa – czasem udaje się w ten sposób narzucić swoją wolę i wynegocjować korzystne warunki. W większości przypadków nie unikaj patrzenia w oczy drugiej osobie, ale nie bądź natrętny.
     
  • Unikanie wzroku traktowane jest jako brak pewności siebie i uległość – ale głównie jako próbę oszukiwania. Podobnie może być interpretowany „rozbiegany” wzrok.
    Potakiwanie w trakcie rozmowy jest różnie interpretowane przez psychologów. Dysputy dysputami, ale większość twoich partnerów odbierze te sygnały pozytywnie – jako zgodę, akceptację ich osoby.

  • Postawa. Podczas rozmowy zwróć uwagę na postawę partnera. Możesz w ten sposób dowiedzieć się dużo o nim oraz o przebiegu rozmowy. Takie informacje są bezcenne.
    Pozytywna postawa: głowa podniesiona lekko do góry, otwarte dłonie, ramiona wyprostowane, ciało pochylone lekko do przodu, patrzenie w oczy i uśmiech.
    Zaciskanie pięści oznacza zwykle wrogą postawę.
    Splecione ręce na piersi - niezgoda, frustracja, postawa negatywna.
    Im wyżej są splecione ręce, tym większa wymowność gestu.
    Ręce w kieszeniach, kciuki na zewnątrz – to postawa osób o mocnym charakterze, lubiących wyzwania.
    Pojedynczy palec trzymany w drugiej ręce – bezradność, brak pomysłów.
    Podpieranie głowy – zmęczenie a nawet znudzenie.
    Nachylone do rozmówcy ciało oraz otwarte ku górze dłonie – to chęć kontaktu, porozumienia.
    Przestępowanie z nogi na nogę, wiercenie oznacza zdenerwowanie.
    Więcej o mowie ciała dowiesz się tutaj

 

  • Sprawna komunikacja. Aby nie zniechęcić swojego partnera nie wtrącaj mu się w zdanie, nie przerywaj. Czasem jednak będziesz musiał to zrobić, jeśli rozmowa (lub monolog) zbytnio odbiega od tematu – postaraj się wtedy być delikatny. Zwróć uwagę na ton własnego głosu.
    Okazuj zainteresowanie, aby skłonić osobę do rozmowy. Akceptuj pauzy, podczas których partner szuka odpowiedniego słowa, zachęcaj go do rozwijania wypowiedzi. Unikaj przedwczesnego oceniania.
    Strzeż się jak ognia postaw wyrażających znudzenie, roztargnienie, brak zainteresowania. Wymienione powyżej techniki sprawnej komunikacji są kluczowe dla dziennikarzy przy prowadzeniu wywiadów (czyli zdobywaniu jak największej ilości przydatnych informacji). Metody te sprawdzają się również w biznesie – aby wzbudzić zaufanie partnera oraz zachęcić go do rozmowy.

Owocnych spotkań!
Michał Mazik

Spotkanie w restauracji? Sprawdź, czy umiesz się zachować
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (2) / skomentuj / zobacz wszystkie

proteusz
24 lutego 2016 o 11:59
Odpowiedz

bardz fajny artykuł, taki szczegółowy, jednak najważniejsze jest moim zdaniem to, jak się poruszamy, gestykulujemy, jak patrzymy na drugą osobę...

~proteusz

24.02.2016 11:59
euenika
18 sierpnia 2013 o 13:44
Odpowiedz

A ja proponuję wielce szanownemu panu autorowi popracować nieco nad składnią zdań i gramatyką. Czyta się okropnie.

~euenika

18.08.2013 13:44
1