Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

20 rad dla startującego przedsiębiorcy

Twój biznes
|
21.08.2023

Postanowiłeś przejść na swoje? Gratulacje! Przed tobą mnóstwo pracy i jeszcze więcej… pracy ;-) Na pewno chciałbyś, aby twój startup odniósł sukces. Dlatego musisz wiedzieć, że istnieją rzeczywiste powody, dla których niektórzy przedsiębiorcy świetnie sobie radzą, a inni – upadają. Jeśli chcesz zacząć wcielać w życie to, co do tej pory było tylko twoim marzeniem, poznaj zasady, które przeprowadzą cię po drodze do sukcesu.

Tagi: kariera

twój startup - jak odnieść sukces
Własny biznes - tu sukces zależy od ciebie

1. Na nowo zdefiniuj sukces

Sukces w biznesie w dużym stopniu zależy od umiejętności budowania i utrzymywania cennych kontaktów. Za każdym startupem, który odniósł sukces, stoją wizjonerzy zmotywowani, by wcielić marzenia w życie. A za nimi z kolei – ludzie, którzy w nich wierzą: inwestorzy, doradcy, przedsiębiorcy, małżonkowie, rodzina i przyjaciele. Bez ich wsparcia, pomocy i wiary w ciebie – nie osiągniesz sukcesu. To coś więcej niż przejście na swoje, to udowodnienie wszystkim, że stawiając właśnie na ciebie, mieli rację.

2. Ludzie inwestują w ludzi

Aby robić postępy, potrzebujesz dwóch kluczowych składników: DIL (Doświadczenia Innych Ludzi) i PIL (Pieniędzy Innych Ludzi). Twoje założenia finansowe muszą być solidne i świadczyć o tym, że potrafisz wdrażać wielkie plany. Ostatecznie jednak ludzie nie inwestują czasu, pieniędzy i dostępu do sieci kontaktów dlatego, że możesz im przedstawić doskonały kosztorys. Bądź osobą, której sukcesu inni będą sobie życzyli, w który będą wierzyć.

3. Zidentyfikuj i rozwiąż problem, który tylko ty możesz dostrzec

Jeśli twój produkt nie wychodzi naprzeciw potrzebom, nie ma żadnego powodu, by istniał. Odnoszący sukcesy przedsiębiorcy zapewniają ludziom coś, czego potrzebują, chociaż jeszcze o tym nie wiedzą – kiedy to dostaną, nie będą mogli bez tego żyć.

4. Unikaj badań rynku

Stara szkoła nakazuje przeprowadzanie badań, organizację grup fokusowych, stworzenie zespołu do spraw marketingu i przeprowadzenie burzy mózgów. Ta archaiczna metoda rozwoju produktu nigdy nie pozwoliłaby na stworzenie laptopa, telefonu komórkowego czy Airbnb. Najlepszym sposobem na przewidywanie trendów jest ich tworzenie.

5. Nie zarabiaj pieniędzy, zmieniaj świat

Jeśli twoją ambicją są pieniądze – idź pracować do banku. Świat wcale nie potrzebuje więcej pieniędzy – potrzebuje natomiast nowych pomysłów i lepszych rozwiązań. Dobry biznesmen zarabia pieniądze, a najlepszy – oprócz tego sprawia, że świat staje się wspanialszym miejscem.

6. Nie poświęcaj wartości dla wyników

W kapitalistycznym społeczeństwie najtrudniej jest legalne zarabiać. Drugą rzeczą w hierarchii trudności jest natomiast zarabianie etyczne. Nigdy nie poświęcaj tego, w co wierzysz, w imię wygranej. Jeśli masz szczęście, może z tego wyżyjesz. A w międzyczasie – żyj. To jeden ze sposobów na to, by być szczęśliwym już teraz.

7. Żyj pasją

Jeśli jesteś wykończony, spłukany i sfrustrowany, to właśnie pasja sprawi, że wyskoczysz z łóżka w poniedziałkowy poranek i będziesz pracował do późna w nocy, kiedy twoi przyjaciele z zawodami, których nie znoszą, już dawno smacznie zasną. Nigdy nie trać z oczu powodów, dla których tak się starasz.

8. Przyciągaj szczęście

Oczywiście istnieją okoliczności, które są całkowicie poza twoją kontrolą: twoja rodzina, szkoły, w których zaczynałeś edukację. Jeśli nie urodziłeś się w czepku, naucz się tworzyć swoje szczęście. To nie wytrwałość, nie intelekt i nie cokolwiek innego przyciąga szczęście. Najlepiej działa bycie w dobrym miejscu w odpowiednim momencie. Kiedy pojawi się szczęście, bądź gotowy. Drugiej szansy nie dostaniesz.

9. Obchodź przeszkody

Przedsiębiorca jest kimś, kto nie pozwala, by ograniczone zasoby stanowiły przeszkodę. Pomyśl o tym, jak dopasować do siebie rzeczywistość albo stworzyć ją na nowo tak, by odpowiadała twoim potrzebom. Jeśli regułę da się złamać – złam ją. Jeśli nie – zobacz, na ile da się ją nagiąć.

10. Odgryź więcej, niż możesz przeżuć, a potem wyhoduj sobie kły

Sukces wbrew wszelkim przeszkodom i trudnościom – świadczy o tym, ile da się osiągnąć dzięki samej tylko sile woli. Sięgaj dalej niż potrafisz. Stawiaj sobie cele niemożliwe do osiągnięcia. Niczego wielkiego nie osiągnięto jeszcze dzięki realizmowi. Miej wielkie marzenia!

11. Każdego dnia znajdź jedno przerastające cię zadanie. I przerośnij je

Codzienne sprawy dzielą się zwykle na dwie grupy: pozornie niezliczone zwyczajne sprawy i jeden wieloryb godny samego kapitana Ahaba. Niech twoi ludzie radzą sobie z drobiazgami, ty zajmij się olbrzymem. Zachowaj największe ciężary dla ciebie: bohaterowie zostają bohaterami, bo próbują osiągnąć – i osiągają – to, co niemożliwe.

12. Biznes to zawsze sprawa osobista

Zawsze zachowuj przesadną ostrożność, jeśli chodzi o przyzwoitość. To dobry sposób na życie i doskonały sposób na biznes. Etycznie zawsze bądź łagodny. Strategicznie – stwarzaj zagrożenie. Ideał połączy w sobie obie te rzeczy.

13. Osiągnij mistrzostwo w sztuce oceny ryzyka

Rozróżniaj mądre ryzyko od głupiego hazardu. Naucz się znosić dyskomfort i niepewność i pamiętaj: latanie to tylko upadanie, które masz pod kontrolą.

14. Pewność jest seksowna. Wytrwałość – seksowniejsza

Większość opowieści o sukcesie to historie serii ledwo unikniętych katastrof. Na drodze do sukcesu czekają na ciebie problemy i trudności – prawdziwe pole minowe. Nie będziesz wiedział, kim naprawdę jesteś, jeśli nie odkryjesz, że pod tym cementowym dnem znajduje się jeszcze piwnica. Kiedy zabraknie ci pewności siebie i wykorzystasz wszystkie zasoby, spotkasz się z samym sobą. Kiedy wszystko inne zawiedzie, zaufanie do siebie samego będzie twoim najlepszym sojusznikiem. Nie zapominaj: problemy przemijają, wytrwałość jest wieczna.

15. Nietrudno jest oszaleć, ale pozostanie szalonym dłużej to już sztuka

Do kierowania odnoszącą sukcesy firmą niezbędni są przytomni ludzie. Natomiast zakładać je muszą ludzie szaleni. Kiedy już jesteś w biegu, otocz się osobami patrzącymi na wszystko trzeźwiej niż ty, ale nigdy nie trać bakcyla, który sprawił, że zabrałeś się za to wszystko. Dzięki temu zachowasz zdolność do wprowadzania innowacji, kiedy wszystkich innych wciągnie już codzienność.

16. Kontroluj narrację

Po żywności, okryciu i schronieniu, kolejną podstawową ludzką potrzebą są historie. W świecie, w którym buduje się więzi społeczne przez media cyfrowe, musisz upewnić się, że twoja narracja uwodzi, starannie dbając zarówno o jej treść, jak i o formę. Niech twoja historia będzie zbiorem legend, a twoi klienci na zawsze pozostaną lojalni.

17. Sprzedaż to działanie uboczne

Na rynku sterowanym przez konsumentów ludzie przywiązują się do produktów i usług przez interaktywne doświadczenie użytkownika. Twórz emocjonalne więzi z klientami i pozwól, by wyrazili w zakupach swoje oddanie. Sprzedawaj produkt, a nikt nie kupi twoich przekonań. Sprzedaj przekonanie, a wszyscy kupią produkt.

18. Przekonaj doradców twojego klienta

W każdej organizacji jest zwykle jedna osoba, która zawsze ma ostatnie słowo. Istnieje jednak także ktoś, kto tej osobie doradza. Znajdź osobę, której ufa król czy królowa i zwróć się do niej. I nigdy nie przyjmuj odmowy od kogoś, kto nie ma kwalifikacji, by powiedzieć „tak”.

19. Wybierz wpływy, nie władzę

Odpowiedniej miary tego, co tak naprawdę znaczysz, nie stanowi to, co ludzie mówią w twojej obecności lecz to, co mówią, kiedy nie ma cię w pobliżu. Twórz środowisko, w którym ludzi motywuje raczej potrzeba sprawienia ci radości niż lęk przed karą, a stworzysz też samoutrzymujące się przedsiębiorstwo.

20. Bądź nierozsądny

Słońce krążyło wokół Ziemi przez sześć tysięcy lat. A potem Kopernik zaproponował teorię heliocentryczną. Newton określił prawa grawitacji na całe wieki. A potem Einstein dał nam teorię względności. Idź wbrew wszystkiemu, płyń pod prąd, kiedy wszyscy idą w prawo, rusz w lewo. Nie bój się łamać konwencji. Rozsądni ludzie nie zmieniają świata. Pamiętaj: mierzenie wysoko to jedna z rzeczy, które zawsze robią ludzie bogaci!

Leszek Antonowicz

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie