Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS Elegance – pierwsza jazda

Samochody
|
24.04.2017

Już od kwietnia 2017 na rynkach europejskich dostępna jest najnowsza wersja Suzuki Swift.
Mieliśmy okazję przejechać się i dokonać krótkiego testu najbogatszej wersji Swifta: 1.0 Boosterjet SHVS (5MT) Elegance.

Tagi: samochód dla faceta , test samochodu , test Suzuki

Samochody Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS Elegance – pierwsza jazda
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS Elegance, Fot. Facetpo40.pl

Nowy Swift ma wiele wspólnych cech z poprzednimi generacjami, jednakże najnowszy model jest o 10 mm krótszy, a rozstaw osi poszerzono o 20 mm. Auto jest niższe o 15 mm i 40 mm szersze, co znacznie obniżyło jego środek ciężkości, co przy jednoczesnym zmniejszeniu masy w niektórych wersjach Swifta nawet o 120 kg (testowana wersja waży 875 kg) powoduje, że korzyści są oczywiste: więcej swobody we wnętrzu oraz pewne, stabilne i zwinne prowadzenie pojazdu zarówno na krętych drogach, jak i autostradzie.

Nadwozie

Sylwetka nowego Suzuki Swift opiera się na wyraźnie zaznaczonych liniach poszerzonej bryły karoserii, lakierowanych na czarno słupkach i pionowo ustawionych lampach z przodu i z tyłu. Krótsze, szersze i niższe nadwozie nadaje mu muskularności, wyrazistości i sportowego charakteru. Spośród wielu aut z tego segmentu projekt nadwozia Swifta wyraźnie się wyróżnia i może się podobać wielu odbiorcom.

Inne elementy nadwozia:

  • Reflektory LED podkreślone stylową ramką, uzupełnione są także wykonanymi w tej technologii światłami pozycyjnymi.
  • Tylne lampy wykorzystują technikę światłowodową i wewnętrzne odbłyśniki. Światła STOP wykonano w technologii LED.
  • Przednie reflektory mogą pracować w trybach „Guide me home light” i „lead-to-vehicle light”, polegających na opóźnieniu wyłączenia lub wcześniejszym ich włączeniu.
  • Polerowane lub lakierowane felgi ze stopów aluminium w rozmiarze 16 cali, lub i 15-calowe koła z pełnymi kołpakami.

Fot. Facetpo40.pl

Bagażnik ma pojemność 265 l, czyli o 54 l więcej niż poprzednia generacja Swifta. Fot. Facetpo40.pl

Mimo, że na co dzień jeżdżę raczej dużo większymi samochodami – wrażenia po zajęciu miejsca za kierownicą są naprawdę bardzo pozytywne. Na bardziej obszerne wnętrze wpływ mają również fotele, które w tym modelu Swifta umocowane są niżej (o 10mm) i oddalone od siebie o kolejne 20 mm w porównaniu do poprzedniej wersji.

Obniżenie pozycji siedzeń pozwoliło na wygospodarowanie odpowiedniej przestrzeni nad głowami podróżnych siedzących z przodu (taka sama jak w dotychczas oferowanym modelu), ale o 23 mm powiększono przestrzeń w płaszczyźnie pionowej dla pasażerów kanapy. Podczas testowej jazdy, w której jechaliśmy w trzy osoby, pasażer z tyłu (wzrost 181 cm) miał wystarczająco dużo miejsca nad głową i na nogi, nie pogarszając ani trochę komfortu jazdy zarówno kierowcy jak i pasażera na przednim siedzeniu.

Fot. Facetpo40.pl

Fot. Suzuki / materiały producenta

Fot. Suzuki / materiały producenta

Wnętrze

Przestrzenna tablica przyrządów nawiązuje stylem do dynamiki i sportowego charakteru auta. Panel wskaźników składa się z kolorowego wyświetlacza LCD ulokowanego centralnie. Segmentowe wskaźniki zawarte w nim pokazują temperaturę cieczy chłodzącej oraz ilości paliwa. Po obu stronach znajdują się konwencjonalne zegary prędkościomierza i obrotomierza.

Fot. Suzuki / materiały producenta

Pozostałe elementy kokpitu:

  • konsola centralna, zwrócona ku kierowcy pod kątem 5 st.
  • spłaszczone dołem koło kierownicy (D-Shape)
  • przednie fotele profilowane, z powiększonym podparciem bocznym pleców
  • multimedialny kolorowy wyświetlacz 4.2 cala TFT LCD, przekazujący informacje o samochodzie
  • system łączności Bluetooth Smartphone Linkage Display Audio z 7-calowym ekranem dotykowym i odtwarzaniem plików MP3/WMA/ACC, portem USB i wejściem karty SD
  • panel sterowania automatyczną klimatyzacją z wysokokontrastowym ekranem LCD

Silnik

1.0 BOOSTERJET turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To benzynowa jednostka zapewniająca całkiem niezłe osiągi i niewysoki apetyt na paliwo. Dzięki turbodoładowaniu wartość momentu obrotowego generowanego z zaledwie 1 l. pojemności jest porównywalna z tą, jaką niektóre auta osiągają dopiero przy pojemności powyżej 1,6 l. Mimo uzyskiwanych parametrów mocy współczynnik NVH (noise, vibration, harshness – hałas, wibracje, kultura pracy) jest bardzo korzystny, a mówiąc prościej: jazda zarówno po mieście, jak i drogach szybkiego ruchu nie jest męcząca.

Testowany model Swifta posiadał pięciobiegową skrzynię manualną i kompaktowy układ „mild hybrid” SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) wyposażony w układ ISG (Integrated Starter Generator), pełniący rolę rozrusznika, prądnicy i silnika elektrycznego, uzupełniony 12V akumulatorem litowo-jonowym. W sytuacjach wymagających zwiększonej dawki mocy, np. podczas ruszania czy też przyspieszania, SHVS pomaga ograniczyć zużycie paliwa wykorzystując energię elektryczną, skumulowaną w baterii podczas procesu hamowania. ISG wykorzystując napęd pasowy, zamiast tradycyjnego rozrusznika, pozwala płynnie uruchamiać silnik benzynowy w trybie automatycznego wyłączania go podczas postoju.

Producent zapewnia, że akumulator litowo-jonowy ma doskonałą skuteczność regeneracji, co pozwala na jak najczęstsze wspomaganie jednostki spalinowej. System zasila także cały układ elektryczny samochodu – czujniki, oświetlenie i system audio.

Dane techniczne:

Wymiary:

  • Długość 3840 mm
  • Szerokość 1735 mm
  • Wysokość 1495 mm (2WD)
  • Rozstaw osi 2450 mm

Bezpieczeństwo:

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego;
  • system ostrzegający przed zjechaniem z pasa (przy prędkości 60 km/h lub wyższej, system ostrzegania przed opuszczeniem pasa jazdy aktywuje się i informuje kierowcę o niezamierzonym wyjechaniu poza wyznaczone sygnalizacją poziomą linie na jezdni. Komunikat przekazywany jest przez wibracje na kole kierownicy);
  • system ostrzegania przed niekontrolowanym zygzakowaniem pojazdu (przy prędkościach przekraczających 60 km/h w razie stwierdzenia przez komputer ruchu pojazdu niezgodnego z wykalkulowanym wzorcem, polegającego np. na zygzakowaniu (co może świadczyć np. o zaśnięciu lub zasłabnięciu kierowcy), uruchamiany jest ostrzegawczy sygnał dźwiękowy i świetlny);
  • asystent świateł drogowych (przy prędkościach przekraczających 40 km/h system automatycznie dokonuje przełączania pomiędzy trybem świateł mijania i świateł drogowych, w zależności od wykrycia innych pojazdów w pobliżu lub warunków oświetlenia drogi);
  • radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego) ;
  • hamulec automatyczny, wspomagający ruszanie pod górę;
  • światła awaryjne, automatycznie włączane przy gwałtownym hamowaniu;
  • ESP;
  • system monitorowania ciśnienia w oponach;
  • 6 poduszek gazowych SRS;
  • struktura konstrukcji TECT, rozpraszająca energię podczas kolizji;
  • konstrukcja nadwozia chroniąca pieszych w razie kolizji;
  • tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości (system wykorzystuje radar fal wysokich częstotliwości, by kontrolować dystans od poprzedzającego samochodu i w zależności od niego automatycznie dostosowywać prędkość jazdy. W chwili stwierdzenia braku samochodów poruszających się w zasięgu radaru, tempomat automatycznie powraca do prędkości ustawionej przez kierowcę w zakresie od 40 do 160 km/h).

Auto lekko się prowadzi, gładko pokonuje nierówności mimo niewielkich rozmiarów pojazdu, co może być szczególnie istotne dla pań, stanowiących dla tego modelu ważną część rynku.

Od 2004 roku sprzedało się ponad 5 mln sztuk tego modelu. Nowa generacja Swifta z pewnością przypadnie do gustu wielu odbiorcom, bo od wielu lat Suzuki wsłuchuje się w potrzeby swoich klientów, stawia na sprawdzone, ale również innowacyjne i nowoczesne rozwiązania, co w połączeniu z wyjątkową linią nadwozia wydaje się, że jest gotową receptą na sukces sprzedażowy.

Cena testowanej wersji: 79.000 zł

Marek Wiśniewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie