Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Czterdziestolatek na szosie. Etap 2. Technika jazdy

Rowery

Rowery Czterdziestolatek na szosie. Etap 2. Technika jazdy

Zapytasz zapewne w tym miejscu: po co to wszystko? Czy nie wystarczy po prostu wsiąść na rower i pojechać? Oczywiście, można i tak. Ale cała przyjemność z jazdy na rowerze szosowym nie płynie z krótkich przejażdżek, tylko z kilkugodzinnych wypraw, podczas których pokonasz co najmniej kilkadziesiąt kilometrów. Aby uniknąć kontuzji i czerpać z długiej jazdy maksimum frajdy, warto poświęcić kilka chwil na opanowanie prawidłowej pozycji na rowerze i technikę jazdy.

Tagi: sport dla faceta po 40. , rower dla faceta , velo 40+ , kolarstwo szosowe

Rowery Czterdziestolatek na szosie. Etap 2. Technika jazdy

Siodełko i kierownica

Wysokość siodełka ma kluczowe znaczenie zarówno dla efektywności pedałowania, jak i dla zabezpieczenia przed ewentualnymi kontuzjami. Ustawiając je zbyt nisko ryzykujesz zwiększonym bólem nóg, a w skrajnym przypadku urazem stawu kolanowego. Zbyt wysokie potrafi być groźne dla ścięgna Achillesa. Optymalne ustawienie siodła to takie, w którym noga ustawiona jest na pedale w najniższym położeniu, stopa równolegle do podłoża, a kolano jest zgięte pod kątem ok. 35 stopni.

Ustawienie kierownicy w nieco większym stopniu zależeć będzie od twoich indywidualnych preferencji, ale warto zwracać uwagę na to, by kierownica była na tyle blisko, by umożliwić ci lekkie ugięcie łokci i cofnięcie barków, a na tyle daleko, żebyś nie uderzał w nią kolanami, zwłaszcza podczas podjazdu.

Bardzo często ustawienie siodła i kierownicy jest dokonywane już na etapie zakupu roweru, niezwykle cenna może się w tym miejscu okazać pomoc profesjonalnego bikefittera, który pomoże ci znaleźć optymalne ustawienie roweru.

Advertisement

Chwyt kierownicy

Najczęściej stosowanym sposobem trzymania kierownicy jest chwyt za tzw. klamki. Jest to najbardziej optymalna pozycja, pozwalająca częściowo zredukować opór aerodynamiczny, a jednocześnie dająca łatwy dostęp do hamulców i zmiany przełożeń. Zapewne właśnie w tej pozycji spędzisz na rowerze najwięcej czasu, warto zatem zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie ciała: wyprostowane plecy, lekko ugięte i skierowane do tyłu łokcie oraz cofnięte barki.

Charakterystycznym dla jazdy na rowerze szosowym jest tzw. dolny chwyt, czyli ułożenie dłoni po wewnętrznej stronie zakrzywienia kierownicy. Wymusza to bardziej aerodynamiczną sylwetkę, co przydaje się najczęściej podczas zjazdów i jazdy pod wiatr.

Trzecim sposobem jest chwyt górny, czyli ułożenie rąk na poziomej części kierownicy, bliżej mostka. Ta pozycja jest dla wielu kolarzy najwygodniejsza, ale ma ten mankament, że wyprostowana sylwetka stawia duży opór aerodynamiczny, co oznacza, że utrzymanie tempa jazdy wymaga większej energii, wkładanej w…

Pedałowanie

Rzecz na pozór banalna: na rowerze jedziesz wtedy, gdy potrafisz utrzymać równowagę i pedałując przesuwasz się do przodu. Nie ma w tym większej filozofii. Ale kiedy wsiadasz na rower szosowy, nagle odkrywasz, że to, co dotychczas nazywałeś pedałowaniem, to zaledwie ułamek tego, czego potrzebujesz, by pojechać w siną dal.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty