Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Nie bój się strachu

Męska psychologia

Męska psychologia Nie bój się strachu

Co jest największą epidemią naszych czasów? Rak, choroby serca, HIV, EBOLA? Nie! Największą epidemia naszych czasów jest strach.

Tagi: lęk , pozytywne myślenie , pozytywne nastawienie , strach , negatywne przekonania

Męska psychologia Nie bój się strachu

Przez świat przetacza się epidemia strachu

Lęk – najbardziej podstawowa i pierwotna emocja, która pozwalała człowiekowi, u zarania dziejów, przeżyć w niesprzyjających warunkach, uruchamiając odruch czujności, reagowania na potencjalne niebezpieczeństwa, który dziś nazwalibyśmy żartobliwie „mieć oczy wokół głowy”.

Dziś jest dużo mniej sytuacji, w których groziłoby nam to, co człowiekowi pierwotnemu, a nasze atawistyczne mechanizmy lęku pozostały niezmienne. Kiedy się boimy, uruchamia się kaskada reakcji psychofizycznych – napięcie, gotowość do walki lub ucieczki, wyrzut hormonów umożliwiających sprawną konfrontację z niebezpieczeństwem.

Fizycznych zagrożeń jest niewiele w porównaniu z przeszłością ale strach jest dużo powszechniej obecny. Kiedyś katalog strachów był do ogarnięcia ludzkim umysłem – śmierć, wieczne potępienie, zbójnicy z lasu, czarna ospa, czary i uroki. Dziś mamy do dyspozycji nieskończoną ilość lęków, ciągle rozwijanych i podsycanych przez cywilizację – dopadających nas z każdej możliwej strony, lejących się szeroką falą z mediów.

Mniej lub bardziej subtelnie, sączone są w nas wszystkie lęki świata

Polityka bazuje głównie na wywoływaniu strachu. Order z ziemniaka temu, kto użyje więcej palców niż w jednej ręce, żeby policzyć polityków, którzy nie bazują w swojej retoryce na strachu i rysują jakąś pozytywną wizję wydarzeń.

Marketing w znacznej mierze wykorzystuje efekt wywoływania lęku przed niedoskonałością i perspektywy odstawania od społeczeństwa przez nieposiadanie promowanego produktu, niekorzystanie z usługi.

Media to jedna wielka tuba strachów, lęków i negatywności. Nic nie sprzedaje się lepiej niż strach. Nie bez kozery nieoficjalne, ironiczne rozwinięcie skrótu CNN to ‘Constant Negative News’ – strumień negatywnych wiadomości, w którym prym wiedzie strach.

Przemysł farmaceutyczno-medyczny sączy w nas lęki przed chorobami. Firmy ubezpieczeniowo-finansowe rozwijają się dynamicznie epatując strachem w skali, która nie ma nic wspólnego ze statystyką tego, co może się wydarzyć.

Strach nas paraliżuje i obezwładnia, kurczymy się robimy się zgarbieni od przytłaczającego nas lęku – doskonale wiesz jak wygląda wystraszony, sparaliżowany lękiem człowiek.

Jeśli spojrzymy w głąb siebie, jesteśmy uwięzieni miedzy lękiem przed życiem a lękiem przed śmiercią

Jeśli przekroczymy masę krytyczną lęków, zaczynają do nas pasować jednostki chorobowe z katalogu psychiatrii. Nie jesteśmy w stanie wskazać, jak wiele ze schorzeń i upośledzeń fizycznych czy emocjonalnych bierze się z wszechobecnego i nieustannie podsycanego strachu.

I do tego ilość opcji wyboru, informacji, możliwych rozwiązań, którą mamy w każdej praktycznie sprawie, wcale nie pomaga, tylko jeszcze wzmacnia poczucie strachu. Boimy się, czy wybierzemy dobrze. To on nas na dłuższą metę dodatkowo unieszczęśliwia.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty