Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Gdy wszystko się wali i nie masz siły z tym walczyć. Co się z tobą dzieje?

Męska psychologia

Czy dopadła mnie depresja?

To najczęstsze pytanie, które zadają sobie osoby z przewlekłą apatią, niechęcią do życia. Granica między obniżonym nastrojem a depresją w stopniu lekkim jest dość cienka. Nie należy zatem bagatelizować żadnych objawów, które nasilone mogą doprowadzić do jej rozwoju. Dający się we znaki smutek, przygnębienie, wspomniany brak odczuwania radości z rzeczy, które kiedyś sprawiały przyjemność, a także ciągłe rozdrażnienie i brak energii to symptomy, które mogą być objawami depresji. Zmęczenie, za którym idzie zmniejszona aktywność czy też rezygnacja ze swojego hobby i zainteresowań również powinny być sygnałem, że dzieje się z tobą coś niedobrego. Stan apatii jest najłatwiejszy do zaobserwowania przez najbliższe otoczenie. Jeśli zatem ktoś z bliskich zwraca uwagę na twoją kondycję, nie denerwuj się i nie bagatelizuj sugestii, tylko zastanów się nad tym, co w ostatnim czasie zmieniło się w twoim życiu i jaki wywarło to na ciebie wpływ.

Po czym jeszcze rozpoznać depresję? Wspomniane już senność i zmęczenie oraz brak siły do działania mogą być następstwem somatycznego objawu, jakim są problemy z zasypianiem. Jeśli długo nie możesz zasnąć lub twój sen nie jest płynny, gdyż wybudzasz się i nie możesz spać, problem może być poważny. Podobnie brak apetytu lub wręcz przeciwnie – kompulsywne objadanie się.

Depresja objawia się także brakiem chęci na wychodzenie z domu. Ponadto jest to jedna z nielicznych chorób, której objawy nasilają się rano, nie wieczorem. Jeśli zatem od dłuższego czasu kładziesz się spać z myślą, że jutro będzie lepszy dzień, a każdy ranek okazuje się tak samo do bani, to znak, że nie dzieje się dobrze. Poza tym, kiedy obok wyżej wymienionych objawów dostrzegasz u siebie także uczucie stałego niepokoju, napięcia, lęku czy wręcz strachu, zdecydowanie czas na konsultację u specjalisty.

Co da ci profesjonalna pomoc?

Chciałbyś sobie pomóc, ale ciągle obwiniasz się o to, że nie potrafisz sam dać sobie rady? To bardzo charakterystyczne dla osób z depresją. Jej rozpoznanie to dla specjalisty przysłowiowa bułka z masłem. Kiedy upadniesz na rowerze, idziesz do lekarza, by ten potwierdził lub wykluczył złamanie. I to jest całkiem normalna kolej działania, prawda? Właśnie do tego samego potrzebna ci jest wizyta u specjalisty. Być może po konsultacji z nim okaże się, że wystarczy ci jedna wizyta „wsparciowa”, a sama terapia nie będzie konieczna. Nie pójdziesz – nie dowiesz się, czy w ogóle i co ci dolega. Być może to zwykły epizod związany z okolicznościami życiowymi. Jeśli jednak problem okaże się poważniejszy, otrzymasz profesjonalną pomoc i konkretne wskazówki.

Ok, a może już dokładnie przeanalizowałeś problem i sam wiesz, jakie jest jego podłoże? I myślisz teraz, że psycholog ci niepotrzebny? To bardzo cenne, że sam wykonałeś pracę nad zdefiniowaniem trudności, na jakie natrafiłeś w życiu, ale ludzka psychika jest tak skomplikowana, że jej dokładne poznanie często przypomina błądzenie we mgle. Być może tobie wydaje się, że przyczyną stanu, w jakim jest znajdujesz, jest na przykład niedawne zwolnienie z pracy, ale na etapie rozmów z psychologiem na jaw mogą wyjść okoliczności, których nawet byś nie podejrzewał. Podłoże twojego stanu nie jest jednoznaczne i to właśnie psycholog – obiektywny profesjonalista - pomoże ci je odkryć, przeanalizować i poukładać, a następnie wskaże dalszą drogę działania. Sam możesz nigdy nie dojść do konstruktywnych i przede wszystkim właściwych wniosków.

Wreszcie psycholog da ci praktyczne wskazówki i narzędzia do radzenia sobie z objawami depresji. Możesz przeczytać milion poradników o tym, że nie powinieneś zamykać się w domu, żebyś spotykał się z ludźmi, wrócił do swoich pasji – w Internecie jest całe mnóstwo porad – ale to psycholog podpowie ci, jakimi sposobami możesz to osiągnąć. Być może niezbędne okażą się również środki farmakologiczne, ułatwiające opanowanie przygnębienia i lęku. Tych w żadnym wypadku nie powinieneś zdobywać na własną rękę. Tyczy się to również środków nasennych, które stosowane bez konsultacji z lekarzem, mogą cię uzależnić. Nie są także dobrym rozwiązaniem problemu, gdyż niwelują tylko objaw, a nie przyczynę bezsenności.

Gdzie szukać pomocy?

W pierwszej kolejności ogromnym wsparciem mogą okazać się bliscy. Nie tylko w doraźnym podnoszeniu na duchu, ale także w organizacji profesjonalnej pomocy. Nie powinieneś zatem ukrywać przed nimi swojego stanu. Twoje silne przekonanie o nieobarczaniu innych swoimi problemami jest bezpodstawne. To w końcu najbliższe osoby, którym zależy na twoim zdrowiu i szczęściu. Ich wsparcie okaże się bezcenne na każdym etapie, także ewentualnej terapii.

Na konsultację psychologa możesz umówić się albo prywatnie – odpłatnie, albo korzystając z bezpłatnej pomocy w Poradni Zdrowia Psychicznego czy Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Po skierowanie na konsultację do psychologa w ramach NFZ lub po informacje, gdzie szukać dalszej pomocy możesz udać się także do lekarza rodzinnego. Niestety, późniejszy czas oczekiwania na wizytę u specjalisty jest dość długi. Bez skierowania możesz za to skorzystać z konsultacji psychiatrycznej.

Z pomocą przychodzą również fundacje i organizacje, a także jednostki samorządowe. We wspomnianych Ośrodkach Interwencji Kryzysowej czy też w Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej w określone dni dyżury pełnią psychologowie, z pomocy których możesz skorzystać. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej swojej gminy.

Ważne telefony, pod którymi znajdziesz pomoc:

  • w każdy poniedziałek w godzinach od 17:00 do 20:00 skorzystać możesz z Antydepresyjnego Telefonu Zaufania Fundacji ITAKA (tel. 22 654 40 41); możesz także skorzystać z pomocy mailowej, pisząc pod adres porady@stopdepresji.pl,
  • w każdą środę i czwartek w godzinach od 17:00 do 19:00 czynny jest Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji (tel. 22 594 91 00),
  • od poniedziałku do piątku w godzinach od 14:00 do 22:00 działa bezpłatna linia Telefonu Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym (tel. 116 123).

Na uwagę zasługują także uczelnie wyższe w twojej okolicy. Wiele z nich prowadzi programy bezpłatnych konsultacji, jak ma to miejsce w przypadku Akademickiego Centrum Psychoterapii i Rozwoju, działającego przy SWPS w Warszawie. Możliwości pomocy jest zatem wiele. W twojej gestii pozostaje tylko pozwolić sobie na jej udzielenie.

Krzysztof Marski

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty