Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Wiecznie zmęczony człowieku – wyśpij się wreszcie!

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Wiecznie zmęczony człowieku – wyśpij się wreszcie!

Niemal wszyscy twierdzą, że nie dosypiają – my też. Jak znaleźć czas między pracą, rodziną i „Grą o tron”? To trudne, możesz jednak spać głębiej i po prostu lepiej, dzięki czemu również na jawie będziesz czuł się szczęśliwszy. Pogaś światła i przygotuj się na efektywny wypoczynek!

Tagi: bezsenność , sen , zmęczenie , zdrowy sen , wypoczywanie

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że żyjemy w permanentnie przemęczonym świecie – jedna na cztery osoby cierpi na zaburzenia snu. Bezsenność łączy się z wyższym ryzykiem zachorowania na cukrzycę, otyłości, chorób serca, a w dodatku skraca życie. Inwestycja w dobry sen z pewnością ci się więc zwróci. Nawet jeśli nie możesz spać tyle, ile byś chciał, istnieją pewne triki, które pomogą ci zawalczyć o jakość snu, jeśli nie możesz mieć wpływu na jego ilość. I nie, wcale nie chodzi o kieliszek przed snem.

Faza pierwsza: dobry sen zaczyna się szybciej niż myślisz

Jeśli masz kłopoty z zasypianiem, staw im czoła od razu i poćwicz przed pracą (badania dowodzą, że osoby, które wpadają na siłownię koło 7 rano, wysypiają się lepiej niż osoby, które ćwiczą w porze lunchu lub wieczorem).

Nie pij kawy po południu, żeby kofeina przestała działać. I szanuj swój biologiczny zegar, jedząc kolację przed godziną 19. Drink po posiłku cię nie zabije – to dobra wiadomość, skoro i tak pewnie go wypijesz, ale procenty bezpośrednio przed snem raczej zaszkodzą, niż pomogą. Odpłyniesz szybko, ale nie wypoczniesz.

Jeśli chodzi o samo łóżko, materace z pamięcią kształtu są świetne, ale mogą sprawiać, że będzie ci gorąco. Jeśli więc ciągle się wiercisz, żeby znaleźć chłodne miejsce, wypróbuj materac z żelową nakładką obniżającą temperaturę.

Faza druga: naprawdę śpij jak dziecko

Każdy ekspert ci to powie: jeśli naprawdę chcesz się wyspać, zostaw telefon w innym pokoju. Światła i dźwięki stymulują mózg i przypominają ci o wszystkim, czego jeszcze nie udało ci się zrobić. W dzisiejszych czasach rozwiązaniem kompromisowym może być trzymanie telefonu po drugiej stronie sypialni, poza zasięgiem ręki.

Skoro już jesteśmy przy tym, telewizor zostaje w salonie. Sypialnia służy tylko do dwóch rzeczy. Obie zaczynają się na s.

Inną kluczową sprawą jest ustalenie stałego rytuału przed pójściem spać. Co robi dziecko, kiedy ma dwa latka? Wykonuje szereg wyciszających czynności. Wróć do tego. Umyj twarz, przygaś światła, zwiń się na kanapie i poczytaj – zrób cokolwiek, co pozwoli ci wyciszyć umysł. Dopiero później przejdź do sypialni. Jeśli masz sześć godzin na sen, nie pozostawaj w łóżku dłużej niż sześć i pół. Naucz swój umysł, że sypialnia to miejsce na odpoczynek.

Faza trzecia: popraw pobudki

Wszyscy zgadzamy się co do jednego – najgorsze w spaniu są pobudki. Oto jak działa: twój organizm śpi w powtarzających się, dziewięćdziesięciominutowych cyklach, przechodząc z fazy głębokiego snu (która pozwala organizmowi wypocząć) do fazy REM – fazy lżejszego snu, podczas której aktywność mózgu jest niemal tak samo wysoka jak za dnia. Właśnie w tej fazie najłatwiej się obudzić. Jeśli zatem musisz wstać, powiedzmy o 6:30, powinieneś zaplanować długość snu tak, aby była wielokrotnością 90 minut. Połóż się spać 6 lub 7,5 godziny wcześniej (dodaj do tego czas potrzebny ci na zaśnięcie).

Obudzisz się wypoczęty, nawet jeśli w związku z tym pośpisz trochę krócej.

No, i na koniec – to najgorsze – pilnuj się również w weekendy. Odsypianie zaburza twój rytm i sprawia, że w poniedziałkowy poranek czujesz się… cóż, jeszcze bardziej jak w poniedziałkowy poranek.

Brunon Nowakowski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty