Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Nie daj się chorobie!

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Nie daj się chorobie!

Grypa to nic miłego, dodatkowo naraża cię na różne powikłania, łącznie z zawałem serca. Tymczasem w koło wszyscy prychają i kichają. W jaki sposób możesz uchronić się przed chorobą?

Tagi: porządek

Klinika ciała i ducha Nie daj się chorobie!

Między lutym a marcem obserwuje się największy wzrost zachorowań na grypę. Katar, kaszel, osłabienie, bóle gardła, głowy i mięśni to jej typowe objawy. Dorosły zmaga się z infekcją wirusową nawet pięć razy w ciągu roku, natomiast dzieci narażone są na nią dwukrotnie częściej.

Każdy organizm inaczej przechodzi chorobę. Zarazki atakują przede wszystkim te osoby, które mają osłabiony układ odpornościowy. Leczenie grypy może być bardzo trudne ze względu na ciągłe mutacje wirusa. Dlatego bardzo ważna jest profilaktyka, która – wbrew pozorom – wcale nie jest trudna.

Kiedy wszyscy chorują

Najlepiej byłoby całkowicie unikać kontaktu z wirusem. Jest to jednak bardzo trudne, przede wszystkim w okresie wzmożonych zachorowań. Największe ryzyko stwarzają wtedy miejsca publiczne (szkoły, biura, urzędy, komunikacja miejska), gdzie wirusy łatwo się rozprzestrzeniają. Dlatego w trosce o swoje zdrowie przestrzegaj kilku zaleceń:

  • dbaj o higienę rąk, ponieważ zarazki osiadają się na przedmiotach, z którymi ciężko uniknąć kontaktu, np. na klamkach, klawiaturze, telefonie komórkowym czy sztućcach,
  • ubieraj się ciepło (na tzw. cebulkę) i nie daj się nabrać na chwilowe, zdradliwe ocieplenie,
  • wietrz regularnie pościel i sypialnię i zadbaj o to, by w nocy utrzymywała się w niej temperatura około 18-21 stopni Celsjusza.

Warto też wybrać się do lekarza i sprawdzić poziom leukocytów. Jeśli jest zbyt niski, musisz dodatkowo zadbać o odporność organizmu.

Ćwicz na zdrowie

Badania Uniwersytetu w Północnej Karolinie wykazały, że osoby aktywne fizycznie rzadziej chorują, a ich układ odpornościowy lepiej znosi przeziębienie. Umiarkowany wysiłek sprawia, że komórki układu odpornościowego (limfocyty B) produkują większą ilość przeciwciał.

– Ważne jest, by umiejętnie dobierać ćwiczenia i ich intensywność. Jeśli obciążenie jest zbyt duże, odporność organizmu może spaść – zauważa Norbert Ptak, trener personalny z firmy Star Fitness. – Dobrym sposobem jest bieganie na bieżni lub Spinning®, czyli dynamiczna jazda na rowerze w rytm muzyki. Poziom obciążenia można dostosować do indywi-

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty